Evanghelia
Ioan
1, 43-51
În
vremea aceea a vrut Iisus să meargă în Galileea şi a găsit pe
Filip şi i-a zis: vino după Mine. Şi Filip era din Betsaida din
oraşul lui Andrei şi al lui Petru. Filip a găsit pe Natanael şi
i-a zis: am găsit pe Acela despre care a scris Moise în lege şi au
scris proorocii, pe Iisus, fiul lui Iosif din Nazaret. Iar Natanael
i-a zis: din Nazaret poate să fie ceva bun? Şi Filip i-a răspuns:
vino şi vezi. Iisus a văzut pe Natanael venind către Dânsul şi a
zis despre el: iată cu adevărat israelitean în care nu este
vicleşug! Natanael L-a întrebat: de unde mă cunoşti? Iar Iisus,
răspunzând, i-a zis: mai înainte ca Filip să te cheme, te-am
văzut când erai sub smochin. Răspuns-a Natanael şi I-a zis: Rabi,
Tu eşti Fiul lui Dumnezeu, Tu eşti împăratul lui Israel.
Răspuns-a Iisus şi i-a zis: pentru că ţi-am spus că te-am văzut
sub smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Apoi i-a zis:
adevărat, adevărat vă spun că de acum veţi vedea cerul
deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi
pogorându-se peste Fiul Omului.
Sfântul
Nicolae Velimirovici - Predică
la Evanghelia despre atotştiinţa
Domnului şi despre omul în care nu este vicleşug
Cât
de mărită, cât de cutremurătoare este prezenţa lui Dumnezeu!
O, cât de mărită, cât de cutremurătoare este prezenţa
Dumnezeului Celui Viu!
Cetele
îngereşti stau cu frică sfântă înaintea Lui, serafimii îşi
ascund sub aripi faţa lor înaintea strălucitoarei lumini şi
frumuseţii de negrăit a prezenţei Sale.
Ce
strălucitor e soarele! Ce minunat cerul înstelat! Ce măreţ
oceanul înspumat şi munţii uriaşi! Încântătoare sunt pajiştile
pline de flori, cu mulţimea de izvoare şi turme albe! Dar toate
nu-s decât lucrare a mâinii lui Dumnezeu, zidire muritoare a
Ziditorului Celui fără de moarte. Dacă Zidirea e atât de
frumoasă, cum trebuie să fie Ziditorul?
Iar
dacă inima omului se umple de teama, sau de bucurie, sau de lacrimi
în faţa Zidirii lui Dumnezeu, ce are să fie întrînsa de față
cu Atotputernicul Ziditor?
Ce
lucru muritor poate să stea lângă Cel fără de moarte şi să nu
fie nimicnicit? Ce muritor poate privi faţa lui Dumnezeu şi să
trăiască? Iată, înfricoşător lucru e să vezi faţa unui singur
înger al lui Dumnezeu; cum vei privi atunci faţa Domnului? Având
vedenia unui înger profetul Daniel zice: ... n-a rămas în mine
putere, faţa mea şi-a schimbat înfăţişarea, stricându-se, şi
nu mai aveam vlagă (Daniel 10, 8). Până şi cel mai puternic om se
simte neputincios, până şi cel mai frumos se simte urât în faţa
unui înger al cărui trup e ca hrisolitul şi faţa lui ca fulgerul,
iar ochii lui ca flăcările de foc (Daniel 10, 6). În uluitoarea
dimineaţă a învierii Domnului din morţi, iată s-a făcut
cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a
prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea
lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada.
Şi de frica lui s-au cutremurat străjerii şi s-au făcut ca morţi
(Matei 28, 2-4). Iată cum apare un slujitor al împăratului!
Dar când Se va ivi El însuşi?
O,
dac-ar şti oamenii, de-ar cunoaşte ei, de n-ar uita nici o clipă
că astfel de îngeri strălucitori sunt aproape, foarte aproape de
dânşii! Această cunoştinţă ce li s-a dat profeţilor şi
văzătorilor prin vedenie îi face pururea blânzi şi smeriţi
înaintea lumii cereşti, dar aspri şi neclintiţi faţă de
păcătoşii cei orbi, lipsiţi de căinţă. Proorocul Elisei s-a
rugat odată ca Dumnezeu să deschidă ochii unui tânăr încât
şi acesta să vadă ceea ce vedea el, profetul. Şi Dumnezeu i-a
ascultat rugăciunea, i-a deschis aceluia ochii, şi acesta a
văzut şi iată tot muntele era plin de cai şi care de foc
împrejurul lui Elisei (IV Regi 6,17).
Cum
să fie atunci vederea împăratului însuşi, măreaţa,
cutremurătoarea vedere a împăratului însuşi ? Marele Isaia,
fiind învrednicit de această vedere, cu frică mare a strigat în
uimire: Vai mie, că sunt pierdut! Sunt om cu buze spurcate şi
locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate. Şi pe Domnul
Savaot L-am văzut cu ochii mei! (Isaia 6,5).
O,
de-ar şti oamenii, de-ar fi ei pătrunşi că Domnul şi împăratul
îi vede pe ei pururea! Domnul, Acelaşi în faţa Căruia Isaia,
într-o singură străfulgerare s-a cutremurat de frică sfântă!
Atunci nu şi-ar mai deschide omul mintea nici unui păcat, nici unei
necuraţii. Dumnezeu îl vede pe om, fie că omul îl vede sau nu pe
Dumnezeu. Să tremure hulitorul! Să se mângâie tot creştinul
în suferinţă!
Nu
numai Dumnezeu, Cel Unul în Treime, ne pătrunde fiecare clipă
a vieţii, ci toate cereştile cete de îngeri şi sfinţi din slavă.
Milioane de ochi sunt asupra-ne ca o singură privire; milioane
de fiinţe care ne vor binele sunt alături de noi, însoţindu-ne pe
calea spinoasă şi întunecată a vieţii. Milioane de mâini
se întind în ajutorul nostru, ca un singur braţ tare!
Călăuzită de Duhul Sfânt, Biserica lui Dumnezeu pe pământ s-a
luptat şi luptă să înfăţişeze credincioşilor săi
această slăvită, iubită, cutremurătoare realitate. Pe
iconostase fulgeră lumea nevăzută a puterilor cereşti, ca
oamenii să vadă şi să nu uite că aceste puteri sunt aici, cu ei,
în lume. Cinstim icoanele închinându-ne nu lemnului şi
zugrăvelii, ci puterilor cereşti celor vii, care sunt de faţă.
Dacă icoanele ne aduc bucurie şi mângâiere, bucuria şi
mângâierea de la acele puteri cereşti înfăţişate acolo le
primim! Doar un nebun, un stăpânit de duhuri rele poate să vadă
idolatrie în cinstirea icoanelor. Cine altcineva a purtat război
idolatriei de-a lungul veacurilor, dacă nu Biserica
dreptmăritoare? Ai cui credincioşi s-au jertfit cu milioanele în
această luptă? Cine a nimicit închinarea la idoli? Cum să se
închine la idoli Biserica, cea care însăşi stârpeşte acea
închinare? Asemenea batjocură s-a aruncat Bisericii lui
Hristos de necuraţii eretici, cei ce gândesc cu trupul, nu cu
duhul! Dar cum să deosebească mintea lor cea greoaie intre icoană
şi idol? Neputincioşi să învingă prin dreptate, au ridicat
foc şi sabie asupra sfintelor chipuri şi a celor ce le cinsteau. Au
ars icoanele, au trecut pe închinători prin sabie. Dar puterea lui
Dumnezeu e mai tare ca focul şi ca sabia: ereticii au căzut şi
s-au ruinat, iar icoanele au rămas mai departe să împodobească
locaşurile de închinăciune şi să aducă mereu aminte
credincioşilor cutremurătoarea, negrăita prezenţă a lui Dumnezeu
şi a tuturor puterilor cereşti în viaţa oamenilor trăitori
pe pământ. Întru pomenirea biruinţei asupra iconoclaştilor şi
triumful cinstirii icoanelor, evlavioasa împărăteasă Teodora
şi fiul său Mihail au rânduit ca cea dintâi duminică a Postului
Mare să fie închinată acestei biruinţe. Această duminică o
numim Duminica Ortodoxiei, spre aducere aminte de biruinţa dreptei
credinţe asupra ereticilor. În legătură cu aceasta, Evanghelia de
astăzi îl înfăţişează pe Natanael, cu toate îndoielile ce le
avea departe de Hristos risipindu-i-se îndată ce s-a apropiat de
El: ca să vedem că fără Dumnezeu necredinciosul nu poate veni la
credinţă, şi să înţelegem înfricoşata putere a prezenţei
Sale.
In
vremea aceea a vrut Iisus să meargă în Galilea si a găsit pe
Filip, si i-a zis lui: vino după Mine. Iar Filip era din Betsaida,
din cetatea lui Andrei şi a lui Petru. După ce S-a botezat în
Iordan, Iisus a mers în Galileea, unde avea să-Şi înceapă
lucrarea. Minţile stricate ale iudeilor nu erau vrednice să
vadă începutul lucrării lui Hristos. ludeea, cuprinzând şi
Ierusalimul cel lipit de pământ, trupesc, căzusemai jos decât
ţinuturile păgâne. Galileea era păgână; în ea se aşezaseră
cu precădere greci, romani şi siriani, şi doar pe ici-pe colo
evrei. Evreii din Iudeea dispreţuiau păgâna Galilee, zicându-i
ţinut al întunericului şi necredinţei. Şi tocmai în
ţinutul acesta avea să se arate, după cum spusese profetul, o
lumină mare: Poporul care locuia întru întuneric va vedea lumină
mare şi voi cei ce locuiaţi în latura umbrei morţii lumină
va străluci peste voi (Isaia 9,1-2). Deschizând dumnezeiasca Sa
gură pentru a vorbi mai întâi acestei Galilei locuite de
seminţii amestecate, Domnul a arătat dintru început că Evanghelia
Sa e pentru întreaga omenire. Dezvăluindu-Se mai întâi în
acest colţ cufundat în întuneric şi neştiut de lume, în
Palestina, Şi-a arătat smerenia osândind prin aceasta
nebuneasca trufie a Ierusalimului întunecat şi stricat.
Andrei
a fost cel dintâi care L-a urmat pe Hristos, fără a fi chemat.
El a adus după sine pe Simon Petru, fratele său (loan 1, 33), pe
când lui Filip Domnul i-a spus: Vino după Mine! Că Filip a răspuns
pe dată acestei chemări se vede din aceea că el, plin de râvnă
pentru Hristos, a şi început să adune şi să aducă la
Domnul pe alţii. Poate că el şi auzise despre Hristos de la Petru
şi Andrei, vecinii săi, pentru că ei toţi erau din Betsaida.
Poate auzise şi de la alţii. Dar hotărându-se atât de repede, se
vede că ceea ce l-a atras cu atâta putere a fost însăşi
prezenţa lui Hristos, care l-a făcut să lase deodată totul,
să uite totul şi să vină după El. Şi l-a atras atât de tare
încât nu a venit singur, ci şi-a şi început apostolia; pentru că
scrie mai departe: Filip a găsit pe Natanael şi i-a zis: Am aflat
pe Acela despre care au scris Moise în Lege şi proorocii, pe Iisus,
fiul lui losifdin Nazaret. Cât de simplu spune Filip totul! Două
suflete înflăcărate vorbesc între ele. Filip nu spune: „l-am
găsit pe Mesia cel făgăduit"; nici: „pe fiul lui David";
nici: „pe împăratul lui Israel" şi nici: „pe Domnul".
