Evanghelia
Ioan
20, 19-31
În
ziua cea dintâi a săptămânii, când s-a înserat şi uşile fiind
încuiate, acolo unde erau ucenicii adunaţi de frica iudeilor, a
venit Iisus, a stat în mijloc şi le-a zis: pace vouă! Şi, după
acest cuvânt, le-a arătat lor mâinile şi coasta Sa. Deci s-au
bucurat ucenicii, văzând că este Domnul. Atunci le-a zis Iisus
iarăşi: pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi
Eu pe voi. Şi grăind acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis:
luaţi Duh Sfânt; cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate
şi cărora le veţi ţine, ţinute vor fi. Însă Toma, unul din cei
doisprezece, numit Geamănul, nu era cu ei când a venit Iisus. Deci
i-au spus lui ceilalţi ucenici: am văzut pe Domnul! Dar el le-a
zis: dacă nu voi vedea în palmele Lui semnul cuielor şi dacă nu
voi pune degetul meu în semnul cuielor, şi dacă nu voi pune mâna
mea în coasta Lui, nu voi crede! După opt zile, ucenicii Lui erau
iarăşi înăuntru, în casă, şi Toma împreună cu ei. Şi a
venit Iisus, deşi uşile erau încuiate, a stat în mijloc şi le-a
zis: pace vouă! Apoi a zis lui Toma: adu degetul tău încoace şi
vezi mâinile Mele şi adu mâna ta şi o pune în coasta Mea şi nu
fi necredincios, ci credincios. Şi a răspuns Toma, şi I-a zis:
Domnul meu şi Dumnezeul meu! Iar Iisus I-a zis: pentru că M-ai
văzut, Tomo, ai crezut; fericiţi cei ce n-au văzut şi au crezut.
Iisus a făcut înaintea ucenicilor Săi şi alte minuni multe, care
nu s-au scris în cartea aceasta; iar acestea s-au scris, ca să
credeţi că Iisus este Hristos, Fiul lui Dumnezeu, şi, crezând,
viaţă să aveţi în numele Lui.
Sfântul
Nicolae Velimirovici - Predică
la Duminica a II-a după Paşti - a Sfântului Apostol Toma
Și
venind Iosif cel din Arimateea, sfetnic ales, care aştepta şi el
împrăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la Pilat şi a
cerut trupul lui Iisus. Iar Pilat s-a mirat că a murit şi, chemând
pe sutaş, l-a întrebat dacă a murit de mult. Şi aflând de la
sutaş, a dăruit lui Iosif trupul. Şi Iosif, cumpărând giulgiu şi
coborându-L de pe cruce, L-a înfăşurat în giulgiu şi L-a pus
într-un mormânt care era săpat în stâncă şi a prăvălit o
piatră la uşa mormântului. Iar Maria Magdalena şi Maria, mama lui
Iosif, priveau unde L-au pus.
Şi
după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui
Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă.
Şi dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe
când răsărea soarele, au venit la mormânt. Şi ziceau între ele:
Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa mormântului? Dar,
ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci
era foarte mare. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr
şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au
spăimântat. Iar el le-a zis: Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe
Iisus Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată
locul unde L-au pus. Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui
Petru că merge în Galileea, mai înainte de voi; acolo Îl veţi
vedea, după cum v-a spus. Şi ieşind, au fugit de la mormânt, că
erau cuprinse de frică şi de uimire, şi nimănui nimic n-au spus,
căci se temeau.
Iubirea
celui viu pentru cel viu este minunată. Lumina soarelui nu este
niciodată atât de minunată. Iubirea celui viu pentru cel mort este
minunată. Licărirea gingaşă a lunii pe oglinda lacului nu este
niciodată atât de minunată. Omul este măreţ atunci când
cercetează pe cei vii; omul este mai mult decât măreţ atunci când
se îngrijeşte de cei morţi.
Omul
se îngrijeşte adesea de cei vii din iubirea de sine. Dar ce fel de
iubire de sine poate fi atunci când omul poartă de grijă celor
morţi? Poate să-l plătească cel mort, sau pot ei să-şi aducă
recunoştinţa?
Unele
animale îşi îngroapă morţii lor; dându-i pe ei mormântului, îi
dau pe ei uitării. Dar atunci când omul cel viu îşi îngroapă
mortul, cel viu îngroapă o parte din el împreună cu mortul şi se
întoarce acasă aducând în sufletul său o parte din cel mort.
Aceasta se face cu totul desluşit atunci când o rudenie îşi
îngroapă o rudenie, şi un prieten îşi îngroapă un prieten.
O,
groparilor, în câte morminte aţi fost voi deja îngropaţi, şi
câte leşuri au viaţă în voi!
Moartea
şi iubirea au o însuşire care este asemenea; ca şi iubirea,
moartea lucrează o schimbare profundă în mulţi dintre cei care
trec prin aceasta şi continuă să fie vii. După îngroparea
copiilor săi, mama merge la mormintele copiilor ei. Cine merge
acolo? Copiii din sufletul mamei, dimpreună cu mama, merg la
morminte. În sufletul ei, mama trăieşte numai într-un ungher; tot
restul sufletului este un palat pentru sufletele copiilor care au
fost luaţi de la ea.
Tot
la fel sufletul este cu Hristos, deşi într-o măsură cu mult mai
mare. El făcea cercetări la marginile mormântului pentru ca
oamenii, copiii Săi, să cunoască lărgimea palatului fără
margini a Raiului.
Mama
merge la mormintele copiilor, de parcă i-ar readuce la viaţă în
sufletul ei, ca să-i răscumpere cu lacrimile ei, ca să-i miluiască
pe ei prin gândurile ei. Iubirea mamei îi izbăveşte pe copiii ei
de pieire şi stricăciune în lumea aceasta, măcar pentru o vreme.
Domnul,
umilit şi scuipat, a fost biruitor, plecându-Se Crucii şi
Mormântului, înviind cu adevărat întreaga omenire prin iubirea
Sa, şi mântuind pe toţi oamenii pentru vecie de la pieire şi
stricăciune. Lucrarea lui Hristos este nespus mai mare decât
lucrarea oricărei mame din lume, iubirea Lui pentru oameni fiind cu
mult mai mare decât iubirea oricărei mame din lume pentru copiii
ei.
Cu
toate că mama varsă întotdeauna lacrimi din marea ei iubire şi
durere, îi mai rămân lacrimi pe care le ia cu ea atunci când ea
însăşi pogoară în mormânt. Cu toate acestea, Domnul Iisus a
vărsat toate lacrimile Sale pentru copiii Săi, până la ultima
lacrimă - şi tot sângele Său până la ultima picătură. O,
păcătosule, niciodată nu se vor mai vărsa pentru tine lacrimi de
mai mare preţ, nici viu nici mort. Niciodată mama, sau femeia
bărbatului, sau copiii, sau ţara, nu va plăti pentru tine mai mult
decât a plătit Mântuitorul Hristos.
O,
omule sărman şi singur - nu spune: cine va plânge pentru mine când
voi muri? Cine va plânge peste trupul meu cel mort? Iată, Domnul
Hristos a plâns pentru voi şi peste voi, atât în viaţă cât şi
în moarte, cu inima mai plină decât a propriei voastre mame.
Nu
este potrivit să chemaţi morţii pentru care a suferit şi a murit
Hristos, în iubirea Sa. Ei sunt vii întru Domnul Cel viu. Noi toţi
vom cunoaşte aceasta desluşit când Domnul va intra în mormântul
lumii acesteia pentru ultima oară, şi când trâmbiţele vor suna.
Iubirea
mamei nu poate face deosebire între copiii ei cei morţi şi cei
vii. Cu atât mai mult nu poate face deosebire iubirea lui Hristos.
Domnul este mult mai pătrunzător decât soarele: El vede sfârşitul
care se apropie, al celor care se află în viaţă pe pământ, şi
mai vede şi începutul vieţii pentru cei care se mută la odihnă.
Pentru Cel care a făcut pământul din nimic, şi trupul omului din
ţărână, mormântul omului nu este la fel, fără nici un fel de
deosebire, fie că este din pământ sau din trup. Grânele care se
află pe câmp sau care sunt adăpostite în hambar - sunt deosebite
între ele pentru gospodarul care se gândeşte la grâne în
amândouă împrejurările, iar nu la paie sau la hambar? Dacă
oamenii se află în trup sau în pământ - ce deosebire poate să
fie pentru Gospodarul sufletelor oamenilor?
Venind
pe pământ, Domnul a făcut două vizite oamenilor: prima a făcut-o
celor vii din mormântul trupului şi a doua a făcut-o celor din
mormântul pământului. El a murit pentru a-i vizita pe copiii Săi
cei morţi. Ah, este foarte adevărat că mama moare când ea merge
la mormintele copiilor ei!
Grija
pentru morţi este numai grija lui Dumnezeu; tot restul este bucuria
lui Dumnezeu. Dumnezeu nu-şi face griji pentru îngerii fără de
moarte; El se veseleşte întru îngerii Lui, tot aşa cum şi ei se
veselesc întru El. Cu toate acestea, El se îngrijeşte continuu de
felul în care să dea învierea oamenilor. De aceea, El vizitează
continuu mormintele oamenilor, atât cele mişcătoare (ale trupului)
cât şi cele nemişcătoare (ale pământului), împreună cu
sfinţii Săi îngeri. Dumnezeu Îşi face mari griji pentru cei
morţi; nu pentru că nu-i poate aduce la viaţă ci pentru că nu
toţi morţii vor să fie înviaţi. Oamenii nu primesc propriul lor
bine: pentru aceasta Îşi face Dumnezeu griji foarte mari.
