Interviu al Maicii Cornelia (Rees) cu Părintele Arhimandrit Gabriel Bunge, pravoslavie.ru
Acum vreo cincisprezece ani, am avut ocazia unică de a vizita un
părinte-călugăr catolic – și teolog –, care trăia într-o sihăstrie din munții Elveției. Părintele era
bine cunoscut pentru scrierile sale despre Sfinții Părinți ai Bisericii creștine timpurii, dar și pentru stilul său
neobișnuit (din perspectiva modernă, occidentală) de viață monahală. Fiind
familiarizată, într-o anumită măsură, cu mănăstirile catolice din ziua de
astăzi, nu mă așteptasem să mă simt atât de „la mine acasă”, ca monahie ortodoxă, în
sihăstria acestui părinte catolic.
După ce am urcat pe o cărăruie de munte, prin pădure, ajungând la o locuință mică, aflată printre
arbori, am fost întâmpinați de un bărbat mai degrabă în vârstă, cu înfățișare austeră și o barbă sură care i
se revărsa peste straiele negre. Avea capul acoperit cu o glugă, pe care era
cusută o cruce roșie, în dreptul frunții. Ne simțeam ca și cum am fi ajuns în pustia Egiptului și îl priveam pe
Sfântul Antonie cel Mare. În timp ce părintele și tovarășul său de nevoință, părintele Rafael,
ne serveau cu ceai, am stat de vorbă despre Biserică, despre Răsărit și Apus și despre Biserica
Ortodoxă Rusă. Însă nu s-a adus nici un moment vorba despre alăturarea celor
doi părinți Bisericii Ortodoxe - ar fi fost stânjenitoare chiar și simpla menționare a acestui
lucru.
Ne simțeam ca și cum am fi cunoscut, pentru puțin timp, un monah care era una în duh, cu noi, deși nu era în Biserica
noastră și ne-am despărțit cu bucurie la gândul acesta, în timp ce părintele Gabriel făcea semnul
crucii asupra noastră, în maniera ortodoxă.
Mănăstirea Sfintei Cruci – Roveredo, Elveția
Părintele Gabriel nu a avut vreodată și nu are mijloace de comunicare
electronică cu lumea exterioară, iar după vizita noastră, am mai avut foarte puține vești de la el sau despre
el. Cu toate acestea, nu l-am uitat, iar în timpul care s-a scurs de atunci, ne
gândeam neîncetat ce bine ar fi fost dacă părintele ar fi fost în comuniune cu
noi, ortodocșii. Însă nu am fi încercat niciodată să abordăm acest subiect cu el; simțeam cumva că Dumnezeu
îl îndrumă așa cum consideră El mai potrivit.
Pr. Rafael - un elvețian - a trecut, între timp, la cele veșnice, iar părintele
Gabriel este starețul - și singurul monah - în ceea ce este acum Mănăstirea Sfintei Cruci, parte din
Biserica Ortodoxă Rusă. Părintele a primit botezul ortodox în ajunul Adormirii
Maicii Domnului, la Moscova, în august 2010. Este acum părintele
schim-arhimandrit Gabriel.
Recent, la Moscova, în ciuda unui program foarte încărcat, părintele
Gabriel și-a făcut timp și a stat de vorbă cu noi.
* * *
-Părinte Gabriel, deși ați mai vorbit despre viața dvs. și în alte interviuri,
vă rugăm să ne spuneți și nouă câteva cuvinte despre dvs.
-Locuiesc în Roveredo, un sat foarte mic, cu circa 100 de locuitori.
Mănăstirea mea este deasupra satului, în pădure, în munții din regiunea
Lugano, partea italiană a Elveției.
-Ați fost catolic de mic?
-Da, dar nu un catolic practicant toată viața. Tatăl meu era
luteran, iar mama, catolică; eu am fost botezat catolic. Însă, așa cum se întâmplă
deseori în astfel de cazuri, nici unul din părinții mei nu și-a practicat
religia. Nici tata, nici mama nu se duceau la
biserică. Așa că nici eu mă duceam. Dar, cum tinerii merg întotdeauna pe calea lor,
mi-am redescoperit și eu credința în care fusesem botezat. La început, mă duceam singur la Biserica
Catolică. Părinții nu mă încurajau; doar îmi tolerau asta.
-Chiar și mama dvs.?
-Mama era o catolică credincioasă, dar din cauza căsătoriei ei cu un
luteran, își pierduse practica. Numai mult mai târziu, când eu mă călugărisem deja,
s-a întors la biserică și a început să-și practice credința catolică. Tatăl meu o însoțea morocănos, cel puțin de Paști sau de Crăciun,
pentru că nu vroia să stea singur acasă de sărbători.
-Unde v-ați născut?
Catedrala din Köln în timpul celui de-al doilea război mondial
-M-am născut la Köln, dar noi am plecat de-acolo când eu aveam doi ani, din
cauza războiului. Orașul acesta, vechi de aproape două mii de ani, a fost aproape ras de pe fața pământului. Era ca
Hiroshima. Cam optzeci la sută din el a fost distrus, iar americanii chiar au
propus să fie reconstruit altundeva, pentru că părea inutil să mai încerci să
îl reconstruiești din cenușa care era tot ce mai rămăsese din el. Însă oamenii țineau foarte mult la
orașul lor; catedrala mare era încă în picioare, deși mult afectată. Cele
douăsprezece biserici romanice erau și ele îngrozitor de
deteriorate. Timp de zece ani, nu am locuit în Köln, ci într-un orășel din provincie. Abia
în 1953 ne-am putut întoarce. Așa că tinerețea mi-am petrecut-o în Köln și am făcut gimnaziul
acolo. Și acum iubesc orașul acesta foarte mult.
Biserica Sf. Gereon (absidă)
Catedrala gotică – o minune a arhitecturii gotice – a fost construită
într-un loc în care fuseseră toate catedralele, încă din perioada creștină timpurie. Unul
dintre primii episcopi ai Köln-ului a fost un colaborator apropiat al
Împăratului Constantin cel Mare. Sub turnul nordic al catedralei se găsește un baptisteriu din
secolul al IV-lea. În Köln există o biserică a Sfântului Gereon, unde octogonul
măsoară aproape cinci-șase metri. Este o biserică romanică de secol IV și conține moaște de mucenici romani.
Sunt acolo atâtea urme ale Bisericii nedespărțite, ale începuturilor
creștinismului... Și tocmai aceste lucruri, de natură arheologică, m-au împins să cercetez mai
adânc bazele Bisericii. Eu sunt istoric, de formație; numismat.
-V-au stârnit aceste amintiri dorința de a „reuni” Europa cu Biserica
creștinismului timpuriu?
-Eu, bineînțeles, mult timp, n-am știut nimic despre Biserica Ortodoxă. Am descoperit existența ortodoxiei abia
puțin câte puțin. Unii din prietenii mei ortodocși de astăzi îmi spun că catolicii știu că noi
„existăm” - și nimic mai mult. Oamenii cu mai puțină pregătire chiar
întreabă: „Vă închinați și voi la Maica Domnului?”. Iar asta se întâmplă, iată, chiar și după cincizeci de
ani de la Conciliul al II-lea al Vaticanului, care părea să fi „deschis
ferestrele” Bisericii Catolice, care era foarte închisă – iar cunoașterea pe care o au ei
despre ortodoxie este și la ora actuală foarte slabă. Eu a trebuit să aflu aceste lucruri puțin câte puțin, de unul singur. Nu
știam de existența nici unei comunități ortodoxe; în orașe nu existau biserici
ortodoxe, pentru că rușii, cel puțin, slujeau în biserici protestante, care li se dădeau pentru folosință pentru câteva ore,
duminica (așa cum se întâmplă deseori chiar și în ziua de azi). În Lugano, ortodocșii ruși au cumpărat o mică
biserică protestantă, care era goală și nefolosită. Toate celelalte
comunități ortodoxe – cum ar fi românii – slujesc în biserici catolice, care li se
oferă în acest scop. Însă noi, acum, avem o bisericuță pentru care trebuie
să plătim. Este pe cale să fie transformată, treptat, într-o biserică ortodoxă,
cu catapeteasmă și toate celelalte.
Așadar, a trebuit să descopăr ortodoxia puțin câte puțin. Pe la nouăsprezece
ani, după gimnaziu , am mers la Roma cu un prieten, iar acolo am descoperit
perioada creștină timpurie: catacombele, bisericile vechi – cele construite de Sfinții Constantin și Elena – și așa mai departe. A fost
foarte impresionant. Trebuie să mărturisesc că asta mi-a întărit conștiința faptului că eram
catolic. Roma este un pământ apostolic: aici e mormântul Sfântului Petru,
dincolo - al Sfântului Pavel; ai bisericile Santa Maria Maggiore, Santa Croce,
San Giovanni Laterana... toate aceste biserici paleocreștine, această
continuitate arheologică incredibilă. Dar abia mult mai târziu am descoperit
că, deși există continuitate din punct de vedere arhitectural, nu există
continuitate la nivelul Bisericii Apostolești – baza.
Frescă reprezentând Nașterea Mântuitorului. Biserica Santa Maria Maggiore,
Roma
Abia mai târziu am descoperit că biserica Santa Maria Maggiore și toate celelalte
biserici au fost întotdeauna la fel, însă această continuitate nu există la
alte niveluri - cele esențiale. La fel este și în cazul
anglicanilor. Pe de o parte, ei au Catedrala Sfântului Augustin, din
Canterbury, însă la nivel teologic nu există continuitate, ci o ruptură.
Însă pe vremea aceea eram prea tânăr ca să îmi dau seama că există atât de
multe rupturi și întreruperi în istoria Bisericii Apusene. A trebuit să descopăr asta
singur, încet-încet.
Sunt adesea întrebat de ce am devenit ortodox și dacă a existat vreun
moment sau eveniment crucial care m-a îndreptat în direcția asta. Am avut un
astfel de moment crucial și – deși am mai povestit asta – o să repet. A trebuit să
descopăr ortodoxia - mai întâi, la nivel cultural: prin cărți, literatură etc. La
fel și călugăria: i-am descoperit duhul prin scrierile Părinților pustiei. Însă am
descoperit ortodoxia reală, trăitoare, la vârsta de douăzeci și unu de ani, când am
fost în Grecia. Eram student pe vremea aceea; încă nu mă călugărisem. Nu puteam
intra încă într-o mănăstire, pentru că nu îmi dădea voie tatăl meu. Eram prea
tânăr. Astăzi, îi mulțumesc Cerului că nu mi-a dat voie, pentru că în felul ăsta am avut ocazia
să merg în Grecia cu alți studenți și să descopăr ortodoxia trăitoare, acolo. Am vizitat sfinte mănăstiri și chiar am avut ocazia
să cunosc un călugăr sfânt. Am mers la Sfânta Liturghie... Asta se întâmpla
înainte de Conciliul al II-lea al Vaticanului. Grecii erau extrem de amabili și prietenoși față de mine - un
catolic. Astăzi, lucrurile ar sta, probabil, altfel, pentru că catolicii s-au
schimbat total față de ortodocși.
-În bine sau rău?
-De la foarte rău, la foarte bine. Însă acum, ortodocșii mențin distanța, pentru că se simt
invadați.
Am vizitat seminarii și mănăstiri din Grecia și, la un moment dat,
le-am spus călugărilor și studenților: „Totul e foarte frumos, la voi, aici și îmi place, dar...
păcat că v-ați despărțit de noi”. Imediat, răspunsul a fost: „Greșești; voi sunteți cei care v-ați despărțit de noi.”. Și așa m-am lovit pentru
prima dată (aveam doar douăzeci și unu de ani) de această problemă fundamentală a separării
[Bisericii], care este văzută diferit în Răsărit și în Apus. Cine are
dreptate? La douăzeci și unu de ani nu aveam mijloacele de a verifica răspunsul. Le-am dobândit
numai în timp, puțin câte puțin - și așa am descoperit că, de fapt, Apusul este cel care se separase de temelia
comună. Există acea continuitate arhitecturală în celebrele biserici de pe
timpul Împăraților Constantin și Elena, de pildă, însă la nivel esențial (teologie, liturgică și toate celelalte) –
nu. Cărticica pe care am scris-o – „Vase de pământ” – vorbește despre un aspect mic, dar de
mare însemnătate: faptul că a existat o întrerupere.
-Spuneați mai devreme că ați citit cartea istoricului german Johannes Haller, despre istoria Bisericii
până în anii 1500, precum și alte cărți despre papalitate, cum ar fi cea
scrisă de Abatele Guettée.
-Da; de fapt, citesc chiar acum cartea lui Haller. Este pur și simplu o carte de
istorie – pe când cartea lui Guettée este o lucrare polemică. Haller era o
persoană imparțială și foarte tăcută; a avut acces liber la biblioteca Vaticanului. Lucrarea lui
este o carte de istorie obiectivă; este scrisă într-un duh foarte liniștit, însă este foarte
puternică. Faptele descrise în ea sunt copleșitoare.
-Spuneați că vă pare bine că citiți despre istoria Bisericii acum și nu mai demult,
pentru că asta v-ar fi putut face să vă pierdeți credința. Puteți să dezvoltați această idee?
Considerați că aveați nevoie să fiți mai puternic, pentru a face față faptelor... - e corectă interpretarea mea?
-Eu cred că, la oamenii tineri, credința trebuie să fie
păstrată, ocrotită. Atunci când ai o bază solidă, criterii suficiente în mintea
ta și o credință mai puternică, ești în stare să judeci lucrurile.
-Vreți să spuneți o bază puternică în credința creștină, nu neapărat în credința romano-catolică?
-Da. Apoi poți sta față în față cu această masă de informații referitoare la faptele istorice.
-Pentru că, după părerea dvs., dacă sunt luate ca atare, aceste fapte pot
fi prea smintitoare, sau șocante, pentru oameni?
-Bineînțeles că da. Vedeți, istoria nu e teologie. Istoria înseamnă doar fapte: ce s-a întâmplat.
Lucrarea lui Haller descrie toate suișurile și coborâșurile... Este o
lucrare fascinantă, dar este istorie adevărată. Te pune pe gânduri...
-Istorie – cu toate bubele ei?
-Da, cu toate bubele ei; și cu pretenția Papei la întâietate, la
calitatea lui de cap al Bisericii. Este foarte ciudat. Încă din secolul al
IV-lea, Papa Damasus pretindea că Biserica Romană (nu și Papa – încă) are
întâietate în fața tuturor celorlalte biserici, din cauza spuselor lui Iisus Hristos către
Petru: „Şi Eu îţi zic ţie, că tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi
Biserica Mea şi porţile iadului nu o vor birui.” (Matei 16:8). Așadar, Roma a
identificat în foarte mare măsură această piatră cu o instituție, cu ceva vizibil:
Biserica Romano-Catolică. Deși foarte mulți Părinți ai Bisericii, atât
din Răsărit, cât și din Apus identifică această piatră – după cum a făcut-o Sf. Ambrozie al
Mediolanului în anul 382 – cu credința oamenilor. Este mărturisirea lui Iisus Hristos,
ca Fiu al Dumnezeului Celui Viu. Nu era vorba de credința personală a lui
Petru; el nu a fost un teolog sau un apostol mai bun decât ceilalți apostoli. I s-a
revelat acest lucru, de către Tatăl. Aceasta este piatra care nu poate fi
distrusă. La scurt timp după aceea, Petru dovedește că nu a înțeles nimic din această
mărturisire, fiind numit „diavol”. Domnul spune: „Mergi înapoia mea, satano!”
(Matei 16:23) și așa mai departe. Nu numai Sfântul Ambrozie, ci și cei mai importanți Părinți, atât din Răsărit,
cât și din Apus spun același lucru. Pentru romano-catolici, este absolut
evident că această piatră este persoana lui Petru. Și, conform tradiției, Petru a murit la
Roma și, deci, piatra trebuie să fie Biserica Romano-Catolică și succesorul lui,
episcopul Romei. Însă Petru a fost în multe locuri. De ce trebuie să fie doar
locul unde a murit? Mulți ar putea pretinde că mormântul lui se află la ei... dar el a murit la
Roma, la fel ca Sf. Pavel. Dar este, oare, acest lucru un motiv suficient
pentru ca acest oraș, care era capitala Imperiului Roman, la timpul acela, să devină și capul tuturor
Bisericilor? Dacă există vreun oraș care ar putea să emită o astfel de pretenție, acesta ar fi
Ierusalimul, orașul unde a adormit Domnul nostru Iisus Hristos, nu Petru. La Ierusalim este
mormântul Domnului nostru și tot acolo a și înviat El. Capul
Bisericii este, în orice caz, Domnul.
-Asta mi s-a părut întotdeauna un exemplu devastator a ceea ce în rusește se numește „плотское
мудрование” - „cugetare trupească”, un mod de gândire pur pământesc.
-Da - și e un mod de gândire care a „prins” imediat. Și ceea ce este atât de
șocant în această istorie a papalității scrisă de Haller este tocmai
acest aspect pământesc: modul în care mijloacele duhovnicești - ca excomunicarea și interdicțiile - au fost
folosite continuu, sute de ani, pur și simplu din motive politice. Și ceea ce este încă și mai șocant este că oamenii
nici măcar nu s-au deranjat să se supună acestor interdicții. Au fost sub
interdicție țări întregi; asta însemna că slujbele, euharistia, clopotele – toate – erau
interzise.
-De ce?
-De ce? Pentru că regele respectiv nu vroia să cedeze pretențiilor teritoriale ale
Papei. Papa s-a luptat întotdeauna pentru statul său, care a devenit din ce în
ce mai mare, apoi din ce în ce mai mic - și care încă există, așa cum și este funcția Cetății Vaticanului.
Întotdeauna s-a acționat din aceste motive politico-teritoriale. Însă majoritatea acestor țări, sute de regi –
chiar și episcopi – pur și simplu nici nu s-au deranjat să-l asculte pe Papă. Au continuat să își țină slujbele, să dea
Sfintele Taine și așa mai departe.
-Deci, practic, erau „în neascultare” față de Papă?
-Absolut. Pentru mine, a fost șocant să realizez asta. Chiar și astăzi mi se pare șocant. E șocant ca aceste
mijloace duhovnicești să fie utilizate din motive pur materiale, politice - iar cei care au
făcut obiectul acestor interdicții nici nu s-au obosit să le respecte. Așa că vă imaginați că un asemenea lucru
avea să ducă la distrugerea treptată a Bisericii, din interior. Înțelegeți acum mult mai bine
de ce creștinătatea occidentală s-a distrus și continuă să se distrugă pe sine,
din interior. Nu din afară. Mărturisesc că mi se pare ceva îngrozitor. Este
ceea ce numesc eu „secularizare”. Există Papi care au participat la bătălii
personal. Era ceva obișnuit pentru cardinali să aibă armate - și așa mai departe. Asta
înseamnă secularizare. Înseamnă că Biserica își închidea propriul ei
orizont asupra ei însăși, înglobând, în schimb, interese cu caracter secular din ce în ce mai
pronunțat. Papii își apărau (e de înțeles) propria independență: față de împărat – de care, de fapt, aveau nevoie,
pentru că fără împărat, nu ar mai fi fost independenți față de duci, de regele
Siciliei etc – sau oricine mai conta în sensul acesta. Începi să înțelegi, astfel, tot
felul de lucruri.
-Bănuiesc că citiți această carte în original, în germană. Există traduceri?
-Cartea este o lucrare clasică, dar nu știu... Există zeci de cărți de tipul acesta. Am menționat doar această carte ca să vă spun că chiar și acum, după
convertire, încă sunt interesat de genul acesta de lucruri, citind cărți pe care, în perioada
mea de căutare, nu aveam voie să le citesc. Oricum, nu știu dacă mi-ar fi fost
de folos citirea lor la momentul acela, pentru că mi-aș fi pierdut credința total.
-Cine nu vă dădea voie să le citiți?
-Profesorii mei de la facultatea catolică, de la universitate. În Germania,
teologia este predată de stat, iar eu mi-am primit educația teologică în cadrul
unei universități de stat.
Așa că eu continui să studiez, pentru a-mi aprofunda, pur și simplu, înțelegerea motivelor
separării dintre Răsărit și Apus. Desigur, poți să înțelegi foarte multe
lucruri din această istorie – însă pentru mine, rămâne încă un mare mister pe
care încă nu sunt în stare să-l înțeleg: de ce a permis Dumnezeu asta?
Pr. Gabriel Bunge în mănăstirea lui din Elveția
Putem să spunem că a fost greșeala Papei – dar credincioșii n-au avut de ales.
Asta e ceea ce le spun prietenilor mei, acum. Le spun: „Uitați, n-ar trebui să-i
criticați sau să-i condamnați pe catolici. Pur și simplu, s-au născut pe partea proastă a străzii. Nu e vina lor. N-au de
ales. N-au avut niciodată. Tot Occidentul ținea de Patriarhia
Romană, care, treptat, a devenit din ce în ce mai mare; ei nu făceau parte din
alte patriarhii. În orice caz, nu astăzi. Singura lor „vină” e asta: că s-au
născut acolo.
-Totuși, asta îmi aduce în minte o întrebare pe care mi-o pun mereu. Și eu sunt occidentală,
o persoană convertită la ortodoxie. Nu am rădăcini ortodoxe răsăritene, deci,
intenția întrebării mele nu este anti-occidentală. Și totuși: de ce suntem noi,
din cât se pare, atât de înclinați către gândirea pământească, seculară, în domeniul
religiei, mai mult decât Răsăritul creștin? Teoretic, acest proces ar fi
putut avea loc oriunde.
-Teoretic, da, însă în practică, nu s-a întâmplat așa. Cred că este din
cauză că secularizarea este un proces foarte îndelungat – iar expresia ei cea
mai clară este protestantismul, care este un fenomen intern al catolicismului.
Este un fenomen intern al catolicismului, din interiorul Bisericii Apusene,
care a intervenit după separarea acesteia de partea răsăriteană a Bisericii.
Acest fenomen nu ar fi putut avea loc anterior acestui moment. Să vă povestesc
o întâmplare teribilă prin care am trecut. Stăm aici de vorbă despre istorie,
dar probabil că ar fi mai bine să vă vorbesc despre propria mea „mică istorie”,
a celor șaptezeci și trei de ani pe care îi am. Am intrat în mănăstire la vârsta de douăzeci și doi de ani, exact în
anul în care a avut loc cel de-al doilea Conciliu al Vaticanului. După experiența mea în ortodoxia
greacă și așa mai departe, am fost tuns în monahism la Chevetogne; eram toți plini de speranță că acum, Biserica
Romano-Catolică se va întoarce înapoi din drumul ei - și erau multe semne că
așa se va întâmpla. Paul al VI-lea nutrea o dorință foarte puternică și profundă de
reconciliere cu Biserica Ortodoxă. Acest papă a fost personificarea acestei „fețe de Ianus” (față dublă) a Bisericii
Apusene. Pe de o parte, vroia să slujească Liturghia alături de Patriarhul
Atenagora, când s-au întâlnit la Ierusalim și a și adus cu el un
caliciu de aur în acest scop. Însă ecumeniștii (slavă Domnului)
i-au despărțit pe cei doi bătrâni, pentru că după un asemenea act, situația ar fi fost mai rea
decât înainte. Așa că împreună-slujirea nu a mai avut loc. Papa s-a oferit să îi dăruiască
Patriarhului caliciul respectiv. Însă s-a dovedit clar că el dorea, prin
reforme liturgice, să îi convingă pe protestanți să accepte mesa
latină, negândindu-se, nefiind conștient că același lucru ar fi devenit
instantaneu total inacceptabil pentru ortodocși. Se poate vedea că
Biserica Catolică se situează între aceste două poziții opuse: Răsăritul
ortodox și Occidentul protestant. Însă atunci, evoluția generală a
lucrurilor nu a fost către Răsărit, ci către Apus. S-a transformat într-o
„autoprotestantizare” lentă a Bisericii Catolice; o autosecularizare, cu toate distrugerile
– fizice și spirituale – la care asistăm.
Acesta este un adevărat dezastru istoric, de dimensiuni nemaiîntâlnite până
acum. Vedeți, protestantismul este un virus intern al catolicismului. Iar Biserica
Romano-Catolică nu are anticorpi pentru acest virus. Anticorpul este ortodoxia
– care nu a fost niciodată, în ultimii cinci sute de ani, ispitită de
protestantism.
Chiar dacă ar exista un patriarh ecumenic care ar simpatiza cu calvinismul
(așa cum s-a întâmplat odată), fenomenul este local. Nu are influență asupra conștiinței ortodoxe. Este ceva
limitat și atât. Biserica Ortodoxă a avut o mulțime de ocazii în care
ar fi putut fi infectată de protestantism și secularism, dar nu a
cedat. Doar la suprafață.
-O răceală, mai degrabă decât un cancer?
-Da, o răceală, nu un cancer. Este, efectiv, o tragedie de dimensiuni
istorice.
Mulți catolici sunt conștienți de asta, pentru că nu mai văd în
Biserica Ortodoxă un concurent sau un adversar. Din cauza asta îi ajută pe
ortodocși prin toate căile, pentru ca aceștia să își poată înființa parohii în Vest. Le dau biserici, ca să poată sluji Liturghia în altarele
catolice – un lucru de neimaginat, altădată.
Liturghie ortodoxă în „Capella Palatina”, Palermo
-Apropo: primăvara trecută, o delegație din Rusia a fost prezentă la un moment comemorativ din Sicilia, dedicat
ajutorului dat de soldații ruși victimelor cutremurului mare din Messina, din 1908. Clericii ruși de față au fost invitați să slujească Sfânta Liturghie pentru congregația ortodoxă locală, în Capela Palatina din Palermo.
-Ah, frumos. Rușii slujesc tot timpul Sfânta
Liturghie în Catedrala Sf. Nicolae din Bari. Am asistat odată la o liturghie
acolo, slujită de un mitropolit rus, circa douăzeci de preoți și un cor mare. Și mă gândeam: „Asta este Liturghia de care este nevoie în catedrala asta
frumoasă. Dar după ce s-a terminat, a început mesa latină... și îți vine să strigi. Îți vine să întrebi: „Ce căutați voi aici?”.
Într-un fel, lucrurile de genul ăsta sunt ieșite din comun, însă arată, totodată, faptul că mulți catolici nu mai sunt siguri dacă au dreptate.
Catedrala Sf. Nicolae, Bari, Italia
-Dintre cei care încă oscilează, credeți că ar putea fi persoane care să se îndrepte către ortodoxie? Sau poate
vor renunța la ambele confesiuni?
-Singurul mod în care cred că s-ar putea întâmpla așa ceva ar fi dacă aceste persoane s-ar îndrepta către ortodoxia din propria
țară; pentru că, dacă Dumnezeu nu face vreo minune nemaipomenită, care să
întoarcă pe toată lumea către ortodoxia bizantină, există această întreagă
cultură [occidentală], care prin însăși prezența ei împiedică acest lucru. Nu e
doar o chestiune de texte sau de formulări. Acești oameni trebuie să se întoarcă la propria lor ortodoxie, la propriile lor
tradiții. În toți acești ani, cât mi-am scris
cărticelele mele, ținta mea a fost una singură: ca
monah, am vrut să ajut oamenii să ducă o viață duhovnicească; să își redescopere și să își reintegreze propria moștenire spirituală – care, desigur, este aceeași cu a noastră, pentru că avem aceleași rădăcini. Însă reușita demersului meu –
cel puțin în rândul preoților – este aproape zero. Mai ales printre preoți. Cărțile mele sunt citite, în cea mai
mare parte a cazurilor, de mireni, nu de preoți sau de călugări. Călugării sunt cei care practică yoga, Zen, reiki și așa mai departe. Când le povestești asta călugărilor ruși, sunt șocați; nu își pot imagina că se întâmplă așa ceva. Eu nu îi
judec; slavă Domnului, El va fi Cel care va judeca lumea și nu eu. Însă asta înseamnă că oamenii nu caută o soluție, un răspuns, în interiorul propriei lor tradiții. Acești oameni se uită în afara ei, la
religiile necreștine. Pentru mine, un călugăr
catolic care practică meditația Zen este ca și cum călugării Zen ar spune rugăciunile Drumului Crucii. E total absurd.
În budism, suferința are altă origine şi este
depăşită altfel decât în creştinism. La ei nu există un Mântuitor care s-a
răstignit pe Cruce. Aşa că de ce ar medita călugării lor la opririle de pe
Drumul Crucii? Bineînţeles, ei nu fac aşa ceva.
-Şi cum ar putea un călugăr creştin, care crede într-un Dumnezeu personal,
să i se roage universului impersonal Zen?
-În mănăstirile acelea, au grădini Zen... Dar vă puteţi închipui opririle
Crucii într-o mănăstire Zen? Călugări budişti, care să îngenuncheze la fiecare
oprire? E ceva de neimaginat.
-Se comportă de parcă şi-au pierdut identitatea.
-Dar ce este şocant este că nici măcar nu încearcă să-şi exploreze propriul
„teren”, să îşi găsească propriile rădăcini; izvorul, care a fost înfundat cu
gunoi. Par să fie siguri că nu există şi nu a existat niciodată nimic, acolo.
Aşa că trebuie să căutăm şi acest izvor. Îmi aduc foarte bine aminte de
tinereţea mea de călugăr... Erau acolo, în mănăstire, călugări care considerau
că nu aveau nimic, acolo unde erau; că totul era sec. Apoi a apărut un maestru
Zen, un iezuit (foarte bine cunoscut; a murit de mult) şi a fost o revelaţie.
Cel puţin era ceva spiritual... Până atunci, nu văzuseră decât formalism. Cât
despre mine, mulţumită lui Dumnezeu, descoperisem Sfinţii Părinţi şi literatura
monahală de la începuturi, înainte să intru în mănăstire. Nu mănăstirea m-a
învăţat asta. Eu doar mi-am continuat căutările, în mănăstire.
-La Chevetogne?
Abaţia Chevetogne, Belgia
-Da. M-am dus acolo pentru că mi se părea mai apropiată de ceea ce
descoperisem în Grecia. Drept să spun, am fost trimis acolo. Eu intrasem într-o
abație benedictină, din
Germania. Părintele meu îndrumător, care îi sfătuia pe neofiți, abatele – un om sfânt – ținea la mine foarte mult și a văzut că nu mă aflam în locul potrivit. Așa că și-a sacrificat neofitul care promitea și l-a trimis la Chevetogne, să vadă dacă locul
acela i se potrivea mai mult. După ce am devenit călugăr, a venit personal să
mă vadă. Era un om sfânt. Duhovnicul meu – un părinte trapist – era tot un om
sfânt. Am avut șansa să cunosc nu puțini oameni sfinți, chiar și în Occident. Încă există.
Consider că drumul meu este de a dovedi – chiar și ortodocșilor – că este posibil, chiar și în tradiția apuseană, să redescoperim un teren comun și să trăim pornind de la această bază. Se poate
face asta – nu de unul singur, bineînțeles, ci numai cu harul lui Dumnezeu. Însă apoi am ajuns într-un punct în
care nu mai puteam suporta să fiu doar în comuniune spirituală cu Biserica
Ortodoxă, care îmi era atât de aproape de suflet. Vroiam o comuniune reală,
sacramentală. Așa că am cerut-o.
-Credeți că, mergând pe această cale a căutării rădăcinilor propriei tradiții apusene, există oameni care ar simți imboldul pasului pe care l-ați făcut dvs.?
-E greu de spus, pentru că, concret vorbind, nu este posibil pentru toată
lumea. În occident, Biserica Ortodoxă nu a
fost foarte bine reprezentată. Acum, lucrurile se schimbă. Am mulți prieteni care merg pe aceeași cale; sunt „ortodocși”, dar nu din punct de vedere confesional. Nu știu dacă vor deveni vreodată ortodocși propriu-ziși. Experiența m-a învățat că nu găsești întotdeauna ajutor din partea ortodoxă. Prozelitismul nu este ceva
normal în ortodoxie și uneori nu găsești nici măcar ajutor concret. Am avut și momente de descurajare. Era un teolog bine
cunoscut (nu-i spun numele)... Eram tânăr student – iar el ne-a interzis,
literalmente, mie și altor călugări din Chevetogne, să trecem la ortodoxie. Spunea: „Nu! Nu veți trece la ortodoxie! Trebuie să suferiți voi înșivă pentru tragedia separării.” Și așa am făcut, pentru
că nu aveam altă cale. M-am adresat unui mitropolit ortodox rus, cerându-i
ajutorul. Și nu m-a ajutat.
Pur și simplu a refuzat să stea de
vorbă cu mine. Asta a fost voia lui Dumnezeu. Dar la
momentul potrivit, totul a mers extrem de lin. Vă spun sincer. Ca o scrisoare
prin Poșta Elvețiană. Înainte de asta, însă, totul părea imposibil.
-Sunt sigură că totul se întâmplă potrivit voii și planului lui Dumnezeu, însă nu credeți că ortodocșii ar trebui, poate, să le dea mai mult curaj celor care caută sau ezită?
Celor care „sapă” adânc, dar nu ajung la rădăcini?
-Ar trebui ca acești oameni să își cunoască mai bine credința proprie și să fie capabili să își răspundă la întrebări. Nu ar trebui să îi critice pe toți și pe toate.
-Așa cum tind să facă mulți convertiți.
-Da, convertiții sunt cei mai aspri judecători. Însă, da, ar trebui să își poată răspunde la întrebările esențiale. Totuși - eu vorbesc despre propria mea experiență, din Elveția. Presupun că lucrurile sunt diferite în America, unde sunt sute de
biserici diferite, denominațiuni protestante - și toți sunt egali, ca să spun așa. Din păcate, sunt și zeci de Biserici Ortodoxe.
-Da, America are problema opusă: o paletă de opțiuni mult prea largă.
-Se creează confuzii.
-Chiar și așa, este greu pentru unii ortodocși americani să iasă în față și să spună: „Aceasta
este Biserica adevărată”.
-Și totuși, este mai ușor în America, pentru că acolo nu există o Biserică „dominantă”. Nu este ca
în Italia, Spania, sau chiar și în Germania, unde sunt două Biserici dominante – Catolică și Protestantă. Una lângă alta, sau una peste
cealaltă – în funcție de cum vezi problema – Biserica Catolică este confesiunea dominantă.
Presupun că orice activitate ortodoxă ar fi primită prost – cu atât mai mult cu
cât ortodocșii depind de bunăvoința Bisericii Catolice. Ca să găsești o biserică, să slujești – când ești prea sărac să îți construiești propria biserică – ai nevoie de bunăvoința episcopilor catolici. Dar cred că situația e diferită în America.
-Desigur, Biserica Catolică este puternică în America; însă în America de
Nord, la început, oamenii intrau într-un mediu protestant, anglo-saxon. Cu
toate acestea, Biserica Catolică a realizat multe lucrări caritabile, a adus
spitale și școli în America, deși multă lume uită asta.
-Da, dar nu ar trebui să uite.
În fine, sunt împotriva oricărui fel de prozelitism, dar trebuie să
răspundem la întrebări, să spunem cum stau lucrurile, dacă oamenii vor să știe. Dumnezeu îi cheamă pe toți în acest – să-i spunem – „loc potrivit”.
-O ultimă întrebare. Vi se întâmplă să intre în mănăstire la Sfinția Voastră oameni care nu sunt ortodocși și să vă pună întrebări despre ea?
Gabriel Bunge – tunderea în Marea Schimă
-Oamenii din partea locului mă cunosc de treizeci de ani, însă viața pe care am dus-o eu a fost întotdeauna o viață monahală, cu reguli foarte precise. Și pentru că ei nu cunosc călugări - nu sunt
călugări pe-aici (am avut câțiva frați franciscani în zonă, care nu sunt călugări) -, oamenii s-au întrebat
întotdeauna ce fel de frați suntem. Ne vedeau în straie negre, purtând bărbi; de obicei, cu glugi pe
cap și cu un aspect de-a
dreptul demodat. Sfântul lor local, din secolul al V-lea se îmbrăca și el tot așa, dar ei nu mai știu asta. Știau că suntem foarte apropiați de răsăritul creștin, de Sfinții Părinți - și că ceea ce spun astăzi nu diferă cu nimic față de ce am spus întotdeauna. Acesta este un lucru
pe care l-au observat oamenii, în momentul în care am devenit ortodox. O doamnă
– o simplă casnică, fără educație universitară, care știa că noi, ce-i de-aici, trecusem la ortodoxie – a spus: „Vreau să știți că pentru noi, o să fiți întotdeauna părintele Gabriel, părintele nostru și că faceți ceea ce ne-ați învățat și pe noi întotdeauna să facem: să ne întoarcem la rădăcini. Biserica
Ortodoxă este exact cum era la început.” Deci, o persoană simplă, fără studii
teologice poate sesiza tot înțelesul acestui lucru. Oamenii de aici nu au fost șocați. Nu au manifestat nici un fel de opoziție față de noi. Câteodată ni se întâmplă, mergând pe stradă, să fim întrebați: „Părinte, pot să vă întreb ceva?” Zic, bine.
„Sunteți călugăr ortodox?”
Zic, da. „Bravo!”.
[Oamenii de aici] nu mai sunt obișnuiți să vadă călugări. Singurii călugări pe care îi văd acum sunt monahi
ortodocși. Frații franciscani purtau haine de mireni, așa că dacă nu-i cunoșteai personal, n-aveai cum să știi că erau călugări. Însă călugării ortodocși sunt întotdeauna recunoscuți ca atare. Iar pentru cei care îi văd, nu este o
provocare. Se simt întăriți. Reacția lor e: „Bine! Bravo!”.
Trebuie să spun că nu mă așteptam la reacția asta. Când am fost numit stareț al mănăstirii (cuvânt mare, pentru o realitate mică), erau prezenți mai mulți catolici, mulți dintre ei călugări benedictini. M-au întrebat dacă pot să vină; vroiau să
fie prezenți. Au fost de față la slujba Sfintei Liturghii ortodoxe și i-am prezentat episcopului nostru, care i-a
primit prietenos. Tot acest lucru nu a fost perceput ca un act ostil împotriva
lor sau împotriva Bisericii Catolice, ci, mai degrabă, ca o consecință finală a ceea ce îi învățasem pe oameni întotdeauna.
-Au putut vedea astfel integritatea dvs.
-Mulți dintre ei ar vrea, chiar, să facă același lucru, dar sunt prea legați de lumea în care trăiesc – sau cunoștințele lor despre ortodoxie sau Tradiția apostolică sunt prea slabe.
Deci, trebuie să ne întoarcem la rădăcini.
Traducere: Mihaela Marinoiu
Căutăm
voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă,
italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa:
redactievremuri@gmail.com
0 comments:
Trimiteți un comentariu