Părinte Arsenie, ce le recomandaţi în
primul rând creştinilor care doresc să sporească în viaţa duhovnicească?
Recomand o
stare de veselie interioară, din inimă, care înseamnă rugăciune neîncetată. O
stare de veselie adevărată, degajată de problemele vieţii, de problemele
cărărilor vieţii, a unuia şi a altuia. O stare de veselie cu orice chip. Dacă-i
întristare, se clocesc ouăle diavolului. E o stare de absenţă, de întunecare.
Dacă un om nu moare de pe poziţia de trăire, de înălţare, de steag, toată creaţia
suferă. Noi trăim într-o mare unitate, toată creaţia lui Dumnezeu. Dacă ne
despărţim de marea unitate, suntem pe poziţie de anulare, de auto anulare.
Deci,
recomand, o poziţie de trăire. Pentru că tragedia întregii lumi trebuie plânsă
ca propriile noastre păcate. Şi starea de rugăciune înseamnă o stare de
prezenţă. Eu nu recomand, ca duhovnic ce toată ziua stau de vorbă cu lumea care
are nevoie de o verticalitate, nu recomand nevoinţe. Recomand stare de prezenţă
continuă care înseamnă recunoaşterea forţelor de bine din tine.
Aţi cunoscut astfel de oameni care aveau o
asemenea stare de prezenţă continuă?
Ei, acuma
adevărul este că e o problemă aici...; asta e o întrebare la care nu se poate
răspunde întru totul. Oamenii îşi păstrează ascunsă viaţa lor. Am trăit în
puşcării 14 ani. Am stat cu fel de fel de conducători ticăloşi. Eram într-o
relaţie şi cu părintele Stăniloae, bineînţeles respectând proporţiile, că eram
prichindel pe lângă el. La procesul Rugului Aprins – am fost amândoi în acelaşi
lot – el s-a purtat cam şovăielnic. Dar când a intrat în temniţă, când a
întâlnit acolo mari trăitori care erau de 20 de ani în închisoare, care
cunoşteau Noul Testament aproape pe de rost – puţini erau care nu ştiau toate
scrierile lui Ioan Evanghelistul – Stăniloae a rămas impresionat pentru că nu
există nimic, absolut nimic niciodată, fără voia lui Dumnezeu. Căci zice
Mântuitorul: „Nu se mişcă fir de păr fără voia Mea”. Suntem conduşi, guvernaţi
de Dumnezeu în toată mişcarea noastră. Deci trebuie să fim atenţi. În
închisoare erau oameni de rugăciune. Am trăit cu ei, cu Gafencu, Virgil
Maxim... L-am avut pe Virgil chiar în celulă. Am stat împreună, l-am avut
aproape ca un ucenic. Am stat mult timp în doi, în celulă – la Aiud vorbesc; apoi pe mine
m-au ţinut ani de zile la zarcă. Zarca era la Aiud o închisoare în închisoare. Nu ştiţi. Făcută
de unguri pentru români. Acolo nu vedeam nimic. Ne scoteau afară zece minute pe
lună. Vă daţi seama, erai cu totul suspendat de tot ce-i materie! În asemenea
condiţii, toţi creştinii aceştia se rugau. Dar care era intensitatea
rugăciunii, asta e greu de apreciat – ca să satisfacem noi acum lumea curioasă
de astăzi.
Deci,
recomand o stare de veselie care, încă o dată zic, înseamnă rugăciune
neîncetată.
De ce Sfânta Liturghie este considerată
cerul coborât pe pământ?
Sfânta
Liturghie face abstracţie de la orice fel de comparaţie. Sfânta Liturghie-i
cer, e Dumnezeu. În mâna omului, bineînţeles. E cel mai important, cel mai mare
lucru posibil. Şi de multe ori mă gândesc ce cinste are omul. Pentru că
Dumnezeu a creat două lucruri nemaipomenite care nu se pot repeta. A creat o
femeie distinsă care a născut un Dumnezeu şi a creat preoţia care-L coboară de
sus şi Îl naşte din nou pe Sfânta Masă. Ce ziceţi de lucrul acesta? Nu e o coajă
de pâine acolo, e un Dumnezeu, e o creaţie întreagă. Cum aş îndrăzni să o
compar, cu cine, cu ce rugăciune, cu ce sfinţenie? E chiar Dumnezeu, întrutotul
pe Sfânta Masă. Şi lucrarea aceasta o săvârşeşte omul.