O,
ce veselie mare se face în cer atunci când un mort vine la viaţă,
atunci când un păcătos se pocăieşte! Un păcătos pocăit - care
este acelaşi lucru cu omul care a murit în suflet şi a venit din
nou la viaţă - dă lui Dumnezeu bucurie mai mare decât nouăzeci
şi nouă de îngeri care nu au nevoie de pocăinţă. „Că aşa şi
în cer, va fi mai multă bucurie pentru un păcătos care se
pocăieşte, decât pentru nouăzeci şi nouă de drepţi, care n-au
nevoie de pocăinţă” (Luca 15:7).
Cât
de înălţătoare este grija pentru morţi! Îngerii lui Dumnezeu
împărtăşesc grija lui Dumnezeu îngrijindu-se de noi în această
vale a morţii. Îngrijindu-ne de morţi, împărtăşim şi noi
grija lui Dumnezeu, şi în felul acesta ne facem prietenii şi
împreună lucrătorii lui Dumnezeu.
Dar
atunci când Domnul şi Dumnezeul nostru moare ca om, doborât de
păcatele oamenilor, cine are grijă de El mort, dintre toţi cei
pentru care El S-a îngrijit dintru întreaga veşnicie? Cine pogoară
în mormântul Lui? Femeile. Nu fiecare şi nu toate femeile, ci
femeile mironosiţe, ale căror suflete fuseseră unse cu mir de
către iubirea fără de moarte a Domnului nostru Iisus Hristos.
Sufletele lor s-au umplut de mireasma credinţei şi a iubirii, şi
de aceea ele şi-au umplut mâinile cu uleiuri mirositoare şi au
pornit către mormânt, ca să ungă trupul lui Hristos.
Pericopa
Evanghelică de astăzi vorbeşte despre aceasta: despre grija pentru
Cel Unul Fără de Moarte care se află în stare de moarte, pe care
o au cei pentru care învăţătura lui Hristos le dăduse viaţă.
La
vremea aceea venind Iosif din Arimateea, sfetnic ales, care aştepta
şi el împărăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la
Pilat şi a cerut trupul lui Iisus. Se mai afla şi un alt om mare
care venise din Arimateea, sau Ramataim, pe Muntele Efraim: Proorocul
Samuel (I Regi 1:1). Acest Iosif este pomenit de către toţi cei
patru Evanghelişti, mai ales în legătură cu îngroparea Domnului
celui mort. Ioan îl numeşte pe el ucenic al lui Iisus, dar
într-ascuns (Ioan 19:38); Luca îl numeşte bărbat bun şi drept
(23:50), Matei îl numeşte om bogat (27:57).
Evanghelistul
nu-l numeşte bogat din îngâmfare, pentru a arăta că Domnul avea
printre ucenicii Săi şi oameni bogaţi, „ci pentru a arăta cum
s-a făcut că el a putut să ia trupul lui Iisus de la Pilat. Pentru
un om sărac sau necunoscut nu s-ar fi putut să pătrundă până la
Pilat, reprezentantul puterii romane” - Ieronim: „Comentariu la
Matei”). El era nobil în suflet: el avea frică de Dumnezeu şi
aştepta Împărăţia lui Dumnezeu. Pe lângă trăsăturile sale
duhovniceşti de mare preţ, Iosif mai era şi bogat cu stare bună.
Marcu şi Luca îl numesc sfetnic. Atunci, el era unul dintre
bătrânii poporului, ca şi Nicodim. Ca şi Nicodim, el Îl preţuia
în ascuns pe El şi era ucenicul lui Iisus Hristos.
Dar,
deşi aceşti doi bărbaţi erau următori ascunşi ai învăţăturii
lui Hristos, totuşi ei s-au aşezat înaintea primejdiei rămânând
împreună cu Hristos. Nicodim i-a întrebat odată pe cârmuitorii
iudei cu feţele lor înveninate, când aceştia căutau o pricină
pentru ca să-L ucidă pe Hristos: „Nu cumva Legea noastră judecă
pe om, dacă nu-l ascultă mai întâi?” (Ioan 7:51). Iosif din
Arimateea s-a aşezat în faţa unei primejdii şi mai mari,
gândindu-se să ia trupul Domnului atunci când ucenicii Săi cei
cunoscuţi fugiseră şi se împrăştiaseră, şi atunci când lupii
iudei, ucigând Păstorul, puteau în orice clipă să se năpustească
asupra oilor.
Evanghelistul
foloseşte cuvântul „cutezând” ca să arate că Iosif făcea
ceva primejdios. Atunci, el avea nevoie de mai mult decât curaj; el
avea nevoie de cutezanţă ca să meargă la reprezentantul lui Cezar
şi să ceară trupul unuia ucis pe cruce. Dar Iosif, după cum spune
Nichifor, „în măreţia sufletului său, a lăsat frica şi s-a
descotorosit de toată slugărnicia, dând pe faţă că este ucenic
al lui Iisus Hristos”.
Iar
Pilat s-a mirat că a şi murit şi, chemând pe sutaş, l-a întrebat
dacă a murit de mult. Şi aflând de la sutaş, a dăruit lui Iosif
trupul. Pilat cel precaut, neîncrezător, este tipul acela de
căpetenie care stăpâneşte prin putere, şi prin putere se
desprinde de alţii. Lui nu-i venea să creadă nici măcar un cuvânt
al unui om nobil ca Iosif. Poate că într-adevăr era greu de crezut
că Cel pe care numai în noaptea dinainte Îl osândise la
răstignirea pe cruce, Îşi dăduse deja ultima suflare pe Cruce.
Pilat s-a arătat un adevărat reprezentant al puterii statului
roman: el l-a crezut mai degrabă pe sutaşul pe care îl însărcinase
să stea de pază pe Golgota decât pe un bătrân ales al poporului.
Pilat a împlinit cererea lui Iosif numai atunci când sutaşul a
încuviinţat "oficial" vestea lui Iosif.
Şi
Iosif, cumpărând giulgiu şi coborându-L de pe cruce, L-a
înfăşurat în giulgiu şi L-a pus într-un mormânt care era săpat
în stâncă şi a prăvălit o piatră la uşa mormântului. Alt
Evanghelist spune că acesta era mormântul lui Iosif - şi L-a pus
în mormântul nou al său (Matei 27:60) în care nu mai fusese
nimeni îngropat (Ioan 19:41), ca să se împlinească cuvintele
proorocului Isaia: „cu cei făcători de rele, după moartea Lui”
(53:9). Când ne răstignim mintea faţă de lume şi o îngropăm
într-o inimă readusă la viaţă, ca într-un mormânt, atunci
mintea noastră va veni la viaţă şi va învia tot omul lăuntric.
Un
mormânt nou, pecetluit, o piatră mare prăvălită la intrare, un
ostaş care stă de pază lângă el - ce înseamnă toate astea?
Toate aceste măsuri pline de mare grijă, au fost alese prin
înţelepciunea rânduielii lui Dumnezeu, pentru ca prin acestea, să
se închidă gurile tuturor necredincioşilor care încearcă să
dovedească faptul că Hristos ori n-a murit, ori n-a înviat, ori că
trupul Său a fost furat.
Dacă
Iosif nu ar fi cerut trupul mort de la Pilat; dacă căpetenia
gărzilor nu ar fi dat mărturie despre moartea lui Hristos; dacă
trupul nu ar fi fost îngropat şi pecetluit în faţa prietenilor şi
vrăjmaşilor lui Hristos, s-ar fi putut spune că, de fapt, Hristos
nu murise, ci că se aflase numai în stare de comă şi apoi Şi-a
recăpătat cunoştinţa (aşa cum au afirmat mai recent
Schleiermacher şi alţi protestanţi).
Dacă
mormântul nu ar fi fost închis şi pecetluit cu o piatră mare,
dacă nu ar fi fost păzit de către ostaşi, s-ar fi putut spune că
era adevărat faptul că Hristos murise şi fusese îngropat, dar că
El fusese furat din mormânt de către ucenicii Săi.
Dacă
nu ar fi fost un mormânt cu totul nou, s-ar fi putut spune că nu
Hristos era cel care a înviat ci vreun alt mort, care fusese
îngropat mai dinainte. Şi astfel toate măsurile de pază care s-au
luat de către iudei pentru a ascunde adevărul, au sprijinit
adevărul, prin rânduiala lui Dumnezeu.
Iosif
a înfăşurat trupul Domnului în giulgiu curat de in (Matei 27:59),
şi L-a pus în mormânt. Dacă noi vrem ca Domnul să învie din
morţi în noi, atunci noi trebuie să-L păstrăm în trupul nostru
curat, neprihănit - căci inul curat înseamnă un trup curat.
Trupul care se necurăţeşte prin patimi şi pofte nu este locul în
care Domnul va învia din morţi şi va fi viu.
Evanghelistul
Ioan întregeşte chipul dat de către ceilalţi Evanghelişti,
spunând că a venit şi Nicodim la mormântul lui Hristos aducând
ca la o sută de litre de amestec de smirnă şi aloe. Au luat deci
trupul lui Iisus (adică Iosif dimpreună cu Nicodim) şi l-au
înfăşurat în giulgiu cu miresme, precum este obiceiul de
înmormântare la iudei (19:39-40). O, aceşti bărbaţi
binecuvântaţi, care cu atâta curaj, grijă şi iubire au luat
preacuratul trup al Domnului şi l-au pus în mormânt!
Ce
exemplu minunat este acesta pentru toţi cei care Îl iubesc pe
Domnul! Şi cât de cumplit s-au osândit acei preoţi şi mireni
care, ruşinându-se înaintea lumii, se apropie de sfântul potir cu
nebăgare de seamă şi fără de iubire, ca să primească în ei
preasfântul şi de viaţă dătătorul Trup şi Sânge al Domnului -
al Domnului Celui înviat şi viu.
Dar
Iosif şi Nicodim nu au fost singurii prieteni ai lui Hristos care au
putut, cu proprii lor ochi, să vadă şi să cerceteze că El a
murit şi a fost îngropat. Grija lor pentru Domnul cel mort era atât
fapta iubirii pentru Învăţătorul şi Prietenul cel mult iubit cât
şi o datorie pe care omenirea le-a lăsat-o lor, pe care ei să o
pună în lucrare faţă de Cel Unul care a suferit pentru dreptate.
Dar iată că privind mormântul, alte două suflete pline de iubire
cercetau cu mare atenţie ceea ce făceau Iosif şi Nicodim,
pregătindu-se pentru o lucrare a preacuratei iubiri faţă de Domnul
- două femei mironosiţe: Maria Magdalena şi Maria mama lui Iosif!
Iar
Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iosif, priveau unde L-au pus. Şi
după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui
Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă.
Întâi sunt pomenite două femei şi apoi trei. Două fuseseră de
faţă la toate cele ce se întâmplaseră Domnului pe Golgota.
Ele
au văzut cum ucenicii cei ascunşi ai lui Hristos au coborât trupul
cel mort de pe Cruce; ele au văzut toate cele ce s-au făcut cu
trupul mort după aceasta şi, ceea ce a fost cel mai important
pentru ele, ele au văzut mormântul în care fusese pus trupul. O,
cu câtă bucurie s-au grăbit ele ca să dea ajutor lui Iosif şi
lui Nicodim ca să spele sângele de pe trup, ca să închidă şi să
curăţească rănile, ca să netezească părul Lui, ca să aşeze
mâinile Lui în formă de cruce, ca să înfăşoare pânză în
jurul capului Lui cu mare grijă şi să învelească trupul Lui în
giulgiu de in!
Dar
făcând aceasta, ei nu împlineau nici un obicei nici o regulă cu
ajutorul bărbaţilor. Ei se vor întoarce mai târziu, ca să facă
totul singuri, şi mai ales ca să ungă trupul Domnului cu miresme.
Împreună cu ei, a venit mai târziu cea de a treia purtătoare de
mir, prietena lor. Duhul lui Dumnezeu i-a adunat pe toţi împreună
în prietenie mare.
Cine
erau aceste femei? Pe Maria Magdalena am cunoscut-o deja. Ea este
acea Marie pe care Domnul a vindecat-o, scoţând din ea şapte
diavoli. Maria, mama lui Iosif şi Maria, mama lui Iacov erau,
potrivit Părinţilor, una şi aceeaşi persoană. Salomeea era
femeia lui Zevedeu, mama Apostolilor Iacov şi Ioan. Ce deosebire era
între aceste femei şi Eva! Din iubire, aceste femei se grăbeau să
dea ascultare trupului mort al Domnului, pe când Eva nu L-a ascultat
pe Domnul Cel viu. Ele făceau ascultare pe Golgota, la locul
săvârşirii uciderii, vărsării de sânge şi răutăţii, pe când
Eva a fost neascultătoare în Rai.
Şi
dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii (Duminică), pe când
răsărea soarele, au venit la mormânt. Toţi Evangheliştii sunt de
acord că era prima zi a săptămânii, ziua Învierii Domnului, ziua
care a urmat sâmbetei, aşa cum spune Evanghelistul Marcu: Şi după
ce a trecut ziua sâmbetei ... Toţi Evangheliştii sunt de acord cu
aceasta: că Domnul a înviat în zorii zilei de Duminică. Ei mai
sunt de acord cu faptul că femeile au venit la mormântul Domnului
dis-de-dimineaţă. În Evanghelia sa, Marcu pare să fi mers puţin
mai în urmă când spune: la răsăritul soarelui. Este foarte
probabil că femeile au venit la mormânt de mai multe ori, atât din
iubire pentru Omul cel mort cât şi din frică de vrăjmaşii
obraznici ai lui Hristos care ar putea pângări în vreun fel
mormântul şi trupul. („Ele au venit cu nerăbdare, nevrând să
lase mormântul Domnului pentru multă vreme singur” - Ieronim:
„Comentariu la Matei”).
Se
poate ca Marcu să nu se gândească aici la „soare” ca la
soarele cel materialnic, ci chiar la Domnul, potrivit cuvintelor
proorocului care spune: „Soarele Dreptăţii va răsări”
(Maleahi 4:2), gândindu-se la Mesia. Soarele Dreptăţii răsărise
deja din întunericul adâncului la ora aceea devreme, când au venit
la mormânt mironosiţele. Fiindcă Soarele acesta strălucea mai
înaintea soarelui care fusese făcut la prima zidire a lumii, aşa
că acum, la cea de a doua zidire, la reînoirea lumii, Acesta
strălucea peste istoria omenirii mai înainte ca soarele cel
materialnic să strălucească peste natura pământească.
Şi
ziceau între ele: „Cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa
mormântului?”. Aceasta vorbeau Femeile Mironosiţe urcând pe
Golgota, necăutând nimic neaşteptat. Mâinile femeilor nu aveau
destulă putere ca să rostogolească piatra de la intrarea
mormântului, pentru că aceasta era foarte mare. Sărmanele femei!
Ele nu şi-au amintit că se grăbiseră cu ostenire şi râvnă
către mormânt, pe când Domnul se mai afla în viaţa pământească.
În Betania, la cina din casa lui Simon leprosul, o femeie turnase
mir de nard de mare preţ pe capul lui Hristos: Atoatecunoscătorul,
Domnul nostru, a spus la vremea aceea despre această femeie: „Ea,
turnând mirul acesta pe trupul Meu, a făcut-o spre îngroparea Mea”
(Matei 26:12). El cunoştea limpede, mai dinainte, că trupul Său,
nu va mai primi în moarte o altă ungere cu mir.
Vă
puteţi întreba: atunci de ce a îngăduit Rânduiala lui Dumnezeu
ca aceste femei evlavioase să primească dezamăgire atât de amară?
Pentru a cumpăra mir de mare preţ, ca să vină cu frică în
noaptea întunecată şi fără de somn la mormânt şi să nu
săvârşească fapta plină de iubire pentru care ele se jertfiseră
atât de mult? Dar Dumnezeu nu le-a răsplătit ostenelile într-un
chip negrăit de bogat, dându-le pe Dumnezeul Cel viu - în locul
trupului mort?
Dar,
ridicându-şi ochii, au văzut că piatra fusese răsturnată; căci
era foarte mare. Şi, intrând în mormânt, au văzut un tânăr
şezând în partea dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb, şi s-au
spăimântat. Venind împreună cu oamenii săi la Marea Roşie,
Moise s-a aflat în mare greutate: cum să croiască o cale acolo
unde nu se afla nici una. Şi atunci când el a strigat la Dumnezeu,
marea s-a împărţit în două, şi calea s-a deschis de îndată.
Aceasta se întâmplă acum cu femeile mironosiţe.
Fiind
foarte preocupate, că cine ar rostogoli piatra pentru ele, acestea
se uitau, şi au văzut că piatra fusese rostogolită, şi au
coborât în mormânt fără întârziere. Dar unde se aflau strajele
care păzeau mormântul? Nu erau aceştia o piedică mai mare în
intrarea lor în mormânt decât piatra cea mare şi grea care se
afla la intrare? La vremea aceea, santinela, fie că era pe jumătate
mort de frică, fie că fugise deja în cetate, ca să grăiască cu
bâlbâială bărbaţilor, ceea ce de la strămoşul nostru Adam
încoace, urechile omeneşti nu mai auziseră niciodată.
La
mormânt nu era nimeni care să-i oprească, şi la intrare nu se
afla nimeni şi nimic. Dar, în mormânt, se afla cineva, şi
înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca
zăpada (Matei 28:3). Părea să fie un tânăr; de fapt, un înger
al lui Dumnezeu. Femeile s-au înfricoşat şi şi-au plecat feţele
la pământ (Luca 24:5), căci era înspăimântător să priveşti
înfăţişarea vestitorului lui Dumnezeu din cealaltă lume,
vestitorul celor mai neaşteptate şi de bucurie îmbelşugate veşti
de pe pământ, de la căderea omului în păcat, şi omul a început
să se hrănească cu cele pământeşti.
Nu
există nici o împotrivire între cele grăite de Evanghelistul
Matei, precum că un înger al lui Dumnezeu şedea pe piatra care
fusese rostogolită de la intrarea mormântului; şi cele grăite de
Evanghelistul Marcu, potrivit cărora, îngerul se afla în
interiorul mormântului. Femeile puteau să-l fi văzut mai întâi
pe înger pe piatră, şi apoi să-i fi auzit glasul în interiorul
mormântului. Îngerul nu este trupesc şi nemişcător: în orice
clipă el se poate arăta acolo unde doreşte. Credinciosul nu
trebuie să se întristeze nici de faptul că Luca pomeneşte de doi
îngeri, iar Marcu şi Matei de unul singur.
Când
S-a născut Domnul în Betleem, s-a arătat îndată un înger
printre păstori, şi ei s-au înfricoşat cu frică mare (Luca 2:9).
Îndată după aceea, deodată s-a văzut, împreună cu îngerul,
mulţime de oaste cerească (2:13). Cete de îngeri ai Domnului
trebuie să se fi aflat şi pe Golgota la Învierea Domnului. Atunci,
cum poate fi de mirare faptul că femeile mironosiţe au văzut o
dată un înger şi altă dată doi îngeri?
Iar
el le-a zis: Nu vă înspăimântaţi! Căutaţi pe Iisus
Nazarineanul, Cel răstignit? A înviat! Nu este aici. Iată locul
unde L-au pus. Dar mergeţi şi spuneţi ucenicilor Lui şi lui Petru
că merge în Galileea, mai înainte de voi; acolo Îl veţi vedea,
după cum v-a spus. Îngerul strălucitor al lui Dumnezeu potoleşte
mai întâi frica şi groaza femeilor, pentru a le pregăti pentru
vestea cea neaşteptată a Învierii Domnului. Mai întâi femeile au
fost uimite să vadă mormântul deschis, şi apoi s-au umplut de
înfricoşare aflând în interiorul mormântului, nu pe Cel pe care
Îl căutau, ci pe cineva la care nu se aşteptau.
De
ce vorbeşte îngerul precis: „Căutaţi pe Iisus Nazarineanul, Cel
răstignit?”. Pentru ca să nu fie nici un fel de îndoială sau
nedumerire despre Cel care înviase. Îngerul vorbeşte foarte
lămurit atât pentru femei, cât şi pentru toate veacurile şi
neamurile viitoare. Îngerul are acelaşi scop, şi atunci când le
arată mormântul gol: „Iată locul unde L-au pus”. Era de prisos
să spună aceasta femeilor, care văzuseră cu ochii lor ceea ce le
spunea îngerul, dar nu era acelaşi lucru pentru întreaga omenire,
pentru care Domnul murise şi înviase. „A înviat! Nu este aici”.
Vestitorul cel ceresc rosteşte veştile cele mai mari din întreaga
istorie a omenirii în chipul cel mai scurt şi mai simplu cu
putinţă: „A înviat! Nu este aici”. Pentru cetele de îngeri
nemuritori, moartea Domnului era mai uimitoare decât Învierea Lui.
Pentru oamenii cei muritori, situaţia era inversă.
După
aceasta, îngerul a spus femeilor să vestească aceste ştiri de
bucurie Apostolilor „şi lui Petru”. De ce „şi lui Petru”?
Cu siguranţă este aceasta, pentru că Petru se simţea cu mult mai
nelămurit decât ceilalţi ucenici. Conştiinţa lui trebuie să-l
fi chinuit pentru că se lepădase de Domnul de trei ori, şi în
cele din urmă fugise de El. Râvnal Apostolului Ioan, dimpreună cu
care Petru stătuse cel mai aproape de Domnul, trebuie să-i fi
ascuţit şi mai mult conştiinţa lui Petru. Ioan nu fugise, ci
rămăsese sub Crucea Domnului Său răstignit.
Pe
scurt, Petru trebuie să se fi simţit vânzător al Domnului, şi
trebuie să fi fost foarte neliniştit în preajma Apostolilor, mai
ales în preajma Preasfintei Maici a Domnului. Numele lui Petru
înseamnă „piatră”, dar credinţa lui nu era tare ca piatra.
Şovăiala şi sfiiciunea l-au făcut să se nesocotească în
proprii săi ochi. El trebuia aşezat pe picioarele sale şi să-şi
aibă demnitatea sa ca om şi Apostol rezidit. Din iubirea Sa de
oameni, Domnul a făcut aceasta acum, şi de aceea îngerul a pomenit
cu osebire numele lui Petru.
De
ce a vorbit îngerul despre arătarea Domnului în Galileea, şi nu
despre arătarea lui de mai înainte în Ierusalim şi în preajma
Ierusalimului? „Acolo Îl veţi vedea pe El, aşa v-a spus El”
(cf. Marcu 14:28). Fiindcă Galileea era mai păgână decât Iudeea,
şi astfel a vrut Domnul să se înfăţişeze acolo, ca să arate
ucenicilor Săi calea Evangheliei Sale, locul principal al lucrării
Apostolilor în zidirea Bisericii lui Dumnezeu.
De
asemenea, fiindcă El li S-a arătat acolo, nu cu frica sub care
trăiau în Ierusalim, ci întru libertate; nu întru întunericul
nopţii sau în amurg ci întru toată lumina zilei, aşa ca să nu
se spună că frica are ochii mari, şi că aflându-se sub povara
fricii şi a spaimei, ucenicii L-au văzut pe Domnul viu în
Ierusalim.
În
cele din urmă, îngerul lui Dumnezeu a vorbit despre arătarea
Domnului în Galileea, păstrând sub tăcere cu înţelepciune
arătarea Lui în Ierusalim, pentru a smulge armele din mâinile
necredincioşilor celor răi, care altfel ar fi spus că ucenicii
văzuseră o nălucă la ideea îngerului: adică, ei L-au văzut pe
El pentru că sufletele lor erau în agitate, aşteptând să-L vadă.
(Nichifor spune: „De ce vorbeşte îngerul tocmai despre arătarea
Sa în Galileea? Pentru că arătarea Sa în Galileea era cea mai
limpede şi cea mai însemnată: acolo, Domnul nu S-a arătat într-o
casă cu uşile închise, ci pe munte, în chip văzut pentru toţi”.
Văzându-L
acolo, ucenicii I-au dat Lui slavă; acolo li S-a arătat Domnul, cu
o mare descoperire a puterii dată Lui de la Tatăl, spunând:
„Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ” (Matei
28:18). „După învierea Mea, voi merge mai înainte de voi în
Galileea” (Marcu 14:28), a spus Domnul. Adică: „Biruitor, voi
merge înaintea voastră în lumea păgână şi voi - urmaţi-Mă.
Şi oriunde vă îndeamnă Duhul să propovăduiţi, gândiţi-vă că
Eu Mă aflu în faţa voastră - şi Eu voi merge înaintea voastră,
ca să vă deschid calea”.
Şi
ieşind, au fugit de la mormânt, că erau cuprinse de frică şi de
uimire şi nimănui nimic n-au spus, căci se temeau. Se aflau în
cer sau pe pământ? Cu cine vorbeau ele? Ce auziseră ele? Oamenii
nu visează asemenea lucruri; şi acesta nu era vis ci adevăr: din
tot ceea ce se întâmplase, se desluşeşte prea lămurit că acesta
era adevărul. O, acea cutremurare şi frică binecuvântată care
cade asupra omului când cerurile sunt deschise pentru el şi el aude
glas de bucurie din ţara sa adevărată, fără de moarte şi mult
slăvită!
Nici
cel mai mărunt lucru nu vede vreunul dintre îngerii nemuritori ai
lui Dumnezeu; nici nu se aude glasul care slobozeşte din buzele cele
fără de moarte. Este mai îndurător să vezi faţa şi să auzi
urletul întregii lumi muritoare, stricăcioase decât să vezi faţa
şi să auzi glasul celor fără de moarte, care au fost zidiţi
înaintea lumii, şi a căror frumuseţe şi tinereţe este mai
minunată decât zorii primăverii.
Când
Proorocul Daniel, omul lui Dumnezeu, a auzit glasul îngerului, el a
spus despre sine: şi n-a rămas în mine putere, faţa mea şi-a
schimbat înfăţişarea, strigându-se, şi nu mai aveam vlagă ...
eu am căzut înmărmurit cu faţa la pământ (Daniel 10:8-9).
Atunci, cum să nu se cuprindă de frică şi cutremur aceste femei
slabe? Cum să nu fugă ele de la mormânt? Cum să poată deschide
gura şi să grăiască? Unde să se afle cuvintele care să spună
ceea ce văzuseră? O, Doamne, de negrăit prin cuvânt este slava Ta
cea minunată! Noi, oamenii cei muritori, spunem aceasta mai
lesnicios în tăcere şi cu lacrimi decât cu limbile noastre.
Şi
nimănui nimic n-au spus, căci se temeau. Ele nu au spus nimic
nimănui pe cale; nici unuia dintre vrăjmaşii şi vărsătorii de
sânge ai lui Hristos, împreună cu care se amesteca întregul
Ierusalim. Dar, desigur că ele au spus Apostolilor. Ele nici măcar
nu cutezau, nici nu erau în stare să vorbească atunci când le
poruncise îngerul cel fără de moarte. Cum să nu poată împlini
ele porunca lui Dumnezeu? Atunci, este limpede că femeile au spus
numai celor cărora le era de trebuinţă (vezi Luca 24:10), şi
iarăşi, că ele nu au vorbit celor care nu trebuiau să ştie şi
de care le era frică.
Astfel,
s-a sfârşit mergerea femeilor mironosiţe la mormântul lui Hristos
în dimineaţa Învierii. Femeile mironosiţe au venit cu miruri, cu
care voiau să-L ţină pe El departe de stricăciune, pe Cel care
păstrează cerurile de şubreziciune, şi cu care ele doreau să-L
ungă pe Cel de la care cerurile îşi iau mireasma! O, Doamne
Preaînmiresmate, singura mireasmă a fiinţei omeneşti şi a
istoriei omeneşti; cât de minunat ai răsplătit Tu aceste suflete
cinstite şi credincioase care nu Te-au uitat pe Tine mort în
mormântul Tău! Tu le-ai făcut pe femeile mironosiţe vestitoarele
veştii Învierii şi slavei Tale! Ele nu Ţi-au uns cu mir trupul
Tău cel mort, dar Tu le-ai uns sufletele lor vii cu uleiul bucuriei.
Cei
care plângeau mortul au ajuns rândunelele unei primăveri noi. Cei
care au plâns la mormântul Tău au ajuns sfinţi în Împărăţia
Ta cea cerească.
„Cu
rugăciunile lor, Dumnezeule Cel înviat, miluieşte-ne şi
mântuieşte-ne pe noi, ca să Te slăvim pe Tine, dimpreună cu
Tatăl şi cu Sfântul Duh - Treimea Cea deofiinţă şi
nedespărţită, acum şi pururea, şi-n vecii vecilor. Amin”.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu