(articol apărut exact acum 61 de ani, pe 11 mai 1955)
"Înaintea
primului mare război, din 1914, trăiau paralel în România, fără
să se cunoască de la om la om, două mari personalităţi, doi
artişti: compozitorul Enescu şi pictorul Luchian.
Unul
artist al sunetului frumos şi celalalt artist al pensulei delicate.
Lui
George Enescu viaţa i-a fost binevoitoare. Încă din copilărie,
poteca pe care pornise spre Bucureşti, ca un ucenic de lăutar cu
scripca la subsuoară, i s-a lărgit deodat şi a luat proporţiile
unui drum sigur şi drept, străbatând continente şi, mai târziu,
planeta jur împrejur.
Neputând
să priceapă de ce unele vieţi se ridică şi de ce altele scoboară
sau se frâng, oamenii au crezut în destin şi noroc, târâţi
între două noţiuni încâlcite: fericirea şi nefericirea.
Întâia
zămislire muzicală puternică a lui George Enescu a fost Rapsodia
Românească, inspirată din cântecele plugarului şi baciului
nostru, înzestraţi pentru poezie cu o formă de geniu excepţională.
Rapsodia lui era o replică la Rapsodia maghiară a lui Liszt.
Amândoi compozitorii şi-au luat motivele de la popor înălţându-le
până la ce s-ar numi clasicism.
Nu
aş cuteza să-mi atribui nici un fel de competinţă muzicală. Sunt
unul din numeroşii mei colegi de ignoranţă, care-şi exprimă
preferinţele după ureche şi sentiment, cu formula vulgară: îmi
place sau nu-mi prea place – ca la cofetarie – fără să pot
aprecia cât rom şi zahar şi câtă ciocolată conţine o
prăjitură.
Mă
găseam odinioară, foarte odinioară, într-o ţară străină,
dintre lacuri şi Alpi; George Enescu, tânar, începea să fie
pentru profesioniştii iniţiati, o problemă. De abia alunecase
arcuşul lui pe câteva coarde, că şi făgăduia mult. Arcuşul şi
avântul compozitorului s-au ţinut de cuvânt peste aşteptările
pregătite să-l aclame. Enescu avea să adauge calităţii
dispreţuite de valah o strălucire nouă. După câteva nimburi
recent repetate – deajuns să cităm pe Eminescu – capul cu
căciula de oaie, al ţăranului nostru, se obişnuia să nu-l prea
strângă aureolele la tâmple.
Ne
întâlniserăm la o masă de cafenea câţiva răzleţi de prin
Europa, dintre care un profesor de la o catedră universitară de
folclor, dintr-o ţară de la nord, şi venise vorba de George
Enescu, fără să fiu bănuit că aş fi român. Profesorul s-a
risipit în sumedenii de laude pentru opincarul nostru, pretinzând
că folclorul românesc cântat, avea cele mai multe motive de bază
originale. Profesorul le şi numărase. Mi-a rămas în amintire
cifra 33. Treizeci şi trei de motive originale româneşti, mai mult
decât la diversele popoare citate. Cifra este măgulitoare, dar cu
neputinţă de verificat cu mijloacele unui analfabet muzical.
Pictorul
Ştefan Luchian, a căruia recunoaştere revoluţionară a venit
nespus de greu şi de târziu, era o valoare certă pentru
sensibilitatea şi intuiţiile de profunzime ale lui George Enescu.
Enescu realiza pe vioară lumina pe care contimporanul lui obscur o
aşternea cu penelul pe pânză. Pe când pictorul era hulit şi
defăimat, în primul rând de confraţi, şi inexistent pentru elita
socială aproximativă din vremea lui, George Enescu, fără aderenţe
imediate cu pictura, avea harul să-l presimtă, să-l înţeleagă
şi să-l pătrundă. Bolnav şi mizer, şi trăind ca vai de lume,
Luchian a fost nevoit să se scoboare până la îndeletnicirea de
zugrav cu bidineaua.
Acesta
era nivelul epocii în care George Enescu iubea în secret pictura
durerosului lui contimporan. Ca să ne dăm seama cu precizie de
gradul acestui nivel social şi de halul de degradare în care se
afla societatea noastră de parveniţi înfumuraţi de atunci,
trebuie să mai spunem că, răstignit, de aproape zece ani, de o
paralizie, Luchian a fost arestat în pat pentru escrocherie
artistică. Bietul om n-a mai putut răbda şi această ultimă
neruşinare şi a murit numaidecât. Asta s-a petrecut demult, în
1916, acum 39 de ani.
Cu
toate că mai tânar decât Luchian, mi-aş permite să afirm că
eram prieten cu el. L-am vizitat des în casa lui, marcată astăzi
cu o placă de marmoră, de cimitir. El îşi primea prietenii rămaşi
în atitudinea lui de Prometeu înlănţuit pe Caucaz. De ani de
zile, zăcea doborât de boala lui cumplită, natura asociindu-se, ca
să-l chinuiască până în ultima secundă, cu nepăsarea brută şi
răutatea veninoasă şi cu incompetinţa medicală a vremii. Uşa
lui Luchian era slobodă şi deschisă orişicăruia, ziua şi
noaptea, ca la biserică. O candelă veghea cu scânteia ei, ca să
desluşească vag, pe întuneric, lucrurile din odaie.
Ştefan Luchian – „Un zugrav” (autoportret) |
L-am
găsit într-o dimineaţă zgribulit, dar însufleţit, şi cu ochii
lui frumoşi, aprinşi. După ce-l părăsiseră rând pe rând toate
organele care fac viaţa – dacă nu plăcută cel puţin
suportabilă, – mai trăiau din el ochii şi glasul, care a grăit
articulat pâna la stingerea fiinţei lui întregi. Luchian
plângea…Plângea de o emoţie fericită…
Mi-a
povestit că venise noaptea o umbră cu o pelerină, strecurată în
odaia lui. Mută, umbra a scos din pelerină o vioară şi a cântat.
I-a cântat două ore întregi, parcă o muzică dintr-altă lume.
Apoi, umbra şi-a luat vioara şi pelerina, s-a apropiat de patul
răstignitului şi i-a spus: “Iartă-mă, te rog, sunt George
Enescu". Mâinile nu şi le-au putut strânge, pentru că
braţele pictorului nu se mai puteau mişca de un an.
Amintind
de darul discret, făcut unui artist, părăsit într-o vreme când
gloria personală pe alţii îi orbea, cred că nici un elogiu, ce i
s-ar putea aduce, acum, pe mormântul abia acoperit al maestrului
George Enescu, maestru cu adevărat, nu poate întrece aducerea
aminte… ”
Tudor
Arghezi (în Romania Liberă - 11 mai 1955)
Sursa:
George Enescu
0 comments:
Trimiteți un comentariu