Iubiţi
credincioşi,
...Astăzi
Biserica lui Hristos cea dreptmăritoare sărbătoreşte
Acoperământul Maicii Domnului. Sărbătoare mare pentru
Biserica lui Hristos şi pentru tot creştinul.
Mai
întâi să ştim cum a luat fiinţă praznicul acesta. Aceasta s-a
întâmplat în Constantinopol, pe vremea împăratului Leon cel
Înţelept, care a fost un împărat creştin şi a făcut mult
bine Bisericii lui Hristos.
De
aceea Dumnezeu a vrut ca în timpul împărăţiei lui să se
facă o minune ca aceasta. Se făcea o priveghere de toată
noaptea spre Duminică la Biserica din Vlaherne, care se
afla pe malul mării, unde era hramul Maicii Domnului. Şi acolo la
biserică era multă lume adunată, fiind biserică mare. Şi
s-a întâmplat că a venit la biserică şi Sfântul Andrei,
care se făcuse şi se zicea nebun pentru dragostea lui Hristos,
după ce auzise de la Apostolul Pavel că cel nebun al lui Hristos
este mai înţelept decât toată lumea.
Sfântul
Andrei cel nebun pentru Hristos stătea în biserică în timpul
privegherii, la ceasul al patrulea din noapte, adică la ora zece
noaptea. Şi a ridicat ochii în sus deasupra norodului în biserică
şi a văzut pe Maica Domnului că ţinea un omofor, adică
un brâu aşa cum e omoforul la arhierei.
Omoforul
acesta strălucea mai mult decât soarele şi îl ţinea
deasupra poporului. Maica Domnului era înconjurată de toţi
îngerii cerului şi de toţi sfinţii, cel mai aproape de dânsa
fiind Sfântul Ioan Botezătorul şi Sfântul Ioan Evanghelistul.
Şi
a auzit-o pe Maica Domnului zicând aşa: „Împărate
Ceresc, primeşte pe tot omul care se roagă Ţie şi cheamă numele
meu întru ajutor, ca să nu plece nimeni de la faţa mea neajutorat
şi neascultat” (Acatistul Acoperământului Maicii Domnului,
icosul 10).
Stând
aşa Sfântul Andrei şi având mintea curăţită prin raza
Sfântului Duh, a zis către ucenicul său, Epifanie: „Fratele meu,
oare vezi tu pe Împărăteasa tuturor cum acoperă poporul în
biserică cu Sfântul ei acoperământ şi auzi cum se roagă pentru
toată lumea şi cum mijloceşte pentru noi, oamenii, în biserica
aceasta?”.
Îndată
ce a zis cuvintele acestea – auzind şi Epifanie rugăciunea cu
care se ruga ea Mântuitorului, deodată a dispărut vedenia din
biserică. Şi au păstrat ei taina aceasta o vreme, iar mai pe urmă
au spus patriarhului şi altora că Maica Domnului a fost în
biserică în noaptea aceea, la priveghere şi a acoperit
poporul cu dumnezeiescul ei acoperământ.
Şi
din acel an a început a se serba, mai întâi la Constantinopol,
apoi în Rusia şi la alte popoare creştine, sărbătoarea aceasta,
care se cheamă în ruseşte Pocrov, adică Acoperământul Maicii
Domnului.
Astăzi,
când sărbătorim Acoperământul Maicii Domnului, au sosit la
noi mila şi îndurările ei.
Fraţii
mei, după Prea Sfânta şi de viaţă făcătoarea Treime, în
ceruri, nu există altă persoană, altă faţă mai înaltă pe
scara duhovnicească decât Maica Domnului.
Aşa
ne învaţă Biserica lui Hristos şi toţi dumnezeieştii
învăţători ai Bisericii. Deci, pentru că Dumnezeu a
înălţat pe Maica Domnului la atâta slavă şi cinste veşnică,
ca să fie mai cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită fără de
asemănare decât Serafimii (Axionul Maicii Domnului),
adică mai presus de toate cetele îngereşti cu slava, cu puterea şi
cu darul, să ştiţi că prin rugăciunile Prea Curatei Maici a lui
Dumnezeu se ţine lumea aceasta până astăzi.
Mila
Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, a
Părintelui Său şi a Prea Sfântului Duh, adică a Prea Sfintei
Treimi, care coboară peste toată lumea, este numai prin mijlocirea
Maicii lui Dumnezeu, care este Mama noastră cea din ceruri. Avem o
mamă duhovnicească, ce mijloceşte şi pururea se
roagă pentru toate popoarele de pe faţa pământului, dar mai
cu seamă pentru popoarele creştineşti.
Aşa
Maica milei, Maica milostivirii, Maica cea pururea cinstită
şi preanevinovată şi mai presus decât toată făptura, când
se dezlănţuie pe faţa pământului războaie între popoare
şi răutăţi, Maica Domnului mijloceşte în genunchi înaintea
Prea Sfintei Treimi să le potolească şi să le liniştească, să-I
fie milă de atâta amar de oameni care mor vinovaţi sau nevinovaţi.
Când
se întâmplă secetă pe faţa pământului şi nu plouă şi pier
dobitoacele şi păsările, sau, cum zice proorocul Ieremia, că
„boul va rage de secetă şi s-a uscat iarba pământului şi ne
mor dobitoacele în turme”, când e atâta secetă că ţipă
păsările de sete în văzduh, Maica Domnului pleacă genunchii şi
se roagă: „Doamne, dă-le ploaie. Ştiu că Ţi-au greşit, ştiu
că Te-au amărât, Doamne, ştiu că merită pedeapsă, ştiu
că merită să-i risipeşti pe toţi pentru păcate, ca toţi să
moară de sete. Dar întinde mila Ta, adu-Ţi aminte de
neputinţa omului, adu-Ţi aminte că sunt ţărână şi greşesc
din neputinţă, greşesc din răutatea diavolului care caută
să-i piardă”. Şi aşa pleacă mila Mântuitorului, Care trimite
iarăşi ploaie şi nor pe pământ.
Când
pornesc din port vapoare încărcate cu bogăţii mari şi cu
mult popor, pe oceane şi pe mări şi se ridică furtuni
mari, tulburări ale stihiilor şi este cu neputinţă să
mai scape vapoarele din acele furtuni, atunci Prea Curata Stăpână
aduce ruga ei peste acea corabie în care se roagă în genunchi,
unul, cu credinţă.
Şi
iată că acel unul – cum spune Sfântul Efrem – salvează prin
mijlocirea Maicii Domnului o corabie. Ea zice: „Doamne,
adu-Ţi aminte de cei din corabie; sunt necredincioşi, sunt
trufaşi, sunt mândri, sunt curvari, sunt cămătari, sunt
negustori iubitori de argint şi nu Te cunosc pe Tine, dar
iată că înlăuntrul corabiei o biată văduvă strigă către
mine: Doamne, nu ne îneca; Maica Domnului, du-ne la liman, ajută-mă
să ajung acasă, că am copii mici şi nu are cine să-i
îngrijească”.
Aţi
auzit? Prea Sfântul Dumnezeu, pentru rugăciunile acelei
văduve, pe care I le aduce Maica Domnului, Îşi întoarce mânia
Sa, se liniştesc valurile mării, face să răsară din
nou soarele şi ajunge corabia cu bine la liman.
Când
este boală pe faţa pământului, sau fel de fel de epidemii, ciumă
sau tifos sau câte boli trimite Dumnezeu pentru păcatele noastre,
când mor copiii, mor părinţii, mor fraţii şi surorile şi
se despart unii de alţii, ea le aduce scăpare.
Nimeni
nu are putere să aducă sănătate lumii, decât Bunul
Dumnezeu. Căci Maica Domnului, ca o Maică preabună, cade
iar în genunchi şi se roagă: „Doamne, trimite sănătate şi
fă văzduhul să le fie sănătos. Doamne, ridică osteneala şi
durerea de pe văduve şi de pe copii, de peste sărmani şi
de peste tot omul, că sunt mulţi, Doamne, care mă cheamă în
ajutor şi voiesc ca prin rugăciunile mele să capete mila şi
îndurarea Ta”. Şi aşa boala şi molima şi orice altă durere,
încetau cu darul lui Hristos, când nici doctorii nu mai ştiau ce
să facă cu atâţia morţi, cu atâţia răniţi, cu atâţia
care transmit boală. Iar Maica Domnului se străduieşte ca pe
toţi să-i facă sănătoşi şi pe toţi să-i mângâie.
S-au
zidit în lume închisori şi sunt atâtea boli pentru oamenii care
au greşit lui Dumnezeu, că zice: „Cel ce păcătuieşte împotriva
Ziditorului său, să cadă în mâinile doctorului”
(Iisus Sirah 38, 15).
Aşadar
şi boala şi temniţa sunt pentru că am mâniat pe Dumnezeu. Dar
Dumnezeu ştie şi atunci, undeva în temniţele acelea, pe cei care
poartă lanţuri la mâini şi la picioare şi se chinuie şi văzând
că n-au altă nădejde, îşi îndreaptă gândurile lor către
Prea Curata, Prea Sfânta Maica Domnului, Fecioara, izvorul milei şi
al îndurării: „Maica Domnului, scoate-mă de aici; am greşit, ne
rugăm Ţie. Tu poţi să dai un gând bun stăpânirii care ne-a
robit aici, căci Tu poţi să-i îmblânzeşti pe
stăpânitori; scoate-ne de aici, că e greu. Dă drumul la tot
deţinutul” – cum s-a întâmplat în ţara noastră.
Cine
a făcut această milă şi îndurare? Maica Domnului, Prea
Curata şi Prea Sfânta Maică a milei. Ea le-a dat conducătorilor
ţării gând bun şi dragoste, încât i-a eliberat, cu
condiţia să fie cuminţi de acum înainte. Aşa a făcut Maica
Domnului cu cei de la închisori, cu cei din boli, cu cei de pe mare
şi cu toţi de pe uscat.
Dar
să vedem ce va mai face Maica Domnului în viaţa noastră.
În
casele unora, după cum vine la urechea noastră, este mare
tulburare. Nu se împacă soţul cu soţia, nu se iubesc fraţii, se
bat, se judecă, se ceartă – neorânduială.
Şi
atunci, văzând biata mamă atâta zbucium în familia ei, sau tata,
sau bunicul, care e mai credincios, pune mâna pe un Acatist al
Maicii Domnului, îngenunchează undeva singur într-o cameră şi
începe a se ruga: „Maica Domnului, linişteşte casa
noastră, linişteşte pe tata, pe mama, pe copii, pe ceilalţi şi
dă-le înţelegere, dragoste, alinare”. S-a dus ura, s-a risipit
iuţirea, tulburarea, dorinţa de răzbunare şi s-a liniştit
familia. De cine? Maica Domnului, cu mila ei, cu îndurarea
ei, a coborât mila lui Dumnezeu peste acele suflete care o cheamă
în ajutor.
Dar
avem şi ceata monahilor şi monahiilor care duc mare război contra
firii. Căci spune dumnezeiescul Scărar: „Monahul este sila
necontenită a firii şi tăierea voii până la moarte”. Călugărul
este un ostaş al lui Dumnezeu care se luptă cu firea sa până la
ultima suflare.
Firea
cere mâncare şi el se luptă să postească; firea cere somn,
el priveghează; firea dă îndemnul la lucruri deşarte, el se
luptă să păzească curăţia şi nici cu mintea să nu greşească
lui Dumnezeu; firea cere răzbunare, avere sau slavă, el se luptă
pentru smerenie, pentru sărăcie şi pentru gânduri de umilinţă
şi cele asemenea (Exaimeronul Marelui Vasile, aşezăminte
călugăreşti, 1855).
În
războiul nevăzut al fiecărui suflet de creştin şi mai
cu seamă al monahilor, cea mai mare ajutătoare şi ocrotitoare este
Maica Domnului, Maica milei şi a milostivirii. El se roagă
Mântuitorului să-l izbăvească de toate patimile trupeşti:
„Doamne, nu-mi lăsa în primejdie fecioria, depărtează gândurile
necurate de la inima mea, de la mintea mea. Nu vreau nici cu gândul
să-Ţi greşesc, pentru că am auzit că se poate preacurvi chiar
numai în gând”. Şi atunci, Maica milostivirii
linişteşte ispitele acelui călugăr sau călugăriţe şi le dă
gând liniştit, gând curat în inimă şi aşa este slava şi mila
Prea Sfintei Maici a Domnului peste cei ce duc viaţă curată şi în
feciorie. Ea este pururea grabnică ajutătoare şi pentru monahi şi
pentru monahii şi pentru tot creştinul care are sfântul şi
dumnezeiescul botez.
Dar,
fraţilor, vine ceasul cel mai de pe urmă, când fiecare din
noi avem să trecem pragul acestei vieţi. Va veni moartea azi,
mâine, poimâine; nu ştim când vine ziua aceea. Vai de noi şi
de noi în vremea morţii! Spaima va fi mare, căci satana –
cum se arată în Războiul nevăzut – toată viaţa luptă să
ne ducă prin păcate la iad, la veşnica muncă, dar niciodată
nu dă el atâta luptă ca în vremea morţii.
Să
se ştie că patru sunt asupririle cele mai primejdioase cu
care ne dă război vrăjmaşul în vremea morţii. Întâi este
războiul împotriva credinţei; al doilea, împotriva
nădejdii; al treilea, împotriva smereniei, cu slava deşartă
şi cu mândria; al patrulea, cu nălucirile cele de multe
feluri şi prefacerile slujitorilor nedreptăţii în îngeri de
lumină.
Şi
ne învaţă Sfântul Nicodim Aghioritul în ce chip trebuie a se
lupta cineva împotriva acestor mari asupriri şi grele ispite
din vremea morţii.
Şi
iată cum: când vrăjmaşul va începe a ne da război cu
mincinoasele lui apucări prin gânduri de necredinţă în
mintea noastră, atunci trebuie să ne tragem înapoi degrabă, de la
minte la voire, zicând: „Du-te înapoia mea, satano, tată al
minciunii, căci nu voiesc nici măcar să te aud pe tine,
fiindcă destul îmi este mie a crede cele ce crede Biserica cea
sfântă a lui Hristos!”.
Şi
să nu dăm loc în inima noastră gândurilor necredinţei,
precum este scris de înţeleptul Solomon: „De se va sui peste
tine duhul celui puternic – adică al vrăjmaşului –, să
nu-ţi laşi locul tău”; şi dacă vrăjmaşul şarpe îţi
va aduce îndoială în ce crede Biserica, nu-l băga pe el în seamă
şi să nu răspunzi lui. Ci văzând minciuna şi viclenia lui,
fereşte-te foarte de el. Iar dacă eşti puternic în credinţă şi
în gând, şi voieşti să faci pe vrăjmaşul de ruşine,
răspunde lui: „Biserica crede adevărul”.
Şi
de-ţi va zice ţie: „Ce este adevărul?”, zi lui: „Acela pe
care îl crede Biserica”; şi pururea fii în gând cu rugăciunea
către Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
Iar
când ne va război cu deznădejdea, să ne aducem aminte de mila
şi bunătatea lui Dumnezeu, Care a venit în lume să moară
pentru noi, păcătoşii. Când ne va război cu slava deşartă
şi mândria, să ne socotim că suntem praf şi cenuşă,
şi să punem toate isprăvile noastre pe seama lui Dumnezeu.
Să
ne cunoaştem cu adevărat greutatea păcatelor şi a
răutăţilor noastre, dar să nu deznădăjduim de mila lui
Dumnezeu, căci auzi ce zice Duhul Sfânt: „Mântui-va Domnul
sufletele robilor Săi şi nu vor greşi toţi cei ce nădăjduiesc
spre Dânsul” (Psalmii 33, 21).
Iar
dacă ne vor da nouă război cu nălucirile şi prefacerile lor în
chip de îngeri de lumină, să stăm tare întemeiaţi în smerenia
cugetului nostru şi să zicem: „Schimbaţi-vă, ticăloşilor,
în întunericul vostru, că mie nu îmi trebuie vedenii! Nu am
trebuinţă în acest ceas decât de mila lui Dumnezeu şi de
milostivirea Lui”.
Şi
chiar de ai cunoaşte că multe din semnele arătate ar fi de la
Dumnezeu, întoarce-te de la dânsele şi goneşte-le departe de
la tine cât poţi. Şi să nu te temi că nu place lui Dumnezeu
acest lucru şi această întoarcere a ta ce o faci,
socotindu-te nevrednic de acele vedenii.
Căci
dacă vedeniile ar fi de la Dumnezeu, El ştie să te curăţească
prin ele şi nu-I va părea rău dacă tu le goneşti. Pentru că
Cel ce dă dar celor smeriţi, nu îl ia pe el de la dânşii pentru
lucrurile ce le fac unii ca aceştia din smerenie.
Aşadar,
ţineţi minte, fraţii mei, că acestea sunt armele cele mai de
obşte pe care obişnuiesc vrăjmaşii noştri draci a le
unelti împotriva noastră în ceasul cel mai de pe urmă al morţii.
Şi
fiecăruia îi dă război după plăcerile şi patimile la care
îl cunoaşte că este supus mai mult.
Şi
să nu uiţi a cere cu toată inima în ceasul acela ajutorul
rugăciunilor Prea Sfintei şi Prea Curatei Maici a lui Dumnezeu, şi
grabnicul ei ajutor te va izbăvi şi va aduce peste sufletul
tău mila ei şi îndurarea Prea Puternicului
Dumnezeu! Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu