Freudo-marxismul:
noua utopie
Din
păcate, comunismul nu a murit, ci doar şi-a schimbat înfăţişarea
prezentându-se sub un ambalaj mult mai atrăgător, de data aceasta
nu pentru proletari neapărat, ci mai ales pentru cei care dau
direcţiile ideologice în societate. Şi aducem acest subiect în
discuţie începând cu acest număr, tocmai pentru că am constatat
în ultima vreme că sub directive ideologice gen obligativitatea
educaţiei sexuale în şcoală, apărarea drepturilor copilului cu
preţul răpirii acestuia din familia care i-a dat viaţă, dar şi a
multor altor comandamente pe care românii poate că abia le
intuiesc, comunismul invadează din nou România. Care sunt
temeiurile acestui neocomunism sau a acestui neomarxism vom putea
constata în continuare cu ajutorul lui Andrei Dîrlău, autorul a
mai multe eseuri pe această temă publicate într-o carte pe care
v-o recomandăm călduros: „Marx + Freud = Noua ideologie a
corectitudinii politice”. (V.G.)
Cunoscut
mai cu seamă sub numele de political correctness, neocomunismul a
supraviețuit, s-a impregnat și a proliferat incognito în lumea
neoliberală de azi: o lume pe care a a infuzat-o, cu care s-a
contopit organic, în Statele Unite mai ales, până la punctul în
care aproape nu mai poate fi distins de aceasta, devenit aproape
insesizabil din cauză că s-a „normalizat”. Deși tezele
economice ale marxismului clasic au fost invalidate de eșecul
economiilor răsăritene, precum și, în plan teoretic, de
economiști precum Alfred Marshall, de școala austriacă etc., iar
cele politice – de istoria represiunii sângeroase exercitate de
sistemele invariabil totalitare care le-au transpus în practică în
secolul XX, totuși comunismul nu pare azi compromis, exercitând
încă o inexplicabilă seducție asupra unor intelectuali ce vorbesc
de o înviere a lui „a treia zi”[i].
Dar
a murit oare comunismul? Oare a eșuat el cu adevărat? Credem,
împreună cu André Tosel, că eşecul său a fost doar parţial,
respectiv că „ordinea neoliberală a obţinut în 1991 [anul
destrămării URSS-ului] doar o victorie à la Pirus”[ii]. Căci
totuşi comunismul şi-a atins scopuri importante, precum decimarea
elitelor sau enormele dislocări axiologice și avarii produse
tradiţiei.
La
un anume nivel, comunismul şi-a îndeplinit rolul distructiv, s-a
metamorfozat şi, prin componenta lui cea mai virulentă,
freudo-marxismul, a devenit metastazat în ţesutul neoliberal al
societății, americane în special, cu care a fuzionat până la a
deveni indiscernabil.
„De
multe ori când ne uităm spre Vest”, spune D-l Pleșu, „găsim
acolo o foarte vie gândire de tip marxist”.[iii] Așa este, dar
care este explicația? Cum de am ajuns să importăm de acolo
marxism, fie și sub o formă reșapată? Cum de s-a infiltrat el în
aspecte ale vieții pe care, mai ales societatea românească,
obișnuită cu reflexele a 45 ani de comunism, nu o asociază sub
nici o formă cu marxismul?
„Cât
timp muncitorii au suflet creştin, ei nu vor răspunde apelurilor
revoluționare”
Așa
cum arată Raymond Raehn[iv], după succesul revoluției din
octombrie 1917, au loc revolta Spartakistă din Berlin, înființarea
Sovietului din Bavaria, proclamarea Republicii comuniste a lui Béla
Kun în Ungaria în 1919, în același timp cu invadarea Poloniei de
către Armata Roșie condusă de Leon Troțki[v], Comisar al
Poporului pentru armată şi marină, care spera ca, trecând peste
Polonia, să facă joncţiunea cu Revoluţia din Germania.
„Comunismul de război” al lui Lenin părea într-o ofensivă
biruitoare asupra Europei burgheze.
Dar
succesele au fost efemere. Spartakiștii Rozei Luxemburg şi
Republica Sovietică Bavareză din München condusă de Eugen
Levine[vi] sunt spulberaţi de Freikorps în ianuarie, respectiv mai
1919. Guvernul lui Béla Kun este răsturnat de trupele române, care
înving Armata Roşie Maghiară pe Tisa şi intră victorioase în
Budapesta pe 6 august 1919. Armata Roșie Sovietică este învinsă
în „bătălia Varşoviei” („miracolul de pe Vistula”) din
august 1920[vii].
Se
constată că nicăieri mişcările revoluționare bolşevice nu sunt
susținute masiv de clasa muncitoare oprimată, care să se ridice
invincibilă, unită sub stindardul marxismului, şi să răstoarne
regimurile exploatatoare. E o contrazicere flagrantă a teoriei
marxiste și a vechii profeții făcute de Marx privind „inevitabila
unire internaţională” a proletarilor.
Aceste
eșecuri majore de pe frontul occidental, atât teoretice cât şi
practice, trebuiau explicate. Impasul grav în avansul revoluţiei
globale trebuia depășit.
Soluția
găsită de cominterniștii Antonio Gramsci și György Lukács, apoi
de Wilhelm Reich și membri ai Școlii de la Frankfurt precum Herbert
Marcuse, a fost marxismul cultural sau freudo-marxismul.
Din
analiza acestor teoreticieni, concentrată mai cu seamă pe
„suprastructura” culturală a societății occidentale decât pe
structura economică, reiese că revoluția marxistă nu va triumfa
la nivel planetar, aşa cum prevăzuse Marx, şi mai ales nu va reuşi
în Occident, atâta timp cât muncitorii și țăranii vor fi
„contaminați” de creștinism, de morala și relațiile de
familie tradiționale, trăind într-o societate structurată organic
pe principiile eticii creștine, mai importante pentru ei decât
neajunsurile exploatării economice. Pentru ca noua lume marxistă să
ia ființă, trebuia mai întâi distrusă societatea existentă, cu
întreaga ei tradiţie morală. Gramsci, arestat de Mussolini, scrie
în faimoasele „Caiete din închisoare”: cât timp muncitorii au
suflet creştin, ei nu vor răspunde apelurilor revoluționare.
Teoria lui despre hegemonia culturală ca mijloc al dominației de
clasă presupune crearea unui om nou comunist înainte ca revoluția
să fie posibilă.
Distrugerea
fundamentului familial şi civilizațional creştin
György
Lukács (căruia „Istorie și conștiință de clasă” i-a adus
recunoașterea ca „cel mai inteligent teoretician marxist de după
Marx”) afirmă și el: „Distrugerea revoluționară a societății
e unica soluție. O asemenea răsturnare de proporții mondiale a
valorilor nu poate avea loc fără anihilarea vechilor valori și
crearea unora noi de către revoluționari”.
El
fixează ca scop prioritar distrugerea fundamentului familial şi
civilizațional creştin al Occidentului. Aşadar, nu direct
revoluţie violentă şi preluarea puterii politice de tip
dictatorial, ca în Rusia (metoda lui Lenin, Troţki şi Stalin –
între care nu erau atât diferenţe esenţiale de viziune, cât
luptă pentru putere), ci invers: întâi revoluţie soft şi
destrămarea lentă, subversivă, a ţesutului social, şi abia pe
urmă preluarea puterii politice.
Devenit
(din fericire doar pentru câteva luni) Vice-comisar pentru Cultură
în Ungaria anilor 1919, sub regimul bolșevic al lui Béla Kun,
György Lukács a lansat imediat ceea ce va fi cunoscut sub numele de
„terorism cultural”, inclusiv un program radical de educație
sexuală în școlile maghiare. Copiii erau instruiți în teme
precum „iubirea liberă”, raporturile sexuale, natura „arhaică”
a codurilor familiei burgheze, caracterul demodat al monogamiei și
irelevanța religiei, ce privează omul de plăceri. Femeile erau
instigate la revoltă împotriva normelor sexuale tradiționale.
Campania „Terorismului Cultural”, inițiată de Lukács, a fost
precursoarea a ceea ce mai târziu „Corectitudinea Politică”
avea să genereze în școlile americane.
În
1923 György Lukács şi Wilhelm Münzerberg[viii] au o întâlnire
cu marxiştii sovietici la Institutul Marx-Engels din Moscova. La
această întâlnire, din ordinul lui Lenin, a participat primul şef
al CEKA (precursoarea KGB-ului), Felix Dzerjinski. Acolo s-a decis de
către intelectuali marxiști afiliați Partidului Comunist german,
şi cu sprijinul indirect, dar consistent, al URSS-ului, înfiinţarea
Institutului de Studii Sociale marxiste în cadrul Universităţii
din Frankfurt: viitoarea „Şcoală de la Frankfurt”. Primul său
director a fost Carl Grünberg, filosof marxist născut la Focșani
în 1861. Mai târziu, mergând pe linia lui Lukács, Institutul avea
să-l conjuge pe Marx cu Freud, producând Freudo-Marxismul.
Determinismul economic a fost înlocuit cu cel cultural.
„Apostolii
indecenței”
În
1930 Freud îşi dezvoltă teoria ce va fi preluată de neomarxişti
şi grefată pe marxism. Freud pretinde că civilizaţia ar avea o
natură represivă în raport cu instinctele primare ale individului
– a căror satisfacere, în virtutea principiului plăcerii, ar
constitui sursa fericirii şi însuşi scopul vieţii[ix]. Prin legi
ce pedepsesc crima, violul, adulterul etc., posibilităţile
individului de a-şi găsi fericirea ar fi, chipurile, grav
restrânse, societatea civilizată devenind astfel principala sursă
de nefericire a oamenilor. Nefericirea se traduce adesea prin nevroze
cauzate de aceste frustrări. Pulsiunea nativă a ego-ului spre
agresivitate şi moarte e reprimată de societate, generând un
super-ego cultural ce ar acţiona ca o conştiinţă socială sau o
instanţă represivă colectivă.
La
neomarxişti, eliberarea de acest „supra-eu” social represiv
devine eliberarea de puterea represivă a statului democraţiei
occidentale şi a creştinismului instituţionalizat.
Ideea
ingenioasă a neo-marxiştilor a constat pur şi simplu în
înlocuirea represiunii economice din marxismul clasic, respectiv
exploatarea clasei muncitoare de către capitalişti, cu represiunea
sexuală din teoria freudiană, respectiv reprimarea cetăţenilor în
societatea de inspiraţie creştină care le interzice manifestarea
liberă a erotismului, frustrându-le satisfacerea sexuală plenară.
Nedreptatea nu mai constă în oprimarea proletariatului de către
burghezie în goana după profit, ci în oprimarea tuturor de către
o civilizaţie ce le reprimă libidoul prin tabu-uri şi restricţii.
Soluţia: distrugerea acestei civilizaţii, revoluţia totală,
liberalizarea radicală şi abolirea tuturor normelor, restricţiilor
şi tabu-urilor ce îngrădesc instinctele primare. Iar categoriile
cele mai reprimate, pretinde Marcuse, sunt minorităţile sexuale şi
rasiale, femeile, tinerii.
În
acest scop, membrii Şcolii de la Frankfurt vor elabora noua teorie
critică, de la care se vor revendica apoi toate grupările
radical-minoritare, şi care va sta la baza conceptului postmodern de
deconstructivism.
Existau
și alte tentative de acest gen: în 1928, la „Al Doilea Congres
Internaţional pentru Reformă Sexuală”, ţinut la Copenhaga, Kurt
Hiller, succesor al lui Magnus Hirschfeld (numit şi „apostolul
indecenţei”) ca preşedinte al organizaţiei homosexualiste
„Comitetul Ştiinţific-Umanitar”, a încercat şi el, sprijinit
de marxişti notorii precum Karl Kautsky, o fuziune între Freud şi
Marx, lansând ideea că homosexualii ar fi un „grup oprimat”.[x]
Marcuse
și libertinajul nelimitat
În
1933, când naziștii au venit la putere în Germania, membrii Școlii
au plecat în exil, cei mai mulți în America. Aici neomarxistul
Herbert Marcuse e cel ce va dezvolta această teză, absolutizând
criteriul sexual în „emanciparea” Occidentului şi concepând o
societate a „perversităţii polimorfe”, văzute ca „eliberare
sexuală”. El consideră, ca şi Erich Fromm, că distincţia
dintre sexe nu e un dat natural, ci un construct socio-cultural.
Paradisul
material, insuficient pentru Occident, trebuia dublat de paradisul
senzual erotic postulat de neomarxistul Marcuse. Strategia articulată
de el era menită „să demanteleze societatea americană, folosind
diversitatea şi multiculturalismul ca pe nişte «răngi» cu care
să demoleze structura acesteia, bucată cu bucată. El i-a opus pe
negri albilor, punând «grupurile-victimă» în conflict cu
societatea în ansamblu. Teoria lui Marcuse despre grupurile-victimă
ca noul proletariat, combinată cu teoria critică a lui Horkheimer,
a pătruns în mediul universitar american, unde a devenit baza
mişcării post-structuraliste (studii «de gen»/LGBT/queer). Toate
îşi descriau făţiş menirea: de a aboli valorile tradiţionale
creştine, tradiţiile acceptate ale culturii occidentale, şi a le
înlocui cu un relativism moral ce pune semnul egal între toate
culturile şi filosofiile – cu excepţia civilizaţiei apusene
«exploatatoare şi rele»”.[xi]
Aceasta
e azi ideologia oficială în toate campusurile universitare
americane. Marcuse specula că progresul tehnologic şi
„raţionalitatea tehnologică” vor duce la apariţia unei noi
ordini sociale şi unei noi forme umane. El a postulat o utopie a
libertinajului nelimitat (numit „de-sublimare”): omul, emancipat
de orice norme morale restrictive, îşi va „reintra în drepturi”
prin patimile sale. Obiectele dorinţelor sale vor fi modelate de
voinţa sa liberă, fără a trebui să le apere împotriva unei
societăţi ostile, „imature, represive”. Marcuse predică
eliminarea oricărei constrângeri morale, descătuşarea tuturor
apetitelor şi patimilor, o societate total liberalizată erotic,
populată de o nouă formă umană, un „om nou”: un soi de
Phoenix ce va învia din cenuşa industrialismului modern.[xii]
„Omul
nou”, total dezumanizat, infinit maleabil şi perfect obedient
În
realitate, freudo-marxismul promovează o falsă antropologie, mai
corect spus o anti-antropologie. În baza unui relativism aberant,
noua ideologie a corecţiei politice a ajuns să pretindă că
genurile au devenit „fluide”: simple convenţii pe care
postmodernismul le botează „roluri”, determinate nu de anatomia
şi fiziologia cu care omul se naşte, ci de propria sa alegere.
„Genul” ar deveni o „şaradă” ce poate avea „soluţii”
diverse şi aleatorii (cu, sau fără, intervenţia unui chirurg).
Asistăm la un narcisism radical, ce duce la desubstanţializarea
sinelui şi pulverizarea persoanei umane.
Graniţa
dintre natural şi sintetic se estompează, devenind tot mai
arbitrară. Firea umană e redefinită, schimonosită într-o
„natură” artificială, confecţionată tehnologic şi
„legitimată” mediatic. Chipul omenesc devine o caricatură ce-şi
sfidează modelul divin. Singura lege universală devine hedonismul
nelimitat, ce transformă omul într-un agregat fără memorie şi
fără identitate, altul de la o clipă la alta. Definiţia sa e
redusă la o continuă succesiune de experienţe, fără nevoia, nici
posibilitatea de a menţine un „sine” sau o „personalitate”
stabilă. Omul devine un flux de trăiri şi experienţe, fără
trecut şi deschis oricărui viitor. Până şi datele sale biologice
devin „opţiuni” private, supuse aceloraşi alegeri arbitrare
dictate de patimi.
Aşa
cum anticipa Marcuse, extazul (erotic), nu persoana, este cel ce
devine substratul identităţii, într-o lume în care evoluţia
tehnologică induce o permanentă schimbare şi, ca urmare, riscul
inevitabil al alienării. Existenţa nu mai e guvernată de nici un
principiu, cu excepţia celui al subiectivismului absolut. Anarhia şi
iresponsabilitatea sunt implicite. Tranzienţa radicală, ca unică
realitate de necontestat, aboleşte normele etice tradiţionale.
Eticul e înlocuit de estetic, la rândul lui guvernat de norme cu
totul relative, mergând de la sordid până la grotesc și
monstruos. Existenţa încetează a se mai supune raţionalităţii,
decenţei sau bunului-simţ, alterările dramatice ale biologiei şi
psihologiei având implicaţii şocante.
În
final, însuşi ontologicul este alterat. Căci, oare, va mai putea
omul trăi astfel? Şi cum? Da, cu o singură condiţie: să înceteze
a mai fi om. Dar asta se şi doreşte: crearea unui „om nou”,
total dezumanizat, infinit maleabil şi perfect obedient. Tocmai în
virtutea iluziei sale că el ar fi cel care alege permanent, el va fi
în realitate cel ce nu alege niciodată. Da, îşi va putea alege
„genul şi partenerii”, aşa cum alege canalele TV cu
telecomanda. Dar de fapt patimile sale vor alege pentru el. Prin
intermediul lor, el va fi astfel pururea la cheremul alegerilor
induse de demon. Acesta este viitorul pregătit omului în societatea
post-creştină de către corectitudinea politică: un om
inconsistent şi în ultimă instanţă inexistent, epitom al unei
utopii de coşmar.
Andrei
Dîrlău
[i]
Vezi cazul lui Emmanuel Terray, descris cu luciditate de Andrei Pleșu
în A treia zi a comunismului?, în Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu,
Horia Patapievici, O idee care ne sucește mințile, Humanitas, 2014,
p. 13.
[ii]
André Tosel, „The Development of Marxism: From the End of
Marxism-Leninism to a Thousand Marxisms”, în Jacques Bidet şi
Stathis Kouvelakis (ed.), Critical Companion to Contemporary Marxism,
Brill, Leiden, 2008, p. 43.
[iii]
Andrei Pleşu, ibidem.
[iv]
Raymond Raehn, „Rădăcinile istorice ale Corectitudinii Politice”,
în Political Correctness: A Short History of an Ideology, ed. W.
Lind, Free Congress Foundation, 2004, p. 12 (v. supra).
[v]
Raymond Raehn, „Rădăcinile istorice ale Corectitudinii Politice”,
în Political Correctness: A Short History of an Ideology, ed. W.
Lind, Free Congress Foundation, 2004, p. 12 (v. supra).
[vi]
http://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_Leviné.
[vii]
Conform istoricului A. J. P. Taylor, acest eşec „a determinat
cursul istoriei europene; de voie – de nevoie, URSS-ul a abandonat
pentru 20 de ani cauza revoluţiei internaţionale” (citat în
Ronald Grigor Suny, The Soviet Experiment: Russia, the USSR, and the
Successor States, Oxford University Press, 1998, p.106).
[viii]
Propagandist al Partidului Comunist German în epoca de la Weimar,
colaborator al Internaţionalei Comuniste (Comintern) şi al poliţiei
secrete sovietice (CEKA, OGPU) între 1917-1934
(http://en.wikipedia.org/wiki/Willi_Münzenberg). El a definit
misiunea Institutului de la Frankfurt astfel: „Vom organiza
intelectualii şi-i vom folosi pentru a face civilizaţia occidentală
atât de stricată încât să pută (subl. n. A.D.; în engleză:
„so corrupt that it stinks”). Doar atunci, după ce-i vom fi
alterat toate valorile şi făcut viaţa imposibilă, vom putea
impune dictatura proletariatului.” (cf. www.americanthinker.com/2009/05/hate_crime_legislation_back_do.html).
[ix]
Vezi Sigmund Freud, Disconfort în cultură, Ed. All, Bucureşti,
2011.
[x]
http://en.metapedia.org/wiki/Sexual_Bolshevism.
[xi]
Andrew Breitbart, Righteous Indignation. Excuse me while I save the
world, Grand Central Publishing, 2011.
[xii]
Herbert Marcuse, „Some Social Implications of Modern Technology”,
în Studies in Philosophy and Social Sciences, Vol. IX (1941). Cf.
Moya K. Mason, Herbert Marcuse: Evolution and Transformation of
Individuality and Reason,
www.moyak.com/papers/herbert-marcuse-sociologist.html.
0 comments:
Trimiteți un comentariu