Prima ediție a festivalului Cinema REPER - „Filmele care mă fac mai bun”, parte a
unui amplu proiect de mentorat cultural, are loc în perioada 7-17 aprilie 2014
la București, la inițiativa Fundației Culturale Art Promo. Nu mai puțin de 25 de filme cu potențial educațional, destinate
adolescenților și nu numai, vor fi proiectate în regim de gratuitate la Muzeul Național al Țăranului Român, sala
Horia Bernea.
În programul primei ediţii Cinema REPER se regăsesc atât filme-cult,
capodopere ale cinematografiei mondiale, precum La Strada (1954), Băieţii din
strada Pal (The Boys from Paul Street,1969) sau Carele de foc (Chariots of
Fire,1981), dar și lung-metraje mai recente însă nu mai puțin cunoscute, ca
Tărâmul visurilor (Beasts of the Southern Wild, 2012) sau Paradisul spulberat
(The Broken Circle Breakdown, 2012). Programul complet al proiecțiilor este disponibil
online pe site-ul festivalului: www.cinemareper.ro
„Ce poate fi mai ispititor decât să vezi sau să revezi capodopere, fără de
care viața e mai săracă, mai puțin poetică, mai puțin luminoasă și, mai ales, mai
banală și mai anostă? La prima călătorie în Occident, după 1989, un prieten francez
îi spunea unui compatriot, care urma să-mi fie ghid în mult-râvnitul periplu
european: <<Ce bucurie mai mare decât să fii părtaș la fericirea celui
care descoperă lucrurile la care doar a visat, sau nici nu le bănuia?>> Așa mă voi simți și eu alături de cei
care-mi vor îngădui privilegiul să le fiu călăuza într-o lume fascinantă, a
celei de-a 7-Arte, cu majusculă”, spune Irina-Margareta Nistor, critic de film și autoarea selecției de filme pentru
prima ediție Cinema REPER.
Proiectul de mentorat Cinema REPER este un proiect de educaţie prin
cultură, mai precis de educaţie cu ajutorul filmului, şi nu o simplă iniţiativă
de educaţie cinematografică. Cinema REPER urmăreşte relevarea valorilor umane
perene prin intermediul limbajului cinematografic, folosirea „filmului reper”
(filmul cu valoare artistică şi valoare moral-existenţială) ca pe un mijloc al
descoperirii şi al transformării de sine care să ne ajute să răspundem la
marile întrebări ale existenţei, să înlocuiască pe a avea cu a fi, să ne facă
mai buni, mai generoşi, mai solidari, mai<< atenţi la cel de lângă noi,
să păstreze şi să valorifice trecutul, să repună în drepturi normele morale
moştenite, să stimuleze imaginaţia morală, să aducă în faţa spectatorului, pe
lângă istoria, tradiţiile, moştenirea spirituală şi culturală proprie, şi pe
acelea ale altor popoare, să devină un mijloc al cunoaşterii şi al acceptării
reciproce.
Cinema REPER se desfăşoară în regim de gratuitate în săli de spectacol, în
şcoli, în penitenciare şi în oricare alte spaţii în care copii, adolescenţi,
tineri, persoane cu probleme speciale, sau private de libertate pot beneficia
de întâlnirea cu filme reper şi cu mentori pentru împlinirea scopului mai sus
amintit.
„Cinema REPER este un proiect original, ambiţios şi de anvergură care
vizează folosirea filmului nu doar ca produs estetic ci şi ca vehicul al
valorilor morale, deci ca instrument al unei duble formatări la nivel liceal. Eficienţa
unui asemenea demers este fără îndoială condiţionată de implementarea lui la
nivel naţional şi de durabilitatea sa în timp”, este de părere criticul de film
Cristina Corciovescu.
În programul primei ediții Cinema REPER, ce va avea loc în perioada 7-17
aprilie, la Muzeul Național al Țăranului Român, sala Horia Bernea,proiecţiile de la orele 11, 12, 15.30
sunt dedicate elevilor. Participarea altor categorii de spectatori este
posibilă în limita locurilor disponibile. În perioada 7-11 aprilie, filmele de
la 15.30 vor fi prezentate de critici de film şi vor fi urmate de discuţii. Proiecţiile
de seară sunt pentru publicul general. Accesul la toate proiecţiile este
gratuit.
Informaţii despre filmele din program cât şi rezervările pentru proiecţiile
dedicate elevilor, la telefon: 0728873269 ; 0744187384 ; e-mail:
office@cinemareper.ro
Programul proiecţiilor pe zile:
Luni 7 aprilie 2014
15:30 – Hachiko: A
Dog’s Story / Hachiko: Povestea unui câine (2009), 93 min
carte oferita: Fram ursul polar
Marţi 8 aprilie
2014
15:30 – Lord of the Flies /
Împăratul muştelor (1963), 92 min
Miercuri 9 aprilie 2014
15:30 – Beasts of the Southern
Wild / Tărâmul visurilor (2012), 92 min
carte oferita: Captiv in labirint
18:00 – A Beautiful
Mind / O minte sclipitoare (2001), 134 min
Film distribuit în România de Asociaţia Macondo
carte oferita: Secretele creierului uman
20:30 – Becket /
Becket (1964), 148 min
carte oferita: Acvila legiunii a IX a
Joi 10 aprilie 2014
15:30 – The Story of the Gulag
Runaway / Evadat din Gulag (2003), 76 min
18:00 – Tsubaki
Sanjuro / Sanjuro (1962), 96 min
20:30 – La Strada / La
Strada (1954), 108 min
Vineri 11 aprilie 2014
15:30 – The Boys from Paul Street /
Băieţii de pe strada Pal (1969), 110 min
18:00 – Hiroshima,
mon amour / Hiroshima,
dragostea mea (1959), 90 min
20:30 – The Pianist / Pianistul
(2002), 150 min
Sâmbătă 12
aprilie 2014
11:00 – Chariots of Fire /
Carele de foc (1981), 124 min
18:00 – The Broken Circle Breakdown / Paradisul
spulberat (2012), 111 min
20:30 – Secvenţe /
Secvenţe (1982), 98 min - Manifestare realizata cu sprijinul CNC
Duminică 13 aprilie 2014
11:00 – Spirited Away/ Călătoria lui Chihiro (2001), 124 min
18:00 – Departures / Okuribito / Plecări (2008), 130 min
20:30 – Barbara / Barbara (2012), 105 min
Luni 14 aprilie
2014
12:00 – Dead Poets Society / Cercul poeţilor dispăruţi (1989), 128 min
Marţi 15
aprilie 2014
12:00 – October Sky / Racheta lui Homer
(1999), 108 min
18:00 – The Story of the Gulag
Runaway / Evadat din Gulag (2003), 76 min
20:30 - Forrest Gump / Forrest Gump (1994), 142 min
Miercuri 16 aprilie 2014
12:00 – Spirited Away/
Călătoria lui Chihiro (2001), 124 min
18:00 – Hachiko: A Dog’s Story
/ Hachiko: Povestea unui câine (2009), 93 min
20:30 – Repentance / Căinţa
(1984), 153 min
Joi 17 aprilie 2014
12:00 – Good Will Hunting /
Good Will Hunting (1997), 126 min
18:00 – Departures / Okuribito / Plecări
(2008), 130 min
20:30 – Il vangelo
secondo Matteo / Evanghelia după Matei (1964), 137 min
SCOPUL PROIECTULUI
*****
CONTEXT ŞI
OPORTUNITATE
Oamenii nu mai au
nevoie de trecut, simt că acesta îi apasă, îi încurcă, îi constrânge, le
limitează posibilităţile de a se descoperi şi de a se dezvolta aşa cum cred ei
de cuviinţă. De aceea, acest trecut înjositor, primitiv, necivilizat,
inuman(ist), grosolan, trebuie aneantizat. El nu le foloseşte la nimic, ba mai
mult, îi complexează, îi tarează. Acolo, li se pare lor,
găsesc numai învăţături penibile, aberante despre cine suntem şi cum trebuie să
ne comportăm. Trecutul este incorect politic, fundamentalist spiritual, desuet
cultural. El este retrograd. Şi tot ce ţine de el, de exemplu sentimentele, la
fel.
De aceea, odată cu ceea ce ţine de trecutul lui, omul de astăzi refuză,
furios şi dispreţuitor, valorile perene, care s-au transmis în miile de ani de
istorie cunoscută a omului de la o generaţie la alta, modelele construite pe
aceste valori, reperele pe care le reprezintă acestea. Omul de astăzi crede că
totul începe cu el şi se lasă dus de valul ridicat de cei care vor să schimbe
lumea după fantasmele şi coşmarurile care îi bântuie. Omul de astăzi se
comportă, într-o lume care s-a construit în multe milenii, ca şi cum lumea s-a
născut şi se dezvoltă odată cu el, fără a se întreba de unde sunt toate câte le
are la dispoziţie. Omul de astăzi tinde să fie tot mai mult un om trufaş,
arogant, stupid, mărginit, distructiv, un om suficient, incompetent, egoist,
lipsit de responsabilitate. El nu mai are întrebări legate de existenţă; nici
măcar experienţele limită, cele de la pragul dintre viaţă şi moarte sau, mai
mult, moartea însăşi, nu-l mai zdruncină: omul de astăzi are, în ceea ce
priveşte existenţa doar certitudini: şi-a început periplul existenţial dintr-o
bacterie, s-a născut dintr-o maimuţă păroasă şi este cumva, nu are importanţă
cum, prin ceea ce adună, prin ceea ce consumă, prin satisfacerea simţurilor,
nepieritor.
De aceea trebuie să aibă. A avea este singurul verb conjugat astăzi de cei
mai mulţi. A avea a devenit un verb existenţial, este totuna cu a fi. Singurele
întrebări ale omului nostru sunt legate de cum, când şi cât poate să aibă. Lumea
de astăzi este o lume a comerţului generalizat: totul se vinde şi se cumpără
fie că este vorba de cele din afara noastră , fie că este vorba de cele din
interiorul nostru şi în primul rând de conştiinţă. Sufletul, fie este o anexă a
trupului fie trebuie să dispară.
Lumea noastră este pe cale de a-şi pierde normele morale; ele sunt
înlocuite cu nişte norme care se schimbă după modele politice şi presiunile
grupurilor care impun „progresul” cu orice preţ: bunul simţ este înlocuit de
grobianism, decenţa de delir hedonist, moralitatea de desfrâu,
responsabilitatea de egoism iresponsabil, adevărul de minciună, iubirea,
prietenia, acceptarea celuilalt, de dispreţ şi ură nimicitoare, comportamentul
moral, de desfrâu.
Minciuna, falsitatea, ipocrizia corodează tot ce mai rămâne neatins. Am
devenit nişte scaune, nişte posturi, nişte haine, nişte coafuri, mai rău, am
devenit tot felul de dispozitive. Nu le ai, nu exişti. Nonvalorile au devenit
valori, valorile reale sunt puse la zid. Nu spui ca mine, nu crezi ce spun eu,
nu furi cu mine (sau pentru mine), nu înşeli cu mine (sau pentru mine), nu mi
te supui, vrei să ai propria personalitate, vrei să trăieşti după alt model,
vrei să fii liber – atunci eşti duşmanul meu.
Lumea de astăzi este o lume în care domină adulterul, depravarea, avortul,
dependența de pornografie, sado-masochismul, comportamentul bisexual, homosexual,
exhibiționist și voyeuristic și abuzul sexual asupra copiilor. Familia este tot mai puţin atractivă
pentru tineri. Creşte necontenit numărul divorţurilor şi al familiilor
monoparentale, iar mulţi aleg să nu întemeieze niciodată o familie. Mai mult,
familia tradiţională este astăzi atacată de noul concept de familie
homosexuală, iar dezvoltarea normală a tinerilor este pusă în pericol de
încercarea de a impune noi concept cum
ar fi cel al identităţii de gen şi de tendinţa tot mai pronunţată de accepta
pedofilia ca o orientare sexuală naturală, aşa cum este definită asăzi tot mai
mult în spaţiul nord-american.
În lumea noastră imaginaţia morală este înlocuită de imaginaţia diabolică,
care transformă recent construita lume a raţiunii şi a ordinii şi a păcii şi a
virtuţii, în lumea contrarie a nebuniei, discordiei, viciului, confuziei şi
eternei nemulţumiri.
Proiectul de mentorat „Cinema REPER”, desfăşurat sub sloganul „Filmele care
mă fac mai bun”, este un proiect de educaţie prin cultură, mai precis de
educaţie cu ajutorul filmului, şi nu o simplă iniţiativă de educaţie
cinematografică.
„Cinema REPER” urmăreşte relevarea valorilor umane perene prin intermediul
limbajului cinematografic, folosirea „filmului reper” (filmul cu valoare
artistică şi valoare moral-existenţială) ca pe un mijloc al descoperirii şi al
transformării de sine, care:
-să ne ajute să răspundem la marile întrebări ale existenţei, să înlocuiască
pe a avea cu a fi,
-să ne facă mai buni, mai generoşi, mai solidari, mai atenţi la cel de lângă
noi,
-să păstreze şi să valorifice trecutul, să repună în drepturi normele morale
moştenite, să stimuleze imaginaţia morală,
-să aducă în faţa spectatorului, pe lângă istoria, tradiţiile, moştenirea
spirituală şi culturală proprie, şi pe acelea ale altor popoare, să devină un
mijloc al cunoaşterii şi al acceptării reciproce.
DE CE FILMUL
Filmul este considerat, după unghiul de interes dinspre care este privit,
ca având diverse funcţii: produs comercial, mijloc de divertisment, mijloc de
manipulare. Şi cu adevărat, cele mai multe dintre filme asta şi sunt, sau numai
asta sunt. Dar filmele pot să fie şi un mijloc de educare constructivă, de
transmitere a unor valori morale, de prezentare a unor modele, de răspunsuri la
întrebări fundamentale pentru fiecare dintre noi, de îmbogăţire a experienţei
prin asimilarea experienţei celorlalţi, de descoperire a propriei persoane, a
sensului existenţei, de despărţire a binelui şi a răului.
Toţi oamenii sunt sensibili la poveşti. Povestea ne este tovarăşă de la
vârstele fragede până la cele neputincioase. Povestea este un mijloc de
transmitere a înţelepciunii, a experienţelor, a valorilor. În universul
fermecat al poveştilor – poveşti-basme dar şi poveşti despre oameni, despre
întâmplări deosebite, sau comune, despre lumea din jurul nostru – filmul ne
poate face să trăim, să descoperim şi să ne apropiem de însuşiri si trairi
esenţiale cum ar fi iubirea, generozitatea, blândeţea, bunătatea, spiritul de
sacrificiu, devotamentul, loialitatea, spiritul de dreptate, simplitatea,
modestia, cinstea, simtul datoriei. Si asta cu atat mai mult cu cat oamenii –
şi în special copii, tinerii – sunt astăzi mai obişnuiţi cu imaginea decât cu
cuvântul scris.
Sursă: Cinema Reper
0 comments:
Trimiteți un comentariu