Lady Gaga – Zeița unei culturi muzicale păgâne

miercuri, 15 august 2012

| | |

În ultima vreme se vorbește despre concertul artistei Lady Gaga în România, care va avea loc pe 16 august 2012 în Piața Constituției din București. Venirea ei în țara noastră nu a fost așa controversată precum în alte țări, dar dată fiind faima și impactul ei printre tineri, e foarte important să tratăm acest subiect.

În primul rând: Cine este Lady Gaga? Numele ei real este Stefani Joanne Angelina Germanotta și este născută în 1986 în SUA, Yonkers – New York. A absolvit Tisch School of the Arts din cadrul Universității din New York. Numele ei de scenă provine de la hitul formației Queen: Radio Ga-Ga.

Stefani a învățat să cânte la pian la vârsta de patru ani. La 11 ani a fost acceptată la conservatorul privat Juilliard School din Manhattan, dar până în final a ajuns să urmeze cursurile unei școli private catolice din oraș. A continuat să studieze muzica și să cânte, compunând prima baladă pentru pian la vârsta de 13 ani. A cântat prima oară în fața publicului într-un club de noapte din New York la vârsta de 14 ani.

Câțiva ani mai târziu a fost admisă anticipat la Tisch School of the Arts din cadrul Universității din New York, fiind printre cele 20 de persoane din întreaga lume care au avut onoarea de a fi admise în avans. Aici a studiat muzica și și-a îmbunătățit tehnicile vocale. S-a retras din școală, încercând să se concentreze pe creațiile proprii.

Debutul ei comercial l-a făcut prin single-ul „Just Dance” difuzat prima oară la radio în 2008, prin care a început să devine populară. A urmat apoi single-ul „Poker Face” care i-a adus și mai mult succes atât în SUA cât și în lume. Au urmat apoi „Paparazzi”, “LoveGame”, “Judas”, “Alejandro” și alte hituri care au făcut din Lady Gaga una dintre cele mai aclamate artiste din lume.

Lady Gaga este în acest moment probabil cea mai „fascinantă” vedetă, sau cel puțin cea mai imprevizibilă. Aparițiile ei sunt mereu surprizătoare, iar videoclipurile și concertele pe care le susține sunt adevărate scene de teatru sau de film, cu scenarii gândite până la cel mai mic detaliu.

Lady Gaga surprinde având mereu alt chip, lăsând impresia adesea că este altă persoană. Se îmbracă mereu altfel și întotdeauna cât mai extravangant, câteodată de-a dreptul grobian (haine de carne, haine de păr, haine din bule de săpun, etc.). Își schimbă întotdeauna coafura (coafură din telefoane fixe, bigudiuri din cutii de Pepsi), se machiază mereu altfel, se rujează vulgar, strident și în culori aprinse. Se folosește de măști pentru a reda mai bine un nou personaj. Are mereu ochelari ciudați (ex: din mini-ecrane video, din țigări, din bijuterii, etc.). Apare pe scenă în costumații și ipostaze cât mai extravagante, căutând la fiecare apariție să surprindă, să fie originală. Își dezgolește trupul adesea afișându-se ca o persoană lipsită de pudoare, folosindu-se de corpul ei și de mișcările lascive pentru a atrage privirile. Are șase tatuaje permanente pe trup, fiecare având un mesaj clar.

Lady Gaga este considerată un simbol al homosexualității, câștigându-și succesul cu videoclipuri și versuri care sunt adresate direct comunităților gay.

În continuare pentru a înțelege mai bine ce mesaj transmite ea prin tot ceea ce face, vom analiza câteva dintre videoclipurile cu care a ajuns în topul topurilor muzicale.


Este povestea unei fete traumatizate, cu o viață plină de suferință, care ajunge într-un sanatoriu de femei bolnave mintal. Fiind pe pat în îngrijirea unei asistente, Lady Gaga spune: „Voi fi un superstar! Știi de ce? Pentru că nu am nimic de pierdut!”

Deși se află într-o cameră cu mai multe fete, patul ei este în mijloc, restul pacientelor fiind de-a dreapta și de-a stânga ei. Patul ei era singurul care avea o cruce neagră pe cearșaf, ca și cum ar fi fost însemnată, arătând că e o persoană mai specială, destinată să fie superstar.

Fiecare videoclip, deși cu un scenariu imaginar, transmite un mesaj în legătură cu viața ei reală și cu felul ei de a gândi. Deși nu a fost o persoană care să aibă o copilărie traumatizantă, ducând o viață liniștită și normală, totuși în replica de mai sus lasă de înțeles că suferința îndurată ani de zile scuză orice... asemenea unui copil grav bolnav, căruia i se fac toate mofturile de către părinți. Suferința îndurată ar trebuie să spargă toate barierele, să elimine toate principiile, să stea împotriva unei moralități comun acceptate, și să promoveze „libertatea” deplină.

Ajunsă acasă, apare aproape goală în camera ei, participă la o orgie sexuală care o avea ca unic actor pe ea însăși. Machiată strident și goală în cadă, își vopsește părul în albastru cu o pensulă... moment al vieții din care începe cariera ei de artistă. Videoclipul conține foarte multe simboluri, toate trimițând către o lume obscură, o lume a întunericului: luna plină, lumini de slabă intensitate, foc, machiaj negru, ochi întunecați, note de pian agresive, etc.

După ce se termină povestea și începe efectiv videoclipul muzical, Lady Gaga apare în prim plan cu fundul în sus, nu cu fața ei, încercând astfel să răstoarne încă odată clișeele și să demonstreze că este altfel.

Versurile acestei melodii au accente puternic păgâne: Mă voi căsători cu întunericul / Nu voi renunța la viața mea / Sunt o prințesă războinică / Trăiesc cu pasiune în această noapte. Mă voi căsători cu întunericul / Voi face sex cu acest întuneric / Sunt un soldat al propriei mele singurătăți / Sunt o învingătoare.
Urmează apoi unduiri lascive ale trupului ei pe o mașină, totul terminându-se cu o suită de cadre carcaterizate de violență.


Este videoclipul în care Lady Gaga își promovează bi-sexualitatea sa, totul începând cu imaginea ei față-n față cu doi câini de aceeași rasă: mascul și femelă. Apoi acțiunea continuă în fața unei piscine dintr-o vilă, unde Lady Gaga își mișcă trupul provocator pe unul din șezlonguri. Urmează apoi o partidă de poker la masă cu un grup de băieți și fete, după care o scenă sexuală cu unul din bărbați.

Printre cadre este mereu introdusă și imaginea ei lângă câinele mascul, în fața căruia își mișcă buzele parcă provocându-l la un act sexual, ajungând la un moment dat nas în nas cu el, ca doi îndrăgostiți.
Urmează apoi o orgie sexuală între mai multe persoane, ea fiind principala atracție.


E o poveste dintre un bărbat și o femeie, el tânăr și atrăgător și ea Lady Gaga (vedeta). Este de fapt povestea căderii și ascensiunii ei.
Acțiunea începe în casa ei de lux din care ne sunt aratăte diferite detalii: terasa, mobilierul, candelabrele, statuile și dolarii aruncați pe jos, pe care era inscripționată fața ei, arătând astfel culmea succesului la care a ajuns și puterea financiară pe care a dobândit-o. Urmează apoi o scenă de dragoste între cei doi care se termină pe balustrada terasei, de unde bărbatul, enervat de blitzurile paparazzilor, o aruncă pe Lady Gaga jos.

În acest videoclip apar multe simboluri, atât în îmbrăcăminte cât și în decor, toate încercând să contribuie la transmiterea unui mesaj cât mai puternic.

Lady Gaga rămâne paralizată, apare în căruț cu rotile, coborând din limuzină. Apoi este dezbrăcată de câțiva bărbați, aducând iarăși acel plus de sexualitate din fiecare act muzical. Dezbrăcarea simbolizează practic dezbrăcarea de suferință, pentru că ea imediat după asta își recapătă puterile, se ridică din căruț cu ajutorul cârjelor și apoi își revine complet.

Apoi se reintoarce la bărbatul ei și-l otrăvește răzbunându-se cu satisfacție și spunând: „I've just killed my boyfriend”. Urmează revenirea ei spectaculoasă pe scenă.
În final ajunge în arestul poliției pozând în ipostaze pornografice în fața agentului de serviciu.


Mesajul principal al acestui videoclip este următorul. „Îl iubesc pe Iuda!”

Da, ați intuit bine, Iuda la care se face referire este chiar apostolul Domnului Hristos, care L-a vândut.

Videoclipul este o parodie a întâmplărilor reale din Evanghelii, în care Lady Gaga este Maria Magdalena.

În lupta ei continuă de a surprinde și de a consterna privirile fanilor, Lady Gaga se folosește chiar și de Domnul Iisus Hristos și sfinții săi apostoli care apar în forma unor motocicliști americani rockeri, cu cap de mort pe spate, fiecare având numele unuia dintre cei doisprezece.

Abundă simbolurile: cruci de metal, cap de mort, medalioane, coroane de spini, coroană de regină, etc.


Mai jos redau câteva versuri din această melodie:

„Când vine la mine / Sunt pregătită să-i spăl chiar și picioarele cu părul meu / Sunt pregătită să-l iert când limba lui este printre creieri / Chiar și de trei ori, dacă mă va vinde.”

„În sens biblic, sunt mai presus de pocăință / Prostituată celebră, târfă renumită care-și vomită mințile / Dar în sens cultural vorbesc doar despre prezent / Iuda sărută-mă dacă te deranjez / Nu purta prezervativul data viitoare.”

„Vreau să te iubesc, dar ceva mă ține departe de tine / Iisus este virtutea mea / Și Iuda este demonul de care mă agăț / de care mă agăt.”

Videoclipul este un amestec de penibil, blasfemie și sexualitate promovată ca instrument al iubirii. Lady Gaga încearcă prin acest videoclip să ia în bășcălie sfințenia lucrării de mântuire a Fiului lui Dumnezeu, persiflând orice-i sfânt și dumnezeiesc și promovând o lume fără principii, fără reguli, fără poruncile lui Dumnezeu, unde fiecare e liber să facă ce vrea.



5.
Born this way

Este un videoclip care promovează multe elemente păgâne. Lady Gaga este zeița Mother Monster din care s-au născut binele și răul. Dar nașterea n-a fost una limitată în timp ci una infinită. Prin scene vulgare și imagini SF se arată cum a luat naștere o nouă rasă, cea a oamenilor. Iar apoi spune: „Cum pot proteja ceva așa de frumos fără a mă folosi de răutate”.

Urmează apoi desfășurarea mesajului: „Iubește-te așa cum ești, pentru că Dumnezeu nu face greșeli”. Lady Gaga sugerează că toți oamenii de pe pământ, indiferent de moralitatea lor, de păcatele lor, de răutatea lor, trebuie să se iubească așa cum sunt, acceptându-și răutatea ca fiind partea din ființa lor.

„De ești homosexual, bisexual, transexual, lesbi...ești pe drumul cel bun...”

Tot aici ea apare sub chipul unui personaj jumătate om – jumătate pisică, punând pe aceeași treaptă a creației omul rațional și animalul fără rațiune și cuvânt.

Autor: Claudiu Bălan
Sursă articol: Ortodoxia tinerilor