Pentru că
fiinţa umană – aşa cum zice şi Sfântul Grigorie de Nyssa – este copleşitoare,
de neînţeles. Dumnezeu are încă taine ascunse cu privire la om, pe care nu le
cunosc nici îngerii. Omul este cu totul superior în creaţie. Lupta Satanei,
asiduă şi chiar finală, este să nu recunoaştem că putem fi în asemănare cu
Dumnezeu. Da, suntem creaţi aşa. Recunoaştem, nu recunoaştem, aşa suntem
creaţi. Nimeni din creaţie nu-i ca omul. El este singura verigă posibilă de
legătură între Dumnezeu şi creaţie. Omul. Lui i s-a încredinţat marea
răspundere să supravegheze întreaga creaţie, el este stăpânul creaţiei. Omule,
omule, uite pe cine bagi tu în iad! Pe tine, adică, atunci când mergi pe calea
pierzării.
Aşa că
Liturghia, în sfârşit, nu-i o lucrare omenească, ea este peste îngeri şi peste
orice. Este chiar El. Da. Eu sunt Cel ce sunt, aici şi acum.
Învierea
lui Hristos s-a făcut... Nu numai El a înviat. Toată creaţia a avut un moment
de recucerire şi de reînviere. Dar toată gloria acestei nemaipomenite
întâmplări, de care ne e şi frică să amintim, n-ar fi fost aşa de valoroasă
dacă n-ar fi fost crucea mai întâi. Deci poziţia aceasta este: întâi suferinţa
şi pe urmă plata. „Cine fuge de Cruce fuge de Dumnezeu”, zice Sfântul Teodor
Studitul.
Nu cer
nimic altceva decât un pic de trezvie. Dumnezeu nu-i supărat pe noi atât de
mult pentru anumite greşeli, pe cât este de supărat că suntem nepăsători. Să nu
amânăm trezirea duhovnicească.
În ierarhia
din Biserică nu împăratul este cel mai mare sau patriarhul. Cine e mai smerit,
acela este mai mare în Biserică, în Împărăţia cerurilor. Smerenia este singura
cale de salvare.
Vă rugăm să ne explicaţi mai mult citatul
din Sfântul Teodor Studitul.
Eu am vreo
44 de arestări, iar la
Rugul Aprins am fost condamnat 40 de ani. Voiculescu,
Stăniloae, Mironescu şi toţi ceilalţi au primit câte 15 ani. Mie mi-au dat 40
de ani. Sigur că m-am distrat când m-au condamnat, dar m-a costat. Că mă tratau
peste tot ca pe un mare criminal. Chiar la Jilava un căpitan m-a întrebat în timp ce mă
dezbrăca şi mă tundea:„Ce-ai făcut, mă?” „N-am făcut nimica, mă!”, i-am zis eu.
„Mă, dacă nu făceai nimic te condamna la 10–15 ani, dar 40 de ani...” Vedeţi,
dacă nu făceam nimic, tot mă condamna la 10–15 ani. S-a dat de gol, ştiţi. Iacă
cu cine-aveam de-a face. Iacă cin’ te dezbrăca, iacă cin’ te omora...
Important
este ca tu să ai o poziţie de prezenţă. Nu m-au omorât, deşi mă urmăreau, mă
băgau pe la răcitor, la camere frigorifice. În trei zile mureai, după socoteala
lor. N-am murit în trei zile. Mi-au dat cinci. N-am murit în cinci zile. Mi-au
dat şapte, n-am murit. N-a vrut Dumnezeu. Dar a fost greu. Important e ca acolo
unde eşti să fii prezent. Şi, fie ce-o fi, de acum. Om sunt, un pai în vânt. Nu
mai conta moartea, părinţilor. Moartea era salvare! Dar există un duh, o linie,
o rază de viaţă în om care nu cedează. Şi n-avem alt ideal decât de-a ne hărăzi
Dumnezeu fericirea să murim chinuiţi şi sfârtecaţi pentru scânteia de adevăr ce
ştim c-o avem în noi, pentru a cărui apărare vom porni la încleştare cu
stăpânitorii puterilor întunericului pe viaţă şi pe moarte. Asta-i deviza
fiecărui creştin. Dacă nu-i aşa, atunci „mortua est” – Moartă eşti.
În tinereţe
eram singurul din sat care mergeam la biserică. Nu babă, nu moş, nu nimica,
eram eu singur. Şi a zis preotul „am şi eu unul care vine la biserică, dar nici
el nu stă pân’ la sfârşit”. Eu când am auzit vorba asta... Nu ştiam, eram un
copil. Când începea predica, credeam că s-a terminat totul. Nu ştiam eu de
Liturghie, eram copil. De atunci n-am mai ieşit din biserică până nu ieşea şi
preotul, să fiu sigur că s-a terminat. Eu sunt macedonean după tată. Tata lui
bunicul meu a fost preot în Macedonia, de unde şi numele de Papacioc. La
origine, ne-a chemat Albu.
În sfârşit... nu facultăţi, nu academii, nimic
nu te formează cât o stare de prezenţă continuă: ca închisorile, ca suferinţa.
O mare greşeală dacă o ignorează cineva. Când Mântuitorul era pe lacul
Ghenizaret, cu apostolii, a zis „Să mergem pe ţărmul celălalt” S-a culcat în
corabie. În timpul ăsta valurile creşteau. „Doamne, Doamne, scoală că pierim!”,
au strigat apostolii. „Vă şi vedeaţi în fundul mării cu Mine cu tot!”. Adică,
ştiţi: „N-am spus Eu bine, să mergem pe malul celălalt? Voiaţi fără valuri?
Voiaţi fără încercări?” Păi nu se poate. Pentru că practic toate astea îţi
topesc mai mult inima spre marile puteri, spre Dumnezeu. Cine fuge de Cruce
fuge de Dumnezeu! Toţi Sfinţii Părinţi spun lucrul acesta. Aşa că nu ignoraţi,
nu refuzaţi suferinţa. Nu căutaţi Crucea, dar dacă vine ţineţi-o! Mântuitorul
n-a vrut Crucea, dar când i s-a dat n-a mai lepădat-o. N-a cedat deloc. L-au
jupuit, dar n-a cedat. N-a zis deloc precum vroiau duşmanii Lui.
Aşa că
numai şi numai prin Cruce putem ajunge la Înviere. În concluzie, să ştii să
mori şi să înviezi în fiecare zi. Pentru că viaţă înseamnă moarte continuă.
Despre anii pe care i-aţi petrecut în viaţa
de pustie, ce ne puteţi spune?
Viaţa de
pustie e atât de suspendată încât n-ai putinţa să vezi ceva cu picioarele pe
pământ, aşa că nu poată să înţeleagă cineva din afară ce se petrece la pustie.
E o prezenţă şi o creaţie întreagă în inima şi în mişcarea pustnicului.
Am avut în
acei ani şi spaimă, dar m-a ajutat Dumnezeu să îmi ţin prezenţa. Lupii erau
foarte îndrăzneţi. Nu mă temeam de urşi ca de lupi. Pentru că lupii sunt
flămânzi şi atacă în ceată. În pădure e mai uşor pentru tine că lupul nu are o
mişcare flexibilă la gât ca să se uite aşa, stânga-dreapta. Are privirea
directă. În pădure copacii îl păcălesc, el crede c-ar fi oameni. Şi are o
teamă. Am văzut la toate animalele posibile că au o teamă de om. Au o teamă de
moarte. Fie că făceam o mişcare să gonesc urşii, fie că făceam o mişcare să
gonesc lupii, dar toţi se temeau. Chiar lupii ăştia obraznici. Da, nu a fost o
problemă grea, asta. Dar te ţinea prezent. Te uitai în toate părţile.
Însă fără
discuţie trebuie să recunosc – nu ştiu în ce măsură puteţi să mă-nţelegeţi – că
ne ţinea puterea lui Dumnezeu. Era o viaţă suspendată, desprinsă şi de cuvinte
şi de înţelegerea oamenilor care n-au trăit cât de cât, cu mare dăruire
mântuirea vieţii lor. E greu să vorbeşti despre nişte lucruri de înălţime… Nu
mai erai viu. Şi totuşi erai viu. Îmi amintesc multe: zăpadă, la un moment dat
a nins, a nins paisprezece zile, zi şi noapte. S-a acoperit orice cărare, orice
drum.
Aveam un
izvor la o distanţă cam de două sute de metri de coliba unde stăteam. Până la
izvor erau şi lupi care pândeau căprioarele ce veneau să se adape. Dar eram şi
eu tot o capră, ştiţi... Tot aveam nevoie de izvor. Iarna nu era o problemă, că
era zăpadă şi topeai zăpadă. Câteodată când o topeai, ţi se înfigeau acele de
brad în gât. Şi era atât de nesuferit.
Sunt multe
lucruri. Cum să exemplific, cum să le materializez? M-am folosit mult. Dar nu
eram un om al pustiei. Dacă nu ai o stare de smerenie, oriunde ai fi în viaţă,
dar mai ales în puşcărie şi în pustie, n-o duci.
Unde a fost mai greu: în pustie sau la
închisoare?
Acum, vă
daţi seama, în închisoare nu credeau în Dumnezeu, nenorociţii paznici. Şi erau
foarte sălbăticiţi, îndârjiţi. La
Aiud am avut un şef de gardieni acolo, la zarcă, se numea
Biro. Pe ungureşte înseamnă primar. Era rău de tot.
Cei de la
puşcărie nu credeau în Dumnezeu. Şi erau primejdioşi. În pustiu luptai cu
dracul. Dracul credea în Dumnezeu. Se temea de El. Puteai să-l ţii pe diavol la
distanţă, de aceea nu mă speriam. Că te trăgea, trăgea haina de sub tine, o
blană de piele pe care stăteam lungit noaptea. Se întâmplau multe lucruri. Dar
nu era primejdios. Eram totuşi liber. Şi oamenii, părinţilor, nu preţuiesc
viaţa de libertate. Mai mult, nu preţuiesc suflarea şi răsuflarea, că tot de la Dumnezeu sunt.
Nu-i
supărat Dumnezeu pe noi atât de mult pentru păcate, cât este supărat că suntem
nepăsători. Asta trebuie propovăduit la toată lumea. Şi vă spun şi eu vouă,
acum, tot aşa. Faceţi act de prezenţă la Dumnezeu : „Doamne, Tu m-ai făcut, Tu mă iei”.
Ne-a creat singuri numai pentru El, nu şi pentru dracul, pentru patimi. Nu ne
jucăm cu timpul ăsta.
Am avut
ocazie să fiu chemat de multe ori la căpătâi de morţi. Că eu, peste şase ani,
împlinesc o sută de ani. Am avut o viaţă trăită cu adevărat: puşcării, viaţă
intensă, viaţă care măsura suflarea şi răsuflarea zi de zi, clipă de clipă
chiar. Deci te obliga să iei o atitudine. Că nu puteai să cedezi. Că era proba
de credinţă sau de necredinţă. Nu te jucai. Dar nu m-am folosit aşa, până în
adâncul deliberativ al lucrurilor, ca la căpătâiul morţilor. Ţipete...
sentimente omeneşti...muribunzii vedeau draci, aşa cum ştim că vin. Vedeau
păcatele aşa cum le-au făcut, nu cum le-au spovedit. Şi vroiau să le
spovedească, dar nu mai puteau... Înapoi nu se mai putea, căci venise aia. Aia,
moartea, nu vine să-i faci o cafea. Vă daţi seama ce spaimă era, că erau
suflete trezite acum înainte de moarte şi intrau într-un necunoscut şi începeau
să apară toate aşa cum ni se arată în Scripturile divine. Spune aşa un Sfânt
Părinte: „Aş vrea să înţelegeţi: dacă chinurile iadului sunt la nivelul
chinurilor din ziua morţii, e destul”. E groaznic.
Şi uite,
toţi doreau să mai trăiască o zi. Şi zicem noi, care ne scăldăm în ani: „Ce
faci într-o zi?” Nu într-o zi, într-o clipă poţi să faci mult. Că Dumnezeu
n-are nevoie de cuvintele noastre, are nevoie de inima noastră. Şi putem să I-o
dăm într-o clipă.
Aici să fie
atenţi duhovnicii! Să nu fie de partea lor când zic: „mi-a spus părintele
cutare, că pot să… ”. Şi-n acest fel ei îşi susţin punctul lor de vedere
erotic. Au nevoie de un sprijin, de un cuvânt, de girul unui cleric.
Înţelegeţi? Nu stăm de vorbă.
Uite, eu
chiar azi am avut o discuţie: i-a spus doctorul la o tânără că, dacă păstrează
sarcina, moare sigur. Eu i-am zis: „mori pe datoria supremă de mamă, că
te-aşteaptă viaţa veşnică, fericită”; „asta n-o fac, nu se poate”, a răspuns.
Vedeţi, vroia aprobarea unui cleric, dacă se poate cu nume şi renume. Nu!
Doctorii n-au nici o autoritate, vor să trăieşti, dar eu vreau să trăieşti
dincolo, în veşnicie. Va să zică, avem ce să le spunem.
Să trăiască
creştineşte! Vreau să vă spun că nu-i de glumă dacă nu te-astâmperi. Se pot
întâmpla lucruri îngrozitoare, de nedescris, cum am chiar acum un caz. Vrei, nu
vrei, trăieşte viaţa aşa cum a ordonat-o Dumnezeu şi cum o propovăduieşte
Biserica şi gata. Cei care nu se luptă cu patimile nu cunosc bucuria biruinţei
duhovniceşti. Nu o cunosc. Acum nu-i un alt Hristos diferit de Cel din vechime.
Nu putem să schimbăm învăţătura lui Dumnezeu după cum ne convine. Acelaşi
Hristos, cu întregimea învăţăturii Lui, rămâne peste toate veacurile.
Din punct de vedere duhovnicesc, cum vedeţi
viitorul ţării noastre?
E o
întrebare îndrăzneaţă şi o să fie un răspuns sfios. Eu, personal – judec după
inima mea –, văd o mare răspundere, văd un mare răspuns pe care nu-l poate da
decât Ţara Românească în lume, cândva. Consider că în România e cea mai
adecvată viaţă, răsuflare şi suflare, după Scriptură. România este milostivă şi
nu duce un război de distrugere, ci numai de avanpost, de apărare. Tocmai
poziţia Scripturii. România o văd având o mare misiune în lume. Sigur că nu din
punct de vedere economic numaidecât, ci din punct de vedere mântuitor
numaidecât. Şi, asta contează! Că Dumnezeu rabdă, rabdă, dar şi înainte apucă.
Şi noi,
care vedem lucrurile acestea, la întrebarea asta îndrăzneaţă răspundem: suntem
români şi cum să nu văd o fericire pentru ţara mea? Nu pentru că-i ţara mea, ci
pentru că sunt într-un cadru adecvat Scripturii. Chiar dacă există şi căderi,
Scriptura este trăită de români. Românul înţelege de ce-ai întins mâna. În
Occident nu se mai pune problema în acelaşi duh. Vin foarte mulţi să mă
întrebe: „să plec în străinătate”? „Pleacă. Dar să ştii că ai terminat cu
Ortodoxia!” Pentru că acolo sunt anumite raţionamente, este o goană după bani,
este o altă lume. Să trăiască, n-am nimic de zis. Îi înţelegem. Dar asta nu
trebuie să ne interzică să spunem adevărul.
O mare
misiune duhovnicească va avea România. Asta-i părerea mea. Trăim sau nu trăim,
dar vom vedea că aşa este.
Dacă ar fi să le adresaţi acum un cuvânt
tinerilor, ce le-aţi spune?
Uite ce le
spun: tinerilor, daţi-mi mie tinereţea voastră dacă nu ştiţi ce să faceţi cu
ea. Acesta e răspunsul.
Sursă: Revista Cuvinte către tineri 2008
0 comments:
Trimiteți un comentariu