APOSTOLUL
EVREI 9, 11-14
Fraţilor,
Hristos, venind Arhiereu al bunătăţilor celor viitoare, a trecut prin cortul
cel mai mare şi mai desăvârşit, nu făcut de mână, adică nu din zidirea aceasta;
El a intrat o dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor, nu cu sânge de ţapi şi
de viţei, ci cu însuşi sângele Său, şi a dobândit o veşnică răscumpărare. Căci
dacă sângele ţapilor şi al taurilor şi cenuşa junincii, stropind pe cei
spurcaţi, îi sfinţeşte spre curăţirea trupului, cu cât mai mult sângele lui
Hristos, Care, prin Duhul cel veşnic, S-a adus lui Dumnezeu pe Sine jertfă fără
de prihană, va curăţi cugetul vostru de faptele cele moarte, ca să slujiţi
Dumnezeului celui viu!
GALATENI 3, 23-29
Fraţilor,
înainte de venirea credinţei, noi eram păziţi sub Lege, fiind închişi pentru
credinţa care avea să se descopere. Astfel că Legea ne-a fost călăuză spre
Hristos pentru ca să ne îndreptăm din credinţă. Iar dacă a venit credinţa, nu
mai suntem sub călăuză. Căci toţi sunteţi fii ai lui Dumnezeu prin credinţa în
Hristos Iisus. Căci câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi îmbrăcat.
Nu mai este iudeu, nici elin; nu mai este nici rob, nici liber; nu mai este
parte bărbătească şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos
Iisus. Iar dacă voi sunteţi ai lui Hristos, sunteţi deci urmaşii lui Avraam,
moştenitori după făgăduinţă.
*
EVANGHELIA
MARCU 10, 32-45
În vremea
aceea, luând pe cei doisprezece ucenici ai Săi, Iisus a început să le spună
cele ce aveau să I se întâmple, zicând: iată ducem sus în Ierusalim şi Fiul
Omului va fi dat căpeteniilor preoţilor şi cărturarilor; şi-L vor osândi la
moarte şi-L vor da în mâna păgânilor, care-L vor batjocori; şi-L vor bate şi-L
vor scuipa şi-L vor omorî, dar a treia zi va învia. Atunci au venit la Dânsul Iacob şi Ioan, fiii lui Zevedeu
şi i-a zis: Învăţătorule, voim să ne faci ceea ce vom cere de la Tine. Şi Iisus
i-a întrebat: ce voiţi să vă fac? Iar ei I-au spus: dă-ne nouă să şedem unul
de-a dreapta Ta şi altul de-a stânga Ta, în slava Ta. Dar Iisus le-a răspuns:
nu ştiţi ce cereţi. Puteţi să beţi paharul pe care îl beau Eu şi să vă botezaţi
cu botezul cu care Mă botez Eu? Iar ei au zis: putem. Iisus le-a zis atunci:
Paharul pe care Eu îl beau, cu adevărat îl veţi bea, şi cu botezul cu care Eu
Mă botez, vă veţi boteza; dar a şedea de-a dreapta şi de-a stânga Mea, nu-Mi
este îngăduit să dau decât acelora pentru care s-a rânduit. Când au auzit
ceilalţi zece, au început să fie mânioşi pe Iacob şi pe Ioan; iar Iisus,
chemându-i la Sine, le-a zis: ştiţi că cei ce se socotesc cârmuitori ai
neamurilor domnesc peste ele şi cei mai mari ai lor le stăpânesc; dar între voi
nu trebuie să fie aşa, ci care dintre voi va vrea să fie mai mare să fie
slujitorul vostru; şi care va vrea să fie cel dintâi între voi să fie
slujitorul tuturor, pentru că şi Fiul Omului n-a venit să I se slujească, ci ca
El să slujească şi să-Şi dea viaţa preţ de răscumpărare pentru mulţi.
LUCA 7, 36-50
În vremea aceea unul din farisei L-a rugat pe Iisus să
mănânce la el. Iisus a intrat în casa fariseului şi a şezut la masă. Şi iată o
femeie din oraş, care era păcătoasă, aflând că prânzeşte în casa fariseului, a
adus un vas de alabastru cu mir şi, stând înapoi lângă picioarele Lui şi
plângând, a început să-I ude cu lacrimi picioarele şi cu părul capului ei să le
şteargă; şi săruta picioarele Lui şi le ungea cu mir. Dar, văzând aceasta,
fariseul care-L chemase a zis întru sine: omul Acesta, dacă ar fi prooroc, ar
şti cine şi ce fel e femeia este aceasta care se atinge de El, ar şti că este
păcătoasă. Atunci Iisus, răspunzând, a zis către el: Simone, am să-ţi spun
ceva. Învăţătorule, spune, a zis el. Un cămătar avea doi datornici. Unul era
dator cu cinci sute de dinari, iar celălalt cu cincizeci; dar, neavând ei cu ce
să plătească, i-a iertat pe amândoi. Deci spune-Mi: care dintre ei îl va iubi
mai mult? Simon, răspunzând, a zis: gândesc că acela căruia i-a fost iertat mai
mult. Iar Iisus i-a răspuns: drept ai judecat. Apoi, întorcându-se către
femeie, i-a zis lui Simon: vezi pe femeia aceasta? Am intrat la tine în casă:
apă de spălat pe picioare tu nu Mi-ai dat, ea însă Mi-a udat picioarele cu
lacrimi şi le-a şters cu părul capului ei; sărutare nu Mi-ai dat, ea însă, de
când am intrat, n-a contenit să-Mi sărute picioarele; cu untdelemn capul Meu tu
nu l-ai uns, ea însă cu mir Mi-a uns picioarele. Pentru aceea îţi spun: iertate
îi sunt păcatele ei cele multe, căci mult a iubit. Iar cel căruia se iartă
puţin puţin iubeşte. Şi a zis către ea: iertate îţi sunt păcatele! Atunci au
început cei care şedeau cu Dânsul la masă să se întrebe în gândul lor: cine
este Acesta care iartă şi păcatele? Dar Iisus a zis femeii: credinţa ta te-a
mântuit, mergi în pace.
Sf. Luca al Crimeei – “Întoarceţi-vă la Mine cu toată inima voastră“:
[…] Minunată viaţă (a Sf. Maria Egipteanca – n. n.), care nu seamănă deloc
cu vieţile oamenilor obişnuiţi! În ea uimesc mai ales două lucruri, în primul
rând, harul lui Dumnezeu, neasemuita Lui milostivire şi prevedere a faptului că
jalnica desfrânată va deveni o sfântă dintre cele mai mari. Al doilea –
repeziciunea, neaşteptata adâncime şi hotărâre a întoarcerii cuvioasei Maria de
la viaţa sa păcătoasă dinainte la nevoinţa ei neasemuită din pustie. Cuvioasa
Maria a împlinit lucrul despre care vorbeşte prorocul: Intoarceţi-vă la Mine
din toată inima voastră, cu post, cu plângere şi cu rugăciune, şi sfâşiaţi
inimile voastre, iar nu hainele voastre, şi vă întoarceţi la Domnul Dumnezeul
vostru, că Milostiv şi îndurat este, Îndelung-Răbdător şi Mult-milostiv, şi Îi
pare rău de răutăţi (Ioil 2, 12-13). Şi Sfânta Maria şi-a sfâşiat inima şi s-a
întors din toată inima, deodată, la Dumnezeu.
Ea a împlinit şi lucrul despre care vorbeşte Sfântul Prooroc Iezechiel: Vă
veţi aduce aminte acolo de căile voastre, întru care v-ati pângărit, şi veţi
bate feţele voastre pentru toate răutăţile voastre (Iez. 20, 43). Şi s-au
împlinit asupra ei cuvintele lui Dumnezeu, şi a aflat de milostivirea Lui
nesfârşită, despre sfinţenia Lui nemărginită, când Domnul a făcut cu ea nu după
faptele ei, ci după mila Sa, pentru sfânt numele Său. Iată cum e adevărata
pocăinţă, iată cum trebuie să se poarte toţi cei împovăraţi de păcate grele: să
se întoarcă într-o clipă, din toată inima, la Dumnezeu, să se scârbească de
viaţa lor dinainte, să se scârbească de ei înşişi, să părăsească fără amânare
toate păcatele dinainte şi să se pocăiască toată viaţa, cum s-a pocăit Sfânta
Maria Egipteanca. Vedeţi ce adâncime nemăsurată a avut pocăinţa ei, în ce
măsură fără seamăn a avut conştiinţa propriei nevrednicii, cât de uimitoare a
fost puterea voinţei ei în lupta cu patimile, cât de mult timp a petrecut în
sfânta pocăinţă şi în postire. Nu ştim cu ce s-a hrănit cuvioasa Maria în
adâncul pustiei patruzeci şi şapte de ani, dar ea a petrecut acolo vreme
îndelungată şi a ajuns la sfinţenie mare. Ea le-a arătat tuturor celor ce merg
pe calea răului, pe calea propriilor patimi, pildă a felului care trebuie să o
rupă cu viaţa păcătoasă, a felului în care trebuie să se pocăiască şi să ceară
iertare de la Dumnezeu.
Din Vieţile Sfinţilor cunoaştem multe alte pilde ale unei pocăinţe
neobişnuit de adânci. O asemenea pocăinţă este obligatorie pentru toţi
creştinii ce se întorc la Dumnezeu. Dar ce să spun despre noi, creştinii de
rând, care nu putem fi numiţi „foarte mari” păcătoşi, care n-am trăit în
curvie, nu ne-am murdărit în desfrâu, beţie, fărădelegi, hoţie? Oare trebuie să
ne pocăim, sau ne putem spune aşa cum spun mulţi dintre noi: „Dar eu ce mari
păcate am? Acolo, nişte păcate obişnuite, omeneşti”.
Oare pentru a pune început pocăinţei trebuie să facem păcate drăceşti? Oare
aceste păcate omeneşti nu înseamnă nimic? Oare Hristos nu cere să fim
desăvârşiţi, pentru că Tatăl nostru Cel Ceresc desăvârşit este (v. Mt. 5, 48)? Oare
nu ameninţă El cu pedepse grele chiar şi pentru orice cuvânt rău (v. Mt. 12,
36)? Asta în vreme ce sunt destui care curvesc şi zic liniştiţi: „Şi ce-i cu
asta, ce, e vreun păcat mare? Slăbiciune omenească”, nădăjduind în iubirea de
oameni a lui Dumnezeu, în faptul că El le va ierta toate păcatele. Dar au ei
dreptul la o asemenea nădejde? Bineînţeles că nu. Domnul nu este numai Iubitor
de oameni, El e şi Drept Judecător – El iartă doar păcatele pe care le-am
conştientizat adânc şi pentru care ne-am pocăit din toată inima, şi atunci
iartă cu uşurinţă uimitoare. În Evanghelia de astăzi aţi ascultat cum Domnul a
iertat-o pe curva care a spălat picioarele Lui cu lacrimi şi le-a şters cu
părul său. A iertat-o îndată, întrucât ea îl îndrăgise din toată inima.
Domnul trebuie iubit din toată inima, trebuie să ne temem chiar de cele mai
mici păcate, trebuie să năzuim a fi asemănători cu acei sfinţi nevoitori ce
n-au avut păcate grele, dar şi-au petrecut toată viaţa în pocăinţă. Mulţi
sfinţi au plâns neîncetat, după cuvântului prorocului Ieremia: Să cercetăm
căile noastre, luând aminte şi întorcându-ne la Domnul! Să ridicăm inimile şi
mâinile noastre la Domnul din cer: noi am păcătuit şi ne-am răzvrătit
(Plângerile 3, 40-42). Ei căutau în inima lor cu mare stăruinţă orice
necurăţie, se pocăiau tot timpul şi se mâhneau pentru păcatele lor. Aveau
aşezarea sufletească aşa cum porunceşte Sfântul Apostol Iacov: Întristaţi-vă şi
jeliţi. Râsul întoarcă-se în plâns şi bucuria voastră în întristare (Iac. 4,
9). Această poruncă îi priveşte nu numai pe marii păcătoşi, ci ne priveşte pe
noi toţi. Într-o astfel de pocăinţă adâncă pentru păcatele lor au vieţuit toţi
cei ce s-au întors din toată inima la Domnul Iisus Hristos. Sfântul Apostol
Pavel spune: Întristarea după Dumnezeu pocăinţă spre mântuire fără părere de
rău lucrează, iar întristarea lumii moarte lucrează (2 Cor. 7, 10-11). Ce este
întristarea după Dumnezeu? Este dorul de Dumnezeu, dorul de curăţie, de
sfinţenie, e întristarea care umple inima omului care vede necurăţia şi
nevrednicia sa. Această întristare este mântuitoare. Dar ce e întristarea
lumii? Întristarea pentru bunurile lumeşti, pentru toate nereuşitele noastre în
lupta pentru o viaţă bogată şi sătulă, pentru toate pierderile pe care le
suferim în această goană după bunurile lumeşti.
Aşadar, aşezarea de totdeauna a inimii creştinului trebuie să fie
întristarea după Dumnezeu. Râsul este departe de cel ce are o asemenea aşezare;
el nu va năzui spre veselie. Atunci, dacă va fi cuprins de o singură năzuinţă –
cea către Dumnezeu, către curăţie, către sfinţenie – va deveni înţelept,
liniştit şi blând până în adânc. Preaînţeleptul împărat Solomon a spus un
cuvânt foarte adânc despre cel ce a dobândit o astfel de înţelepciune: Inima
înţelepţilor în casa plângerii, iar inima nebunilor în casa veseliei (Ecl. 7,
5). Locul nostru nu e în casa veseliei – locul nostru este, de-a lungul
întregii noastre vieţi, în casa plângerii, în tovărăşia celor ce plâng şi se
întristează, în tovărăşia celor ce îşi frâng inimile înaintea lui Dumnezeu, ce
îşi dau seama de necurăţia lor.
Iată calea arătată oamenilor obişnuiţi, creştinilor de rând – dar mulţi
dintre noi merg pe această cale, mulţi dintre noi realizează atât de adânc
însemnătatea pocăinţei? Nicidecum. Cei mai mulţi cred că este de ajuns să te
pocăieşti pentru păcatele grele, de care îţi dai seama limpede. Aceasta însă nu
este deloc de ajuns, fiindcă păcatele de care ne dăm seama tulbure sunt mult
mai multe decât păcatele „grele”, şi totdeauna trebuie să căutăm orice
necurăţie din inima noastră, nu trebuie să fim nepăsători în lucrarea mântuirii
noastre, fiindcă nepăsarea înseamnă moarte duhovnicească.
Se întâmplă însă ca
oamenii să cadă în cealaltă extremă: cei cu păcate grele se deznădăjduiesc de
mântuirea lor, de milostivirea lui Dumnezeu. Ei cred că este deja prea târziu
ca să se pocăiască, şi satana le şopteşte: „Da, da, aşa e, în zadar te mai pocăieşti,
nu pierde vremea cu asta”. Aceşti oameni, căzând în deznădejde, lepădându-se de
pocăinţă, nu ştiu ce este scris în cartea prorocului Iezechiel: Şi cel
fărădelege, de se va întoarce de la toate fărădelegile sale, pe care le-a
făcut, şi va păzi toate poruncile Mele, şi va face dreptate şi milă, viu va fi
şi nu va muri. Toate nedreptăţile lui, câte le-a
făcut, nu se vor pomeni, ci întru dreptatea sa pe care a făcut-o va fi viu. Au
cu vrere voiesc moartea celui fărădelege, zice Domnul, şi nu mai vârtos să se
abată el de la calea sa cea rea şi să fie viu ? (Iez. 18, 21-23)? Dumnezeu nu
voieşte moartea păcătosului, ci mântuirea lui. A crede că milostivirea lui
Dumnezeu este neîndestulătoare pentru iertarea păcatelor grele este totuna cu a
spune că dacă arunci în mare un pumn de nisip murdar, ea se va murdări. Nu, ci
marea va spăla acel nisip murdar, şi el va pieri în adâncul ei fără fund. Iar
milostivirea lui Dumnezeu este fără margini, este nemăsurat mai mare decât
oceanul nesfârşit, şi în această milostivire dumnezeiască putem cu uşurinţă
îneca toate păcatele grele dacă ne vom pocăi pentru ele din toată inima. Mulţi
oameni lasă pentru bătrâneţe marea lucrare a pocăinţei. „Păi cum, o să mă
distrez şi eu cât sunt tânăr, o să mă bucur de viaţă, iar când o să îmbătrânesc
o să am timp să mă pocăiesc”, spun ei. Oare este înţelept să faci aşa? Oare
ştie vreunul dintre noi când va veni ceasul morţii? Oare te poţi bizui pe
faptul că o să ajungi la bătrâneţe? Trebuie să te pocăieşti neîntârziat, îndată
ce a fost săvârşit păcatul, fără să amâni nici cu o zi, nici cu un ceas. Trebuie
să-ţi aminteşti cuvintele pe care le spunea Sfântul Ioan Botezătorul la Iordan
chemând poporul la pocăinţă: Iată, securea stă la rădăcina pomilor, şi tot
pomul care nu face roadă bună se taie şi se aruncă în foc (Mt. 3, 10). Deci, să
ne temem de aceasta şi să ne amintim că la rădăcina pomului stă deja securea:
dacă nu vom aduce roadele bunătăţii, iubirii şi curăţiei, vom fi tăiaţi de
această secure când nici nu vom gândi. Să se cutremure inima noastră,
temându-se de nepăsarea faţă de păcatele neiertate, şi fie ca întotdeauna să
stea în faţa noastră uimitorul chip îngeresc al cuvioasei Măria Egipteanca, ce
ne-a arătat o asemenea cale minunată, desăvârşită spre pocăinţă. Cu sfintele ei
rugăciuni, fie ca Domnul să ne învrednicească de pocăinţă adevărată şi de
iertarea păcatelor noastre. Amin.”
(Sf. Luca al Crimeei – LA PORŢILE POSTULUI MARE, Predici la Triod, Editura
Biserica Ortodoxa)
0 comments:
Trimiteți un comentariu