foto: Pit Zsak (Orthphoto) |
Simplitatea, ca
stare morală, este o stare originară, legată de începutul fiinţei. De aceea,
Evanghelia, cartea simplităţii şi a permanenţei, vorbeşte de simplitate în legătură
cu copilul şi profetul. Fiind originară, simplitatea este o stare a firii, o
stare a celor care păstrează legătura cu Dumnezeu.
Nefiind legată
de poverile podoabelor inutile, simplitatea dă omului un echilibru interior, o
tărie şi o mare stăpânire de sine. Omul simplu rămâne cu sine, curat şi întreg,
liber de elementele inutile, adăugate, exterioare. Omul simplu trăieşte viaţa
din plin şi firesc; o trăieşte astfel pentru că este în ea.
Simplitatea da
o siguranţă şi o certitudine interioară adevărată, dă putere de depăşire a
contingentelor şi viciilor apăsătoare. Pe calea simplităţii, omul se împlineşte
pentru că trăieşte firesc şi esenţial.
Simplitatea
este starea morală prin care o seamă de taine ni se deschid. Firescul şi
armonia ei o fac să rodească şi pe o altă dimensiune a vieţii, aceea a
orizontului deschis. Sensul vieţii este prins mai uşor şi mai adevărat de omul
simplu decât de omul complicat, pentru că cel dintâi păstrează legătura directă
cu viaţa, are totodată simţul realităţii aparenţe şi tainice. A fi simplu înseamnă
a fi în viaţă, a fi în viaţă înseamnă a-i trăi şi cunoaşte sensurile. Sensul
vieţii nu poate fi prins stând în afara ei, călcând un drum artificial. Omul
simplu trăieşte cu ochii în distanţele mari ale lumii.
Din aceste
elemente şi înfăţişări ale simplităţii înţelegem cum acela care trăieşte cu
adevărat în simplitate ajunge să trăiască şi în lumină, în frumuseţe. Fiinţa sa
interioară, aparent mică, are dimensiuni foarte mari, neînţelese de acei care
judecă după criteriile civilizaţiei burgheze. Omul simplu ajunge să cunoască adâncurile
şi să cuprindă lumea, să se înrădăcineze în loc rodnic. Liber de orice povară
morală sau materială, el merge pe căile fireşti ale omeniei; cugetul şi fapta
sa nu sunt legate de lucruri slabe, ci de tării ascunse.
(Fragmente din cartea "Îndemn la simplitate",
Editura Vremea, 2006).
0 comments:
Trimiteți un comentariu