El doar îi arată lui Natanael că l-a aflat pe Acela despre care au
scris Moise şi proorocii. Vorbeşte un suflet plin de uimire şi
bucurie. Simţămintele adânci nu umblă după cuvinte ci se
înfăţişează simplu, foarte simplu, cusiguranţa ca în ele se
află otarie care pătrunde cele mai simple vorbe. Simţirile slabe
sau mincinoase se fac trâmbiţe răsunătoare, căutând cuvinte
mari care să le sprijine slăbiciunea si falsitatea. Filip şi
Natanael vor fi vorbit între ei despre Cel îndelung făgăduit,
depre Cel îndelung proorocit şi aşteptat. Era un subiect obişnuit
printre israeliţi, printre cei cu sufletul curat. Am aflat pe Acela,
zice Filip. Adică: Acela nu S-a arătat pe Sine ca trăznetul care
sfâşie norii şi cutremură pământul; nici nu a căzut pe pământ
ca un meteor; nici n-a urcat în scaunul împărătesc al
Ierusalimului spre care stăteau aţintiţi ochii cei cu vedere
scurtă ai fariseilor şi nepricepătorilor cărturari. A
crescut şi a trăit aici în Galileea, printre noi, vreme de
treizeci de ani, şi noi nici n-am ştiut! A crescut ca o viţă
nobilă într-o vie sălbatică, pe care nici n-aveai cum s-o
recunoşti decât mai târziu, după roade! A fost ca o comoară
ascunsă în pământ: abia când sapi pământul începe să
strălucească. Nu ne-a sărit în faţă; nu ne-a silit să-L
primim; dar când L-am văzut, L-am cunoscut: blând ca un miel,
limpede ca soarele, dulce ca primăvara, puternic ca Dumnezeu. Este
din Nazaret. Este fiul lui Iosif.
Dar
oare putem noi să ştim tot ce i-a spus Filip lui Natanael, putem
noi să arătăm cum i L-a înfăţişat întru totul pe Hristos?
Evanghelistul ne spune pe scurt lucrul de căpetenie. Tot ce-a
auzit Natanael de la Filip îl va fi umplut de bucurie. Dar ceva
totuşi l-a nedumerit şi-l face să se îndoiască: cum să
iasă Mesia din Nazaret? Iar Filip l-a numit pe Iisus fiul lui
Iosif, pentru că poate nici nu ştia taina cea mare a naşterii Sale
de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria; şi deasemenea pentru ca
spusele să-i fie cât mai convingătoare faţă de omul ce venea pas
cu pas către taina întrupării lui Dumnezeu. Poate că Filip lucra
aici cu adevărat apostoleşte, în chipul arătat mai târziu de
Apostolul Pavel: Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i
dobândesc. Tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să
mântuiesc pe unii (I Corinteni 9, 22). Natanael era încă slab,
încă neiniţiat, încă neluminat, încât apropierea
apostolului era către unul slab.
Nu
trebuie să luăm întrebarea lui Natanael drept o remarcă
usturătoare, ironie a unei inimi sceptice, ci drept grija unui
suflet sincer ca prietenul său să nu fie înşelat. Sara a râs
întru sine când Dumnezeu i-a dezvăluit că are să aibă fiu la
bătrâneţe (Facere 18, 12). E bucuria care caută încredinţare
întrebând. Iar Natanael n-a auzit în toată viaţa lui o veste de
mai mare bucurie ca cea pe care i-a adus-o acum Filip. Dar, ca
orice bucurie, îşi avea și aceasta umbrele si piedicile ei.
Bucuria lui Natanael s-a umbrit la cuvântul „Nazaret". Cum sa
vină din Nazaret Mesia? N-a spus proorocul că locul naşterii Sale
e Betleemul? Nu în cetatea lui David l-au aşteptat generaţii
de-a rândul pe moştenitorul şi regele ce va să vină? S-o fi
înşelat Filip! Dar nu; Filip nu-şi ia vorba înapoi, nici nu-l
lămureşte cu nimic mai mult pe Natanael. La comentariul acestuia,
îi spune doar atât: Vino şi vezi! Ce strălucitor sună aceste
cuvinte! Vino şi vezi! Vino numai, şi ai să vezi, Natanaele. Ai să
te încredinţezi când vei sta faţă cu Dânsul. Ce răspuns ţi-aş
putea eu da la întrebările tale? Cel mai sigur răspuns este El
însuşi! Vino cu mine în faţa Lui. Vino şi vezi! Şi Natanael
porneşte la drum împreună cu Filip.
Iisus
a văzut pe Natanael venind către El şi a zis despre el: Iată, cu
adevărat, israelit în care nu este vicleşug. Ce laudă frumoasă !
De pe ce buze! Ce să însemne asta: israelit în care nu este
vicleşug? Înseamnă un om plin de opusul vicleniei; un om plin
de Dumnezeu: gândul la Dumnezeu, dorul de Dumnezeu, căutarea lui
Dumnezeu, aşteptarea lui Dumnezeu, nădejdea în Dumnezeu. Este
un om care s-a dăruit pe sine cu totul lui Dumnezeu, şi de nimeni
altcineva nu vrea să ştie. Un om în care sămânţa răului
n-a găsit loc să prindă rădăcină. Dar arătându-l pe Natanael
drept un adevărat israelit, Hristos arăta şi un lucru trist:
că nu prea mai erau de găsit israeliţi adevăraţi. De aceea a şi
strigat Domnul cu bucurie: Iată, cu adevărat, israelit! Un om
printre neoameni! Iată unul care nu-i israelit doar cu numele,
iată unul care-i din cap până-n picioare israelit ! Domnul
ştia de departe ce îndoieli îl frământau pe Natanael cu privire
la Dânsul, cu toate acestea l-a lăudat ca pe un adevărat israelit
lipsit de vicleşug. Să-l fi lăudat ca să-l câştige? Nu; pentru
că Cel ce cunoaşte inimile nu Se uită la vorbe, ci doar la inimă.
Noi n-avem cum să vedem, nici întorcând paginile Evangheliei să
citim, ce fel de om era Natanael; ci Domnul a văzut inima lui
şi a citit în ea. Poate s-or fi mirat ceilalţi apostoli aflaţi pe
lângă Hristos auzind aceste cuvinte de laudă, dar Hristos a
lăsat timpul să le arate dreptatea laudei Sale.
Şi
pe Natanael l-a mirat neaşteptata laudă; Natanael i-a zis: De unde
mă cunoşti? A răspuns Iisus şi i-a zis: Mai înainte de a te
chema Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Iată că Natanael
se arată într-adevăr a fi un om lipsit de vicleşug. Omului
viclean îi pasă doar de sine, nu are ochi pentru alţii. Lauda si
linguşeala îl încântă. Dacă Natanael ar fi fost un astfel de
om, s-ar fi îmbăiat de lauda primită de la Hristos şi ar fi
început fie să-I întoarcă lauda, ridicându-L în slăvi pe
lăudătorul său, fie să facă pe smeritul prefăcându-se că nu
merită lauda. Dar Natanael n-avea ochi pentru sine, ci numai
pentru Hristos. Aşa că, nici primind nici lepădând lauda, pune pe
faţă o întrebare menită să dezvăluie adevărul: De unde mă
cunoşti? Nu ne-am mai întâlnit până acum! Nu m-aş fi mirat
atât să-mi fi spus pe nume, pentru că nu-i greu să ştii numele
cuiva; dar să-mi spui atât de repede numele inimii mele, asta e
într-adevăr de neînţeles: inima e tainică şi omul şi-o
descoperă numai câte puţin, şi numai celor de aproape ai săi. De
unde mă cunoşti?
Iar
Domnul îi răspunde printr-o nouă taină pe care o dezvăluie, de
astă dată printr-un semn dinafară: Mai înainte de a te chema
Filip, te-am văzut când erai sub smochin. Cine ştie tainele inimii
le ştie şi pe ale trupului. Cui vede mişcarea gândurilor şi aude
misterioasa lor şoaptă, încă şi mai lesne îi este să vadă
mişcarea trupului şi să audă cuvintele rostite. Domnul l-a
văzut pe Natanael sub smochin mai înainte ca Filip să fi ajuns
acolo! Nici nu pornise bine acesta că Domnul a şi cunoscut inima
lui Natanael. Pronia Sa a rânduit ca Filip să meargă şi să-l
cheme. Cum ar putea omul să se ascundă de Dumnezeu? Este vreo cale
pe care el să se dea la o parte din faţa Lui? Înţelegând marea
şi înfricoşata Prezenţă, Psalmistul se îndreaptă spre
Dumnezeu Atotştiutorul spunând: Tu ai cunoscut şederea mea şi
scularea mea; Tu ai priceput gândurile mele de departe... Că încă
nu este cuvânt pe limba mea, şi iată, Doamne, Tu le-ai cunoscut pe
toate... Tu m-ai zidit şi ai pus peste mine mâna Ta... Unde mă voi
duce de la duhul Tău şi de la faţa Ta unde voi fugi? (Psalm
138,1-6).
Hristos
este minunea istoriei pe pământ, nu numai prin minunile
săvârşite, nu numai prin înviere; ci prin atotcuprinzătoarea
prezenţă a Duhului Său şi prin atotştiinţa Sa. Pe pământ
fiind, era şi în cer. Uitându-se la oameni, vedea şi pe Satana
căzând din cer. În faţa oamenilor aflându-Se, le vedea şi
trecutul şi viitorul. Citea gândurile ca într-o carte deschisă.
Slăvit fiind şi lăudat de oameni, vorbea de Patimile ce-avea să
sufere; în Patimi, vorbea de biruinţa şi slava Sa. Privind bogatul
templu de marmură din Ierusalim, îi vedea nimicirea. Cu Moise şi
cu Ilie vorbea ca şi cu nişte contemporani ai Săi. Între
hotarele trupului, vedea tot ce se petrece în ceruri;îl auzea pe
bogatulcel nemilostiv din iad rugându-se de Avraam cel din Rai. A
zărit de departe unde se afla legat măgăruşul ce-avea Să-L
poarte şi i-a trimis pe ucenici să I-l aducă. De departe l-a
văzut pe bărbatul ce ducea un ulcior cu apă şi i-a trimis la
dânsul pe ucenici cu porunca de a pregăti Pastele. Timpul nu era
perdea pe ochii Săi. Vedea tot ce a fost şi tot ce o să fie ca
înfiripându-se atunci în faţa Lui. Spaţiul nu avea pentru El
întindere. Oriunde şi orice se întâmpla în lume, vedea aievea.
Orice tainiţă îi era câmp deschis. Şi tainiţa tainiţelor —
inima — nu avea închizătoare pentru Dânsul.
Atotprezenţa
şi atotştiinţa lui Hristos nu l-au uimit pe Natanael mai puţin
decât pe Petru pescuirea minunată sau pe ceilalţi apostoli
umblarea pe apă ori supunerea vânturilor şi a valurilor.
Cunoscând inima omului Domnul ştie ce anume lucrare a Sa se
potriveşte mai bine fiecărui ucenic. în vreme ce Petru s-a
uimit cel mai mult de puterea lui Iisus asupra naturii, pe Natanael
l-a câştigat pătrunderea Lui, atotcunoaşterea Lui. Pe acestea i
le-a dezvăluit lui Natanael Domnul, lucrând după dumnezeiasca-I
iconomie, tocmai pentru că îl cunoştea. Poate că Filip, în
aceste dintâi zile ale apostolatului său, şi-a dat seama de acest
lucru şi de aceea i-a şi spus lui Natanael: Vino şi vezi! Era
încredinţat că Domnul cel prea-înţelept şi atotputernic Se va
arăta lui Natanael în chipul cel mai potrivit firii şi sufletului
acestuia. Poate că pe atunci doar începea să presimtă ceea ce va
şti mai târziu limpede: ce taine fără de număr ascunde
învăţătorul în pieptu-i fragil, omenesc! Taine mai largi decât
cerul şi mai întinse decât timpul ascundea Dumnezeu-Omul. A arătat
Domnul măcar a mia parte din aceste taine şi puteri ascunse în
El? Nedescoperită a rămas mulţimea acestor taine, ca să se
dezvăluie şi să se arate sfinţilor, în împărăţia cerurilor.
Uşor îi era Domnului să facă minuni. Avea atâta putere încât
trebuia mai degrabă să Se silească a nu le face! Pentru că
El a spus, a descoperit şi a lucrat doar atât cât a fost de
trebuinţă pentru mântuirea noastră; cât să nu ne
constrângă voinţa, ci întru libera noastră alegere şi
hotărâre.
Dar
să-l vedem acum pe Natanael, minunându-ne, cum răspunde el
Domnului. Răspunsu-I-a Natanael: Rabi, Tu eşti Fiul lui Dumnezeu,
Tu eşti regele lui Israel! Cuvintele vin de pe aceleaşi buze ce au
rostit, puţin mai înainte: Din Nazaret poate fi ceva bun? Ce
schimbare uluitoare! Ce izbucnire de bucurie! O, fraţii mei,
ceînseamnă a sta în faţa Domnului! Nu-s cuvinte să poată
cuprinde această minune, nici mâini să o poată scrie; sunt
însă inimi care pot să o simtă, şi simţind-o să se bucure
cum se bucură roua dimineţii la atingerea razei de soare! Oare
nu vedem aici limpede de ce S-a înveşmântat Domnul în trup
omenesc, de ce ni S-a înfăţişat om, spre mântuire ? Cine să-I
fi putut îndura prezenţa de S-ar fi arătat înger arzător? Sau de
S-ar fi arătat Dumnezeu în veşnica-I putere şi slavă, iar
nu acoperit de vălul trupului, cine L-ar fi putut privi şi să fie
viu? Cine să-I fi auzit glasul fără să se spulbere ca praful? Nu
s-ar fi risipit pământul întreg ca un abur la apropierea suflării
Sale? Vedeţi câtă putere are prezenţa Sa învăluită: într-o
clipă s-a schimbat inima şi gândul unui om! Cine să-şi fi
închipuit, doar cu puţin mai înainte de-a fi vorbit Hristos cu
Natanael, că acesta va mărturisi că „fiul lui Iosif" e
învăţătorul, e Fiul lui Dumnezeu, e împăratul lui Israel!
Şi chiar dacă în clipa aceea L-ar fi luat, după credinţa comună
a acelei vremi despre Mesia, pe acest împărat al lui Israel drept
un împărat pământesc, tot ar fi fost mult pentru un începător
într-ale urmării lui Hristos. Natanael L-a numit însă şi Fiul
lui Dumnezeu, aşezându-L astfel pe Hristos deasupra înţelegerii
de rând că El ar fi un rege ca toţi regii pe tronul lui David.
Răspuns-a
Iisus şi i-a zis: Pentru că ţi-am spus că te-am văzut sub
smochin, crezi? Mai mari decât acestea vei vedea. Şi i-a zis:
Adevărat, adevărat zic vouă, de acum veţi vedea cerul
deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi
coborându-se peste Fiul Omului. Domnul, aşadar, i-a dezvăluit lui
Natanael doar puţin despre Sine, când i-a spus că l-a văzut mai
înainte sub smochin. Vederea Lui la aşa mică depărtare e, faţă
de atotcuprinzătoarea-i pătrundere, doar ca o rază faţă de
soare. Curat la suflet cum era, lui Natanael i-a fost destul
acest „puţin", ca să creadă. Necuraţii şi viclenii
farisei şi cărturari ai Ierusalimului L-au văzut pe Domnul
vindecând leproşi, dând vedere orbilor, înviind morţi, şi nu
le-a fost de-ajuns. Iată cum crede şi cum mărturiseşte un
israelit adevărat, doar dintr-o singură ochire a minunii! Mai mari
decât acestea vei vedea, făgăduieşte Domnul. Dar ce încă
să mai vadă? Cerul deschizându-se şi pe îngerii lui Dumnezeu
suindu-se şi coborându-se peste Fiul Omului. Domnul vorbeşte cu
Natanael, dar făgăduinţa e pentru toţi, căci spune: Adevărat,
adevărat zic vouă („vouă", nu „ţie"). Si ca să nu
încapă îndoială că făgăduinţa se va împlini, spune o dată,
si mai spune încă o dată: Adevărat, adevărat... Dintru
