Fotograf: Monica Drăgan
„Pe fond nervos” –
această expresie a devenit aproape proverbială. O auzim peste tot: acasă şi la
serviciu, pe stradă şi în mijloacele de transport – într-un cuvânt,
pretutindeni. Potrivit unei afirmaţii a experţilor OMS, 45% dintre toate îmbolnăvirile
sunt legate de stres.
Unii specialişti presupun că acest procent este în
realitate de două ori mai mare. Potrivit altor date medicale, o jumătate dintre
cei care se prezintă la consult în policlinici sunt oameni practic sănătoşi,
dar care suferă totuşi de acţiunea supraîncărcărilor psihoemoţionale.
Specialiştii în situaţii extreme şi medicii ştiu faptul
că ulcerele gastrice “se deschid” şi se cicatrizează în dependenţă de
fluctuaţiile curbei stresului psihoemoţional. Curba tensiunii arteriale este
supusă aceleiaşi legităţi.
Cum poate fi recunoscut stresul emoţional şi influenţa
lui asupra organismului uman? Iată câteva trăsături caracteristice pentru el:
oboseală prelungită şi fără o cauză evidentă, care nu trece după odihnă; dureri
de cap, tulburări digestive, dureri de coloană, insomnie; îndeplinirea
sarcinilor zilnice ia mult mai mult timp decât înainte.
Un procent imens al bolilor somatice (trupeşti) se
dezvoltă ca rezultat al supraîncordării nervoase de durată.
Ce mai “creşte”
pe acest “teren” (nervos)? Din păcate, nimic bun: certuri, conflicte,
divorţuri… În ultimii ani se vorbeşte din ce în ce mai des despre sindromul de
oboseală cronică şi insomnia, depresia, apatia şi indiferenţa faţă de toate,
care îl acompaniază. O jumătate bună, dacă nu chiar mai mult, din structura
bolilor studiate de către psihiatrie sunt stări “de graniţă” (care apar pe fond
nervos). Apariţia lor
este legată de conflicte, neplăceri ş.a.m.d.
Despre faptul că, pe măsură ce creşte în suflet
nervozitatea, creşte şi păcătoşenia nu este greu să ne dăm seama.
Din scrierile patristice vedem adeseori că este neapărată
nevoie de păstrarea păcii sufleteşti. “Dobândeşte duh împăcat şi mii de oameni
se vor mântui lângă tine“, spunea marele stareţ, Cuviosul Serafim de Sarov.
Cuviosul Alexie, care s-a nevoit în “pustia” Zisomova, scria: “Nu vă doresc nici
bogăţie, nici slavă, nici succes, nici măcar sănătate, ci numai pace
sufletească. Acesta este lucrul cel mai de seamă. Dacă veţi avea pace, veţi fi
fericiţi“. [...]
În toate epocile istoriei omenirii au existat războaie,
felurite calamităţi naturale, inundaţii, secete, uragane – şi este greu de
comparat în ce măsură sunt mai tulburi vremurile de acum decât, să zicem, epoca
domniei lui Ivan cel Groaznic. De ce însă problema nevrozelor a devenit atât de
acută tocmai în ultimul timp? Credem că pricina este una singură: creşterea
necredinţei, pierderea fundamentului duhovnicesc al omului şi totodată a
sensului adevărat al vieţii.
Se dovedeşte că în producerea nevrozelor principalul loc
îl ocupă nu stresul şi neplăcerile, ci personalitatea omului – şi anume
personalitatea dezorganizată lăuntric.
Păcatul, fiind
rădăcina a tot răul, atrage după sine tulburări nevrotice. Săvârşindu-se în
adâncul duhului omenesc, el stârneşte patimile, dezorganizează voinţa, scoate
de sub controlul conştiinţei emoţiile şi imaginaţia. După spusele Sfântului
Teofan Zăvorâtul, „lumea lăuntrică a omului păcătos este plină de samavolnicie,
neorânduială şi distrugere”. Nevroza profundă este indiciu al lipsei de sănătate morală, al
descompunerii sufleteşti-duhovniceşti.
Sfântul Teofan Zăvorâtul arată şi că „legătura firească
dintre părţile alcătuitoare ale omului trebuie să urmeze legii supunerii celui
mai mic faţă de cel mai mare, a celui mai slab faţă de cel mai puternic; trupul
trebuie să se supună sufletului, sufletul duhului, iar duhul, potrivit firii
sale, trebuie să fie cufundat în Dumnezeu. În Dumnezeu trebuie să petreacă omul
cu toată fiinţa şi conştiinţa sa.
Iar puterea duhului asupra sufletului depinde de Dumnezeirea Care este împreună cu el, puterea sufletului asupra trupului – de duhul ce stăpâneşte sufletul. După căderea de la Dumnezeu a avut loc, şi era firesc să aibă loc, tulburare în toată alcătuirea omului: duhul, despărţindu-se de Dumnezeu, a pierdut puterea sa şi s-a supus sufletului; sufletul, nefiind înălţat de duh, s-a supus trupului”.
Iar puterea duhului asupra sufletului depinde de Dumnezeirea Care este împreună cu el, puterea sufletului asupra trupului – de duhul ce stăpâneşte sufletul. După căderea de la Dumnezeu a avut loc, şi era firesc să aibă loc, tulburare în toată alcătuirea omului: duhul, despărţindu-se de Dumnezeu, a pierdut puterea sa şi s-a supus sufletului; sufletul, nefiind înălţat de duh, s-a supus trupului”.
Profesorul D. E. Melehov presupune că la baza multor
tulburări psihice stă lipsa de smerenie. În acest sens, nevroza nu reprezintă o
excepţie. Este îndeobşte recunoscut faptul că această maladie se dezvoltă sub
forma conflictului cu sine (intrapsihic) sau cu alţi oameni (interpsihic).
Nevroza este ciocnirea dintre dorinţă şi realitate. Cu cât este mai puternică
această ciocnire, cu atât este mai acută boala. „Iar credinţa este smerenie”,
spune Sf. Varsanufie cel Mare.
În timpul consultaţiei, o pacientă afectată de una dintre
formele de nevroză îmi repeta cu emoţie, iarăşi şi iarăşi: „Domnule doctor, am
obosit să mai fiu bolnavă şi vreau să mă vindec cu orice preţ. De altfel, nu
înţeleg despre ce ciocnire între dorinţă şi realitate vorbiţi”. La aceste
cuvinte ale pacientei am răspuns ceva de genul: „Domnul ştie de necazul
dumneavoastră şi dacă nu Se grăbeşte să schimbe situaţia, înseamnă că
deocamdată nu este voia Lui cea sfântă să vă vindece aşa, dintr-o dată.
De pildă, când sfinţilor li se intâmplau boli sau alte necazuri, mulţumeau pentru asta lui Dumnezeu şi spuneau: „După păcatele mele primesc”. Iar dumneavoastră: „Vreau vindecare cu orice preţ”. Tocmai aici este ciocnirea între dorinţă şi realitate. Fireşte, se poate şi trebuie să vă vindecaţi, dar este foarte important să vă smeriţi, împăcându-vă cu boala ce v-a lovit, socotindu-vă vrednică de ea şi primind-o cu recunoştinţă.
Domnul nu uită de noi şi nu ne va lăsa să suferim mai presus de puterile noastre. De asta ne încredinţează şi sfântul Apostol Pavel: „Credincios este Dumnezeu, Care nu vă va lăsa să fiţi ispitiţi mai mult decât puteţi”. Ca atare, linistiţi-vă şi nu deznădăjduiţi! Nevroza este o boală duhovnicească. Smeriţi-vă şi va trece totul”.
De pildă, când sfinţilor li se intâmplau boli sau alte necazuri, mulţumeau pentru asta lui Dumnezeu şi spuneau: „După păcatele mele primesc”. Iar dumneavoastră: „Vreau vindecare cu orice preţ”. Tocmai aici este ciocnirea între dorinţă şi realitate. Fireşte, se poate şi trebuie să vă vindecaţi, dar este foarte important să vă smeriţi, împăcându-vă cu boala ce v-a lovit, socotindu-vă vrednică de ea şi primind-o cu recunoştinţă.
Domnul nu uită de noi şi nu ne va lăsa să suferim mai presus de puterile noastre. De asta ne încredinţează şi sfântul Apostol Pavel: „Credincios este Dumnezeu, Care nu vă va lăsa să fiţi ispitiţi mai mult decât puteţi”. Ca atare, linistiţi-vă şi nu deznădăjduiţi! Nevroza este o boală duhovnicească. Smeriţi-vă şi va trece totul”.
Despre bucuria pe care o aduce omului smerenia citim în
„Viaţa sfântului Ignatie Briancianinov”: „Ascultarea fără cârtire şi adânca
smerenie deosebeau purtara ascultătorului (fratelui) Briancianinov în
mănăstire. Prima ascultare i s-a dat pe lângă bucătărie.
Bucătar era un fost iobag al lui Alexandru Semionovici Briancianinov (tatăl sfântului). Chiar în prima zi s-a întâmplat să fie nevoie de mers în hambar după făină. Bucătarul i-a zis: „Hai, frate, să mergem în hambar după făină!” şi i-a aruncat un sac de făină, aşa încât l-a acoperit cu pulbere albă din cap până în picioare.
Proaspătul ascultător a luat sacul şi a ieşit. În hambar, desfăcând cu amândouă mâinile gura sacului şi pe deasupra ţinând-o, la porunca bucătarului, şi cu dinţii ca să poată fi turnată mai uşor în el făina, Ignatie a simţit în inima sa o nouă şi neobişnuită mişcare duhovnicească, pe care n-o mai încercase niciodată: propria purtare smerită, deplina uitare a eului propriu l-au desfătat atunci în aşa măsură, că întâmplarea i-a rămas în aducerea aminte pentru întreaga viaţă”.
Bucătar era un fost iobag al lui Alexandru Semionovici Briancianinov (tatăl sfântului). Chiar în prima zi s-a întâmplat să fie nevoie de mers în hambar după făină. Bucătarul i-a zis: „Hai, frate, să mergem în hambar după făină!” şi i-a aruncat un sac de făină, aşa încât l-a acoperit cu pulbere albă din cap până în picioare.
Proaspătul ascultător a luat sacul şi a ieşit. În hambar, desfăcând cu amândouă mâinile gura sacului şi pe deasupra ţinând-o, la porunca bucătarului, şi cu dinţii ca să poată fi turnată mai uşor în el făina, Ignatie a simţit în inima sa o nouă şi neobişnuită mişcare duhovnicească, pe care n-o mai încercase niciodată: propria purtare smerită, deplina uitare a eului propriu l-au desfătat atunci în aşa măsură, că întâmplarea i-a rămas în aducerea aminte pentru întreaga viaţă”.
Majoritatea cercetătorilor contemporani sunt de acord că
nevroza este o boală a personalităţii. Omul se îmbolnăveşte de nevroză nu
dintr-o dată: această boală cunoaşte o perioadă de preludiu. Poate fi descris
un portret sui generis al „potentialului” nevrotic – mai bine zis o galerie
întreagă de tipuri, dintre care fiecare este înclinat spre trecerea de la
puterile maladive potenţiale, ascunse, la unele reale.
Una dintre caracteristicile oamenilor de acest fel e stilul de gândire, ce poartă caracterul lipsei de compromis; în aprecierile pe care ei le fac se vede un caracter manifest; multe dintre lucrurile care se întâmplă nu au în ochii lor nuanţe, ci apar „bicolore”: alb-negru, bine-rău. Nevroza apare cel mai des ca urmare a unor procese lăuntrice ale personalităţii.
Factorii provocatori şi împrejurările provocatoare din exterior reprezintă doar ultima picătură, „trăgaciul” dezvoltării tulburărilor nevrotice. La omul înclinat spre această boală este elaborată o „capacitate” aparte de a reacţiona nervos la viaţă. Unele cauze de frământare sufletească (conflicte, stresuri) dispar cu timpul, devin inactuale, dar în scurt timp locul lor este luat de altele şi boala este reactivată.
Una dintre caracteristicile oamenilor de acest fel e stilul de gândire, ce poartă caracterul lipsei de compromis; în aprecierile pe care ei le fac se vede un caracter manifest; multe dintre lucrurile care se întâmplă nu au în ochii lor nuanţe, ci apar „bicolore”: alb-negru, bine-rău. Nevroza apare cel mai des ca urmare a unor procese lăuntrice ale personalităţii.
Factorii provocatori şi împrejurările provocatoare din exterior reprezintă doar ultima picătură, „trăgaciul” dezvoltării tulburărilor nevrotice. La omul înclinat spre această boală este elaborată o „capacitate” aparte de a reacţiona nervos la viaţă. Unele cauze de frământare sufletească (conflicte, stresuri) dispar cu timpul, devin inactuale, dar în scurt timp locul lor este luat de altele şi boala este reactivată.
[...]În ultimii ani a devenit foarte popular termenul
percutant ca o lovitură de bici: stres. Poate doar copiii mici sa nu-l ştie.
Medicul ortodox V. K. Neviarovici arată în mod absolut corect: “În vremea
noastră conceptul de “stres” acoperă (din punct de vedere psihologic) mai toate
fenomenele neplăcute şi apăsătoare pentru om: cearta, conflictul, jignirea,
tristetea, surmenajul, invidia, dezamăgirea ş.a.m.d. Limitele stresului sunt
extrem de şterse – nu degeaba Hans Selye (autorul teoriei stresului) afirma că
atâta timp cât omul este viu, el se află în stare de stres.
Patimile rămân necunoscute savanţilor necreştini – în
schimb, a fost găsit un nou şi nevăzut duşman mistic, universal al omenirii, ce
poartă numele de “stres” şi cu care ştiinţa încearcă să se lupte. Cu ce
mijloace? Cu cele mai felurite: de la autotraining, masaj, băi, tranchilizante,
până la călătorii, meditaţii şi dietă specială “antistres”. Iar oamenii recurg
nu rareori la votca “din bătrâni lăsată” (n.m. – sau la ţigări), iar în ultimul
timp mulţi s-au împătimit de narcotice.
Nevroza (mai ales unele forme ale ei: stările obsesive
persistente, fobiile persistente) poate fi de asemenea urmare a atacurilor
drăceşti. Cum altfel poate fi apreciată, de exemplu, dorinţa nesăbuită de a-ţi
spăla mâinile de câteva zeci de ori înainte de a mânca sau de a număra nasturii
de la paltoanele trecătorilor ş.a.m.d.? Iar bolnavii suferă cumplit, sunt
chinuiţi de stările lor, sunt împovăraţi de ele, dar nu pot face nimic. [...]
Episcopul Varnava (Beliaev) scrie: “Înţelepţii acestei
lumi, nerecunoscând existenţa dracilor, nu pot explica provenienţa şi lucrarea
ideilor obsesive. Însă creştinul, ce se loveşte nemijlocit de puterile
întunericului şi se luptă mereu cu ele, uneori chiar în chip văzut, le poate da
dovada limpede a existenţei dracilor.
Gândurile apărute pe neaşteptate, ca un vifor, se năpustesc asupra celui ce îşi lucrează mântuirea şi nu îi dau nici măcar o clipă de linişte. Să presupunem că avem de-a face cu un nevoitor încercat. Acesta se înarmează cu puternica rugăciune a lui Iisus. Astfel începe şi continuă o luptă a cărui sfârşit nu se vede.
Gândurile apărute pe neaşteptate, ca un vifor, se năpustesc asupra celui ce îşi lucrează mântuirea şi nu îi dau nici măcar o clipă de linişte. Să presupunem că avem de-a face cu un nevoitor încercat. Acesta se înarmează cu puternica rugăciune a lui Iisus. Astfel începe şi continuă o luptă a cărui sfârşit nu se vede.
Omul îşi dă seama limpede care sunt propriile gânduri şi
care sunt cele străine, semănate în el de diavol – dar tot efectul abia acum
vine. Gândurile de la vrăjmaşul dau deseori încredinţarea că, dacă omul nu
cedează şi nu se învoieşte cu ele, nu îl vor mai lăsa în pace. El nu cedează şi
continuă să se roage lui Dumnezeu pentru ajutor.
Şi iată că în acel moment, când omului i se pare că
într-adevăr această luptă poate că este nesfârşită, când deja încetează să mai
creadă că există o stare în care oamenii trăiesc liniştiţi şi fără asemenea
gânduri chinuitoare, atunci gândurile pier deodată, fără veste, pe neaşteptate…
Asta înseamnă că a venit harul şi că dracii s-au depărtat. În sufletul omului
se revarsă lumina, pacea, liniştea, limpezimea, curăţia” (cf. Mc. 4, 37-40).
În încheiere, dorim să subliniem că omul care suferă de
nevroză nu este nici mai bun, nici mai rău decât ceilalţi; boala lui e doar un
caz particular al consecinţelor păcatului. Firea omenească e vătămată de păcat
din timpul protopărinţilor noştri şi, ca atare, toţi trebuie să ne pocăim şi să
ne îndreptăm, nădăjduind în ajutorul şi în milostivirea Domnului.
Dmitri Avdeev – “Nervozitatea. Cauze, manifestări,
remedii duhovniceşti”
Sursă: Blog - N-am cuvinte...
Sursă: Blog - N-am cuvinte...
0 comments:
Trimiteți un comentariu