După
cum în cazul bolilor trupeşti şi sufleteşti există atât
tratamente profilactice, care se ocupă de prevenirea bolii, cât şi
tratamente propriu-zise, care se administrează după declanşarea
acesteia, la fel se întâmplă şi în cazul bolilor gândurilor.
Tratamentul
propriu-zis constă în aceea de a nu îngădui gândurilor să
pătrundă în minte şi s-o subjuge. Căile de realizare a acestui
obiectiv sunt: trezvia, paza minţii, isihia şi tăierea
gândurilor rele. Sfântul Apostol Pavel îl îndemna pe ucenicul său
Timotei: „Tu
fii treaz în toate, suferă răul, fă lucru de evanghelist, slujba
ta fă-o deplin!” (II
Timotei 4, 5). (…)
Pe
de altă parte, pentru a ne păstra mintea curată şi a dobândi
neîncetata aducere aminte de Dumnezeu, trebuie să ne lepădăm
chiar şi de gândurile cele bune, fiindcă şi acestea ne pot
îndepărta treptat de Dumnezeu. Sfântul Isihie Sinaitul ne previne:
„Ia seama să nu ai niciodată în inima ta nici un gând, nici
neraţional, nici raţional”, iar Sfântul Siluan spunea: „Sfinţii
au învăţat cum să se lupte cu vrăjmaşul. Ei ştiau că
vrăjmaşul foloseşte gânduri potrivnice pentru ca să ne
amăgească, aşa că de-a lungul vieţii ei au respins astfel
de gânduri. La primă vedere, s-ar părea că un singur gând
potrivnic nu are nici o putere, dar, nu peste mult timp, el va abate
mintea de la rugăciune, tulburând-o şi împiedicându-i
concentrarea. Prin urmare, respingerea gândurilor potrivnice nu e
doar un lucru bun, ci un lucru esenţial, după cum la fel de
esenţial este să avem mintea curată în
Dumnezeu” (Arhimandritul Sofronie).
Trebuie să ne păzim ochiul sufletului de orice gând rău, la fel
cum ne păzim ochiul trupesc de orice obiect care-l poate vătăma.
Atunci
când cineva se obişnuieşte cu sfânta nevoinţă a respingerii
tuturor gândurilor, mintea lui gustă din bunătatea Domnului şi se
învredniceşte de darul deosebirii gândurilor: „Cei ce se
nevoiesc trebuie să-şi păstreze cugetarea pururea netulburată, ca
mintea, deosebind gândurile ce trec prin ea, pe cele bune şi
trimise de Dumnezeu să le aşeze în cămările amintirii, iar pe
cele întunecoase şi drăceşti să le arunce afară din jitniţele
firii” (Sfântul Diadoh
al Foticeei).
(Mitropolit
Hierotheos Vlachos, Psihoterapia
ortodoxă. Știința Sfinților Părinți,
traducere de Irina Luminița Niculescu, Editura Învierea,
Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 261-263)
Sursa: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu