S-au încercat până acum câteva
răspunsuri în problema credinței marelui
artist gânditor, fiecare emițător dând
un caracter aproape apodictic punctului său de vedere. Unii l-au socotit ateu
ireductibil, alții un credincios
fervent, fiecare întemeindu-se pe unul sau mai multe texte. Calitatea probantă
a textelor invocate este însă minimă prin desprinderea lor de contextul atât de
vast și complex al întregii gândiri și opere eminesciene, care exprimă o personalitate de o
natură cu totul particulară.
Într-adevăr, poetul gânditor român
este și el o ființă plină de contradicții, ca
oricare alt om, așa cum dovedește psihologia modernă abisală. Dar marii artiști, cu înzestrările lor, atât de bogate și variate, resimt, trăiesc și mai cu seamă exprimă psyché-a lor divizată în feluri neobișnuite, dramatice, uneori chiar tragice. Dualismul acesta
întreține în personalitățile înalt creatoare o polaritate, o tensiune adesea greu
suportabilă. Să ne gândim doar la Goethe, care pune în gura unui personaj al
său celebrele cuvinte… „Zwei Seelen Wohnen, ach, in meiner Brust…” „Două
suflete locuiesc în pieptul meu”, adăugând și „unul vrea să se despartă de celălalt”.
Dacă olimpianul neoclasic german
mărturisea această gravă realitate lăuntrică, cum să n-o fi trăit, cu mai
intensă acuitate, romanticul român? Căutător de absolut (cum îl numește distinsa eminescologă italiană Rosa del Conte) în viață, în gândire și creație, Eminescu s-a desfășurat pe
cele mai înalte registre ale cunoașterii,
compensând gravele imperfecțiuni ale
realului prin care se simțea închis
de necesitate.
Și în
căutările lui înfrigurate, pătimașe, a
pendulat el, liricul admirabil, „între filosofii”, s-a cufundat în mituri, a
încercat să pătrundă în știință, cercetând necontenit căile ce duc spre frumuseți și adevăruri
supreme. Procesul cunoașterii a fost la el
lung cât scurta lui viață, dar patima
căutării a învins brevitatea existenței.
Copilăria i-a fost aceea a unui
copil normal, crescut în spiritul creștin ortodox
al unei familii pioase, având legături strânse cu Biserica și monahismul. Surorile mamei sale, Raluca, născută Jurașcu, erau călugărițe (una din
ele era chiar stareță la schitul
Agafton, unde Mihai era dus adesea). De altfel, spațiul Moldovei de nord păstrează și astăzi reputația unui
teritoriu încărcat de aura credinței, Grădina
Maicii Domnului, prin numărul impresionant de chinovii ce-l acoperă. Așa încât copilul s-a familiarizat de foarte timpuriu cu
rânduielile, slujbele și cântările
mănăstirești. Pe de altă
parte, Mihai a dobândit primele învățături de la
preotul satului care, firește, l-a inițiat în buchile vechilor scrieri bisericești, familiarizându-l astfel de timpuriu cu acele cărți care cuprindeau toată tradiția ortodoxă. De atunci i-a rămas lui Eminescu acea știință a descifrării
manuscriselor vechi cu care avea să-l uimească pe savantul Gaster, pe care-l
consulta, cerându-i sfatul și chiar
împrumutând de la el manuscrise rare. Tot de atunci s-a trezit în el iubirea
pentru prețul și savoarea cuvântului vechi, și, mai cu seamă, de atunci s-a născut în el atașamentul, respectul și admirația pentru instituția
Bisericii Naționale, a cărei
valoare n-a încetat nici o clipă să o lege de istorie și dăinuirea neamului.
Ceilalți dascăli i-au fost natura și satul, în prima descoperind frumusețea Creației
neatinsă de mâna omului și loc al
libertății absolute, în al
doilea înțelegând rânduielile
din veac și gândirea tradițională, izvor al creației
populare, devenită și unul din
izvoarele viitoarei creații a
poetului. Aici s-a format matricea structurii eminesciene, s-au prins și rădăcinile cunoașterii și ale credinței,
crescând împreună, într-o perfectă convergență.
Dar ieșirea în lume, întâlnirea cu rigorile aspre ale școlii care-i constrângeau libertatea l-au îndemnat la un
refuz, exprimat mai întâi în fugile de la școală înapoi acasă, „la sat și la pădure”. Apoi un sâmbure de răzvrătire mijind în el,
l-a determinat, în pragul adolescenței, la
părăsirea casei părintești și la pornirea pe un drum propriu, vai cât de incert!
Ceea ce se mai întâmplase în acei
ani ai primei adolescențe fusese o experiență dureroasă, cu urmări prelungite până târziu în gândirea
poetului. Moartea unei fetițe din Ipotești, de care se îndrăgostise copilărește, a contribuit și ea la
depărtarea de locurile până atunci iubite, pădurea și satul. Într-un fragment de manuscris timpuriu, cu titlul
Elena, el consemna dureroasa pierdere. Se întâlnise pentru întâia oară cu moartea,
întâlnire care, pentru cei foarte tineri, e un șoc greu de îndurat, iar pentru gândul lui neliniștit, mereu plin de întrebări, a generat grave îndoieli în
legătură cu sensul însuși al vieții. Și pe măsură ce
căutătorul nesățios de cunoaștere avea să-și extindă
tot mai larg orizontul informației, al
culturii, îndoielile aveau să sporească. Mai cu seamă studiile universitare, la
Viena și Berlin, între anii 1869-1874, au hrănit
intelectul acela atât de receptiv, de cuprinzător. În Universitatea vieneză
Eminescu a făcut să treacă prin lumea cugetării lui un material enorm de
informații: istorie și filosofie, literaturi vechi, arte, drept, economie
politică și științe exacte. Frecventa
și muzeele, sălile de teatru și concerte, bibliotecile, anticariatele și citea toată noaptea.
Dintre toate disciplinele însă,
filosofia a fost cea care l-a înrobit. De la gândirea indiană la presocratici,
la Platon, stoici și eleați, la gnostici și
neoplatonici, la Schopenhauer, Hegel și filosofii
romantici Fichte și Schelling, a
citit enorm, a meditat și și-a însușit unele
puncte de vedere care se regăsesc fie în note, fie adesea în operă. În materie
de cunoaștere filosofică, de
epistemologie însă, Kant l-a tulburat în cea mai mare măsură, chiar mai mult
decât Schopenhauer, i-a zdruncinat temelia credinței. De altfel, el începuse traducerea Criticii rațiunii pure a lui Kant încă din București și avea s-o termine
aici, în străinătate.
Subiect cunoscător – obiect
cunoscut, numen – fenomen, timp – spațiu… În
special categoriile gândirii filosofului din Königsberg, timp și spațiu, i-au
dat un sentiment din ce în ce mai puternic al libertății sale potențiale
absolute, al puterii sale de a transgresa limitele cunoașterii comune, a tot ceea ce limita desfășurarea forțelor
lăuntrice ale ființei. Săgeata
îndoielii în legătură cu sensul existenței, așa cum era conceput în normele și rânduielile credinței, îl
rănise, cum am văzut mai înainte, la întâlnirea cu moartea în adolescență. Și de la acea
pagină, Elena, care consemna dureroasa, de neînțeles despărțire a
sufletului de trup, până la Mortua est!, poem publicat în 1871, întrebările au
sporit întruna, relevând prin îndrăzneala lor noua atitudine a poetului. Pe de o parte, socotește, după vechea structură mentală, pe iubita de purități angelice ca fiind sortită lumii celeste, raiului, sugerat
în câteva imagini strălucite, care prevestesc viitoarele călătorii printre
stele ale eroilor eminescieni. Pe de alta, însă, cealaltă latură nou apărută în ființa sa respinge ideea răsplății paradisiace pentru îngeri. Antinomia propriilor gânduri e
resimțită ca atare de erou într-un chip vădit
dramatic:
„Dar poate… o! capu-mi pustiu cu
furtune
Gândirile-mi rele sugrum cele bune…
Când sorii se sting și când stelele pică,
Îmi vine a crede că toate-s nimică.”
Gândirile rele sunt ale rebelului a
cărui atitudine tăgăduitoare învinge vechea așezare a minții,
consacrată de credință. Violența contestatară a ultimei strofe desfide însuși sensul lumii:
„Au e sens în lume? Tu chip
zâmbitor,
Trăit-ai anume ca astfel să mori?
De e sens într-asta, e-ntors și ateu,
Pe palida-ți frunte nu-i scris Dumnezeu.”
Este de observat însă că un dacă (de
e) precede definirea sensului de întors și ateu, așadar doar dacă moartea ar fi singurul țel al vieții, atunci
sensul ar primi aceste atribute.
De altfel și Mortua est! și Înger și demon (din aprilie 1873) pedalează pe aceeași dorință violentă
de ruptură cu ordinea stabilită în lume și în
cosmos, a rebelului care, în cazul lui Eminescu, aspiră spre libertate
absolută. Prezența îngerului nu ni
se pare însă o necesitate de structură a poemului, antinomică, ci o expresie a
scindării lăuntrice a poetului, a polarității specifice eminesciene, mai vizibilă în perioada
titanismului său de tip asemănător celui al Sturm und Drang-ului german. Ecouri
ale acestui psyché, divizate, se vor întâlni și mai târziu în Strigoii (din 1876), altfel potențate însă.
Adâncirea filosofiei kantiene
conferă o altă tonalitate rebeliunii, cu atât mai mult cu cât poetul-gânditor
încearcă o stranie, dar foarte originală sinteză între categoriile de timp și spațiu și metempsihoza din filosofia vedică. Departe de a fi un
produs al imaginarului romantic de tip Tieck sau Chamisso, nuvela Sărmanul
Dionis îmbracă un cert aspect filosofic, îmbinat cu unul religios. În prima
parte a nuvelei, expunerea metafizicianului Dionis asupra categoriilor de timp și de spațiu ne
introduce în altă ipostază a aspirației
eminesciene, spre transgresarea limitelor comune ale cunoașterii. Din moment ce timpul și spațiul nu au
existență obiectivă, ci
sunt expresia intuiției fiecăruia, sunt
numai în sufletul nostru, atunci trecutul și viitorul se află în noi „ca pădurea într-un sâmbure de
ghindă”. Și, ca atare, s-ar
putea găsi modalități de depășire a acestor „dimensiuni” ale timpului, pentru transpunere
după voința noastră în trecut
sau în viitor.
O carte de magie a lui Zoroastru,
vechiul mag persan (venerată de gnostici, dar denunțată ca apocrifă de neoplatonici și, în special, de Porfirius, discipolul lui Plotin), îl
ajută pe metafizician să se întoarcă într-un avatar trecut al său, din timpul
lui Alexandru cel Bun (perioadă istorică dragă lui Eminescu). Avatarul acesta,
călugărul Dan, este însă un straniu personaj. Deși monah, deci cu viața închinată
Domnului, el studiază filosofia și magia cu
maestrul Ruben, profesor la Academia de la Socola și, pe deasupra, mai are și o iubită, Maria. Și, la
sfatul maestrului care-l ispitește (căci în
realitate Ruben e satan) să-și depășească firea și să ajungă
să participe la eternitate, lăsându-și umbra în
loc și luând atributul etern al acesteia, Dan
pleacă împreună cu iubita lui și cu cartea
lui Zoroastru, pe care i-a împrumutat-o Ruben, într-o călătorie cosmică.
Ajuns în Lună, Dan simte trezindu-se
în el puteri demiurgice (întărite și de
iubirea absolută a cuplului) și începe să
schimbe înfățișarea peisajului cosmic, ce nu-l mai satisface. Adaugă doi
sori și trei luni pe cer, își construiește un palat
uriaș din munți și codri și dă lumii selenare o frumusețe de neînchipuit. Fericiți și puri (Maria are o
înfățișare și o comportare angelică, ea făcându-și rugăciunea „pe când stelele albe sunau în aeriene coarde
rugăciunea universului”, iar el adoarme în genunchi), ei visau amândoi același vis în fiecare noapte și anume că pătrundeau în lumea solară, a îngerilor, a cerului.
O armonie neasemuită domnea în acest tărâm divin, plin de muzici cântate de
îngeri.
Pe Dan îl obseda însă poarta închisă
deasupra căreia ardea un ochi de foc înscris într-un triunghi. Era catedrala
(doma) dumnezeiască în care nici îngerii nu puteau intra. În limbaj biblic, ar
fi cel de-al nouălea cer. Dar în mintea eroului se naște o dorință aprigă de
a ști ce se ascunde în acel loc tainic. Și, deși Maria și îngerii îl sfătuiesc să alunge gândul, el nu renunță, ba chiar începe să creadă că, după voința sa, se mișcă totul în
acea lume. Precum Lucifer care a dorit să ajungă puternic și cunoscător ca Dumnezeu, Dan proferă cuvintele acestei
dorințe: „Oare fără s-o știu nu sunt eu însumi Dumne…”. Nu rostește cuvântul întreg și, ca și Lucifer, cade „trăznit și afundat în nemărginire”. Victimă nevinovată, Maria cade și ea „ca o salcie neguroasă”, reproșându-i dureros soarta ei.
Revenit pe pământ, eroul reintră în
existența de mai înainte,
întâmplările pornesc de unde s-au întrerupt și, în cele din urmă, Dionis și Maria se căsătoresc. Perechea lor înfățișează „Chipul unui
tânăr demon lângă chipul unui înger ce n-a cunoscut niciodată îndoiala”.
Evident, se poate glosa îndelung
asupra acestei nuvele atât de stranii. Rebelul, căutător de cunoaștere absolută, încearcă să spargă ultima graniță a interdicției,
arogându-și rolul arhetipului
demonic, care, dorind să fie asemenea lui Dumnezeu, a fost aruncat din cer în
fundul pământului.
Dar Dan a făcut oare aceasta mânat
de orgoliul nebunesc al lui Lucifer? Ce l-a împins la nefasta aventură cosmică
n-a fost propriu-zis lipsa lui de credință, ci
ispita în care l-a făcut să cadă maestrul Ruben, în care se ascundea satana.
Setea lui de absolut în cunoaștere n-a
fost decât condiția pentru ca tentația sau cursa întinsă de Ruben să-și producă efectele. Iar participarea angelicei Maria la
călătoriile în spațiile celeste,
însemnând puterea iubirii absolute, corolar și condiție a cunoașterii desăvârșite, nu va
fi oare complementul elementului demonic din psyché-ul eroului, ca și în Înger și demon?
Căci, pentru Eminescu, iubirea a
fost, în fond, un principiu cosmic, armonizator al lumii, forță creatoare, născătoare de demiurgie în artist, cum
mărturisește în Scrisorile IV
și V, cu amărăciunea de a nu fi fost urmat
în zborul său de aceea care, din înger, zână sau crăiasă, devine Dalila.
Când îngerul încetează de a mai
apărea în demersurile căutătoare sau creatoare ale artistului, ar fi un semn că
acea latură, simbolizând credința din ființa lui adâncă, a slăbit până la dispariție.
Așa încât poemul, de profunde semnificații, Melancolie (din 1876), poate consemna în imagini de o
expresivitate tragică pierderea credinței ca pe o
moarte a sufletului. Cele trei registre ale poemului, cel celest, cel pământesc
și cel al ființei sunt, fiecare în felul său, stăpânite de moarte. Luna
însăși, regina nopții, e moartă în cerul transformat în mormânt albastru, în
„mausoleu mândru”.
Pustietate și gheață, ruine
acoperă întinderea pământească, vegheată doar de „țintirimul singur cu strâmbe cruci”. Zgomote sinistre sparg
din când în când solitudinea, trosnește clopotnița, toaca izbește în
stâlpi, iar arama clopotului, atinsă de „străveziul demon”, scoate „un vaer, un
aiurit de jale”. Centrul înfiorătoarei pustietăți e însăși biserica.
Și ea, ruinată „cuvioasă, tristă, pustie și bătrână”, e bântuită de vânturi. Iar înăuntru, pe pereți și iconostas, s-au șters icoanele: „Abia conture triste și umbre-au mai rămas”.
Acest vers e reluat în registrul al
treilea, care debutează cu referire la credința aceea care „zugrăvește icoane
în biserici” și pe care, brusc, o
raportează la sine: „și-n sufletu-mi
pusese poveștile-i feerici”.
Mărturisirea credinței care i-a luminat
copilăria și adolescența e limpede urmată însă de motivația pierderii ei: „Dar de-ale vieții valuri, de al furtunii pas / Abia conture triste și umbre-au mai rămas”.
Rapelul acestui vers din registrul
al doilea identifică simbolic ruina credinței sale cu aceea a Bisericii, iar descripția vieții fără
credință e sfâșietoare, finalul sugerând chiar moartea ființei sale. Cumplit pare a fi prețul cunoașterii!
Înainte de această tragică
mărturisire și, după ea,
Eminescu a îndrăznit în paginile sale, fie antume, fie postume, ipoteze despre
antropogonii și cosmogonii,
amestecând elemente de religii și mitologii
dacice, grecești, indice,
germanice, ca de pildă în Demonism (1872), în Odin și poetul, în Mitologicale, și, mai ales, în Rugăciunea unui Dac (din 1879), considerată
de unii, pe nedrept, ca o probă peremptorie de necredință sau de rebeliune împotriva lui Dumnezeu.
De fapt, orizontul cunoașterii sale se lărgise enorm, și contradicțiile
generate de polaritatea de care am vorbit erau tot mai aparente pe măsură ce
viziunea sa mitico-poetică urca tot mai sus.
A creat superbele, unicele modele
cosmologice din romantismul european în Scrisoarea I (cosmogonia și apocalipsa) și în
Luceafărul, unde vede în zborul hyperionic creația continuând și ajunge la
tronul Tatălui ceresc, Care i se adresează ca unui fiu, „Cuvântului său dintâi”
(Evanghelia după Ioan e citată în manuscris).
Și, pe de
altă parte, a dat semne ale unei adânci dureri existențiale. A recurs la filosofia stoică și eleată pentru Glossă, pe care am numit-o mic manual de înțelepciune stoică, predicând rămânerea în afara iureșului lumii, acest mare teatru în care toate valorile sunt
răsturnate.
A dorit stingerea în
bine-cunoscutele variante ale poeziei Mai am un singur dor. Versurile de
dragoste de după 1877 sunt înconjurate de aura unei tristeți fără leac, băută până la drojdie, ca în Despărțire sau în De câte ori, iubito...
Dar, în răstimpul acesta, îi răsunau
în auzul interior frânturi din amintirile copilăriei și adolescenței.
Sărbătorile Crăciunului rechemau, ca niște clopoței de argint, Colinde, colinde (din 1878), cu bucuria
copiilor și a fetelor care,
de dragul Mariei, își piaptănă pletele:
„De dragul Mariei
Și a
Mântuitorului
Lucește pe ceruri
O stea călătorului.”
(care amintesc cu emoție întotdeauna acea parte din Simfonia a V-a a lui Anatol
Vieru, inspirată din fermecătoarele versuri). La fel și Paștile, cu
solemnitatea înălțării din mormânt, a
Învierii lui Hristos, îi inspiră lui Eminescu o poemă gravă, culminând cu
cântarea românească tradițională
Hristos a înviat, în poema Învierea, tot din 1878:
„Christos au înviat din morți,
Cu cetele sfinte,
Cu moartea pre moarte călcând-o,
Lumina ducând-o
Celor din morminte”
Sufletul lui, copleșit de suferință, se înalță mai ales spre ocrotitoarea noastră, intercesoarea pentru
noi pe lângă Dumnezeiescul ei Fiu, și două
rugăciuni din 1879 îi sunt închinate Sfintei Fecioare. Mai cunoscută este cea
în care cere îndurare Luceafărului mărilor.
Aș vrea însă aici să întăresc afirmația mea în legătură cu tensiunea teribilă la care a fost
supus, de structura sa interioară, divizată și contradictorie, geniul eminescian. De aceea am să reproduc
un poem postum al său, mai puțin
cunoscut, în ciuda lungimii sale. E vorba de Bolnav în al meu suflet, scris cam
în aceeași vreme cu
rugăciunea care va urma. Iată poemul:
„Bolnav în al meu suflet, în inimă
bolnav,
Cu mintea depravată și geniul trândav,
Închin a mea viață la scârbă și-ntristare
Și-mi târâi
printre anii-mi nefasta arătare,
– Prea slab pentru-a fi mare, prea
mândru spre-a fi mic –
Viața-mi, cum o duce tot omul de nimic.
Născut făr’ de-a mea vină, trăind
făr’ mai s-o știu,
Nu merg cum merg alți oameni, nu-mi pasă de-unde viu,
Supus doar, ca nealții, la suferințe grele
Unesc cu ele știrea nimicniciei mele.
Sfânt n-am nimic, în bine nu cred și nici în rău.
Viața mea aceasta nici vreu și nici n-o vreu:
A vieții osteneală o simt și n-o
combat,
Aș râde doar de viață, disprețuind-o toată,
Muncind cu mii de chinuri suflarea
ei spurcată,
Muncind în mine însumi, voința-n orice nerv,
Peirea cea eternă din mine să o
serv,
Dar vai! nici siguranța n-o am că mor pe veci –
Și dacă oare
a morții mâni palide și reci
În loc să sferme vecinic a vieții mele normă
Dacă a mea durere, un vecinic
Ahasver,
Ar pune al meu suflet sărman în altă
formă?
La sorți va fi pus iarăși, de către
lumi din cer,
Ca cu același suflet din nou să reapară,
Migrației eterne unealtă de ocară?
Nimic, nimic n-ajută – și nu-i nici o scăpare.
Din astă lume – eternă, ce
trecătoare pare,
Gonit în timpi și spații, trecând
din formă-n formă,
Eternă fulgerare cu inima diformă,
De evi trecuți ființa-mi o simt
adânc rănită,
Pustiu-alergătoare, cumplit de
ostenită…
Ș-acum din
nou în evu-mi, lui Sisif cruda stâncă
Spre culmea morții mele ridic ș-ast’ dată
încă.
Ș-ast’ dată?
Cine-mi spune că-i cea din urmă oară?”
Nu cunosc pagină existențială mai disperată în toată poezia lumii. Se îmbină aici
atâta durere, atâta spaimă de viață, atâta
groază de posibilele reveniri (migrația eternă)
preconizate de filosofia indiană, atâta dorință, neputincioasă însă, de a distruge voința de a trăi (aceea în care Schopenhauer vedea izvorul vieții), dar și atâta
umilință și dispreț de sine
(nimicnicia lui) încât existențialiștii
secolului al XX-lea apar, pe lângă el, ca niște snobi dezgustați de o viață oțioasă.
Deznădejdea concentrată aici, atât de cumplită, nu e creștină, însă izbucnește
dintr-o sinceritate sfâșietoare.
Dar iarăși se trezește în el, în
geniul apăsat de imperfecțiunea lui, amintirea copilăriei curate, pioase. Și
incredibil, alături de textul de mai sus, apare a doua rugăciune, în formă de
sonet:
„Răsai asupra mea, lumină lină,
Ca-n visul meu ceresc de-odinioară;
O, Maică Sfântă, pururea fecioară,
În noaptea gândurilor mele vină.
Speranța mea tu n-o lăsa să moară
Deși al meu e un noian de vină.
Privirea ta de milă caldă, plină,
Îndurătoare – asupra mea coboară.
Străin de toți, pierdut în suferința
Adâncă a nimicniciei mele,
Eu nu mai cred nimic și n-am tărie.
Dă-mi tinerețea mea, redă-mi credința
Și reapari din cerul tău de stele,
Ca să te ador de-acum pe veci,
Marie!”
Cu câtă dragoste, cu câtă evlavie se
îndreaptă cel ajuns la capătul cunoașterii și al deznădejdii spre Maica Sfântă,
spovedindu-se și cerându-i înapoi tinerețea și credința, cu o smerenie
într-adevăr mântuitoare. Rugăciunea regăsită îl poate singură reda lui însuși,
unificându-și ființa până atunci tragic divizată, reintroducând-o în aura
luminei line, cu a cărei cântare monahii și monahiile încheie slujba la apusul
soarelui.
De altfel, o mărturie mult mai
târzie, de prin 1886, din perioada ultimă a bolii, vine să confirme întoarcerea
definitivă la credința izbăvitoare. Încurajat de Creangă să încerce și un
tratament la bolnița Mănăstirii Neamț, Eminescu acceptă sugestia. Tratamentul
nu s-a dovedit eficace, dar aura locului sacru l-a înconjurat pe bolnav cu
clipe de liniște binefăcătoare pentru sufletul său. Căci, așa cum a consemnat
un duhovnic al mănăstirii pe un Ceaslov, poetul a cerut să fie spovedit și
împărtășit (era ziua de 8 noiembrie 1886, ziua Sfinților Voievozi Mihail și
Gavriil, ziua lui Mihai). Și, după ce a primit Sfânta Împărtășanie, a sărutat
mâna preotului și i-a spus: „Părinte, să mă îngropați la țărmul mării, lângă o
mănăstire de maici și să ascult în fiecare seară, ca la Agafton, cum cântă
Lumină lină”.
Avem adânca încredințare că Prea
Sfânta Născătoare de Dumnezeu, în mila ei nesfârșită față de durerea și umilința
lui, i-a mijlocit mântuirea. Astfel, „gândurile ce au cuprins tot universul”
revin la matca Ortodoxiei românești pe care, dincolo de toate pendulările
căutătorului de absolut, Eminescu a iubit-o și a apărat-o ca pe prima valoare a
spiritualității neamului, întrupată în Biserica națională.
Și ca încheiere, vreau să citez fraza
de început a unui articol intitulat Paștele: „Să mânecăm dis-de-dimineață și în
loc de mir, cântare să aducem Stăpânului și să vedem pe Hristos, Soarele dreptății,
viața tuturor, răsărind”.
Selecţie din studiul „Eminescu între credinţă şi cunoaştere”, din volumul „Eminescu - Viaţa”, Ed. Nicodim Caligraful, 2009
0 comments:
Trimiteți un comentariu