Vizionati interviul aici |
În
interviul acordat corespondentului ProTV Alex Dima, părintele ne
vorbește despre tinerețe, inocență, despre cum viață în mănăstire te
poate salva de mediocritate și despre cum călugăria este cel mai
nonconformist mod de viață.
Tineri
bătrâni la 16 ani
REPORTER:
Ce fel de tineri vin aici?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Altfel de tineri vin aici. Spuneam odată că noi la
mănăstire ducem o viață ca în povești. Cum e basmul tinerețe fără
bătrânețe și viață fără de moarte. Și viața de mănăstire este așa o
cale care te duce de la bătrânețe spre tinerețe și de la moarte spre
viață. Și atunci, tinerii vin aici pentru că aici găsesc tinerețea ca
mod de a fi, ca stare permanentă, ca promisiune.
Când
eram elev eram îngrozit de gândul că voi ajunge adult pentru că mi se
părea că adulții nu mai au nicio sclipire în ochi, nu mai au niciun
ideal de viață și trăiesc un cotidian plat, că se plafonează. Eram îngrozit de gândul că și ei au fost tineri ca mine și uite cum au
ajuns, și eu sunt tânăr și voi ajunge la fel. Nu știam cum să evit
ceea ce eu consideram o condamnare la o îmbătrânire a sufletului, la
o moarte a idealului.
Cât
ești tânăr crezi în ideal, dar când înaintezi în vârstă se consumă
acel entuziasm și acea efervescență specifică tinereții, se consumă și oamenii intră într-o rutină. Pentru mine asta a fost un argument
care m-a dus pe calea mănăstirii. Un argument întrupat în persoana
părintelui Teofil Părăianu. Când l-am întâlnit pe părintele Teofil eu
aveam vreo 16 ani și părintele avea vreo 65 de ani și în momentul întâlnirii eu m-am simțit mai bătrân, mai murdar și mai uzat decât
părintele Teofil.
Omul
e făcut pentru o tinerețe veșnică
Tinerii
care vin aici, vin pentru că identifică tinerețea ca stare și ca
destin. Destinul vieții de mănăstire sau destinul oricărui om este
tinerețea. Omul este făcut pentru o tinerețe veșnică, dacă el însă își cheltuie potențialul vieții atunci el își cheltuie acel talant al
tinereții și cu el dispare orice strălucire și din suflet și din
privire.
REPORTER:
Ce simțiți când vin așa de mulți tineri?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Noi simțim că suntem în stare de asediu. Dar este un
sentiment pe care nu îl percepem negativ, ca pe o povară ci ca pe o
provocare. Adică e mult mai confortabil fără tineri. Tinerii sunt cum
sunt ei, gălăgioși, uneori dezordonați dar pentru noi sunt o
provocare pentru că trebuie să ne depășim și noi condiția noastră ca
să le facem față. Și condiția intelectuală și nivelul de înțelegere
al vieții și al provocărilor.
Sunt
o provocare benefică, ne îndeamnă să ne depășim. Să nu folosești un
limbaj de lemn și să nu fi demodat și nerealist. E o tinerețe pe care
o tot reinvestești. Ce e specific tinereții e o dinamică. Viața de
mănăstire, cu toate că pare o mișcare circulară, este de fapt o
mișcare în spirală. Cercul nu ajunge niciodată în același punct din
care a plecat, este sau mai sus sau mai jos.
De
multe ori tinerii vor, dar nu au definit ceea ce vor. Și tu ii ajuți
să își definească dorințele. Dorințele autentice pentru că există și
alte dorințe induse. Toată industria comerțului știe foarte bine să
genereze dorințe la care să răspundă cu produse. Pe lângă acestea
sunt și dorințe reale, de multe ori nedefinite. Când te adresezi unui
tânăr trebuie să știi să te adresezi din interiorul lui, nu să-i
vorbești din afară.
Mănăstirea,
ca un sportiv
E
foarte important să le vorbești din interior, ei să se oglindescă în
tine. La mănăstire este și un model de comunitate, un mod de a
socializa. Într-o mănăstire bine închegată este fundamentală
solidaritatea, solidaritatea și sincronizarea. Adică mănăstirea ca și
obște este ca un sportiv care escaladează un munte, un perete
vertical. Acolo fiecare membru, fiecare mușchi trebuie să se
concentreze la urcuș și să se sincronizeze perfect cu celelalte
componente ale trupului. Așa este obștea mănăstirii: un trup care
escaladează un munte.
REPORTER:
La adulți unde se pierde tinerețea?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Se pierde la tinerețe, atunci se pierde tinerețea. Adică
tinerețea este o zestre cu care tu te naști în viața de adolescent.
Nu te naști de la început, ci mai este o naștere în adolescență, o
trezire, o conștientizare a propriei identități și atunci tânărul se
trezește dintr-o dată înzestrat cu multe puteri, și sănătate și
inteligență și perspicacitate și entuziasm și cu foarte multe puteri…
Foarte multe calități care crede el că sunt un capital infinit, care
nu se va secătui. Dispunând de acest capital în interes personal, în
interes egoist pentru propriile plăceri, fără să își dea seama ele
se consumă. Și după ce s-au consumat nu le mai poți decât cu multă
osteneală recupera. Deci atunci se cheltuie tot acel capital. Iubirea
trebuie înmulțită, la fel și inocența.
E
foarte important să știi să îmbătrânești frumos. Uitați-vă, prin
comparație, ce frumos îmbătrânește o casă tradițională țărănească, ce
frumos îmbătrânește și cu demnitate moare și se stinge și se
integrează în natură și cum moare o clădire bătrână de sticlă,
modernă, de metal și polistiren… cât de urât îmbătrânește. La fel e și cu omul. Omul care se alimentează din tradiție și credință îmbătrânește frumos, pe când omul care se alimentează din necredință și se alimentează dintr-o viziune materialistă îmbătrânește ca și
orașele de fier în care trăim, adică îmbătrânește artificial, urât.
REPORTER:
Ați spus că inocența trebuie înmulțită. Cum să o înmulțim?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Orice virtute o dobândești în relație. Nu poți să
dobândești o virtute sau valoare din cărți. Cartea conține o
informație dar nu are și puterea să te ducă la îndeplinire.
Călugăr înseamnă “bătrân frumos”. “Kalos” în greacă înseamnă și
frumos și bine, de unde ne vine filocalie care înseamnă iubire de
bine, de frumos. “Geron” înseamnă bătrân. Virtuțile bătrânului nu
mai sunt aceleași cu ale copilului. Inocența nu mai este aceeași ci
este lucrată.
Distracția
e o fugă de sine
Tu
dacă la un moment dat îi pictezi omului tot peisajul lui lăuntric în
față și îi arăți că înțelegi exact toate stările prin care el trece,
atunci se deschide. Atunci când se întâlnește cu adevărul, îl
recunoaște. În momentul în care se întâlnește cu propriul său adevăr
pe care poate nu și-l vedea sau de care nu era conștient, adevăr care
de cele mai multe ori este dureros. De aceea oamenii și evită să se întâlnească cu ei înșiși pentru că întâlnirea cu ei înșiși este
foarte incomodă și atunci oamenii preferă să fugă de ei înșiși. Asta înseamnă și cuvântul distracție. “Distra ego” înseamnă fuga de
sine, deci o fugă înspre distracție înseamnă o fugă de sine, pentru
că întâlnindu-te cu tine dintr-o dată îți vezi negativele și se poate
spune că intră în criză conștiința ta.
Omul
dezvoltă această capacitate de autoamăgire și autoînșelare tocmai ca
să aibă un confort al conștiinței, pentru că o conștiință nemulțumită
crează o stare de nemulțumire în sine. Toți oamenii din ziua de azi
nu mai sunt dispuși să facă efort, toți oamenii sunt orientați spre
confort, inclusiv unul al conștiinței sau psihic și atunci e greu să
fii sincer și îți trebuie curaj.
Curajul
ne salvează
Omul
când are curaj nu mai este atent la confort sau suferință.
Curajul te scoate din zona senzorialului. Omul, când are o atitudine
curajoasă, nu-l mai interesează aspectele astea - că ai de suferit,
că o fi bine, că n-o fi bine, ești foarte determinat în ceea ce faci,
ești foarte motivat și poți să suporți foarte multe și puterea de
suportare crește exponențial. Asta face curajul.
Probabil
că este și alta receptivitatea aici pentru că nu se predă în baza unui
curs sau a unei programe școlare. De fapt noi nu predăm, noi
mărturisim care este experiența noastră și care sunt concluziile la
care noi am ajuns în urma unei frământări de zeci de ani. Am tot
frământat la ele, după ce am venit în mănăstire, după ani de zile încă mai descopeream tot felul de mecanisme și resorturi din adâncul
ființei care erau strâmbe și care generau în continuare o atitudine și gândire strâmbă în raport cu lumea, cu oamenii, cu Dumnezeu.
Și
ne-am tot uitat în adâncul nostru până am corectat și poate nu am
reușit să descoperim toate mecanismele defecte din subteranele
gândirii. Dar astea sunt concluzii care vin din viață, nu sunt
lucruri care vin din manual. Tinerii care vin aici au altă
deschidere. De multe ori chiar dacă nu o au, deschiderea se produce
aici pentru că orice spațiu se impregnează de gândurile, emoțiile pe
care le are omul. Omul sfințește locul la fel cum și demonizează
locul. Îl și sfințește, îl și profanează în funcție de stările lui
interioare. Atunci, mănăstirea fiind un spațiu al deschiderii
sufletului către Dumnezeu, intrând în acest spațiu, această ambianță,
această energie a locului declanșează și în tine o deschidere. Și de
aceea și tu te deschizi.
Omul
face binele la măsura lui, mică, dar vine Dumnezeu și o amplifică. De
aceea se spune că deznădejdea este cel mai mare păcat, pentru că omul
deznădăjduit încetează să mai lucreze. În momentul în care el încetează să mai lucreze binele, îl blochează pe Dumnezeu. Chiar dacă
omul e păcătos el trebuie să se străduiască să facă binele.
Ce
găsesc tinerii în mănăstire
Tinerii
care vin aici fac lucruri care depășesc cu mult măsura pe care o au
ei acasă și le fac împreună. Asta îi ajută să le fie foarte ușor, să nu le simtă ca pe o povară. În timpul muncii ai tot timpul câte un
călugăr pe lângă tine, câte un preot care în funcție de situația în
care ești, te îndeamnă, îți spune despre viața lui, mie asta îmi
place.
Primul
lucru pe care îl facem este să le consumăm energia, să îi calmăm, și
atunci îi ducem fie la treburi, fie îi urcăm pe munți. Facem ceva să
le umplem ziua de dimineața până seara și ei se liniștesc și au altă
liniște, dispoziție sufletească și capacitate de a discuta și a
asimila.
Se
zâmbește mult și la oraș, toate afișele îți zâmbesc, toate
angajatele, vânzătoarele îți zâmbesc. Dar dincolo de zâmbet nu este
nimic. Este un mare gol sau am putea să spunem că este o mare
minciună în multe cazuri în spatele acelor zâmbete.
REPORTER:
Ați făcut Arte?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Da. 5 ani de zile și la câteva zile după licență am venit
la mănăstire. Aveam 23 de ani și de atunci au trecut 16 ani. Ruperea
de lume s-a produs cu ezitări și îndoieli și incertitudini, pentru că
nu știam dacă pot să duc acest mod de viață care este destul de
abrupt. Am plecat la mănăstire să mă hotărăsc dacă sunt sau nu de
mănăstire.
Ca
tânăr aveam idealuri și mă refer la idealuri nu la utopii. M-am
gândit la un principiu pe care l-a enunțat părintele Teofil Părăian:
zicea că ce faci te face. Lucrurile pe care le faci intră în
componența ta și te modelează. Orice faci începând de la gând, de la
faptă, de la cuvânt intră în componența ta și te modelează, toată
informația care intră în tine pe toate căile și atunci am început să
gândesc acel principiu invers. Dacă eu am un ideal de devenire, ce
fapte ar trebui eu să fac în sensul împlinirii idealului pe
care eu îl aveam. Mi-am dat seama că în lume nu aveam resurse
interioare suficiente și mi-am dat seama că dacă aș fi rămas în lume
m-aș fi condamnat la o viață comună din punctul meu de vedere, adică
aș fi naufragiat în mediocritate. Și m-am gândit că viața de
mănăstire te poate modela în sensul în care eu proiectam atunci un
ideal de a fi.
Aveam
ezitări pentru că viața de mănăstire înseamnă o viață de privațiuni.
Renunți la carieră, renunți la bucuria unei iubiri, unei familii și
așa mai departe. Nu știam dacă pot să renunț la lucrurile acelea dar
stând la mănăstire mi-am dat seama că nu îmi lipsește nimic.
REPORTER:
Ce vă lipsește din viața de lume?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Nimic. Dacă îmi lipsea ceva probabil că nu mai eram aici.
Asta a fost o uimire de a mea, stând în mănăstire să văd că nu îmi
lipsește nimic. Am regrete, dar nu pentru ceva din lume ci pentru
nedesăvârșirile mele. Nu am ajuns să lucrez la potențialul meu maxim.
Sunt la 60-70%, e puțin.
Am
avut un prieten care a murit mergând pe munte, era de vârsta mea. Și
m-am gândit, eu dacă aș muri aș avea regrete? Și mi-am dat seama că
da. O succesiune de neîmpliniri duc la neîmplinire. Un om nu poate să
ajungă la împlinire dacă nu este în fiecare moment al vieții împlinit. Or numai o succesiune de împliniri duce la împlinire,
pentru că omul în orice moment al vieții este un rezumat al vieții
lui de până atunci. Și atunci am început să îmi evaluez așa viața și
să îmi dau seama că trebuie să trag mai mult de mine, că mai am încă
potențial nelucrat și că potențialul se reînoiește numai
epuizându-l.
REPORTER:
Potențial în ce sens? Faceți-mă să vizualizez o neîmplinire.
PĂRINTELE
PANTELIMON: Orice om este înzestrat cu niște resurse fizice,
intelectuale, spirituale și am putea să adăugăm și resursele
culturale. Și toate aceste resurse trebuie lucrate. Omul în tot
timpul trebuie să se depășescă pe sine, să înainteze pe toate aceste
patru căi de angajare în viață. Zice părintele Teofil că omul trebuie
să se depășească prin credință și să se dăruiască prin iubire. Nu
este suficient numai să ai iubire dacă nu ai ce să dăruiești, dacă
ceilalți nu se pot împărtăși de ceea ce reprezinți tu. Și atunci
părintele a impus acest binom: să te depășești prin credință și
cultură și să te dăruiești prin iubire. Și atunci ar trebui să fie o
constantă a vieții. Această dinamică a depășirii, pentru că dacă nu te
depășești oamenii se plictisesc de tine.
Oamenii
nu își cunosc măsura
Tot
timpul să aduci o noutate și când zic noutate nu mă refer la
diversitate care este cumva o noutate răsturnată pe orizontală
existenței, ci noutate ca înnoire, ca aprofundare, ca esențializare a
ta. Trebuie să pătrunzi tot mai profund în tine, să activezi tot mai
mult potențialul din tine, potențial care este latent.
Noi
nici nu știm care este măsura omului. Trăim cu o conștiință a unei
măsuri foarte chircite a omului. Noi singuri ne punem limite pentru
că nu avem curajul să ne gândim mai mult. Oamenii nu mai știu care
este măsura umanității. Când S-a întrupat Fiul lui Dumnezeu prin
viața Sa și cuvintele Sale El ne-a revelat ce este Dumnezeu dar ce
este și omul, care este măsura omului.
REPORTER:
Pentru dumneavoastră ce este Dumnezeu?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Dumnezeu pentru mine este cea mai frumoasă prietenie
posibilă, asta este Dumnezeu. Cea mai frumoasă relație din toate
relațiile posibile, singura care nu trădează și singura care și-a
manifestat prima prietenia.
REPORTER:
Ați avut trădări?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Da, orice om trădează. În momentul în care într-o relație
eu sunt preocupat de propriile interese eu te trădez pe tine.
Iubirea
de sine ne-o dă Dumnezeu ca și măsură. Zice să iubești pe Domnul
Dumnezeul tău ca pe tine însuți, deci iubirea de sine este măsura
iubirii aproapelui. Sfinții Părinți fac distincție între iubirea de
sine și iubirea irațională de sine și zic că măsura tuturor relele
este iubirea irațională de sine sau am putea spune iubirea
iraționalului din sine. Înseamnă că atunci când te iubești pe tine însuți în mod real urmărești împlinirea ta.
Dacă
oamenii n-ar avea iubire de sine, care este măsura și iubirii
aproapelui, nu l-ar căuta pe Dumnezeu. Nu și-ar dori propria împlinire. Falsul egoism sau iubirea irațională de sine este o devire
a iubirii de sine care este de fapt motorul care întreține acestă
dinamică a devenirii umane.
Care
este adevărata fericire
Nu
trebuie să îți dorești să fii în fiecare moment fericit, cred că este
vorba de o neînțelegere a omului în raport cu ce e bine pentru el și
cu ce nu este bine. Omul consideră că, dacă are o problemă, este
nefericit. Dar nu problema îl face nefericit, ci frica de ea. Domnul
Hristos nu ne învață, nu ne scapă de problemele exterioare ci
exorcizează frica de ele, și atunci când nu îți mai este frică de ele
ești deasupra lor. Oamenii își gândesc fericirea ca o absență a
oricăror probleme din viața lor și întodeauna când apare o problemă încearcă să o elimine nu să o rezolve. Eu traduc fericirea în
sentimentul de împlinire.
REPORTER:
Dumneavoastră ați avut momente de fericire?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Da, cum să nu. Sunt sentimente complexe, nu poți să spui
că e euforie sau împlinire, sunt sentimente suprapuse.
Credința
este o vedere și un model de a cunoaște. Așa cum simțurile ne sunt
date pentru a pătrunde în tainele realității materiale, credința este
la celălalt capăt al minții. Am putea spune că pipăim nevăzutul cu
credința. Este un mod de cunoaștere la fel de veridic pentru cel care
o are ca și vederea, ca și cunoașterea aceasta prin rațiune.
Credința
o ai. Aș putea spune că nu există om care să nu aibă conștiința
propriului suflet. Niciun om nu se poate concepe pe sine ca
nemaiexistând. Nu este doar o frică de moarte, nu este doar un
instinct al supraviețuirii ci orice om are acel sentiment că este
mult mai mult decât aspectul său văzut. Lumea care e în sufletul
nostru e creată din aceeași materie ca și sufletul nostru. Și dincolo
de lumea spirituală este Dumnezeu care este dincolo de toate și care
le cuprinde pe toate.
Dumnezeu ți se descoperă dacă ești sincer. Să fii sincer înseamnă să nu fi
interesat, pentru că interesul alterează vederea realității. Atunci
când eu sunt interesat într-o relație cu cineva interesul îmi
distorsionează imaginea celuilalt.
REPORTER:
Cum îl găsim pe Dumnezeu?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Dumnezeu te găsește. Cine se aseamănă se adună. Dacă vrei
să te aduni cu Dumnezeu trebuie să i te asemeni. Dumnezeu e Dumnezeu.
Dar s-a făcut și om și ne-a arătat ce înseamnă să fi om. Nu trebuie
să ne asemănăm cu Dumnezeu în dumnezeirea Sa ci în umanitatea
asumată de Dumnezeu. Să fim oameni de omenie, să fim oameni buni.
Credința
este accesibilă oricui, este foarte simplu. Am putea reduce credința
la un dicton: ceea ce vreți să vă facă vouă oamenii, faceți-le întâi
voi lor. Atât. Nu este nimica complicat. Nu este nimic inițiatic în
credință. Numai să fii bun.
Relația
cu Dumnezeu
Să
nu avem cu Dumnezeu o relație interesată, în care eu numai îi cer ci
să avem pur și simplu o relație, o relație de dragul relației. E ca și când eu nu m-aș uita niciodată la tine ci m-aș uita la ce aș putea
să iau de pe tine. Ce ai tu și ce aș putea să obțin de la tine, asta înseamnă să ai o relație interesată cu Dumnezeu. E foarte dureros
pentru Dumnezeu să fie privit în acest fel de oameni. Dar oamenii nu
mai știu în ziua de azi să gândească altruist și gândesc în termenii
eficienței, în termenii propriului interes. Dumnezeu se ascunde în
simplitate. Numai cineva care este slab vrea să pară tare.
Călugărul
este o sfidare la adresa lumii. Din punctul meu de vedere viața de
călugăr este cel mai nonconformist mod de viață. Un călugăr se
ferește de a cădea în rutină, în mediocritate. Această fugă de rutină
te ține într-o excentricitate continuă.
Este
o viață frumoasă viața de mănăstire. Oamenii în ziua de astăzi nu știu să mai recupereze frumosul. Aș putea spune că frumosul este o
sursă de fericire, dar când mă refer la frumos mă refer în sens mult
mai amplu. Și un comportament este frumos. Frumusețea nu este altceva
decât o conștiință că există dincolo de lumea asta ceva mai frumos și
că lumea asta oglindește o altă realitate.
REPORTER:
De ce depinde schimbarea în bine a unui om?
PĂRINTELE
PANTELIMON: De propria libertate. Dacă vrei să fi bun îți lucrezi
binele. Bineînțeles, cu ajutorul lui Dumnezeu. Schimbarea în bine înseamnă schimbarea în a fi bun. Zicea părintele Părăianu că măsura
sfințeniei este măsura bunătății. Un om cât e de bun atât e de sfânt.
REPORTER:
Dacă de sfatul dumneavoastră ar depinde fericirea unor oameni, ce
le-ați spune?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Ce le spun e să își asume viața și să se asume pe ei înșiși. Din această asumare începi să trăiești. În momentul în care
te împaci cu tine însuți, te accepți așa cum ești. Nu îți dorești să
fii altcineva.
Eu
zic că viața trebuie recuperată. Să îți recuperezi propria gândire,
propria identitate, să gândești în termenii tăi, să te întrebi cine
ești? Să ai o opinie care să fie a ta, nu să îți fie indusă din
mediu. Eu când am mers la biserică, fiind tânăr nu am mers pentru că îmi plăcea la Biserica. Aveam aceeași reacție de repulsie față de
ritualism și instituție. Am mers la biserică nu de voie ci de nevoie,
pentru că mă simțeam murdar sufletește și simțeam că în biserică e o
putere care e curată. Mergeam la slujbă și nu știam ce slujbă este
dar simțeam că este un loc care mă curăță.
Tinerețea,
un dar pentru Dumnezeu
Sunt
foarte bucuros că am plecat de tânăr la mănăstire pentru că mi se
pare că lui Dumnezeu trebuie să îi dai ce e mai bun. Nu e un cerșetor,
să îi arunci resturile, trebuie să Îi dai ce e mai frumos. Îi dai cei
mai frumoși ani ai vieții tale, de asta este bine să îți descoperi
vocația de tânăr, pentru că o încarci cu cele mai curate puteri care
se manifestă în special la tinerețe.
REPORTER:
Ce le recomandați tinerilor?
PĂRINTELE
PANTELIMON: Îndemnul meu este să te definești tu pe tine însuți. Asta
presupune efort, e mult mai facil pentru un copil să se joace pe
calculator decât să deseneze. Eu am ajuns să pictez pentru că nu am
avut televizor, jocuri pe calculator. Dacă aș fi avut n-aș fi rezistat
fascinației. Ce le recomand tinerilor este să își recupereze timpul
pentru că cine controlează timpul controlează formarea
personalității.
Oamenii
cred că pentru a deveni mai profunzi trebuie să facă alte lucruri, să
ducă un altfel de viață. Noi zicem că nu trebuie să duci un altfel de
viață, ci trebuie să duci altfel aceeași viață. Să faci altfel
lucrurile pe care le faci. Omul nu se sfințește numai prin rugăciune,
se sfințește prin tot ceea ce face. Prin felul în care merge, prin
felul în care se comportă în trafic, prin felul în care se comportă
la serviciu, în relația cu ceilalți oameni. Toate trebuie să ajungă
să devină o rugăciune. Gândiți-vă cum era viața omului de la țară:
casa era o prelungire a bisericii și un simbol al lăcașului din Împărăția Cerului. Și munca îi aducea aminte de Dumnezeu, tot ce
făcea îl duceau cu mintea la Dumnezeu. Țăranii se sfințeau nu prin
rugăciune ci prin tot ce făceau. Omul, dacă vrea să se schimbe
trebuie să schimbe raportarea la tot ce face. Zicea părintele Arsenie
Boca că fundamental este ca omul să aibă concepție de viață creștină.
Adică să mă comport, să mă adresez, să îmi încreștinez
comportamentul, ținuta, atitudinea, în relația cu aproapele.
Sursa: Cuvantator
0 comments:
Trimiteți un comentariu