Sfântul Teofan Zăvorâtul
Lucrarea pocăinţei este simplă: un suspin şi un cuvânt:
„Am păcătuit, n-o să mai fac!” Insă acest suspin trebuie să străbată cerurile,
să devină mijlocitor înaintea tronului Dreptăţii; şi acest cuvânt trebuie să
şteargă din cartea vietii toate înscrisurile prin care sunt însemnate acolo
păcatele noastre. Dar de unde vor lua ele asemenea putere? Din osândirea de
sine fără cruţare şi din frângerea fierbinte de inimă. Iată, într-acolo şi
trebuie să fie îndreptată toată strădania noastră de a ne pocăi: înmuiaţi-vă şi
frângeţi-vă inima – şi apoi, în ceasul spovedaniei, nu vă ruşinaţi să
destăinuiţi tot ce vă face de ruşine înaintea lui Dumnezeu si a oamenilor.
In lucrarea pregătirii pentru spovedanie şi împărtăşire,
cel mai greu ne vine să ne călcăm pe inimă şi să ne destăinuim părintelui
nostru duhovnicesc, de fapt, însă, acesta ar trebui să fie lucrul cel mai
îmbucurător. Oare nu e o bucurie pentru cel acoperit de răni să fie vindecat,
pentru cel pătat de toata necurăţia să fie spălat, pentru cel legat în lanţuri
să fie slobozit? Dar tocmai în aceasta stă puterea dezlegării preoţeşti de la
spovedanie: venim acoperiti de rani si plecăm vindecaţi, venim necuraţi si
plecăm albiţi, venim în lanţuri şi plecăm liberi. Aceasta e făgăduinţa lui
Dumnezeu: „Spune tu fărădelegile tale mai înainte, ca să fii îndreptăţit!”
Vei fi îndreptăţit fără nici o îndoială; dar mai înainte
spune fărădelegile tale fără să tăinuieşti nimic. Să ştii că numai rana
descoperită se vindecă, numai necurăţia dată în vileag se spală, numai
lanţurile arătate se desfac. Ia seama dar, să nu pleci netămăduit, nealbit şi
neslobozit!
Cel ce lucrează aici e Domnul. Părintele duhovnicesc Il
reprezintă şi spune Cuvântul Lui. Domnul ştie păcatul tău, şi tu nu poţi să nu
ţi-l recunoşti în gând înaintea Domnului; dar Domnul vrea să ştie dacă tu ţi-ai
da păcatul în vileag înaintea fetei Lui atunci când ti S-ar înfăţişa El însuşi
ori te-ai ascunde, aşa cum au făcut protopărinţii. De aceea a şi rânduit să îţi
arate faţa Sa în părintele duhovnic care te spovedeşte, poruncindu-i să spună
în numele Său şi cuvânt dezlegător care, rostit fiind pe pământ de o făptură
slabă, mai apoi este pecetluit în cer prin puterea lui Dumnezeu.
Şi încă o faţă mai închipuie părintele duhovnicesc: faţa
întregii omeniri. Cel ce se ruşinează să se dea în vileag la spovedanie să
alunge această ruşine prin gândul că schimbă ruşine cu ruşine: o ruşine mare cu
o ruşine mică, o ruşine fără bucurie si fără folos cu o ruşine mântuitoare! Înaintea feței întregii omeniri vor fi date cândva în vileag toate faptele
noastre rele, şi ne vor acoperi cu o asemenea ruşine, că mai bucuroşi ne-am
învoi să cadă munţii peste noi decât să fim supuşi unei asemenea ruşini. Iată,
de aceea a şi rânduit Domnul să ne ruşinăm înaintea unuia singur, a
duhovnicului, ca prin aceasta să ne scape de ruşinarea înaintea întregii
omeniri.
Fragment
preluat de pe Războintrucuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu