După
cum în cazul bolilor trupeşti şi sufleteşti există atât
tratamente profilactice, care se ocupă de prevenirea bolii, cât şi
tratamente propriu-zise, care se administrează după declanşarea
acesteia, la fel se întâmplă şi în cazul bolilor gândurilor.
Tratamentul
propriu-zis constă în aceea de a nu îngădui gândurilor să
pătrundă în minte şi s-o subjuge. Căile de realizare a acestui
obiectiv sunt: trezvia, paza minţii, isihia şi tăierea gândurilor
rele. Sfântul Apostol Pavel îl îndemna pe ucenicul său Timotei:
„Tu fii treaz în toate, suferă răul, fă lucru de evanghelist,
slujba ta fă-o deplin!” (II Timotei 4, 5). (...)
Pe
de altă parte, pentru a ne păstra mintea curată şi a dobândi
neîncetata aducere aminte de Dumnezeu, trebuie să ne lepădăm
chiar şi de gândurile cele bune, fiindcă şi acestea ne pot
îndepărta treptat de Dumnezeu. Sfântul Isihie Sinaitul ne previne:
„Ia seama să nu ai niciodată în inima ta nici un gând, nici
neraţional, nici raţional”, iar Sfântul Siluan spunea: „Sfinţii
au învăţat cum să se lupte cu vrăjmaşul. Ei ştiau că
vrăjmaşul foloseşte gânduri potrivnice pentru ca să ne
amăgească, aşa că de-a lungul vieţii ei au respins astfel de
gânduri. La primă vedere, s-ar părea că un singur gând potrivnic
nu are nici o putere, dar, nu peste mult timp, el va abate mintea de
la rugăciune, tulburând-o şi împiedicându-i concentrarea. Prin
urmare, respingerea gândurilor potrivnice nu e doar un lucru bun, ci
un lucru esenţial, după cum la fel de esenţial este să avem
mintea curată în Dumnezeu” (Arhimandritul Sofronie). Trebuie să
ne păzim ochiul sufletului de orice gând rău, la fel cum ne păzim
ochiul trupesc de orice obiect care-l poate vătăma.
Atunci
când cineva se obişnuieşte cu sfânta nevoinţă a respingerii
tuturor gândurilor, mintea lui gustă din bunătatea Domnului şi se
învredniceşte de darul deosebirii gândurilor: „Cei ce se
nevoiesc trebuie să-şi păstreze cugetarea pururea netulburată, ca
mintea, deosebind gândurile ce trec prin ea, pe cele bune şi
trimise de Dumnezeu să le aşeze în cămările amintirii, iar pe
cele întunecoase şi drăceşti să le arunce afară din jitniţele
firii” (Sfântul Diadoh al Foticeei).
(Mitropolit
Hierotheos Vlachos, Psihoterapia ortodoxă. Știința Sfinților
Părinți, traducere de Irina Luminița Niculescu, Editura Învierea,
Arhiepiscopia Timișoarei, 1998, pp. 261-263)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu