Constantin Mavrocordat a fost cea mai luminoasa figura a epocii fanariote. a domnit de patru ori in Moldova si de sase ori in Muntenia |
În
apropiera Paştelui din 1749, Iaşul trăia un moment important în
istoria Moldovei. La Trei Ierarhi, domnitorul fanariot Constantin
Mavrocordat elibera pe ţăranii moldoveni înrobiţi de boieri. Era
una din reformele luminate ale acestui voievod.
Domn
luminat
Constantin
Mavrocordat (1711 – 1769) este poate cea mai luminoasă figură a
epocii fanariote. Născut la Constantinopol, dar crescut în ţară,
a fost de şase ori domn în Muntenia şi de patru ori în Moldova.
Împărţit între cele două principate „Constantin grecul” a
lăsat în urmă reforme importante în educaţie, administraţie,
fiscalitate şi în domeniu agrar. A avut de asemenea curajul de a se
impune în faţa Porţii, dar şi a marilor boieri. În cea de-a
treia domnie în Moldova a savârşit faptă şi mai straşnică
pentru vremea aceea. Dar să lăsăm cronicarul: “Lucrul cel mai de
seamă însă, ce-l făptui acest domn, fu scoaterea «vecinilor» se
sub stăpânirea boerească. Aceşti zişi vecini…erau ţărani
moldoveni, consideraţi ca robi şi stăpâniţi din neam în neam
boeresc, care nu mai aveau dreptul a se muta de pe moşia pe care se
aflau, nici a avea proprietăţi, nici a face ce vor ei, ci numai
ceea ce li se poruncia de boer, iar tot folosul muncii lor numai
stapânul boer îl lua.” Erau ţărani săraci rămaşi fără
pământ, înstrăinat prin vânzare din cauza lipsurilor sau luat cu
hapca de boierii bogaţi. Astfel deveneau vecini (de lângă boier),
în Muntenia numiţi rumâni, cu libertatea mărginită şi obligaţia
să munceasă pământul boierului, să nu părăseasca satul ca să
plătească parte din birul pus în cislă (pe sat), înrobindu-se
tot mai tare. Cu timpul vecinii, puţini la început, depăşeau
numărul celor rămaşi slobozi, sate întregi intrând în robie din
care scăpau fugind peste graniţe.
Sobor
la Trei Ierarhi
Încercând
o uşurare, Constantin Duca, un domn anterior spusese că “e păcat
să-l robeşti pe fratele tău căci păgînii care îşi cumpără
robii pe bani în al şaptelea an îi iartă, iar tu creştin şi
neluându-l pe bani şi fiind creştin ca şi tine, tu vrei în veci
să-l vecineşti.”
Revoltat
de fuga sătenilor din sate şi jalnica sărăcie şi neagră robie
în care îi ţineau unii boieri pe vecini fără de pământ,
luându-le din bordeie nu numai roada şi truda muncii, dar şi
fetele şi nevestele pentru curţile şi poftele lor, “Constantin
grecul” hotăra să rupă lanţurile sclaviei din Moldova la vremea
când acestea mai dăinuiau şi în civilizata Europă, închistată
de servituţi feudale.
Chemând
la Divan pe toţi boerii însemnaţi ai ţării, şi pe acei cu
ţărani vecini, nu i-a lasat să se întorcă la casele lor până
nu au ajuns la înţelegerea să îndulcească vecinătatea. Şi ca
nu cumva mai târziu să le treacă prin minte gând de răzgândire,
în ziua de 6 aprilie 1749– zi ce ar trebui scrisă cu literă
roşie în calendarul istoriei Moldovei – i-a strâns într-un
Sobor la biserica Trei Ierarhi, împreună cu trimişii vecinilor.
Domnul conducând adunarea a lăsat şi pe ţărani să arate
suferinţele, la urmă punând stăpînii să răspundă, sub semnul
crucii şi sub ochii sfinţilor Ierarhi, că nu sunt şi nu vor fi
robi în rândul sătenilor din Moldova.
La
1 iunie 1749 hotărârea Obşteştei Adunări se întărea de
domnitor “cu pecetea şi iscălitura Domniei mele ca să se
păzească nestrămutat. Într-alt chip să nu fie”.
In Moldova, taranii robi erau numiti "vecini", in Muntenia - rumâni |
După
Paşti
În
Hotărâre scria fără tăgăduinţă că se ridicaseră la domnie
multe pâri că “unii din stăpânii satelor s-au obişnuit a vinde
pe vecini ca pe robi şi a da numele lor în foi de zestre, ş-ai
despărţi pe copii de la părinţi, luându-i în casă la slujba
lor ş-ai muta de la un loc la altul; nefiind acea volnicie a se
vinde şi a se supune până într-atîta ca pe robi.”
Drept
consecinţă după cercetarea domnului: ”La şase zile a lui
Aprilie, joi într-a doua săptămână după Paşti, fiind noi cu
toţii adunaţi, atât partea bisericească cât şi boerească şi
altă obşte în mănăstirea Trisfetitelor, la scosul Sfintelor
Moaşte, s-au făcut Sobor de întrebăciune acestor pricini mai sus
arătate. La care cu toţii cu glas am răspuns mărturisind adevărat
că vecinii robi nu sunt, nici se stăpânesc cu nume de robie… că
vecin va să zică sătean mijlocaş fără de moşie atâta numai că
din sat nu este volnic ca să iasă”. Aceste purtări ale
stapânilor nu erau volnice după vechile hrisoave “şi nici de
acum înainte aceasta volnicie asupra lor, nimeni să nu aibă, că
nu este cu cale. Şi când se vinde moşie oamenii să nu se vânză,
ci ca nişte săteni ai satelor în sat să rămâe, făcând slujbă
obişnuită, însă şi slujba să o facă cu nart 24 de zile de om
într-un sat ori la ce lucru se va pune şi dijmă să dea…“ Se
aproba ca să iasă la lucru numai un om din casă “macar câţi
feciori avea omul…iar partea femeiască nu slujeşte” (Magazin
Istoric pentru Dacia II).
Protejat
de afurisenie
Ieşind
de la Sobor probabil că atotputernicii stăpâni ai satelor
“supăraţi de amestecul grecului în treburile lor, stricând
obiceiul pământului” i-au trimis în gând toate blestemurile,
crescând hula împotriva fanarioţilor ”băgăreţi şi
obrăznicoşi”.
Pedeapsa
dumnezeiască fiind pe atunci singura oprelişte a răutăţilor,
pentru a stăvili reintroducerea dării “văcăritului”, abia
suprimată, un urmaş la tron – Constantin Cehan Racoviţă (1756 –
1757) –, a adus de la Patriarhie şi a citit divăniţilor, o carte
de blestem şi afurisenie semnată nu mai puţin de patru patriarhi
(din Constantinopol, Antiohia, Ierusalim şi Alexandria).
Ţăranii
dezrobiţi
După
Soborul de la Trei Ierarhi foştilor robi le rămânea obligaţia să
lucreze 24 zile pe an boierului, fără plată, sau numai 12 când
dădeau despăgubire pentru celelalte. Drept dovadă a slobozeniei,
dezrobiţii căpătau câte un peciu cu pecetea domnitorului. Tot
Mavrocordat la 5 august 1746 anulase rumânia sau şerbia în Ţara
Românească, unde fusese domn.
Chiar
dacă unii dintre stăpânii căpcăuni nu dădeau două parale pe
hrisovul domnesc se spărsese “obiceiului pamântului”, care
cârmuia viaţa aşezărilor de atunci şi încetul, cu încetul,
legea cea nouă, susţinută şi de alţii prindea viţe.
Domn
cu autoritate
Domnitorul
reformator avea să ia măsura riscantă de a fugări din ţară pe
negustorii turci lacomi (laji), care “cumpărau totul pe nimica”,
săvârşeau adesea jafuri ori “răpeau femeile şi pruncii şi
fetele… ducându-le în partea Anatoliei să le vândă”. Cu
ajutorul unor emisari turci i-a cetluit pe acei vinovaţi, i-a adus
la Iaşi pentru judecată unde au fost chemaţi şi reclamanţii.
Înspăimîntaţi aceştia au fugit spre Ismail şi Chilia, părăsind
ţara Moldovei. Gestul de a condamna cetăţeni turci i-a crescut
autoritatea în rândul poporului.
Sursa:
Curierul de Iași
0 comments:
Trimiteți un comentariu