început i-au slujit Mântuitorului îngerii, coborând şi
întorcându-se la cer! Înger i-a apărut lui Zaharia
vestindu-i naşterea înaintemergătorului lui Hristos. Înger i-a
apărut Preacuratei Fecioare, vestindu-i taina cea mare a naşterii
Domnului. La Betleem s-au deschis înaintea păstorilor cerurile
şi coborau îngerii cântând imne de slavă şi bucurie, de pace
între Dumnezeu şi oameni. Îngeri au coborât şi l-au povăţuit
pe Iosif, îngeri i-au îndrumat pe cititorii în stele de la
Răsărit. Îngeri au venit şi-I slujeau Domnului după ce a biruit
ispitirile lui Satan în pustie. Înger I-a apărut înainte de
Patima Sa, înainte de moarte, întărindu-L, în grădina
Ghetsimani. Îngeri au coborât la mormântul Său, la înviere. Şi
la înălţare iarăşi doi îngeri în haine albe au coborât
şi s-au arătat ucenicilor. După înălţare îngeri apăreau
adesea apostolilor şi mai târziu drepţilor, martirilor şi
sfinţilor lui Hristos. N-a văzut Ştefan, întâiul mucenic,
cerurile deschise (Fapte 7, 56)? Nu s-a ridicat Pavel până la al
treilea cer? Nu i s-au dezvăluit atâtea taine cereşti ale
timpului şi ale veşniciei, apostolului şi evanghelistului
Ioan? Până în zilele noastre, celor cu inima curată,
purtătorilor de Dumnezeu, li s-au arătat îngeri; şi mulţi
întorşi la Dumnezeu, care s-au căit şi cărora li s-au iertat
păcatele, au văzut cerurile deschise. O, de câte ori, de câte ori
s-au adeverit cuvintele Mântuitorului despre cerurile deschise şi
despre îngerii care coboară şi urcă! Domnul a venit pe
pământ ca să arate oamenilor cerurile deschise, dar după
venirea Lui mulţi văzători ai cerului s-au ridicat prin pătrundere
duhovnicească spre înălţimile cereşti şi au coborât cu cetele
îngerilor. Cerul e pururea deschis oamenilor, oamenii însă
văzând, nu văd, şi auzind, nu aud, nici nu înţeleg (Matei 13,
3). Hristos a dat vedere nu numai câtorva orbi trupeşti, ci a dat
vedere nenumăraţilor orbi duhovniceşti. Iar orbii
duhovniceşti, recăpătându-şi vederea, au văzut cerurile
deschise. Şi ce altceva sunt cerurile deschise decât Dumnezeu şi
mulţimea cetelor Sale? Ce altceva este a fi de faţă Hristos dacă
nu frică grozavă necuraţilor şi păcătoşilor, dar viaţă
şi bucurie celor drepţi şi fără prihană? Această mare şi
înfricoşată prezenţă ne este ascunsă acum de trup ca de un văl.
Curând însă, foarte curând, vălul se va smulge şi se va
destrăma şi ne vom găsi dintr-o dată în cerul deschis. Cei între
noi care s-au întors și s-au căit, cei între noi fără prihană,
se vor găsi în fața de-viaţă-dătătoare a Dumnezeului Celui
Viu; iar cei împietriţi şi hulitori şi necuraţi se vor afla în
veşnica lui Dumnezeu absenţă, în chin şi în întuneric fără
sfârşit.
Să
ne apropiem aşadar de Hristos Domnul care ne iubeşte, şi câtă
vreme zilele noastre nu sunt încă numărate să mărturisim Numele
Lui, singurul Nume de mântuire, şi să strigăm după ajutor,
singurul ajutor neîncetat şi mântuitor. Doamne Iisuse Hristoase,
Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne pe noi păcătoşii şi ne
mântuieşte. A Ta este slava, împreună cu Tatăl şi cu Sfântul
Duh, Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea şi
în vecii vecilor. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu