Iarăși,
sufletul nostru! Taina tainelor! Taina cea mai neînțeleasă și mai
de neconceput de sub cer! Nimeni vreodată nu a putut să se apropie
sau să-i urmărească firea, ființa și proprietatea lui. Toate
sunt activate și determinate prin el, dar el însuși niciodată nu
a fost înțeles de nimeni. Numai Dumnezeu Cuvântul întrupat ne-a
descoperit și ne-a mărturisit ce este și cum este, fiindcă El
Însuși este Creatorul lui, nostalgia lui, lumea lui, așteptarea
lui. Numai El a putut să ni-l descopere și să ni-l caracterizeze
în chip cuvenit lui Dumnezeu, zicând că lumea întreagă nu este
vrednică de un singur suflet[1].
Cel
ce S-a întrupat, Dumnezeu Cuvântul, de vreme ce a asumat în
Ipostasul Lui dumnezeiesc întreg omul ca trup și suflet, a transmis
ambelor acestor elemente proprietățile dumnezeiești și de aceea
în toate cele mai nepătrunse și mai tainice ascunzișuri ale
ființei omenești a intratcaracterul teo-nostalgic [θεονοσταλγικὸς]
și hristo-nostalgic [χριστονοσταλγικός].
A devenit Dumnezeu Cuvântul modelul sufletului nostru, rațiunea
lui, sensul lui, dorul lui și însuși Raiul lui. Numai prin Hristos
sufletul omenesc și-a redobândit sinele, și pe bună dreptate
Domnul nostru a mărturisit că Cel
ce-și va pierde sufletul lui pentru Mine îl va afla[2]. Numai
când sufletul are ca punct de plecare și finalitate pe Dumnezeu
Cuvântul, se întregește și își atinge scopul. Orice altă
mișcare și activitate a sufletului devine și rămâne irațională
și fără sens, dar este în esență în afara lui. Sau mai degrabă
se află în nebunie și în dobitoceasca pervertire a patimilor și
a păcătoșeniei, într-un chin și o groază fără sfârșit. Pe
bună dreptate Dumnezeu Cuvântul strigă: Cine
ține la sufletul lui îl va pierde, iar cine-și va pierde sufletul
lui pentru Mine îl va găsi[3]. Și
acest trup de lut al omului fără Cuvântul nu ar fi nimic altceva
decât un vas ieftin și ușor de zdrobit, la nivelul regnului
animalelor și supus chinurilor limitelor și legilor stricăciunii,
ale durerii și ale morții. Prin asumarea lui însă, Preabunul
Arhitect Dumnezeu Cuvântul l-a îndumnezeit și logosificat,
astfel încât să fie și să rămână trup al lui Hristos: Iar
trupul... este pentru Domnul[4]. Prin
Întruparea Lui Dumnezeu Cuvântul a luat trup, în timp ce prin
Învierea și Înălțarea Lui ne face cunoscută mai dinainte și
propria noastră înviere în ziua nașterii din nou. Dar când tot
piciorul se va pleca în închinare cuvenită lui Dumnezeu, trupul
omenesc îndumnezeit va avea această cinste, fiindcă Atotțiitorul
și Arhitectul Dumnezeu Cuvântul așa a binevoit înălțarea
chipului căzut mai înainte. Prin Întruparea lui Dumnezeu Cuvântul
a fost dată deplină descoperire și noimă tainei omului și încă
cerului însuși și pământului. Logosifierea, hristificarea
și dăruirea unui sens întregii noastre ființe au fost înfăptuite
prin dumnezeiasca arătare, de vreme ce, mai înainte, întreaga
gândire omenească nu era decât un strigăt disperat, nesfârșită
jale, neîncetată tânguire și plâns necontenit. Tot ceea ce este
numai omenesc, dacă nu se întoarce către Dumnezeu-Omul, către
Mântuitorul lui, ca să fie logosificat și theanthropizat,
rămâne irațional, fără sens și în final neomenesc. Acesta este
scopul principal și ultim al înomenirii Domnului nostru,
să logosifice omul și întreaga lui ființă. Fără
logosificarea în Dumnezeu Cuvântul și fără îndumnezeirea
noastră, întreaga noastră ființă psiho-somatică nu este
nimic altceva decât un monstru îngrozitor și o fantasmă și o
umbră haotică.
(Iosif
Vatopedinul, De
la moarte la viață, traducere
de Laura Enache, în curs de publicare la Editura
Doxologia)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu