„Să fii binecuvântat,
Dumnezeul meu!”, iată cum se pune în valoare suferinţa
“Iubiţii mei, aşa
cum am spus şi la început, într-un chip sau altul, toţi suferim. Durerea pe
care o experimentăm este prezentă în orice moment. Am putea spune că nu există
clipă în viaţa omului în care acesta să nu sufere de ceva, de o durere
pricinuită de el însuşi, sau venită de la cei dragi, de la copii, sau din
partea celorlalţi oameni. Apoi, atunci când aflăm în fiecare zi despre răul
care se întâmplă într-un loc sau altul de pe glob, când aflăm că în Africa
copiii sunt înfometaţi şi mor de foame sau altele asemenea, un suflet
creştinesc nu poate să nu simtă durere pentru toate câte se întâmplă. Prin
urmare, fiecare clipă este plină de pătimire şi, voim sau nu voim, vom suferi.
Toţi vom împlini acest canon.
Problema nu este,
aşadar că suferim, ci în felul în care reacţionăm la suferinţă. Cât de minunat
ar fi să nu lăsăm să se irosească suferinţa! De suferit, oricum vom suferi. Tot
chinul suferinţei va fi în zadar dacă nu valorificăm pozitiv această pătimire,
dacă n-o exploatăm. Şi valorificăm suferinţa, o exploatăm pozitiv, când cugetăm
aşa cum am spus mai sus şi avem o atitudine pozitivă.
Întâi de toate, să
nu ne împotrivim deloc şi să nu ne văităm. Chiar dacă-ţi face rău toată lumea,
să nu zici: ”Acesta mi-a făcut rău…!”. Nu ţi-ar fi făcut nimic dacă n-ar fi
îngăduit Dumnezeu. Iar El a lăsat aşa lucrurile
pentru că aveai nevoie de suferinţă. Nu înseamnă că cel care a făcut răul a
săvârşit un lucru bun. În această postură se află şi Iuda. El L-a trădat pe
Hristos şi aceasta este cea mai mare crimă, însă era în iconomia lui Dumnezeu
să fie trădat tocmai de Iuda şi să moară pe Cruce.
De asemenea, cei care L-au răstignit sunt răstignitorii Lui adevăraţi. Dar
trădarea, Crucea lui Hristos, moartea Lui înseamnă mântuire pentru lume. Aşa şi
aici. Cel care ţi-a făcut răul este răufăcător şi va da răspuns într-o zi
pentru aceasta, tu însă nu te foloseşti, nu câştigi nimic dacă în continuare
spui: ”Mi-a făcut aşa şi aşa, să păţească şi el la fel…!”. Este păcat!
Dumnezeu îngăduie
unui om să-ţi facă rău şi să suferi. Lasă-l pe
acela, ia seama la suferinţa ta şi să-L ai înaintea ochilor pe Dumnezeu. Aşadar,
nici un necaz, nici o pătimire să n-o înfrunţi aşa, ci dacă este posibil,
suferinţa s-o întâmpinăm zicând aceste cuvinte: “Dumnezeul meu, fii
binecuvântat, fie aşa cum voieşti Tu!”. Astfel, durerea nu se va irosi, ci va
fi valorificată, adică ne va folosi şi va deveni pentru sufletul nostru marele
bine despre care am vorbit.
Calea cea scurtă a
mântuirii
Oamenii de astăzi
sunt în general foarte ocupaţi, de aceea şi creştinii ar dori căi de mântuire
scurte, ar voi să nu mai piardă mult timp ca să ajungă acolo unde trebuie,
să-şi atingă scopul imediat şi fără multe ocolişuri. Ei bine, una dintre aceste căi scurte spre mântuire este suferinţa. Am spus
că omul în fiecare moment, în fiecare clipă are parte de suferinţă. În loc să
laşi să se irosească suferinţa, poţi avea o atitudine potrivită înaintea lui
Dumnezeu, fie că te afli în casă, în sala de clasă sau în orice alt loc. Deşi
îţi vine să oftezi pentru că suferi, binecuvântează pe Dumnezeu şi pe
neaşteptate, fără zgomot, vei simţi în sufletul tău binele, acel bine care nu
se întâmplă în nici un alt fel. Un Avvă în Pateric spune că:
„Dimineaţa se poate să fii în
iad, iar spre seară să te afli în Rai”,
lăsând să se înţeleagă că dimineaţa omul poate să săvârşească păcate, dar
pe parcursul zilei îşi revine la conştiinţa de sine, revine la priveghere, se
pocăieşte, plânge, şi nu este mare lucru pentru Dumnezeu ca să-l aducă în Rai. Lucrurile
sunt uşoare şi calea mântuirii este scurtă, noi, însă, prin purtarea noastră
greşită, le facem dificile şi îngreunăm calea mântuirii.
Omule, în orice stare te-ai afla, dacă te pocăieşti, Dumnezeu te primeşte
şi te mântuieşti, dar numai dacă te căieşti cu adevărat. Este cu putinţă să te
căieşti pentru cea ce ai făcut numai pentru că ţi-a fost rănit egoismul! Ia
seama şi la acest aspect: cineva poate să meargă să se mărturisească din
pricina faptului că egoismul lui a fost rănit şi nu pentru că a păcătuit
înaintea lui Dumnezeu.
De multe ori omul se mâhneşte pentru păcatele pe care le-a făcut şi se
căieşte pentru ele, dar nu pentru că L-a întristat pe Dumnezeu, ci din cauza
egoismului rănit. Adică, înainte de a păcătui, omul avea o părere bună despre
sine, dar când a păcătuit nu mai poate să aibă aceeaşi părere, şi aceasta îl
face să sufere. În cazul acesta nu este vorba despre pocăinţă adevărată.
Pocăinţa voită de Dumnezeu, autentică, din tot sufletul, nu pretinde în acel
ceas nimic pentru sine, ci toată atitudinea omului înaintea lui Dumnezeu este
aceasta:
„Dumnezeul meu, chiar de ar fi să
mor în acest moment, să mor pentru iubirea Ta! Iar dacă vrei să trăiesc mii de
ani, s-o fac pentru iubirea Ta! Să nu mă laşi să cad
din nou în păcat!”.
Atunci, într-adevăr, din acest moment omul trece de la o stare la alta,
poate merge din iad în Paradis, iar drumul mântuirii este cel mai scurt, aşa
cum a fost pentru tâlharul de pe cruce. Ce fărădelegi n-a făcut acel tâlhar în
viaţa lui! Dar acolo, pe cruce, lângă Hristos, când se sfârşea, în acel ceas,
fără să aibă nici o nădejde, I-a arătat întreaga sa căinţă, nădăjduind în mila
Lui, şi a auzit cunoscutele cuvinte ale Domnului. În timp ce era osândit la
moarte, a luat atitudine corectă înaintea Domnului. Ce minunat este acest
lucru! Cât de frumos este să stea omul înaintea lui Dumnezeu, ca unul pregătit
să moară!
De aceea, Vechiul Testament ne învaţă:
„Adu-ţi aminte de cele din urmă
ale tale şi în veac nu vei greşi”.
Să-ţi aminteşti că vei muri şi aceasta te va ajuta să nu păcătuieşti. Ceva
asemănător este amintit şi în aceste cărţi bisericeşti. Omul păcătuieşte pentru
că voieşte să se bucure în această viaţă. Când este pregătit în orice moment să
moară, când se gândeşte că în orice clipă poate să moară, atunci nu mai
săvârşeşte păcatul. Tâlharul de pe cruce, când nu mai avea nici o nădejde să
trăiască, în puţine clipe, a spus cuvinte pe care nu le-au spus nici ucenicii
lui Hristos şi a înţeles lucruri pe care nici aceia nu le-au putut înţelege. După
ce mai înainte, mustrându-l pe celălalt tâlhar, i-a zis:
„Nu te temi tu de Dumnezeu, că
eşti în aceeaşi osândă cu El? Şi noi pe drept, căci noi primim cele cuvenite
pentru faptele noastre, Acesta, însă, n-a făcut nici un rău!”, în continuare a
rostit acel cuvânt înfricoşător: „Pomeneşte-mă, Doamne, când vei veni în
împărăţia Ta”. Şi în acel ceas a primit făgăduinţa de la Domnul Însuşi: „Amin
îţi zic ţie, astăzi vei fi cu Mine în Rai”.
Aşadar, fraţilor, avem această realitate a suferinţei care sfâşie existenţa
noastră până în străfunduri şi ne face să suferim tainic. Poate că deja ne-a şi
înfricoşat vreodată, şi mintea noastră s-o fi dus cu gândul că putem să şi
murim. Este cel mai frumos gând! Mă iertaţi că zic aşa. Să trăim lucrurile aşa
cum am spus mai sus. Este cu adevărat minunat să sufere cineva şi să simtă ceea
ce am spus, să ia lucrurile aşa cum am spus. Desigur, eu sunt îndreptăţit să
spun acestea în această seară, pentru că sunt cam bolnav. De aceea v-am spus că
vom duce discuţia în această direcţie, pentru că mă influenţează şi
indispoziţia mea.
Este cel mai bun lucru să conştientizeze cineva şi să creadă că peste puţin
timp poate să nu mai fie în această lume, că poate să plece în lumea cealaltă. Atunci,
în acel moment, sufletul se dezleagă, se dezlipeşte şi se desface de toate
lucrurile de care era legat, şi rămâne singur numai cu Dumnezeu. Şi omul,
ajutat de anumite lucruri pe care le-a auzit, pe care le ştie, se pocăieşte
înainte lui Dumnezeu, şi astfel, se izbăveşte, îşi mântuieşte sufletul, simte
într-adevăr că Raiul vine înlăuntrul lui şi conştientizează marele bine pe care
îl aduce suferinţa. Şi oricât ar părea de ciudat, omul spune:
„Nimic altceva nu foloseşte
omenirii ca suferinţa!”.
Şi când spunem
suferinţă, le înţelegem pe toate acestea împreună: boala, toată stricăciunea
trupească a omului, în general, şi moartea. Dacă nu erau acestea, toţi ar fi
fost o junglă. Dar ele există şi ne îmblânzesc pe noi, oamenii. Creştinismul,
mai ales, trebuie să privească astfel lucrurile, să valorifice, să exploateze
suferinţa, încât continuu să se afle în Paradis.
Când va ridica Dumnezeu suferinţa
Să mai ştiţi şi acest lucru: după ce suferinţa îşi va face treaba pe care o
are de făcut, Dumnezeu o ridică. Nu-I este greu deloc lui Dumnezeu să ridice
orice suferinţă. De aceea, când suferim, când persistă o durere, să gândim aşa:
„Dumnezeu vrea să-mi facă un
bine, iar eu mă fac că nu înţeleg, doar mă tânguiesc şi mă chinuiesc”.
Acest lucru să-l vezi, anume că Dumnezeu vrea să-ţi facă bine. Aceste
lucruri le spun şi părinţilor în legătură cu copiii lor. Câteodată vin unii
care sunt oamenii duhovniceşti şi părinţi buni, atenţi la îndatoririle lor
creştineşti, ca să se vaite despre copilul lor care a luat altă cale, pe care
niciodată nu se aşteptau să o ia. Mă străduiesc şi le spun următoarele, nu ca
să port doar o simplă conversaţie cu ei, ci pentru că eu cred – şi deja am
văzut acest lucru în fapt – că lucrurile stau astfel:
„Luaţi seama, poate că voi vă
consideraţi nişte părinţi buni şi vă pasă de ceea ce se întâmplă cu copilul
vostru, care se pierde pe o cale greşită, dar să ştiţi că Dumnezeu îngăduie
aceasta copilului vostru, exact ca să vedeţi unele lucruri pe care nu le-aţi
văzut încă. Se poate să aveţi înlăuntrul vostru un egoism, o părere bună despre
voi înşivă, sau orice altceva la care nu aţi luat seama. Dacă voi veţi pricepe
şi se va vindeca sufletul vostru de aceste păcate, de aceste patimi, se va
vindeca şi copilul vostru. Dumnezeu va aduce copilul înapoi, pe drumul cel bun,
pe calea cea dreaptă, lângă voi”.
Şi, într-adevăr, în multe situaţii se întâmplă aşa. În general însă, vreau
să spun că, atunci când suferinţa nu ne mai este necesară, Dumnezeu o ia de la
noi. Dacă ea continuă, dacă rămâne, înseamnă că ne este de folos. Şi de faptul
că eu sunt indispus în această seară se pare că era nevoie, şi de aceea
Dumnezeu a îngăduit. Deci, nu trebuie să spunem altceva decât ceea ce am spus.
Altfel, dacă nu aveam această indispoziţie, n-am fi spus ceea ce am spus. Am fi
vorbit despre alte lucruri, dar probabil că acestea ne-au fost de folos să le
auzim în această seară. Iubiţilor, socotesc că dacă luaţi aminte, dacă
înţelegeţi puţin din ceea ce v-am spus, începeţi să înfruntaţi suferinţa în
acest mod şi veţi descoperi că lucrurile sunt aşa cum le-am destăinuit.
Dar luaţi seama, să nu se zdruncine niciunul înlăuntrul lui, pentru că în
ceasul în care auzim predica, se poate ca în noi să se cutremure totul. Şi
zicem: Bine le spune părintele, dar nu se potriveşte, iscusit grăieşte, dar cum
să facem? Nu, nu trebuie aşa! Dacă priveşti astfel lucrurile, deja ai pricinuit
o mare pagubă sufletului tău. Ai auzit cuvântul lui Dumnezeu? Lasă-L să intre
în inima ta şi să-şi facă treaba înlăuntrul tău. Nu te cutremura, nu reacţiona
deloc.
Iubiţilor, cred că aceste cuvinte sărace pe care le-am grăit, luând
lucrurile în serios, vor face tuturor şi mie un mare bine: din acest moment,
când deja suntem în biserică şi ascultăm dumnezeiasca Liturghie, care este
Raiul, Împărăţia lui Dumnezeu, vom simţi că ne aflăm înlăuntrul acestora şi vom
trăi cu acest sentiment cealaltă vreme a vieţii noastre. Şi când vom pleca din
lumea aceasta, vom trăi pentru veşnicie cu Dumnezeu şi cu sfinţii în Rai.
(Din: Arhim. Simeon Kraiopulos, Taina suferinţei, Bucureşti, Editura
Bizantină, 2007)
Preluare de pe Război într-un cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu