Smerenia
este „o virtute atât de prețuită în lumea noastră tocmai
pentru că îți ușurează viața”. Sunt cuvintele pe care Orhan
Pamuk le pune în gura bătrânului Osman, un miniaturist din secolul
al XVI-lea. Este una dintre cele mai scurte și mai surprinzătoare
definiții piezișe ale smereniei, care nu vine să îți spună ce
este, ci doar îți arată de ce ar trebui căutată: îți
simplifică viața, elimină din ea tot soiul de contorsionări și
de pretenții inutile. Aș spune, mai mult chiar, că smerenia este
cea care face viața posibilă: a ta și a celorlalți. A fi plin de
sine, după cum inspirat sună expresia românească, este nefiresc;
o proastă raportare la tine însuți și la ceilalți. Smerenia
este, în schimb, o cât se poate de firească recuperare a sinelui
prin ignorarea lui bine temperată. Dacă smerenia îți ușurează
viața, înseamnă că despre ea putem face o afirmație paradoxală:
e nevoie de un mare efort pentru a ajunge la smerenia care ușurează
viața. De obicei însă cedăm în fața efortului.
Avva
Ioan cel Pitic zicea că „smerenia și teama de Dumnezeu întrec
toate virtuțile”. Calitatea acestor virtuți este dată tocmai de
faptul că le fac posibile pe celelalte; sunt ca o temelie rezistentă
pe care se poate clădi durabil. În pildele lui Solomon se spune că
„frica de Dumnezeu este începutul înțelepciunii” (Pilde 1, 7).
Pe aceeași linie putem afirma, bazându-ne pe experiența părinților
duhovnicești, că smerenia este începutul dragostei. Dar, la fel
cum frica de Dumnezeu nu încetează odată cu dobândirea
înțelepciunii, nici iubirea nu ia locul smereniei, care este
singurul mediu în care dragostea se poate manifesta. Chiar oamenii
cei mai plini de sine când iubesc pe cineva, fie și cât de puțin,
o fac tocmai pentru că s-a fisurat pe undeva platoșa greu
penetrabilă a egoismului.
Smerenia
și teama de Dumnezeu întrec toate virtuțile pentru că, dacă sunt
căutate atent, pot fi găsite în toate celelalte, într-o formă
sau alta. Smerenia înseamnă să iei distanța necesară față de
tine însuți așa încât să îi poți vedea pe ceilalți; să îți
cureți privirea de obsesiile privindu-te pe tine și calitățile
tale pentru a te putea uita la celălalt cu apreciere genuină. În
cele din urmă, smerenia, în relația cu ceilalți, înseamnă să
îți poți vedea aproapele prin ochii lui Dumnezeu. Smerenia, deși
are o componentă ce ține de relația cu Dumnezeu, guvernează în
primul rând relația omului cu sine însuși și cu cei din jur.
Teama de Dumnezeu este suverană în relația omului cu Ziditorul.
Iar această virtute este înțeleasă în conformitate cu vârsta și
gradul de maturitate duhovnicească a fiecăruia. Dacă la început
frica este orientată către pedeapsa lui Dumnezeu, pe măsură ce
omul se apropie de Dumnezeu și Îl cunoaște mai mult, teama devine,
de fapt, grija de a nu răni dragostea nemărginită și infinit
delicată a Domnului. Despre o asemenea evoluție vorbește și avva
Antonie, care a zis despre sine: „Eu nu mă mai tem de Dumnezeu,
ci-L iubesc pe Dumnezeu, fiindcă iubirea alungă teama”.
Smerenia
și teama de Dumnezeu sunt caracteristicile cele mai pregnante nu
doar ale sfinților, ci ale tuturor care încearcă să aibă o
minimă viață creștină. Prin universalitatea lor și pentru că,
dincolo de aparențe, fac viața mai ușoară, întrec toate
celelalte virtuți, după cum ne încredințează avva Ioan cel
Pitic.
Autor:
Paul Siladi
Sursa:
Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu