De
aproape două milenii, cam de când se prindeau temeinic la Dunărea
de Jos rădăcinile acestui popor, Biserica ne veghează, ne ține
treji, ne protejează și ne pătrunde cu lumina ei. Biserica
noastră, ca și Mântuitorul, are - după umila opinie a unui
mirean - dublă natură, divină și umană în același timp. Nu
este menirea mea de a sublinia aici natura divină a Bisericii, dar
voi spune ceva despre statutul său de instituție divină așezată
în societate, în comunitate și despre unicitatea misiunii sale
între misiunile celorlalte instituții. Toate instituțiile
omenești, de la stat, guvern, parlament, monarhie/președinție
până la învățământ, sănătate, justiție, armată, cultură
etc., ne ajută să trăim ca oameni între oameni, cu respectul unor
reguli elementare. Biserica noastră Ortodoxă face același lucru,
dar și ceva - fundamental - în plus: ne dă încrederea în
statutul de ființe alese, create „după chipul și asemănarea lui
Dumnezeu”, căzute în păcat, dar pasibile de a fi iertate și
ridicate iarăși la nemurire. Biserica ne ajută zi de zi să ne
pătrundem de duhul nemuririi, să-L căutăm, să-L găsim și să-L
preamărim pe Domnul, Care este „calea, adevărul și viața” și
fără de Care ne prăbușim la starea de țărână, fără să mai
avem deschis drumul spre mântuirea sufletului. Prin aceasta,
Biserica este însăși lumea sau lumina lumii, cu toate
articulațiile sale și cu toate celelalte instituții îngemănate.
Biserică
și neam
Fiind
de-a dreptul lumea, „mireasa Mântuitorului”, Biserica noastră
Ortodoxă este universală. Ea nu face distincție între ființele
umane de oriunde, care sunt deopotrivă „robii” lui Dumnezeu de
jos și creațiile supreme ale lui Dumnezeu de sus. Dar așa cum
universul, deși este unul, nu poate fi cuprins deodată, ci se lasă
cunoscut și organizat pe părți și pe segmente, nici Biserica, în
ipostază de instituție pământească, nu poate cuprinde, în
același timp și în același spațiu, toate neamurile, toate
„gințile”, toate națiunile și toate regiunile sau țările
pământului. De aceea, s-au născut Bisericile naționale și
autocefale, care-i cuprind - împreună și separat, concomitent - pe
ruși, pe români, pe greci, pe bulgari, pe sârbi, alături de multe
alte neamuri. Sunt astăzi - în această lume postmodernă,
dezorientată și temătoare de „sfârșitul istoriei” (Francis
Fukuyama) - eseiști care vor să veștejească Bisericile naționale,
pornind de la o falsă dilemă: pot exista Biserici naționale dacă
lumea este universală? Este ca și cum ne-am întreba dacă pot
exista arbori din moment ce există păduri! Chiar și în științele
exacte se știe, de câteva milenii, că armonia întregului se naște
din toate elementele acestuia. Și totuși, sintagma „Biserică
națională” le trezește unora un impuls de respingere. Uneori,
această atitudine este motivată de faptul că în numele națiunilor
(prea orgolioase și egoiste) și al Bisericilor (prea cantonate
național și confesional) s-au purtat războaie sângeroase. Este
drept, la prima vedere. Dar războaie sângeroase s-au purtat și în
numele iubirii (Războiul troian), al libertății (Războiul de
emancipare a coloniilor americane), al „libertății, egalității
și fraternității” și democrației (Marea Revoluție Franceză),
al monarhiei, al republicii etc. și nimeni nu s-a gândit să
condamne, de aceea șide
plano,
iubirea, libertatea, egalitatea, frăția, democrația,
monarhia sau republica. Pretexte pentru declanșarea
războaielor au fost multe pe lumea asta, dar noțiunile și
realitățile invocate ca pretexte nu au nici o vină
în sine. Națiunile nu au purtat războaie după voia lor, ci după
voia conducătorilor lor, dintre care unii erau rătăciți.
Bisericile naționale au găsit cu cale să apere națiunile lor, să
le protejeze, să le îmbărbăteze și să le scoată la liman,
întru numele Domnului. Se poate ca unii reprezentanți ai
națiunilor și ai Bisericilor lor să fi greșit, dar greșeala este
omenească. Cine este om și nu greșește?
Recunoștință
Bisericii Ortodoxe Române și slujitorilor săi
În
acest context general, îngăduiți-mi să remarc, în calitate de
istoric, rolul fundamental al Bisericii Ortodoxe Române, sesizabil
din vremuri imemoriale (când organizarea sa nu avea rigoarea din
secolele și deceniile mai recente), în păstrarea ființei
poporului nostru. Prin cele șapte taine și cele zece porunci, prin
rugăciunile cotidiene, prin slujbele curente, prin prezența sa
permanentă în ritualurile trecerii noastre prin această lume (care
este „umbră și vis”) - Botez, Cununie, Înmormântare -
Biserica ne-a păstrat oameni și români. Cărțile sfinte și
istoria ne arată că omenirea nu poate exista fără „neamuri”,
adică fără popoare. Susținând poporul român de-a lungul
secolelor, Biserica noastră a susținut omenirea. În anii din urmă,
de învălmășeală și de rătăcire, de sumețire și orgoliu, de
sfidare a vieții și a lumii, Biserica a păstrat dreapta cumpănire
și ne-a ținut împreună, oriunde am trăi ca români, rătăciți
în această lume. Pentru aceasta, la cei zece ani de patriarhat ai
Preafericitului Părinte Daniel, se cuvine - după datină și
cuviință - să înălțăm un imn de mărire Bisericii Ortodoxe
Române și slujitorilor săi, veghetori lucizi, prin asigurarea
binelui națiunii române, asupra stării întregii omeniri.
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu