Trebuie,
așadar, să fugim de păcat cu toată tăria, iar dacă am păcătuit,
îndată să ne pocăim, ca să nu fim robiți păcatului. „Dacă a
păcătui este cumplit, zice Sfântul Vasile cel Mare, cu cât este
mai cumplit a rămâne în păcate?” Și dumnezeiescul Ioan Gură
de Aur: „Căci nu a cădea este cumplit, ci ca cel ce a căzut să
zacă și să nu se ridice, ca cel ce face răul de voie și
zăbovește în cugete de deznădejde să ascundă slăbiciunea
liberei lui alegeri”. Și iarăși: „A păcătui este, poate,
omenește, dar a stărui în păcate aceasta nu mai este omenește,
ci cu totul satanicește”. „Prin pocăință, Hristos ne conduce
în Împărăția cerurilor.”
„Pocăința
este dătătoare a Împărăției cerurilor, intrare în Rai și
bucurarea de desfătarea cerească.
Pocăința este
dezlegarea păcatelor, curățitoarea petelor.
Pocăința
este maica mântuirii, respingerea diavolului, dispariția patimilor
[...] pocăința este
odihna tuturor celor deznădăjduiți și mângâierea.
Pocăința
este doctorul oricărei boli sufletești și trupești și leac
mântuitor.”
Și
în omilia Despre
pocăință zice
același părinte: „Doctor este ceresc, putere minunată biruind
prin har urmarea legilor”. Și înOmilia
a 4-a, Despre pocăință:
„Pocăința [...] leac greșelilor, cheltuirea fărădelegilor,
ștergerea lacrimilor, îndrăznirea către Dumnezeu, armă împotriva
diavolului, sabie tăindu-i capul, nădejdea mântuirii, desființarea
deznădejdii”.
Sfântul
Ioan Gură de Aur zice: „Termenul pocăinței după plecarea
noastră de aici se taie”.
„Nu
se poate ca, odată plecați de aici, nici să mai cumpărăm
untdelemn, nici rugându-ne să primim iertare.”
Sfântul
Vasile cel Mare zice: „«Acum este vreme potrivită, acum este ziua
mântuirii». Acesta este veacul pocăinței, acela al răsplătirii,
acesta este veacul lucrării, acela al plății, acesta al răbdării,
acela al mângâierii”.
Iar
Sfântul Ioan Damaschin zice: „După cădere nu este îngerilor
pocăință, după cum nici oamenilor după moarte”.
Iar
Sfântul Ioan Gură de Aur, în Omilia
a 5-a zice:
„Nu se mai poate ca după trecerea acestei vieți să mai
neguțătorim, nu se mai poate ca după încheierea teatrului să mai
fie încununat cineva. Aceasta este vremea pocăinței, aceea a
judecății. Aceasta este vremea luptelor, aceea a cununilor, aceasta
este vremea ostenelii, aceea a odihnei, aceasta a trudei, aceea a
răsplătirii”.
Marele
Vasile, îndemnând la pocăință, zice: „Dacă cineva dintre
doctori ți-ar făgădui ție prin oarece meșteșuguri și născociri
să te facă pe tine tânăr din bătrân, nu ai dori să ajungi ziua
aceea în care să vezi că te întorci în floarea vârstei? Dar
când pocăința îți făgăduiește ție că va înmuguri din nou
sufletul tău, pe care tu l-ai învechit și l-ai arătat pătat și
veștejit, oare vei disprețui pe binefăcătorul și nu vei alerga
la făgăduință? Nu vei dori să vezi ce mare minune este
făgăduința? Cum fără de maică se naște din nou omul? Cum cel
învechit și stricat din pricina poftelor înșelării înflorește
din nou și ajunge la junețe și se întoarce la adevărata floare a
tinereții?”.
(Sfântul
Nectarie de Eghina, Studii
despre Biserică, despre Tradiție, despre dumnezeieștile Taine și
despre slujirea în Duh și adevăr,
Editura Doxologia, 2016)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu