de Paul Siladi, ziarul Lumina
Câteodată, adevăruri adânci se ascund sub
înfăţişări banale. Primul meu contact cu şcoala a fost aşezat sub semnul unei
porunci de neînţeles pentru copilul neîngrădit care eram: „nu vorbi
neîntrebat“. Multă vreme nu am găsit în spatele
acestor cuvinte decât manifestarea unei autorităţi care nu ştia altfel să se
impună. Acelaşi îndemn, aproape identic formal, se regăseşte şi în Pateric; de
această dată însă este răspunsul imprevizibil la întrebarea esenţială: „cum să
mă mântuiesc?“. Este cazul avvei Euprepios, care la începutul călugăriei sale a
întâlnit un bătrân, pe care l-a întâmpinat cu întrebarea de mai sus, clasică
pentru monahism şi fundamentală pentru orice creştin. Neaşteptat, i se livrează
un aparent loc comun: „Dacă vrei să te mântuieşti, ori de câte ori te duci la
cineva, nu vorbi înainte de a fi întrebat“.
Cuvintele
bătrânilor, pentru a putea fi înţelese, trebuie privite îndeaproape. Forma
sintetică, lipsită de desfăşurarea amplă a gândului, pretinde o anumită
reflecţie. Ce înseamnă, de fapt, să nu vorbeşti neîntrebat? Ce se ascunde în
spatele acestui îndemn? În primul rând este vorba despre o semnificativă mutare
de accent de pe vorbire pe ascultare. Când vorbeşti, te pui pe tine în prim
plan, când asculţi, faci loc celuilalt, îl preţuieşti, cu întreaga lui
experienţă cu tot. Atunci când eşti pregătit să asculţi, eşti pregătit să dai
atenţie, să îţi depăşeşti egoismul şi autosuficienţa. Şi mai e ceva. Una dintre
tentaţiile celor puţin familiarizaţi cu cele ale duhului este de a se socoti
înţelepţi înainte de vreme şi a-i bombarda pe cei din jur cu sfaturi
nesolicitate. Atunci când sfaturile (bine intenţionate şi formal corecte poate)
sunt aruncate fără discernământ, nu doar că sunt nelucrătoare, dar pot chiar să
rănească. Spiritul viu riscă să se transforme în cicăleală moralizatoare.
Să vorbeşti
doar atunci când eşti întrebat înseamnă să îl respecţi pe celălalt, să nu îi
cotropeşti spaţiul şi intimitatea. Să te armonizezi permanent cu el, într-o
relaţie vie. Dialogul de la egal la egal, pentru creştini, are un caracter
paradoxal. Cu adevărat dialoghează de pe aceeaşi treaptă doar cei care,
reciproc, îl pun pe celălalt mai presus decât pe sine, după cuvântul
Mântuitorului: „care va vrea să fie între voi întâi, să fie tuturor slugă“ (Mc
10, 44). Abia în felul acesta îşi priveşte fiecare, cu adevărat, aşa cum se
cuvine, aproapele. O asemenea atmosferă aduce cu sine şi prezenţa lui Hristos,
care dă conţinut dialogului.
Să nu vorbeşti
înainte de a fi întrebat înseamnă să laşi să se creeze aşteptarea. Aceasta
fertilizează inima şi o pregăteşte pentru a primi cuvântul şi a deveni
roditoare.
Nu în ultimul
rând, cuvântul pe care îl primeşte avva Euprepios trebuie privit din
perspectiva disciplinei pe care o impune. Părinţii pustiei erau experimentaţi
şi ingenioşi în nevoinţă, iar una dintre luptele greu de dus era cea împotriva
limbuţiei, a grăirii în deşert. Avertismentul Sfântului Apostol Iacov a fost
perpetuat continuu în rândul monahilor: „limba, nimeni dintre oameni nu poate
să o domolească. Ea este un rău fără de astâmpăr; ea este plină de venin,
aducătoare de moarte“ (Iac 3, 8). De aceea a nu vorbi decât atunci când eşti
întrebat pune o sănătoasă barieră vorbăriei. Disciplina aceasta însă nu este un
scop în sine, ci trebuie luată în contextul avantajelor pe care le aduce. În
primul rând te învaţă să fii cinstitor faţă de aproapele, te fereşte de unele
cuvinte pe care ai putea să le regreţi, te învaţă să dai atenţie şi reface
raportul descentrat astăzi între a asculta şi a vorbi.
„Nu vorbi
înainte de a fi întrebat“ este un sfat practic al părinţilor pustiei, cu
neaşteptate ramificaţii şi semnificaţii spirituale, fără să fie o încălcare a
libertăţii de exprimare.
0 comments:
Trimiteți un comentariu