APOSTOLUL
Fraţilor, vă
îndemn, eu cel întemniţat pentru Domnul, să umblaţi cu vrednicie, după chemarea
cu care aţi fost chemaţi, cu toată smerenia şi blândeţea, cu îndelungă-răbdare,
îngăduindu-vă unii pe alţii în iubire, silindu-vă să păziţi unitatea Duhului,
întru legătura păcii. Este un trup şi un Duh, precum şi chemaţi aţi fost la o
singură nădejde a chemării voastre; este un Domn, o credinţă, un botez, un
Dumnezeu şi Tatăl tuturor, Care este peste toate şi prin toate şi întru toate.
Iar fiecăruia dintre noi i s-a dat harul după măsura darului lui Hristos.
EVANGHELIA
LUCA 10, 25-37
În vremea aceea a
venit la Iisus
un învăţător de lege, ispitindu-L şi întrebându-L: Învăţătorule, ce să fac eu
ca să moştenesc viaţa de veci? Dar Iisus l-a întrebat: ce este scris în Lege?
Cum citeşti? Iar el, răspunzând, a zis: să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din
toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din toată vârtutea ta şi din tot
cugetul tău; iar pe aproapele tău, ca pe tine însuţi. Atunci Iisus i-a spus:
drept ai răspuns, fă aceasta şi vei fi viu. Dar el, voind să se îndreptăţească
pe sine, a zis către Iisus: şi cine este aproapele meu? Iar Iisus, răspunzând,
a zis: un om oarecare se cobora din Ierusalim în Ierihon şi a căzut între
tâlhari, care, după ce l-au dezbrăcat şi l-au rănit, s-au dus, lăsându-l abia
viu. Din întâmplare un preot cobora pe calea aceea, dar, văzându-l, a trecut pe
alături. Tot aşa şi un levit, sosind la acel loc, a venit, a văzut şi a trecut
pe alături. Dar un samarinean care era călător, ajungând lângă el şi văzându-l,
i s-a făcut lui milă de el şi, apropiindu-se, i-a legat rănile turnând peste
ele untdelemn şi vin; apoi, punându-l pe dobitocul său, l-a dus la o casă de
oaspeţi şi a avut grijă de el. Iar a doua zi, la plecare, scoţând doi dinari,
i-a dat gazdei şi i-a zis: ai grijă de el şi ce vei mai cheltui, când mă voi întoarce,
eu îţi voi da înapoi. Deci care din aceşti trei ţi se pare că a fost aproapele
celui care căzuse în mâinile tâlharilor? Iar el a răspuns: cel care a făcut
milă cu el. Atunci Iisus a zis către el: du-te de fă şi tu asemenea.
Pr. Constantin
Coman: Iubirea teoretică și iubirea „departelui”
R. Rădulescu: Părinte profesor,
cine este aproapele meu? Este o întrebare la care Mântuitorul Hristos răspunde
printr-o pildă, redând o întâmplare ipotetică sau poate chiar reală. Concluzia
acestei întâmplări o trage chiar întrebătorul. Astăzi, în jurul nostru este
multă suferinţă. Vedem şi luăm contact cu suferinţa şi noi, în mod real, lângă
noi, dar şi prin mass-media. Mijloacele de comunicare ne dau tot felul de
situaţii în care oamenii suferă din diferite motive, iar cea mai la îndemână
reacţie a noastră este compasiunea. Este suficient acest tip de reacţie, pentru
noi cei de astăzi?
Pr. Coman: Am să citez un
călugăr atonit, care evalua cele spuse de noi cu expresia: „decât nimic…!”
Aşadar, decât nimic este bună şi compasiunea! Comunicarea aceasta aproape
simultană a informaţiei despre un eveniment neplăcut, petrecut undeva departe
de noi, s-ar părea că ne aduce aproape de evenimentul respectiv, că ne
transformă în aproapele celui căzut între tâlhari. Dar nu este chiar aşa.
Distanţa se păstrează, tocmai pentru că noi suntem în imposibilitatea de a face
ceva practic. Este o provocare foarte mare într-adevăr, pentru că, tot
aşezându-ne în postura de compătimitori sau solidari de la distanţă, este
foarte posibil să ne tocim sensibilitatea faţă de astfel de situaţii şi de
eroii lor. Intervine o anumită inerţie, o rutină.
Apoi, mai există un
risc, acela al liniştirii conştiinţei. Ne tot spunem în sinea noastră, că dacă
am fi fost la faţa locului am fi făcut ceva, n-am fi stat cu mâinile
încrucişate. Nu trebuie să fim chiar atât de siguri. Se poate instala chiar o
uşoară ipocrizie. Tot având noi compasiune pentru cei de departe, ne convingem
că suntem sensibili, buni la suflet, miloşi, iubitori şi tragem concluzia
inevitabilă că, în situaţia în care nu ne manifestăm ca atare, faţă de cei din
jurul nostru, atunci respectivii sunt de vină. Dacă am fi un pic oneşti cu noi
înşine, am putea observa că iubim mai mult pe cei de departe decât pe cei de
aproape. În situaţia aceasta ar trebui să recunoaştem că dragostea noastră este
mai curând una teoretică, decât una aplicată. Sau, chiar ipocrită!
Putem face ceva şi
de la distanţă pentru cei în necazuri şi în nevoi… Din perspectiva noastră
creştinească, cel care este martor, chiar şi prin intermediul televizorului, al
unor astfel de evenimente poate să se roage lui Dumnezeu. Rugăciunea este mult
mai mult decât o compasiune pasivă. Să se aşeze în genunchi, să-şi aprindă
candela, să-şi aprindă lumânarea şi să spună lui Dumnezeu: „Doamne, eu nu pot
să ajung acolo, dar Tu poţi să ajungi, Te rog pe Tine, prin sfinţii Tăi, prin
îngerii Tăi şi prin Maica Domnului, fă ceva!” Cred că gestul acesta,
creştineşte vorbind, ar fi o ieşire din inerţia nefăptuirii, a compasiuni şi a
solidarităţii pasive, ar fi o ieşire mult folositoare.
R.Rădulescu: De ce v-am pus
această întrebare? M-am gândit că, în Evanghelii şi în limba română, cel căruia
poţi să-i vii în ajutor, se cheamă aproapele nostru. Îi mai spunem şi semenul
nostru, dar parcă aproapele este mai „aproape”. M-am gândit chiar şi la
distanţa fizică dintre cel care are nevoie de ajutorul meu şi mine. Vă întreb:
care este, în limba greacă, termenul pe care îl foloseşte Evanghelia pentru
aproapele, pentru cel cu care eu vin în contact şi chiar pot să fac ceva pentru
el?
Pr. Coman: Atât textul
original cât şi versiunea românească vorbesc despre aproapele cu sensul
propriu, adică cel de lângă tine. În limba greacă termenul este plision. Şi nu
este deloc întâmplător. Evangheliile nu folosesc termenul semenul nostru,
pentru că este mult mai general şi mai abstract. Discursul Mântuitorului este
extrem de aplicat. Se adresează direct ascultătorului sau cititorului şi-l
invită la lucruri foarte concrete. Aş dori să reţinem acest lucru. Mântuitorul
vorbeşte cu tot dinadinsul despre cel de lângă noi şi ne cere pe acesta să-l
avem în vedere înainte de orice. De cele mai multe ori, pe cel de lângă noi, cu
nevoile sau necazurile lui, poate mai mici decât cele pe care le vedem la
televizor, nu ne este la îndemână a-l ajuta. Spre el ne cheamă, de fapt,
Mântuitorul Hristos să luăm aminte, spre cel de lângă noi, nu spre cel de la distanţă,
pe care nu-l putem ajuta.
Cel de lângă noi
reprezintă provocarea imediată a relaţiei, a mediului în care suntem chemaţi să
ne producem, a spaţiului în care suntem chemaţi să împlinim poruncile lui
Dumnezeu. Paradoxal, în zona relaţiei cu aproapele, găsim foarte multe
justificări de a nu fi solidari, de a nu arăta prea multă compasiune, de a nu
arăta prea multă dragoste şi ajutor. De ce? Pentru că cel de lângă noi, de
foarte multe ori ne irită, ne deranjează, are chiar revendicări la adresa
noastră, are şi nedreptăţiri. În fapt, omul când este aproape de noi, ne şi
deranjează. El ne este foarte drag când este departe, pentru că nu ne cere mare
lucru sau dacă ne cere, neputând noi să-l ajutăm, compasiunea, cu care am
început discuţia, pare a fi suficientă.
De aceea
Mântuitorul Hristos se luptă, în primul rând, în Evanghelia Sa cu ipocrizia.
Este foarte clar în porunca Sa: „Să iubeşti pe aproapele tău…!” Eşti chemat
să-i iubeşti pe cei de lângă tine, începând cu soţul, cu soţia, cu copiii, cu
tata, cu mama, cu vecinii, cu colegii şi după aceea pe cei de la distanţă, dacă
îţi mai rămâne suficientă forţă.
R. Rădulescu: Putem spune că
cel căzut între tâlhari i-a dat peste cap planurile samarineanului, care s-a
gândit că trebuie să intervină să-l ajute pe respectivul om şi, probabil, a
renunţat la treburile pe care le avea în ziua aceea. Nu s-a întâmplat lucrul
acesta în cazul celorlalţi doi, care au trecut indiferenţi pe lângă cel căzut.
Este posibil ca amândoi să fi avut în plan nişte treburi, să-şi împlinească
nişte sarcini în ziua aceea. Samarineanul şi-a lăsat treburile sale deoparte şi
a intervenit, nu doar aruncând ceva, sau spunându-i o vorbă, ci l-a luat pe
omul acela şi s-a ocupat de el aproape o zi întreagă. De aici putem înţelege că
în a face bine este nevoie nu de un simplu gest reactiv, ci de puţină
creativitate, să te gândeşti de ce are nevoie omul, în primul rând, şi cum să
faci binele, pentru că a face binele nu este chiar aşa uşor, se pare.
Pr. Coman: Este în discuţie
aici şi o scară axiologică, a ierarhiei valorilor. Mântuitorul Hristos vorbeşte
despre prima poruncă şi despre cea de-a doua: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul
tău şi pe aproapele tău, că pe tine însuţi!” Aceasta ar fi prioritar pentru
toată lumea. Tot ceea ce alcătuieşte viaţa noastră de fiecare zi, grijile
noastre, profesiunea noastră, proiectele noastre materiale, se subsumează
acestei porunci, acestor două porunci în care se recapitulează toate celelalte.
Aşa cum spuneaţi,
binele nu se poate face fără jertfă. Jertfa ce înseamnă? Înseamnă să renunţi la
interesul tău imediat pentru a te preocupa de celălalt. Adică intri în sfera
interesului altcuiva. Într-o situaţie ca aceea din parabola noastră, tu nu ai
un interes personal, dar aproapele tău are nevoie vitală de ajutorul cuiva. Atunci,
tu renunţi la interesul tău şi te îndrepţi spre celălalt. Dacă se face acest
gest, desigur în libertate, el se cheamă jertfă, sacrificiu, iar sacrificiul
este temelia filozofiei noastre de a trăi, a creştinilor, filozofie care este
recapitulată în Sfânta Cruce. Crucea înseamnă sacrificiu de sine, înseamnă
jertfă. La jertfă ne cheamă Mântuitorul Hristos, iar binele, într-adevăr, cere
întotdeauna sacrificiu. Nu putem face un bine cuiva fără sacrificiu.
R. Rădulescu: Vreau să vă supun
atenţiei o problemă pusă în Evanghelia Samarineanului milostiv. Asistăm acum la
o Campanie anti-cerșit, în societatea noastră românească, şi am observat că se
exploatează oarecum o frustrare pe care am putea-o avea noi cei care luăm
contact cu anumiţi cerşetori pe stradă, aflând că ei ar câştiga foarte mult
într-o zi, mult mai mult decât nişte oameni care muncesc. De aici concluzia că
nu s-ar cădea să mai răspundem sau să mai fim milostivi faţă de o mână întinsă
la o intersecţie sau în altă parte. Cum să reacţionăm sau ce atitudine să avem
din punct de vedere creştinesc, din punctul de vedere al autenticului vieţii
creştine, în faţa acestor provocări pe care le fac unii cerşetori pe stradă sau
oriunde?
Pr. Coman: În tradiţia noastră
bisericească, există îndemnul ca să asude banul în mâna ta până când îl dai,
adică se invocă un discernământ foarte serios atunci când faci actul de
milostenie. Putem spune, în principiu, că este binevenită Campania de eliminare
a unui rău social, ca cel al instituţionalizării cerşitului. Sigur că ea
presupune riscuri. Îi afectează şi pe cerşetorii neinstituţionalizaţi sau
neexploataţi. Dar, personal, consider că sacrificiul este sufìcient de mic,
pentru a extirpa un râu atât de mare. Faptul că unii semeni ai noştri cu
neputinte, cu handicap, sunt exploataţi de către şi în interesul unor semeni ai
lor, pentru câştig personal, este un lucru reprobabil. De aceea, spuneam,
personal sunt de acord cu această Campanie. Nu ştiu dacă şi Sfânta noastră
Biserica este de acord. Paralel cu acest lucru, eu recomand credincioşilor mei
la biserică, celor care se spovedesc la mine, tinerilor cu care mă întâlnesc
pentru a ne sfătui, să-şi sporească atenţia pentru a depista pe cei cu adevărat
nevoiaşi din jurul lor:
„Luaţi aminte, le
spun, că oamenii care au nevoie de voi, de ajutorul vostru, sunt de cele mai
multe ori în jurul vostru, trimişi de Dumnezeu. Vi-i scoate Dumnezeu în cale.
Fiţi sufìcient de viglienti ca la aceştia să reacţionaţi. Cei cu adevărat
nevoiaşi sunt de obicei foarte ruşinoşi, sunt bine crescuţi, au un bun simţ
exagerat, şi suferă fantastic de mult. Să luăm aminte la vecinii noştri, la
oamenii cu mulţi copii pe care îi putem descoperi. Sunt lângă noi aceia care au
nevoie de ajutorul nostru. Se îngrijeşte Dumnezeu să-i trimită, acolo unde este
suflet generos gata să ajute”.
(din: Pr.
Constantin Coman, „Dreptatea lui Dumnezeu şi dreptatea oamenilor”, Editura
Bizantină, Bucureşti, 2010)
Sursă: Război întru Cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu