Convertirea la creștinism a unei lesbiene, profesor universitar / Mărturii ale unor foști homosexuali și lesbiene (10)

marți, 3 decembrie 2013

| | |

 
de Rosaria Champagne Butterfield, 7 februarie 2013

Cuvântul Iisus îmi stătea în gât asemenea unui ghimpe; indiferent de cât de mult mă înecam, nu-l puteam da afară. Cei care se numeau creştini îmi provocau milă şi furie. Ca şi profesor universitar mă săturasem de acei studenţi care păreau să creadă că „a-L cunoaşte pe Iisus” însemna să cunoşti puţin altceva. 

Creştinii erau în special cititori neprofesionişti, întotdeauna profitând de ocazie pentru a insera un verset din Biblie într-o conversaţie cu acelaşi scop ca al unui semn de punctuaţie: pentru a o termina, dar nu şi desăvârşi. 

Prostesc. Lipsit de rost. Primejdios. Asta e ceea ce credeam eu despre creştini şi zeul lor Iisus, care în picturi îmi părea la fel de puternic ca un fotomodel dintr-o reclamă la Breck Shampoo. 

Ca profesor universitar de engleză şi de studii feministe, pe punctul de a deveni o radicală pe viaţă, îmi pasa de moralitate, dreptate şi compasiune. Pasionată de perspectivele asupra lumii ale lui Freud, Hegel, Marx şi Darwin, mă străduiam să stau alături de cei văduviţi de putere. Puneam mare preţ pe moralitate. Şi poate că l-aş fi putut înghiţi pe Iisus şi pe şleahta lui de războinici dacă n-ar fi fost alte forţe culturale care susţineau Dreptul Creştin. Remarcă sarcastică a lui Pat Robertson din Convenţia Naţională Republicana din 1992 m-a făcut să întrec  măsura: „Feminismul”, surâdea acesta în mod batjocoritor, „le încurajează pe femei să-şi părăsească soţii, să-şi ucidă copii, să practice vrăjitoria, să distrugă capitalismul şi să devină lesbiene.” Într-adevăr. Sunetul de dogmă creştină care mă-nconjura şi se îmbina cu politicile republicane îmi atrăgea atenţia. 

După ce cartea radicală mi-a fost publicată, m-am folosit de postul universitar pentru a înainta pprincipiile de la sine înţelese ale unei profesoare universitare de stânga şi lesbiene. Partenera mea şi cu mine aveam multe interese vitale: campania împotriva SIDA, sănătatea copiilor şi educarea lor, salvarea Golden Retriever-ilor, biserica noastră (Unitarian Universalist), asta numai ca să numesc câteva. Chiar dacă te încredeai în poveştile de groază ale lui Robertson şi a celor de soiul lui era greu să argumentezi că partenera mea şi cu mine eram orice altceva în afară de nişte buni cetăţeni şi buni îngrijitori. Comunitatea LGBT pune preţ pe ospitalitate şi-o aplică cu îndemânare, sacrificiu şi integritate. 

Am început să cercetez Dreptul Religios şi politicile lor de ură împotriva homosexualilor ca mine. Pentru a face asta, aveam nevoie să citesc singura carte ce, conform gândirii mele, i-a abătut pe atâţia oameni de la calea cea dreaptă: Biblia. În timp ce eram în căutarea unui erudit în privinţa Bibliei, care să mă ajute în cercetarea mea, mi-am lansat primul atac  asupra treimii nesfinte a lui Iisus, politicilor republicane şi a Patriarhiei, sub forma unui articol în ziarul local despre Promise Keepers. Era în 1997.

Eram o epavă. Nu voiam să pierd tot ceea ce iubeam. Dar vocea lui Dumnezeu îmi cânta o melodie optimistă de iubire printre rămăşiţele  lumii mele. 

Articolul a declanşat multe feedback-uri, atât de multe încât ţineam câte o cutie de xerox de fiecare parte a biroului meu: una pentru mailurile de la critici, altele pentru cele de la fani. Dar o scrisoare primită mi-a sfidat sistemul de organizare. Era de la pastorul Bisericii Prezbiteriene Reformate din Siracuza. Era o scrisoare binevoitoare şi curioasă. Ken Smith mă încuraja să explorez tipul de întrebări pe care le admir: Cum ai ajuns la interpretările tale? Cum de ştii că ai dreptate? Crezi în Dumnezeu? Ken nu argumenta împotriva articolului meu; mai degrabă îmi cerea să-mi apăr presupunerile care-l susţineau. Nu ştiam cum să îi răspund, aşa că am aruncat-o. Mai târziu în noaptea aceea, am cules-o din coşul de gunoi şi am pus-o înapoi pe biroul meu, de unde s-a holbat la mine o săptămână întreagă, confruntându-mă cu perspectiva asupra lumii care-mi cerea un răspuns. Ca intelectual postmodernist, operam din perspectivă istorică materialistă, însă creştinismul reprezintă o perspectivă supranaturală. Scrisoarea lui Ken lovea tocmai în integritatea proiectului meu de cercetare fără ca el să ştie asta. 

Prieten cu duşmanul 

Odată cu acea scrisoare, Ken a iniţiat în cazul meu doi ani în a-mi aduce mie, unei păgâne, biserica mai aproape. Doamne, îmi văzusem contribuţia de versete biblice pe placardele de la marşurile Gay Pride. Îmi era clar ca lumina zilei  faptul că acei creştini care mă batjocoreau în acele zile se bucurau de faptul că eu şi toţi cei pe care îi iubeam vom ajunge în iad. Nu asta făcea şi Ken. El nu mă batjocorea. El încerca o apropiere de mine. Deci, atunci când în scrisoarea lui mă invita la  cină, am acceptat. Motivele mele de la vremea respectivă erau sincere: cu siguranţă asta îmi va face bine la cercetare. 

Altceva s-a petrecut. Ken, soţia lui, Floy, şi cu mine am devenit prieteni. Au intrat în lumea mea. Mi-au cunoscut prietenii. Am făcut schimb de cărţi. Am discutat deschis despre sexualitate şi politică. Nu se purtau ca şi cum asemenea conversaţii îi murdăreau. Nu mă tratau ca pe o tabula rasa. Când mâncam împreună, Ken se ruga într-un mod de care nu mai auzisem înainte. Rugăciunile sale erau adânci. Vulnerabile. Se căia de păcate în faţa mea. Îi mulţumea lui Dumnezeu pentru toate lucrurile. Dumnezeul sau era sfânt şi hotărât, însă milostiv. Şi întrucât Ken şi Floy nu mă invitau cu ei la biserică, ştiam că eram în siguranţă ca prietenă a lor.  

Am început să citesc Biblia. Am citit în felul în care un lacom înfulecă mâncarea. Am citit-o de multe ori anul acela în traduceri multiple. La o cină unde partnera mea şi cu mine eram gazdele, prietena mea transsexuala J mă prinse într-un colţ în bucătărie. Şi-a pus mâna ei mare deasupra alei mele. M-a avertizat „cititul Bibliei te schimbă, Rosaria”. Tremurând, i-am şuşotit: „Dar dacă e adevărat, J? Dacă Iisus e cu-adevărat Domnul înviat? Dacă suntem cu toţii într-o mare încurcătură?”

J a răsuflat adânc. Mi-a spus „Rosaria, eu am fost un pastor prezbiterian timp de cincisprezece ani. M-am rugat ca Dumnezeu să mă vindece, dar n-a făcut-o. Dacă vrei, o să mă rog pentru tine.” 

Am continuat să citesc Biblia, iar în tot timpul acesta luptam împotriva ideii cum că a fost scrisă din inspiraţie divină. Dar Biblia a reuşit să-şi facă un loc mai mare înăuntrul meu. S-a revarsa în lumea mea. M-am luptat împotriva ei cu toată puterea mea. Apoi, într-o dimineaţă de duminică, m-am sculat din patul iubitei mele lesbiene, iar o oră mai târziu stăteam în banca dintr-o biserică Prezbiteriană Reformată din Siracuza. În conformitate cu tunsoarea mea nefeminină, mi-am reamintit că am venit să-l întâlnesc pe Dumnezeu, nu să mă integrez. Imaginea care-mi reverbera, aceea cu mine şi toţi cei dragi suferind în iad mi se revarsa în conştiinţa şi mă cuprindea în gheare. Mă luptam cu tot ceea ce puteam. Nu voiam asta. Nu cerusem asta. 

Am pus în balanţă urmările. Şi nu mi-a plăcut ce ieşea din calculul meu. 

Însă promisiunea lui Dumnezeu se reverberă în lumea mea asemea unor valuri. Într-o zi de sărbătoare, Ken a ţinut o predică la Ioan 7,17: „De vrea cineva să facă voia Lui, va cunoaşte despre învăţătura aceasta dacă este de la Dumnezeu sau dacă eu vorbesc de la mine însumi.” Versetul ăsta a scos la iveală primejdia în care mă aflam. Eram o intelectuală. Eram plătită să citesc cărţi şi să scriu despre ele. Mă aşteptam ca în toate domeniile vieţii înţelegerea să vină înaintea ascultării. Iar eu voiam ca Dumnezeu să-mi arate, pe măsură cunoştiinţelor mele, de ce homosexualitatea este un păcat. Voiam ca eu să fiu judecătorul, nu cel judecat. 

Cu toate acestea, versetul promitea înţelegere după ascultare. Mă luptam cu întrebarea: Chiar voiam să înţeleg homosexualitatea din punctul de vedere al lui Dumnezeu, sau doar voiam să mă cert cu el? M-am rugat în noaptea aia ca Dumnezeu să-mi dea voinţa de a da ascultare înainte de a pricepe. M-am rugat mult până-n zorii zilei. Când m-am uitat în oglindă, eram aceeaşi. Dar când m-am uitat în inima mea prin prisma Bibliei, m-am întrebat: „Chiar sunt o lesbiană sau toată chestia asta a fost doar un caz de identitate greşită? Dacă Iisus poate să nimicească lumea şi să desprindă trupul de suflet, ar putea face ca adevărata mea fire să răzbată? Cine sunt eu? Cine vrea Dumnezeu să fiu?” 

Apoi, într-o zi ca oricare alta, m-am întors către Iisus, fără absolut nimic. În acest război al punctelor de vedere, Ken era acolo pentru mine. Floy era şi ea acolo. Biserică care se rugase pentru mine de ani de zile era acolo. Iisus era cel învingător. Iar eu eram o epavă. Nu voiam să pierd tot ceea ce iubeam. Dar vocea lui Dumnezeu îmi cânta o melodie optimistă de iubire printre rămăşiţele lumii mele. Credeam oarecum ca dacă Iisus putea să învingă moartea, la fel putea să-mi şi reconstruiască lumea. M-am bucurat, mai întâi timid iar apoi cu patimă din consolarea Sfântului Duh. Mi-am odihnit sufletul într-o pace personală, apoi într-o comunitate, iar în ziua de azi, sub legământul unei unei familii, unde cineva îmi spune „sotie” şi mai mulţi mă numesc „mamă”.

N-am uitat de sângele vărsat de Iisus pentru această viaţă a mea.

Iar viaţa mea de dinainte îmi stăruie în marginile inimii mele, strălucind şi tăioasă ca un cuţit.
 
(Rosaria Champagne Butterfield este autoarea volumului The Secret Thoughts of an Unlikely Convert. Ea locuiește împreună cu familia ei în Durham, Carolina de Nord. Soțul ei este preot la biserica presbiteriană din Durham.)
 
Traducere: Flavia-Maria Hemcinschi
 
Căutăm voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com