APOSTOLUL
Fraţilor,
altădată eraţi întuneric, iar acum sunteţi lumină întru Domnul; umblaţi ca fii
ai luminii! Pentru că roada luminii e în orice bunătate, dreptate şi adevăr,
încercând ce este bine-plăcut Domnului. Şi nu fiţi părtaşi la faptele cele fără
roadă ale întunericului, ci mai degrabă, osândiţi-le pe faţă. Căci cele ce se
fac întru ascuns de ei ruşine este a le şi grăi. Iar tot ce este pe faţă se
descoperă prin lumină, căci tot ceea ce este descoperit lumină este. Pentru aceea
zice: «Deşteaptă-te cel ce dormi şi te scoală din morţi şi te va lumina
Hristos». Deci luaţi seama cu grijă, cum umblaţi, nu ca nişte neînţelepţi, ci
ca cei înţelepţi, răscumpărând vremea, căci zilele rele sunt. Drept aceea, nu
fiţi fără de minte, ci înţelegeţi care este voia Domnului. Şi nu vă îmbătaţi de
vin, în care este pierzare, ci vă umpleţi de Duhul. Vorbiţi între voi în psalmi
şi în laude şi în cântări duhovniceşti, lăudând şi cântând Domnului, în inimile
voastre.
EVANGHELIA
LUCA 12, 16-21
Zis-a
Domnul Pilda aceasta: unui om bogat i-a rodit ţarina şi se gândea în sine,
zicând: ce voi face, căci nu am unde să-mi strâng roadele mele? Dar şi-a zis:
aceasta voi face: voi strica hambarele mele şi mai mari le voi zidi; şi voi
strânge acolo toate roadele mele şi bunătăţile mele. Apoi voi zice sufletului
meu: suflete, acum ai multe bunătăţi strânse pentru mulţi ani; odihneşte-te,
mănâncă, bea, veseleşte-te. Însă Dumnezeu i-a zis: nebune, în această noapte
vor cere de la tine sufletul tău; iar cele ce ai strâns tu ale cui vor mai fi?
Aşa se întâmplă cu cel care-şi adună comoară pentru sine însuşi, şi nu în
Dumnezeu se îmbogăţeşte.
Diac. Asist. Dr. Emilian Corniţescu - Predica la Duminica a XXVI- a după Rusalii - Pilda bogatului căruia i-a rodit țarina
Dragostea
nemărginită şi neţărmurită purtare de grijă a lui Dumnezeu faţă de viaţa
pământeană şi duhovnicească acomului au fost dovedite de Mântuitorul Hristos în
tot timpul vieţii sale publice şi, în mod deosebit, prin rostirea parabolei
despre bogatul care i-a rodit ţarina. Această parabolă, rânduită de Sfânta
noastră Biserică în Duminica a XXVI-a după Rusalii, are un conţinut scurt, dar
cu o adâncă semnificaţie în viaţa creştinului, care trebuie să evite în orice
împrejurare exemplul bogatului egoist şi să-şi agonisească prin faptele bune,
comoara cea nepieritoare.
Mântuitorul
Hristos a rostit această pildă, pe când se afla în mijlocul mulţimii din care a
răsunat glasul unui om, care îl ruga să-i ajute ca să împartă averea sa cu
fratele său, gest pe care Fiul lui Dumnezeu l-a socotit ca o manifestare
evidentă a lăcomiei şi o îndepărtare de Dumnezeu, izvorul vieţii celei
adevărate (Ioan VI, 54). Cu acest prilej El a prevenit pe Sfinţii Apostoli să
fugă de orice formă de lăcomie, care izolează pe om de Tatăl cel ceresc şi îi
întunecă toate strădaniile de a păstra în el neîntinat chipul şi asemănarea lui
cu Dumnezeu (Facerea I, 26).
Ca şi
celelalte pilde rostite de Mântuitorul şi această parabolă are o permanentă
valabilitate pentru viaţa religios-morală a creştinului, care poate fi ispitit
şi atras în păcatul lăcomiei din care se naşte egoismul şi face să dispară
sentimentul de dăruire faţă de aproapelesău. Pentru dezvoltarea armonioasă a
trăirii religioase, cuvintele acestei parabole nu trebuie să fie uitate
niciodată de creştini, deoarece din cauza dorinţei de acumulare a bogăţiilor
materiale se strecoară în inimile lor egoismul care-i înstrăinează de dreptul
lor de a fi făpturi noi în Hristos (II Corinteni V, 17) şi răceşte în ei
sentimentul de dragoste faţă de aproapele (Romani XIII, 8).
Dacă
sentimentul de dăruire faţă de aproapele nostru ne apare ca o virtute în Sfânta
Scriptură, egoismul poate fi socotit un păcat împotriva lui Dumnezeu, care
dintru început l-a făcut pe om o fiinţă sociabilă, solidară cu natura
înconjurătoare. Potrivit învăţăturii creştine, omul este încadrat în cosmos şi
în societate, de aceea el simte nevoia de a comunica cu mediul înconjurător şi
cu semenii. El poate deveni o personalitate numai dacă trăieşte în comuniune
cu alţii şi dacă între el şi natură există o deplină solidaritate, el poate
deveni stăpânul acesteia, aşa după cum Dumnezeu a spus şi primilor oameni după
crearea lor (Facerea I, 28). De asemenea, mântuirea o poate obţine numai dacă
păstrează legătura cu Biserica, pe care Sfântul Apostol Pavel o numeşte trupul
lui Hristos (Efeseni IV, 4). În acest trup spiritual, el se desăvârşeşte,
trăieşte din viaţa întregului şi slujeşte acestui întreg, părăseşte toate
înclinările sale spre egoism şi se conformează îndemnului paulin de a nu trăi
pentru sine, ci pentru Dumnezeu (Romani XIV, 7-8).
Ridicarea
creştinului pe culmile perfecţiunii religios-morale este în mod sigur
împiedicată de existenţa egoismului în cugetul său, de aceea, în această
situaţie, Sfinţii Părinţi îl îndeamnă să-l părăsească, fiindcă fară el va
ajunge să se identifice cu ceilalţi semeni şi laolaltă vor putea slăvi pe
Dumnezeu (Romani XV, 6). Totodată, adevăratul credincios trebuie să fie pe
deplin convins că acest păcat îi imobilizează elanul său de a lupta pentru
binele semenilor săi şi de a urma după cuviinţă viaţa în Hristos, adică de a
fi în sânul Bisericii şi a acţiona mereu pentru instaurarea unei vieţi paşnice
şi îmbelşugate pe acest pământ.
În orice
moment trebuie evitată înclinarea noastră spre egoism, deoarece el cauzează
izolarea noastră de fraţii noştri şi ne determină să ne apropiem prea mult de
bunurile trecătoare şi să nu facem nimic pentru săvârşirea faptelor bune,
tezaurul cel nepieritor şi care ne îmbogăţeşte înaintea lui Dumnezeu (Luca XII,
21).
Fără să-şi
dea seama, egoistul îşi pierde calitatea de bun creştin, în cugetul său se
întunecă chipul lui Dumnezeu, Care este iubire şi „oricine iubeşte este născut
din Dumnezeu şi cunoaşte pe Dumnezeu" (I loan IV, 7-8). Prin urmare, el nu
slujeşte lui Dumnezeu, ci diavolului, se împotriveşte binelui şi caută răul
care, aşa cum ne învaţă Sfântul Vasile cel Mare, „nu este o creatură vie şi
însufleţită, ci o dispoziţie a sufletului opusă virtuţii".
Din egoism
se nasc şi alte păcate ca: necredinţa, răzbunarea, nepăsarea, arghirofilia,
invidia, fratricidul şi altele, de aceea el este socotit, pe bună dreptate,
rădăcina tuturor păcatelor şi care nimiceşte cea mai desăvârşită dintre toate
virtuţile creştine - iubirea. Virtutea iubirii prin care creştinul se
dăruieşte pentru cauza dreaptă a semenului său, este centrul vieţii creştine (I
Corinteni XIII) şi constituie cea dintâi şi cea mai mare poruncă din lege: „Să
iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău ca pe
tine însuţi" (Luca X, 27). Prin iubire creştinul se solidarizează în bine
cu ceilalţi oameni, se identifică cu semenii săi împlinind astfel, poruncile
lui Dumnezeu.
Medicamentul
cel mai de preţ şi eficient împotriva egoismului, este dăruirea, deschiderea
noastră către fratele nostru; împodobirea cugetelor şi inimilor noastre cu
virtutea dragostei prin mijlocirea căreia se îmbogăţeşte fiinţa umană.
Dăruirea înseamnă exteriorizarea sentimentului de dragoste, garanţia sigură a
realizării personalităţii şi fructificarea tuturor ocaziilor de a ajuta
oamenii, pentru ca ei să fie fericiţi, aşa după cum a făcut şi Mântuitorul
Hristos, când a vindecat pe cei suferinzi şi a săturat pe cei flămânzi (Matei
XIV, 15; Marcu VIII; Luca V; loan IX etc).
Unde
lipseşte virtutea dragostei nu poate exista nici dăruire sinceră şi nici cuget
curat, totul se reduce la făţărnicie, la ivirea impasului moral dintre
creştini şi la împovărarea lumii cu plăceri şi pofte trupeşti. în astfel de
stare este firească sporirea numărului celor răi, declanşarea instinctelor lor
minore, care strivesc milioane de vieţi omeneşti, imense bunuri materiale şi
spirituale şi cauzează atâtea boli, foamete, jafuri şi sărăcie.
Sub
influenţa spiritului egoist, creştinul este amăgit de bucuria lucrurilor
trecătoare şi devine robul plăcerilor trupeşti, de aceea el nu se mai dăruieşte
binelui tuturor, scopurilor înalte ale oamenilor şi nici libertăţii la care
este chemat de Iisus Hristos prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. Este străin
de căldura prieteniei, generozitatea inimii, egalitatea frăţească, adică este
lipsit de cele mai nobile sentimente, care izvorăsc din virtutea dragostei şi
cu ajutorul cărora poate să contribuie la progresul culturii şi civilizaţiei
umane.
Un om
egoist este mereu nemulţumit, agitat din cauza fericirii semenului său,
incorect faţă de cei din jurul său, absent de la toate eforturile umane menite
să slujească.
Pe marginea
textului biblic se pot spune multe lucruri despre egoism şi dăruire, însă din
cele expuse până acum am adus mărturii suficiente ca să ne facem o imagine
generală asupra rolului lor pozitiv şi negativ în viaţa noastră duhovnicească.
Reamintind că egoismul este rădăcina tuturor păcatelor, inclusiv a lăcomiei
după bunuri materiale şi neglijarea trebuinţelor adevărate ale sufletului, se
cuvine, fraţi creştini, să ne îndepărtăm, fară ezitare de la toate pornirile
noastre, care îl slujesc şi ne duc pe drumul osândei în viaţa de dincolo.
Egoismul este incompatibil cu milostenia creştină, cu dăruirea noastră cauzei
sfinte a desăvârşirii creştine la care ne îndeamnă însuşi Mântuitorul Hristos,
Care s-a jertfit pe Cruce, ca să ne facă fii ai lui Dumnezeu şi moştenitori ai
împărăţiei cerurilor.
Căzând în
păcatul egoismului, vom sluji fiinţelor potrivnice lui Dumnezeu şi ocrotitoare
ale forţelor întunericului, vom pierde chiar calitatea de fii ai lui Dumnezeu;
stăruind în virtutea dragostei, desigur să ne dăruim întreaga fiinţă vieţii
creştine, făcând ca pe acest pământ să triumfe binele, pacea şi bucuria în
DuhulSfânt. Să avem credinţa tare în biruinţa lumii divine asupra
întunericului morţii, în izbânda mesajului păcii, care a răsunat la Naşterea Domnului
în peştera din Betleemul Iudeii: „Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ
pace, între oameni bunăvoire ".
Pe
firmamentul vieţii noastre duhovniceşti să strălucească ca un diamant de mare
preţ virtutea, rugând pe Bunul Dumnezeu să ne întărească în săvârşirea faptelor
bune, care formează în ceruri comoara cea nepieritoare. Viaţa noastră
pământească să fie în deplină armonie cu cuvântul Sfintei Evanghelii, ca să
slujim lui Dumnezeu cu frică, cu credinţă şi cu dragoste. Amin.
0 comments:
Trimiteți un comentariu