Ev. Luca 17, 12-19
În vremea aceea
când a intrat Iisus într-un sat, L-au întâmpinat zece bărbaţi leproşi care
stăteau departe şi care au ridicat glasul şi au zis: Iisuse, Învăţătorule,
fie-ţi milă de noi! Iar El, văzându-i, le-a zis lor: duceţi-vă şi vă arătaţi
preoţilor. Dar, pe când ei se duceau, s-au curăţit
de lepră. Iar unul dintre ei, văzând că s-a vindecat, s-a întors şi cu glas
mare slăvea pe Dumnezeu; şi a căzut cu faţa la pământ lângă picioarele lui
Iisus şi I-a mulţumit. Şi acela era samarinean. Iisus însă, răspunzând, a zis:
oare, nu toţi cei zece s-au curăţit? Dar cei nouă unde sunt? Nu s-a găsit să se
întoarcă să dea slavă lui Dumnezeu, decât numai acesta care este de alt neam? Apoi a zis către acela: scoală-te şi du-te; credinţa ta te-a mântuit.
Ap. Coloseni 3, 4-11
Fraţilor, când Hristos, Care este viaţa voastră, Se va arăta, atunci şi
voi, împreună cu El, vă veţi arăta întru slavă. Drept aceea, omorâţi mădularele
voastre cele pământeşti: desfrânarea, necurăţia, patima, pofta rea şi lăcomia,
care este închinare la idoli, pentru care vine mânia lui Dumnezeu peste fiii
neascultării, în care păcate aţi umblat şi voi odinioară, pe când trăiaţi în
ele. Acum, deci, lepădaţi şi voi toate acestea: mânia, iuţimea, răutatea,
defăimarea, cuvântul de ruşine din gura voastră. Nu vă minţiţi unul pe altul,
fiindcă v-aţi dezbrăcat de omul cel vechi, dimpreună cu faptele lui, şi v-aţi
îmbrăcat cu cel nou, care se înnoieşte, spre deplină cunoştinţă, după chipul
Celui ce l-a zidit, unde nu mai este elin şi iudeu, tăiere împrejur şi netăiere
împrejur, barbar, scit, rob ori liber, ci toate şi întru toţi, Hristos.
Pr. Constantin Coman: Vindecarea celor zece leproşi. Despre recunoştinţă şi îndreptăţire
R. Rădulescu: Zece leproşi se vindecă după ce Îl întâlnesc pe Mântuitorul
Hristos. Vindecarea nu este imediat evidentă. Mântuitorul Hristos îi trimite la
preoţi, pe cei zece leproşi, iar Evanghelia ne spune că, pe drum se află
curăţaţi, se vindecă. Părinte profesor Constantin Coman, de ce îi trimite
Mântuitorul Hristos la preoţi? De ce nu face o vindecare pe loc, dintr-o dată,
de ce nu-i curaţă de lepră urâtă, care-i alungase din mijlocul comunităţii lor?
De ce îi trimite pe leproşi spre preoţi, spre liderii religioşi ai comunităţii?
Pr. Coman: Pur şi simplu pentru că aceasta era practica rânduită de legea
veche-testamentară. În cartea Levitic, în capitolele 13-14, unde sunt
consemnate reglementările privind lepra, se spune că dacă un bolnav de lepră
constată că s-a însănătoşit, trebuie să meargă să se arate preoţilor, pentru ca
aceştia să confirme vindecarea, iar în urma confirmării să fie reprimiţi în
societate. Prin urmare, Mântuitorul Hristos Se supune prevederilor legii şi îi
trimite pe leproşi să se arate preoţilor, ca şi cum ar fi fost vindecaţi. Surprinzător
este modul în care se desfăşoară acest lucru. Mântuitorul nu le spune că s-au
vindecat de lepră, nici că se vor vindeca, ci îi trimite doar să se arate
preoţilor. Sare peste nişte etape. Nici leproşii nu întreabă nimic, ci se
pornesc fără ezitare să se arate preoţilor, semn că s-au încrezut în cuvântul
Domnului prin care-i trimitea! Au arătat, aşadar, credinţă.
R. Rădulescu: Aflăm că unul dintre ei nu era iudeu, deci n-ar fi trebuit să
se supună legii iudaice. Era samarinean. Era tocmai acela care se întoarce la
Hristos. Şi pe el îl trimite la preoţi, dar se întoarce pentru că el nu cunoştea
legea sau este mânat înapoi de recunoştinţă, despre care este vorba în
Evanghelia de astăzi.
Pr. Coman: Înainte de a vă răspunde la întrebare, daţi-mi voie să constat
că, leproşi fiind, samarinenii şi iudeii stăteau împreună, se înţelegeau. Sănătoşi
fiind, nu reuşeau să se înţeleagă, se duşmăneau. Lucrul acesta este
semnificativ şi ni se întâmplă, deseori, şi nouă, celor de astăzi. Suferinţa,
necazul şi boala ne unesc, în timp ce starea de bine şi de sănătate ne
desparte.
Nu putem în nici un fel să acceptăm o astfel de erminie, din moment ce,
Sfântul Evanghelist Luca şi Mântuitorul Însuşi punctează clar motivul pentru
care s-a întors leprosul samarinean. Aici este motivaţia şi cheia
evenimentului: că, din zece leproşi care s-au vindecat în chip minunat, numai
unul s-a a întors să dea slavă lui Dumnezeu şi să-I mulţumească. Ceilalţi nouă,
deloc întâmplător de acelaşi neam cu Iisus, nu s-au întors să-I mulţumească.
R. Rădulescu: Ce-i împiedică pe ceilalţi nouă leproşi să facă acelaşi
lucru? Din zece leproşi vindecaţi, unul singur este recunoscător!
Pr. Coman: Proporţia este semnificativă pentru cât de rară este
recunoştinţa! Putem da şi noi mărturie astăzi, după cum putem găsi mărturii în
toate timpurile, referitoare la lipsa de recunoştinţă. Cazul leproşilor
vindecaţi nu este o excepţie. Tocmai de aceea este citat, pentru că este
exprimată aici o atitudine cu mare răspândire printre oameni. Recunoştinţa este
foarte rară. Nu numai iudeilor le era greu să fie recunoscători. Oricărui om îi
este greu să fie recunoscător. Putem investiga atitudinea celor zece leproşi
pentru a avansa eventuale explicaţii ale acestei atitudini, în general. De ce
sunt nerecunoscători iudeii? Tema aceasta o întâlnim cu mai multe prilejuri. Mântuitorul
Hristos o pune în discuţie deseori.
Iudeii beneficiaseră, de-a lungul istoriei lor, de foarte multe daruri,
chiar de privilegii din partea lui Dumnezeu. Şi profeţii vechi-testamentari, ca
şi Mântuitorul, reproşează iudeilor lipsa de recunoştinţă pentru poziţia
specială de care s-a bucurat acest popor, în raport cu celelalte neamuri în
faţa lui Dumnezeu. Ingratitudinea poporului ales – aceasta nu înseamnă că dacă
alt popor era ales ar fi fost în mod necesar mai recunoscător - este în atenţia
Mântuitorului Hristos şi pentru faptul că aceasta era un indicator al calităţii
raportării lui la Dumnezeu.
Cred că un prim posibil răspuns ar fi tocmai starea de îndreptăţire, pe
care o extrag iudeii din familiaritatea lor cu Dumnezeu. În cazul concret al
celor nouă leproşi familiaritatea lor cu Tămăduitorul, întemeiată pe faptul că
erau de acelaşi neam. O binefacere venită din partea cuiva familiar este
îndreptăţită: „Dacă tata nu-mi face un bine, atunci cine să mi-l facă?! Iar
dacă-l face, îl face pentru că trebuie să-l facă! Este tată, prin urmare, nu
mai este nevoie să-i mulţumesc! O face în virtutea relaţiei noastre de
apropiere sau chiar a datoriei lui de tată“. În acelaşi sens, străinul putea
gândi: „Dacă un străin, care nu are nicio obligaţie faţă de mine, ba mai mult,
chiar face parte dintr-un neam care duşmăneşte neamul meu, îmi face un bine,
atunci simt nevoia să-i mulţumesc!“.
Oricum, îndreptăţirea este obstacolul principal în calea recunoştinţei. Când
omul găseşte motiv să se îndreptăţească pe sine, alungă disponibilitatea de a
fi recunoscător. Aici se pune în discuţie o stare care ar trebui să-i
definească pe oameni, nu numai atunci când se fac bine în chip minunat de boli
incurabile, ci şi atunci când sunt sănătoşi. Este vorba despre atitudinea de
permanentă recunoştinţă a omului faţă de Dumnezeu, Creatorul lui şi al lumii în
care trăieşte, dar şi Cel ce susţine continuu totul în existenţă şi îl ridică
pe om ori de câte ori cade.
R Rădulescu: În cazul de faţă avem de-a face cu o evidenţă. S-au vindecat de lepră, o boală de care nu se vindeca decât foarte rar un
om. Samarineanul se întoarce nu numai să mulţumească Binefăcătorului, pe care-L
are în faţă, ci-L slăveşte pe Dumnezeu, mulţumeşte şi pe verticală, să spunem. Problema
recunoaşterii pe verticală este dificilă din perspectiva omului de astăzi, a
omului modern, pentru că binele care i se întâmplă în viaţă poate fi rezultatul
acţiunilor personale. Atunci când cineva mă ajută, este limpede că trebuie să-i
mulţumesc, să-i fiu recunoscător. Dar lui Dumnezeu de ce să-I fiu recunoscător,
de vreme ce eu sunt stăpân pe propriile mele acţiuni şi gândesc că binele este
rezultatul acţiunilor mele?!
Pr. Coman: Domnule Remus, evaluată din perspectiva Evangheliei Bisericii
noastre, această atitudine, pe care tocmai aţi descris-o dumneavoastră, este
amăgitoare, este falsă, chiar dacă mulţi, într-o oarecare complicitate, o
consideră a fi legitimă. Noi mărturisim
contrariul şi trebuie să spunem lucrul acesta cu tărie! Chiar dacă acest
contrariu nu se bucură de evidenţă exterioară de care vorbeaţi. Facem această
afirmaţie, incriminând, în egală măsură, orbirea şi îngroşarea simţirii şi a
înţelegerii celor care sunt exponenţii celeilalte opinii şi perspective. Cine
nu-L vede pe Dumnezeu, în această lume şi în această creaţie, ca origine,
cauză, început, principiu, sens şi susţinere, în opinia teologiei Bisericii şi
a Evangheliei Mântuitorului, se amăgeşte cumplit, se înşală! Îmi daţi prilejul
să spun o constatare pe care am făcut-o de-a lungul experienţei mele de preot. Omul
fuge de Dumnezeu. Fuge de Dumnezeu pentru că are ispita existenţei autonome,
vrea să-şi fie sieşi stăpân. Între altele şi pentru că nu poate duce starea de
recunoştinţă. Neputinţa se datorează stării lui de cădere, păcatului în care se
află.
R Rădulescu: Părinte profesor, acceptăm ca şi credincioşi această viziune. Dumnezeu
este bun, ne ajută, ne susţine. Trebuie să-I fim recunoscători? Are Dumnezeu
nevoie de recunoştinţa noastră?
Pr. Coman: Nu are nevoie, dar se bucură.
R Rădulescu: Dar este afectat de nerecunoştinţa noastră?
Pr. Coman: Nu este afectat în sensul în care ar suferi vreo micşorare, cum
spun Părinţii Bisericii. Dar este afectat în sensul în care în loc să Se
bucure, Se întristează. Noi mărturisim credinţa că între Dumnezeu şi oameni
există o relaţie interpersonală vie, dinamică, reală. Dumnezeu nu este un
principiu, o idee, o entitate imuabilă, ci este o comunitate de Persoane
iubitoare. În Sfintele Evanghelii avem nenumărate situaţii în care este
ilustrată bucuria lui Dumnezeu pentru un păcătos care se pocăieşte, de exemplu.
Să ne amintim pilda Fiului risipitor. Bucuria este motivată nu de faptul că
cineva îşi arată recunoştinţa fiindcă era dator, după cum nici întristarea nu
este provocată de faptul că cineva nu-şi împlineşte această datorie, ci bucuria
este motivată de faptul că, printr-un astfel de pretext se activează relaţia
dintre cei doi, se dă conţinut pozitiv acestei relaţii. Este sensibil acest
aspect, dar este esenţial.
Recunoştinţa – sau orice alt sentiment la adresa cuiva – înainte de a fi
exprimată, este o stare lăuntrică a respectivului. În mine se naşte un gând bun
la adresa cuiva. Mă cuprinde o stare bună care-l are drept cauză pe cel care
m-a ajutat în vreun fel. Starea aceasta se constituie într-un conţinut bun al
relaţiei dintre noi. În starea de recunoştinţă, ce poate cuprinde sufletul meu
până la a-l copleşi, îl cuprind pe cel care mi-a făcut bine, îl aduc, îl
actualizez înlăuntrul meu. Mă unesc cu el. Închipuiţi-vă că, în felul acesta
L-am aduce pe Dumnezeu în sufletul nostru, nutrind profundă şi nemăsurată
recunoştinţa faţă de El pentru tot. Dumnezeu acest lucru îl urmăreşte, nu
achitarea de o datorie, prevăzută în vreun cod de legi sau în vreo morală
convenţională. Şi, bineînţeles, că exprimarea acestei stări de recunoştinţă,
care ne-a umplut sufletul de El, Îl bucură pe Dumnezeu. Dacă eu vă fac un bine
dumneavoastră, vă ajut într-o situaţie, iar dumneavoastră vă întoarceţi la mine
şi-mi spuneţi: „Părinte Constantin, vă sunt recunoscător, vă sunt mulţumitor,
dar nu numai că-mi exprim mulţumirea şi recunoştinţa, dar vă port în suflet
pentru că m-aţi ajutat!“, în urma gestului meu, între mine şi dumneavoastră s-a
activat o relaţie frumoasă, cu un conţinut real, frumos, îmbucurător. Eu, la
rândul meu, spun în sinea mea: „Omul acesta sensibil şi recunoscător pentru
gestul minor pe care eu l-am făcut pentru el, se gândeşte la mine şi gândul
acesta îl umple de bucurie şi de recunoştinţă!“. Iată cum şi în mine se naşte
un gând bun şi o stare îmbucurătoare care vă are ca subiect pe dumneavoastră. Şi
eu vă port, măcar un timp, în sufletul meu, cu imaginea îmbucurătoare pentru
mine a unui om recunoscător, sensibil, etc. Dacă la gestul meu de ajutorare,
dumneavoastră nu răspundeaţi cu recunoştinţă, nu răspundeaţi în nici un fel, se
pierdea mai întâi de toate întâlnirea noastră sufletească reciprocă: în dumneavoastră,
prin starea de recunoştinţă pe care o nutreaţi în suflet, şi în mine prin
starea de bucurie generată de exprimarea recunoştinţei. Ca să nu mai spun că,
în situaţia în care eu observam că aţi fost nerecunoscător, se consemna un
minus în relaţia dintre noi: gândul că sunteţi nerecunoscător şi neatent şi
starea de întristare sau amărăciune, consecvenţa acestui gând.
Nu ni-L putem închipui pe Hristos Iisus aşteptând şi receptând recunoştinţa
sau lipsa recunoştinţei, ca pe un gest de bună creştere sau de replică la
schimb: ţi-am făcut un bine eşti dator să-mi dai ceva în schimb, măcar un
„mulţumesc”. Dacă gestul Lui este, în ultima analiză, un gest de dragoste
atunci recunoştinţa este un răspuns la acest gest de dragoste, iar lipsa
recunoştinţei, absenţa acestui răspuns.
Lucrurile acestea sunt esenţiale din perspectiva Evangheliei, din
perspectiva duhovnicească. Nu fizicul şi materialul, gesturile fizice, faptele
în ele însele, ci receptarea lor în plan sufletesc, lucrarea lor în spaţiul
relaţiei interpersonale. Noi, în majoritate, trăim, din păcate, într-o altă
stare, într-o stare de suspiciune, de îndreptăţire, de meschinărie, de răutate,
de bârfă, de judecată nesfârşită a tuturor; toate îngemănate, revendicate de o
stare de decădere a omului, pe care eu o numesc îndreptăţire de sine. Îndreptăţirea
de sine este starea cea mai de jos a omului. Este starea omului incapabil de
iubire şi insensibil la provocarea iubirii. Este starea omului anerast,
incapabil de iubire.
R. Rădulescu: Recunoştinţa este leacul?
Pr. Coman: Recunoştinţa este vârful existenţei! A fi recunoscător, înseamnă
a exista la vârf! Cine vrea să existe la bază, să se îndreptăţească pe sine. Cine
vrea să existe la vârf, să vâneze recunoştinţa şi mulţumirea. Fiecare dintre
noi avem pentru ce şi către cine să ne exprimăm permanent mulţumirea şi
recunoştinţa. Cine este recunoscător iese din sine spre celălalt, iar cel care
se îndreptăţeşte pe sine, se închide în sine, asfixiant şi sinucigaş
sufleteşte.
(din: Pr. Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu şi dreptatea
oamenilor”, Editura Bizantină, Bucureşti, 2010)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu