“Iubiţii mei, noi ce suntem? Creştini morţi sau vii? Dacă suntem morţi, ne
va târî în abis curentul păcatului. Dacă însă suntem vii, atunci vom merge
contra tuturor curentelor. Împotrivire la curentele epocii, iar cei Trei
Ierarhi, modelele de luptători, să ne binecuvânteze în această luptă!”
Biserica noastră Ortodoxă este ca o grădină. În ea se găsesc flori cu
bună-mireasmă nemuritoare. Flori duhovniceşti sunt şi cei Trei Ierarhi, pe care
îi sărbătorim astăzi – Sfinţii Vasile, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur.
Astăzi îi vom privi pe aceşti sfinţi ca luptători. Pentru că viaţa aceasta
este o luptă şi un război. Cei Trei Ierarhi au fost modele de luptători.
Şi epoca lor a fost marcată de defecte, răutăţi, patimi, crime, scandaluri,
rătăciri, erezii…, dar ei n-au fost atraşi. S-au împotrivit. S-au războit. În
felul acesta au devenit modele ale luptătorilor taberei creştine.
Marele Vasilie s-a născut în Cezareea Capadociei. A fost foarte bine pregătit intelectual. Douăzeci de ani a studiat la Atena. Acolo l-a întâlnit pe prietenul său
nepreţuit Grigorie, iar prietenia aceasta i-a ocrotit de stricăciunea cetăţii. În
Atena erau adunaţi toţi copiii bogaţi; părinţii le trimiteau bani, iar ei îi
cheltuiau. Acolo existau şi femei stricate. Dar cei doi prieteni au rămas ca
nişte crini în mijlocul spinilor.
Din Atena, Vasilie s-a întors în Cezareea. Atunci domina arianismul. Împăratul
l-a trimis pe Modest să-i constrângă pe episcopi să semneze. Toţi au semnat
declaraţia că sunt arieni. A ajuns şi în Cezareea. - Ce vrei?, îl întreabă
Marele Vasilie. – O semnătură. – Nu se poate. Împăratul meu îmi interzice să
semnez aşa ceva. – Nu te temi de împărat? – Ce-o să-mi facă? – Îţi va confisca
averea sau te va trimite în exil sau la moarte! Marele Vasilie a răspuns: – Şi
altceva mai rău mai ai? Confiscarea averii? Nu am decât o rasă şi câteva cărţi.
Exil? „Al Domnului e pământul şi plinirea lui” (Psalmul 23, 1); oriunde aş
merge, exilat sunt. Moarte? Pentru mine moartea este o binefacere. Nu cedez… A
auzit Modest şi s-a mirat.
Împotrivire în Atena ca student, împotrivire şi în Cezareea ca episcop în
faţa lui Modest şi a împăratului.
Grigorie Teologul. Şi duhul împotrivirii acestuia îl vedem în Atena. Nu l-a
influenţat mediul rău. Coleg l-a avut pe Iulian Paravatul, împăratul idolatru
de mai târziu. Nu a fost amăgit de el. S-a războit împotriva ideilor lui
Iulian.
Apoi, s-a dus în satul său, în Arianz, unde a devenit cleric şi apoi
episcop. L-au chemat la Constantinopol când domina arianismul. Arienii
ocupaseră toate bisericile în afară de una foarte mică – Sfânta Anastasia. Acolo,
Sfântul Grigorie a rostit faimoasele lui Cuvinte teologice despre Sfânta Treime
şi de acolo a primit numele de Teologul. La început nu-i dădeau importanţă, dar
apoi a început să zguduie întreaga cetate prin predicile lui. Arienii turbau
împotriva lui. Şi în ziua de Paşti au intrat cu ciomege şi pietre şi au început
să lovească cu pietre pe cei din biserică. A fost rănit şi Grigorie. Aproape pe
jumătate mort a scăpat din acea dramă pentru credinţa ortodoxă.
S-a luptat împotriva lui Iulian, s-a luptat împotriva arienilor, s-a luptat
împotriva ereziilor timpului său.
Dar să venim la Ioan Gură de Aur.
Ioan Gură de Aur. Întreaga lui viaţă este o luptă. În scrierile şi în
omiliile lui foloseşte cuvintele luptă, război, arme, nevoinţă, întrecere. Zice
undeva: Vin din luptă! Şi când îl aude cineva crede că este în război. Da, în
război duhovnicesc împotriva ereticilor. S-a luptat Gură de Aur. S-a luptat
împotriva celebrărilor şi distracţiilor idolatre, a teatrelor, a
hipodromurilor, a dansurilor desfrânate, a bogaţilor nemilostivi şi a luxului. S-a
luptat împotriva lui Eutropiu. Cine era Eutropiu? Era favoritul împărătesei
Eudoxia. Doar ce ajunsese prim-ministru, că şi începu jafurile. Nu ocolea nici
căsuţa văduvei şi a orfanului. Striga la el Gură de Aur. Drumul pe care ai
apucat este dezastruos!… El nu lua în seamă nimic. O sfântă legiuire de la
Marele Constantin definea azilul bisericilor: adică celui care era urmărit, dar
apuca să intre într-o biserică, nu se putea să-i mai faci vreun rău. Eutropiu
avea duşmani şi îi urmărea, dar aceştia fugeau în biserică. S-a dus atunci la
Ioan Gură de Aur şi îi zice: – Vei desfiinţa azilul bisericilor (pentru a avea
dreptul să intre înăuntru şi ca un uliu să răpească găinile. – Asta nu se
poate, răspunde Ioan. – Te voi exila. – Fă ce vrei; azilul nu se desfiinţează… Într-o
zi deci, pe când Gură de Aur propovăduia, a auzit un mare zgomot de mulţime. La
un moment dat cineva, transpirat şi ticăloşit, intră alergând în biserică şi
îmbrăţişează coloanele. Cine era? Eutropie! Cel care voia să desfiinţeze azilul
acum era urmărit, îl degradaseră din funcţie şi pentru a primi salvare a
alergat la biserică. De afară strigau: Să ni-l predai, ne-a distrus!… Atunci
s-a urcat Gură de Aur în amvon şi a rostit faimosul cuvânt către Eutropiu, cel
în care zice: „Deşertăciunea deşertăciunilor… (Ecclesiastul 1, 2). Veniţi să
vedeţi ce era în urmă cu o oră şi ce este acum…”. Nu li l-a predat.
S-a luptat cu Eutropiu, dar s-a luptat şi cu împărăteasa Eudoxia. Lumeşte
se pare că a învins împărăteasa, dar înaintea lui Dumnezeu a învins Gură de
Aur. Ce s-a întâmplat? Respectabilii domni o linguşeau pe împărăteasă pentru
frumuseţea ei. I-au confecţionat o statuie, au aşezat-o în afara bisericii şi
au hotărât o zi pentru ceremonie. Gură de Aur s-a răsculat. Când s-a aflat
lucrul acesta la palat, s-a făcut mare tulburare şi a început marea luptă la
care unelte au fost şi unii episcopi nevrednici. L-au exilat departe în
Armenia. În sfârşit, chinuit, epuizat, îndurerat, prigonit, şi-a făcut semnul
crucii şi a spus: „Slavă lui Dumnezeu pentru toate”. Astfel şi-a încredinţat
sfântul său suflet, în ziua Înălţării Cinstitei Cruci. A căzut sus la datorie.
Nu ne-a adus Dumnezeu aici, pe pământ, ca să trăim câţiva ani şi să facem
chefurile diavolului, ale trupului şi ale dorinţelor noastre. Ne-a adus pentru
ca să facem voia Părintelui ceresc. În rugăciunea noastră zicem: „Facă-se voia
Ta…” (Matei 6, 10); nu voia lui A, B, C, ci voia lui Dumnezeu. Normal, atunci
când apare situaţia în care voia oamenilor este potrivnică voii lui Dumnezeu,
noi să alegem fără discuţie voia lui Dumnezeu. Vreţi exemple?
Este taină nunta. Femeia trebuie să se supună bărbatului, dar până la un
punct. Dacă bărbatul cere lucruri contrare voii evidente a lui Dumnezeu, atunci
femeia ce va alege? Va prefera iubirea bărbatului? Atunci a încetat să fie
creştină. Va prefera iubirea lui Dumnezeu? Atunci mii de cununi îi împletesc
îngerii. Să spună bărbatului: te-am luat ca să te am tovarăş aici în această
viaţă şi în cealaltă; nu te-am luat să mă duci în iad… Iarăşi, dacă bărbatul
are femeie cu pretenţii cu totul anticreştine, nu trebuie să cedeze poftelor
ei. Trebuie să se împotrivească.
Eşti copil? Ascultare faţă de părinţi. Dacă însă părinţii tăi îţi impun
lucruri contrare legii lui Dumnezeu, atunci să nu-i asculţi. Eşti soldat?
Ascultare faţă de general. A hulit însă înaintea ta cele dumnezeieşti? Să te
împotriveşti. Eşti funcţionar? Ascultare faţă de şeful tău. Însă te vei
împotrivi întâistătătorului tău, dacă va cere lucruri contrare legii lui
Dumnezeu.
Închei cu un exemplu. Peştii morţi sunt luaţi de curent, dar cei vii merg
contra curentului. Iubiţii mei, noi ce suntem? Creştini morţi sau vii? Dacă
suntem morţi, ne va târî în abis curentul păcatului. Dacă însă suntem vii,
atunci vom merge contra tuturor curentelor. Împotrivire la curentele epocii,
iar cei Trei Ierarhi, modelele de luptători, să ne binecuvânteze în această
luptă. Amin.
+ Episcopul
Augustin
(Omilia Mitropolitului de Florina în Sala „Trei Ierarhi”, Atena,
31.01.1960)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu