În prima parte a acestei serii de articole, am analizat modul în care o cantitate prea
mare de obiecte, activităţi şi informaţii poate fi problematică pentru copii. Stimularea
constantă generează stres şi amplifică în timp comportamentele inadecvate ale
copiilor.
Citeşte şi: Simplitatea în creşterea copiilor: a venit momentul să ne dezamăgim copiii
În partea a
doua, vom analiza metodele lui Kim John Payne de simplificare a vieţii
copiilor. Payne este consilier familial, formator şi autor al bestsellerului
Simplicity Parenting. Recomandările sale sunt uimitor de eficiente.
Payne a
efectuat un studiu la care au participat copii suferind de tulburarea
deficitului de atenţie, cărora li s-au aplicat metodele de simplificare a
vieţii. Într-un interval de patru luni, 68% dintre copii, care iniţial
prezentau un tablou disfuncţional au devenit normali clinic. [i] Ceea ce este
mai surprinzător, este că aceştia au înregistrat şi o creştere cu 37% a
abilităţilor şcolare şi cognitive, rezultat care nu a fost observat în urma
administrării de medicamente psihotropice de tipul Ritalin. [ii]
Metodele de
simplificare a vieţii vin în ajutorul copiilor cu probleme, aceştia putând fi
înţeleşi şi educaţi şi, în primul rând, creează un teren solid pe care copilul
se poate dezvolta. Odată ce copilul capătă siguranţă emoţională, el are o bază
stabilă de la care poate porni în urmărirea visurilor sale.
Payne
menţionează patru domenii unde părinţii ar trebui să aplice metodele de
simplificare, recomandând urmărirea semnelor care indică faptul că un copil
este suprasolicitat.
Observarea comportamentului copilului
Când copilul
suferă de o boală fizică, simptomele sunt evidente – de exemplu, tuşeşte sau
are febră. În momentul în care este suprasolicitat sau suferă emoţional,
părinţilor le poate fi mai greu să observe acest lucru. Situaţia în care ceva
nu merge şi copilul este în conflict cu lumea este denumită de Payne „febra
sufletului”. Copiii mici pot avea izbucniri mai violente de furie sau tiparele
de somn se pot schimba. Cauzele pot fi minore – o etichetă de pe tricou care
jenează sau o simplă solicitare. Copiii mai mari pot avea dificultăţi în
desfăşurarea de activităţi care până atunci le captau atenţia. Copiii
extrovertiţi îşi pot face cunoscută nemulţumirea, dar cei introvertiţi se pot
retrage în sine. Spre deosebire de suişurile şi coborâşurile emoţionale
obişnuite, „febra sufletului” persistă.[iii]
Payne
sfătuieşte părinţii să se bazeze în primul rând pe instinct pentru a-şi da
seama când ceva nu este în regulă, deoarece fiecare copil este diferit. Dacă
părinţii sunt prea ocupaţi sau au alte priorităţi, este posibil să nu observe
disconfortul copilului.[iv]
Tratamentul
pentru „febra sufletului” este foarte asemănător cu cel pentru febra fizică. Copilul
are nevoie de o pauză în derularea activităţilor extraşcolare sau chiar poate
avea nevoie să lipsească o zi de la şcoală.[v] Copilul are nevoie de o perioadă
în care să se liniştească şi trebuie lăsat să facă ceva care îl face să se
simtă bine. În acest sens, este util ca părinţii să îi arate copilului atenţie
sau cel puţin disponibilitate.[vi] Payne menţionează că un week-end liniştit
poate contribui substanţial la detensionarea unui blocaj emoţional. În momentul
în care copilul îşi revine la normal, părinţii trebuie să se gândească dacă pe
viitor programul copilului nu ar trebui să fie mai relaxat.
Simplificarea mediului copilului
Oamenii nu au
avut niciodată atât de multe lucruri ca acum. Într-un fel, părinţii au idee că
toată această puzderie de lucruri este apăsătoare, dar mulţi nu îşi dau seama
că poate fi dăunătoare pentru copii.
După cum arată
Payne: „Această abundenţă de produse şi de jucării nu este numai un simptom al
excesului, putând fi, în acelaşi timp, o cauză a fragmentării şi
suprasolicitării.”[vii]
Cu cât un copil
are mai multe jucării, cu atât mai puţină atenţie acordă fiecăreia. „În loc să
le amplificăm atenţia, din cauza dorinţei noastră compulsive de a le cumpăra
cât mai multe lucruri, atenţia copiilor rămâne superficială.”[viii]
Din cauză că
sunt înconjuraţi de prea multe lucruri, copiii nu mai cunosc darul plictiselii,
din care se naşte creativitatea. Companiile care comercializează jucării le
spun părinţilor că anumite jucării stimulează imaginaţia copiilor. Payne ne
asigură că imaginaţia apare în mod natural în momentul în care copiii au timpul
şi libertatea de a explora lumea copilăriei.
El încurajează
părinţii „să iasă de pe banda rulantă a consumismului”, deoarece astfel se
produce o eliberare atât pentru părinţi, cât şi pentru copil. Payne provoacă
părinţii să scape de majoritatea jucăriilor copilului, începând cu cele
stricate şi cu cele urâte. De asemenea, îi sfătuieşte să reducă numărul
jucăriilor hiperstimulative deoarece efectele psihologice ale hormonilor de
stres sunt aceleaşi, indiferent dacă sunt activate de pericole reale sau de
activităţi de divertisment. [ix] Chiar şi numărul cărţilor şi jucăriilor cu
caracter educaţional trebuie redus.
Copiii ar
trebui să aibă doar câteva cărţi pe raft şi un număr mic de obiecte în coşurile
de jucării. Restul jucăriilor trebuie păstrate într-o „bibliotecă de
jucării”.[x] Este mai bine să limităm accesul copiilor la jucării, astfel încât
aceştia să nu le poată vedea pe toate.
Payne susţine
că după ce jucăriile au dispărut copiii nu le simt lipsa, dar este mai bine să
ne debarasăm de ele atunci când copiii nu sunt de faţă. Totuşi, suntem
avertizaţi că jucăriile cele mai îndrăgite sunt excluse de la curăţenia
generală.
De asemenea,
părinţii trebuie să fie atenţi la perspectiva asupra lumii pe care o insuflă
copilului. Conform unui studiu recent, copiii care primesc mai multe recompense
materiale din partea părinţilor sunt înclinaţi să continue să îşi acorde astfel
de recompense şi ca adulţi. Cu alte cuvinte, devin materialişti. Acest lucru
prezintă riscuri din perspectiva căsătoriei, a datoriilor şi a confortului
personal.[xi]
Simplificarea ritmului vieţii
Viaţa de zi cu
zi este ca un cântec, dar mulţi copii aud sunete haotice. Sunt multe tonuri
înalte – lecţii, serbări, meciuri şi aniversări, dar, pentru echilibru, sunt
necesare şi tonurile joase. De fapt, chiar aceste tonuri joase trebuie să se
repete, astfel încât copilul să se poată baza pe ele. „Cu cât aveţi o viaţă mai
ocupată, cu atât mai mult copiii au nevoie de un ritm clar şi cu atât mai
benefică va fi stabilirea unuia.”[xii]
Simplificarea
ritmului vieţii constă adesea în stabilirea unui interval de relaxare
predictibil pentru copil. Acesta poate fi dedicat unei activităţi de rutină
care se poate desfăşura după ce copilul vine de la şcoală, când, de exemplu,
puteţi plimba câinele împreună sau poate fi un interval dedicat în fiecare
sâmbătă unei activităţi care îi face plăcere copilului.
Detaliile nu
sunt foarte de importante. Ceea ce contează este că astfel se eliberează
tensiunea, iar copilul ştie că perioada de relaxare nu va întârzia.
Aceste mici
evenimente repetate sunt, în acelaşi timp, o foarte bună ocazie de aprofundare
a relaţiei părinte-copil.
În cazul
familiilor care au un program neregulat, din motive ce ţin de serviciul
părinţilor sau din cauze care nu depind de aceştia, Payne recomandă
„anticiparea”. Înainte de culcare, părinţii pot relata copilului într-o
atmosferă calmă cum va decurge ziua următoare – cine îl va lua de la şcoală şi
care este planul pentru ziua respectivă. Este bine să se limiteze numărul
situaţiilor neprevăzute.[xiii]
Simplificarea programului copilului
La începutul
anilor ’80, în lucrarea sa devenită clasică, The Hurried Child, David Elkind
semnala că li se impune copiilor un ritm de viaţă din ce în ce mai alert. De
atunci, timpul pe care copiii îl petrec cu efectuarea temelor s-a dublat.
Timpul dedicat activităţilor organizate s-a dublat şi el. Timpul liber s-a
redus aproape la jumătate, iar copiii dorm mai puţin.[xiv] Astfel, mulţi copii
sunt epuizaţi.
Un copil care
îşi petrece viaţa între două activităţi programate, separate de intervale care
abundă în divertisment, vor învăţa să se bazeze pe stimularea din exterior, în
detrimentul vieţii interioare. Momentele de relaxare sunt adesea petrecute la
computer sau alte dispozitive electronice de divertisment. În acest mod,
copiilor le rămâne puţin timp pentru reflecţie sau pentru idei originale. Copilul
nu are aproape deloc ocazia să înveţe cum să se orienteze singur.
„Un copil care
nu se relaxează sau care nu se plictiseşte, plictiseala fiind chiar mai bună,
va căuta întotdeauna stimuli, activităţi sau divertisment din surse
exterioare”, arată Payne.[xv]
El recomandă
restrângerea activităţilor organizate şi introducerea de intervale de timp
liber în programul copilului. Un studiu recent asupra sportului pentru copii a
confirmat faptul că jocul nestructurat reprezintă o necesitate în dezvoltarea
copiilor.[xvi] În cazul familiilor cu copii sub 9 ani, programul (inclusiv al
părinţilor) poate fi simplificat în mod optim acordând prioritate jocului liber
faţă de sportul organizat. Cu ajutorul părinţilor, copiii mai mari pot
restrânge numărul activităţilor organizate la care participă. Reducerea
activităţilor programate ajută copiii să le aştepte cu nerăbdare, ceea ce este
un lucru sănătos.
Payne ne
avertizează că un copil cu un program supraîncărcat căruia pare să îi placă
acest lucru, poate suferi totuşi consecinţele negative legate de „prea mult” şi
„prea des”.[xvii] Astfel de consecinţe negative sunt epuizarea timpurie,
căutarea stimulilor exteriori şi dificultăţile în crearea propriului drum în
viaţă şi a propriei identităţi.
Simplificarea informaţiilor
Copiii nu pot
să proceseze informaţii specifice adulţilor, astfel că părinţii trebuie să le
filtreze. Payne ne avertizează cu privire la participarea copiilor la
preocupările şi discuţiile adulţilor. Copiii nu trebuie să fie la curent cu
temerile şi ambiţiile părinţilor. „Prea multe informaţii nu «pregătesc» copilul
pentru o lume complicată, ci îl paralizează”, arată Payne.[xviii]
Probabil sfatul
cel mai incitant pe care Payne îl dă părinţilor este reducerea timpului
petrecut de copii în faţa ecranelor. El recunoaşte că acest lucru poate fi
dificil dar, în acelaşi timp, este unul dintre aspectele cele mai importante
pentru apărarea copilăriei. Echipamentele digitale pot ocupa cu uşurinţă tot
timpul liber pe care părintele îl obţine prin simplificare.
Numeroase
studii au arătat că efectul privitului la televizor, inclusiv în cazul
programelor educaţionale, este întârzierea şi nu favorizarea dezvoltării
limbajului.[xix] În fascinantul său material TED Talk, Dr. Dimitri Christakis
arată că în perioadele critice pentru dezvoltarea creierului, succedarea rapidă
a imaginilor pe care le vedem pe ecran condiţionează mintea în sensul căutării
unui nivel ridicat de stimulare, iar mai târziu acest lucru duce la lipsa
atenţiei. Cercetările sale pun în evidenţă faptul că cu cât copilul se uită mai
mult la televizor înainte de vârsta de trei ani, cu atât este mai predispus
către probleme de atenţie la vârsta şcolară.[xx] Academia Americană de
Pediatrie recomandă ca sub vârsta de doi ani copiii să nu se uite deloc la
televizor, iar peste vârsta de doi ani copiilor să li se limiteze perioadele de
privit la televizor.[xxi]
De asemenea,
petrecerea timpului în faţa unui ecran favorizează pasivitatea şi se răsfrânge
negativ asupra dezvoltarea relaţiilor sociale ale copiilor. După cum arată
Payne, „principalul indicator al succesului şi fericirii în viaţă este
capacitatea noastră de a ne înţelege cu ceilalţi. Ecranele nu sunt de ajutor.”[xxii]
Familia poate
lua „pauze” de ecrane timp de o săptămână sau de un week-end. Acest lucru
permite familiei să-şi creeze noi obiceiuri de petrecere a timpului liber şi să
conştientizeze cât de mult timp petrece în faţa diverselor ecrane.[xxiii]
Părinţii trebuie să-şi analizeze propriul mod de utilizare a dispozitivelor şi
să verifice dacă sunt capabili să modeleze timpul liber al copiilor. Copiii pot
spune dacă se bucură sau nu de atenţie din partea părinţilor.[xxiv]
Învăţare
timpurie pentru părinţi
Într-un
interviu acordat IMFC, Kim John Payne afirma că este necesară de mai multă
atenţie conştientă din partea părinţilor pentru a apăra copilăria propriilor
copii.[xxv] Părinţii sunt târâţi într-un torent de „prea mult”, beneficiind de
prea puţin sprijin şi îndrumare.
Payne arăta că
el ar dori ca învăţarea timpurie să fie un subiect în care să fie antrenaţi mai
degrabă părinţii decât copiii.
În prezent, cei
mai mulţi dintre noi nu mai beneficiază de sprijin, ajutor şi cunoştinţe din
partea familiei extinse. Din punctul meu de vedere, ar fi benefică o lărgire a
orizontului părinţilor, prin educarea şi sprijinirea acestora, astfel încât să
poată avea încredere în deciziile pe care le iau şi discernământul necesar
atunci când hotărăsc, de exemplu, să îşi înscrie sau nu copilul la
grădiniţă.[xxvi]
Părinţii sunt
motivaţi de intenţii bune; ei doresc tot ceea ce este mai bun pentru copiii
lor. Payne crede că instinctele părinţilor şi dorinţa acestora de a-şi proteja
copiii îi vor conduce în cele din urmă pe calea simplificării, iar copiii vor
avea avantaje enorme de pe urma acestui lucru.
Eloise
Cataudella este Director de comunicare la Institutul pentru Căsătorie şi
Familie din Canada, site partener al MercatorNet. Articolul original poate fi
descărcat în format pdf de pe site-ul IMFC.
NOTE:
[i] Payne, K.J. (2009) Simplicity
Parenting. New York:
Ballantine Books, p 28.
[ii] Ibid, p 30.
[iii] Ibid, p 42.
[iv] Ibid, p 42.
[v] Ibid, 44.
[vi] Ibid, p 46.
[vii] Ibid, p 56.
[viii] Ibid, p 62.
[ix] Ibid, p 70.
[x] Ibid, p 60.
[xi] University of Missouri-Columbia (2014, Dec. 16). Certain parenting tactics could lead to materialistic attitudes in adulthood. EurekaAlert. Preluare de la http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-12/uom-cpt121614.php
[xii] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 99.
[xiii] Ibid, p 102.
[xiv] Ibid, p 137.
[xv] Ibid, p 151.
[xvi] Bowers, M.T., Green, B.C., Hemme, F, and Chalip, L. (2014) Assessing the relationship between youth sport participation settings and creativity in adulthood. Creativity Research Journal, Vol. 26, Iss. 3, Preluare de la http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400419.2014.929420#.VMkxXGzK6bR
[xvii] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 160.
[xviii] Ibid, p 190.
[xix] Ibid, p 170.
[xx] Christakis, D. (2011). Media and children. TEDxRainer [Video file]. Preluare de la https://www.youtube.com/watch?v=BoT7qH_uVNo
[xxi] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 170.
[xxii] Ibid, p 83.
[xxiii] Ibid, p 175.
[xxiv] Ibid, p 147.
[xxv] Interviu cu Dr. Kim John Payne realizat de Andrea Mrozek, March 14th, 2013.
[xxvi] Ibid.
[ii] Ibid, p 30.
[iii] Ibid, p 42.
[iv] Ibid, p 42.
[v] Ibid, 44.
[vi] Ibid, p 46.
[vii] Ibid, p 56.
[viii] Ibid, p 62.
[ix] Ibid, p 70.
[x] Ibid, p 60.
[xi] University of Missouri-Columbia (2014, Dec. 16). Certain parenting tactics could lead to materialistic attitudes in adulthood. EurekaAlert. Preluare de la http://www.eurekalert.org/pub_releases/2014-12/uom-cpt121614.php
[xii] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 99.
[xiii] Ibid, p 102.
[xiv] Ibid, p 137.
[xv] Ibid, p 151.
[xvi] Bowers, M.T., Green, B.C., Hemme, F, and Chalip, L. (2014) Assessing the relationship between youth sport participation settings and creativity in adulthood. Creativity Research Journal, Vol. 26, Iss. 3, Preluare de la http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10400419.2014.929420#.VMkxXGzK6bR
[xvii] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 160.
[xviii] Ibid, p 190.
[xix] Ibid, p 170.
[xx] Christakis, D. (2011). Media and children. TEDxRainer [Video file]. Preluare de la https://www.youtube.com/watch?v=BoT7qH_uVNo
[xxi] Payne, K.J. (2009) Simplicity Parenting. New York: Ballantine Books, p 170.
[xxii] Ibid, p 83.
[xxiii] Ibid, p 175.
[xxiv] Ibid, p 147.
[xxv] Interviu cu Dr. Kim John Payne realizat de Andrea Mrozek, March 14th, 2013.
[xxvi] Ibid.
Traducere: Aurora Conrad
Preluare de pe Ştiri pentru viaţă
Dacă doriți să traduceți ca
voluntar articole pro-viaţă din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă,
vă rugăm să ne scrieţi pe adresa provalorimedia@gmail.com
În afară de traducerea unor
articole avem nevoie şi de voluntari care să realizeze prescurtări în limba
română ale unor articole din engleză. Mai
multe detalii le puteţi afla aici.
De
asemenea, căutăm corespondent voluntar pentru Republica Moldova.
0 comments:
Trimiteți un comentariu