de Tudorel Rusu, Doxologia
„Aici e suferință, multă suferință”. Acesta e răspunsul
preotului, al medicilor și al îngrijitorilor Spitalului Clinic de Psihiatrie
Socola-Iași privitor la îngrijirea și la situația bolnavilor internați în acest loc. Pentru
părintele spitalului, protosinghelul Iustin Neagu, suferința este și cea care i-a definit
viața. „Încă de mic copil, eu am fost într-o permanentă suferință, un copil fără
copilărie, însă în sensul bun al cuvântului. Eram mulți copii în casă, iar
de la vârsta de 9 ani a trebuit să muncim alături de părinți. Pentru mine acest
lucru a reprezentat o permanentă antrenare în conștiința publică, față de părinți și de societate”, îmi
mărturisește slujitorul bisericii din incinta Spitalului Socola.
Suferința, rugăciunea și munca l-au însoțit apoi pe părintele
Iustin în întrega activitate. Călugărit în anul 1979, a refuzat o carieră academică
în Elveția, unde a făcut doctoratul, pentru a fi preot de caritate la mai multe
spitale ieșene, printre care Spitalul Clinic de Urgență pentru copii „Sfânta
Maria”, Maternitatea „Cuza-Vodă”, Spitalul de Ftizologie Pașcanu, iar din anul
1995 s-a stabilit la Biserica „Schimbarea la Față” a Spitalului
Socola, ctitorie a lui Alexandru Lăpușneanu, pe care, găsind-o într-o
stare deplorabilă, a renovat-o și a pictat-o. „Nicăieri, nici într-un spital și la nici o boală nu
este necesară prezența preotului, a rugăciunilor, a Sfântului Maslu, ca într-un spital de
psihiatrie, fiindcă boala psihică este o boală a sufletului. Această boală
apare atunci când slăbește voința, iar conștiința adoarme. Voința este coloana vertebrală a sufletului ce are ca măduvă conștiința. Voința, dacă e sănătoasă și virtuoasă, este ca
un ac barometric care reglează simfonia relației dintre rațiune și sentiment și produce un suflet
echilibrat. Un bolnav mintal este acela care a rupt legătura dintre rațiune și sentiment, iar toate
celelalte sisteme ale corpului au de suferit. Se produce o rupere,o anarhie, o dereglare
a interacțiunii sistemelor, care nu mai sunt în ordine. Iar toată lupta este între
ordine și dezordine. Desigur, boala psihică are şi alte cauze, somatice. Raiul este
ordinea, iadul este dezordinea. Schizofrenia și boala psihică sunt
un început al iadului, pe care Biserica le mângâie și încearcă să le aducă
la normalitate, iar ceea ce restaurează Domnul în cadrul lucrărilor divine este
total refăcut, nu parțial. Ceea ce repară Dumnezeu este nou în totalitate, fără repercusiuni. În
plus, prezența mea aici pregătește cadrele medicale din punct de vedere spiritual, religios și în ceea ce privește atașamenul față de bolnavi”, îmi
spune părintele.
„Ajutorul lui Dumnezeu se simte”
„Mai mult ca la
alte specialități, la noi este o nebuloasă, pentru că ființa, creierul și sufletul bolnavilor
sunt ca o cutie neagră, la care nu avem acces decât după lungi meditații și convorbiri pe care
le avem cu ei. Părintele Iustin este duhovnicul meu și al familiei mele. Ca
medic psihiatru ai nevoie de Dumnezeu pentru a ști ce să-i spui unui pacient
care poate să-și ia viața sau poate să ia viața altuia. Legătura cu Dumnezeu și speranța că Dumnezeu îl va
ajuta există la fiecare om, chiar și la cei ce sunt la regimuri supravegheate, cu afecțiuni majore, cu
schizofrenie, cu epilepsie. Spun acest lucru pentru că niciodată nu am vazut un
bolnav aici în spital care atunci când vine părintele să nu se închine, să nu
îngenuncheze, să nu sărute crucea. Fiecare om care se naște primește lumina Duhului
Sfânt la Botez și nu întâmplător fiecare se uită spre lumină. Partea nevăzută a lucrurilor,
ajutorul lui Dumnezeu, nu iese tot timpul în evidență, dar se simte. Prin
rugăciunile pe care părintele Iustin le face pentru bolnavi, ne ajută indirect și pe noi medicii. Faptul
că biserica este tot timpul plină de bolnavi, arată totodată că ei se simt bine
acolo”, îmi zice Lăcrămioara Fărcășel, medic psihiatru la Spitalul Socola.
În biserică,
dau peste Iuliana Anghel, cea care supravegheaza biserica. „La început când am
venit aici, îmi era foarte greu. Bolnavii țipau în timpul
slujbei, nu prea aveam liniște. Acum însă simt aici un loc sfânt, deosebit, cu
o putere pe care nu pot să o explic. Eu pe părintele Iustin îl văd ca pe un
făcător de minuni. Și nu exagerez. Am văzut bolnavi care au venit în stări grave și au plecat sănătoși. Bolnavii, când îl
văd pe părinte, se așează în genunchi, îl trag să-l atingă, să-l apropie, îi sărută mîinile, ca
unui binefăcător. Și chiar este un binefăcător. Tot timpul pregătește pachete pentru
bolnavi, îi mai pune la masă la trapeză. Eu îl cunosc de 25 de ani și datorită lui am
ajuns eu aici. Sunt necazuri grele aici, nici nu pot să-mi închipui ce aude părintele
în scaunul de spovedanie. Și nu numai aici, ci și la Spitalul de la Șipote, unde este mai
mare durere și unde tot timpul părintele duce pachete. Datorită lui, și medicii au început
să vină la biserică. E ca un magnet, iar odată ce te apropii de el, îl simți, nici nu trebuie să-ți vorbească. Și eu am fost bolnavă,
am avut o semipareză și mi-am revenit prin rugăciunea părintelui, care la vremea aceea slujea la
Catedrala Mitropolitană”, mi se destănuie Iuliana.
Tot datorită
Iulianei, aveam să aflu cum a reușit părintele Iustin să renoveze biserica și să construiască o
clopotniță deosebit de frumoasă: „într-o zi părintele era cam trist, întrucât avea
neapărată nevoie de o 1000 de lei pentru nu știu ce materiale și nu avea de unde îi
lua. La un moment dat, intră în biserică un domn cu un ziar în mână, pe care
l-a lăsat în altar. Părintele, crezând că e un pomelnic în el, a luat ziarul în
mână, iar în momentul acela au căzut din el exact 1000 lei. Văzând aceasta,
părintele a fugit în curte și reușind să-l prindă din urmă pe acel domn, nu a reușit să obțină de la el decât
următorele cuvinte: «Mă cheamă Gheorghe, restul știe Domnul». Când am
auzit că părintele vrea să mai facă o biserică la Șipote, mi-am zis că o
începe pentru a o termina alții, știind cât de greu i-a fost în cei șaptesprezece ani cât a
durat renovarea bisericii de aici. Dar uite că vara aceasta e sfințire la Șipote. Ce să zic, pe
lângă lacrimile rugăciunilor, părintele lucrează de multe ori cot la cot cu
muncitorii”, încheie Iuliana.
Câte o lacrimă pentru fiecare bolnav
„Ce faci,
Gheorghe?”. „Amărât. Deunăzi l-am bătut pe Dănuț. Vorbea urât”, vine
răspunsul lui Gheorghe, care poartă la subsoară o mătură veche. Nebărbierit, cu
ochelari mari, închiși la culoare, îmbrăcat cu câteva rânduri de haine ponosite, Gheorghe vorbește repede și de-abia îl înțelegi. Părintele îl
dojenește: „n-ai voie să-l bați, el e bolnav. Dacă îl bați, înseamnă că nici tu
nu ești sănătos la minte. Uite, îți dau niște bani, dar să nu-l mai bați, bine?” Mai târziu
aveam să ne întâlnim și cu Dănuț în curtea spitalului. Mic și îndesat, cu o căciulă mare trasă pe ochi, cu fața desfigurată de
boală, Dănuț striga cu o voce stridentă și precipitată, gesticulând și mergând înainte și înapoi. De apostrofările
lui Dănuț nu scapă nici părintele: „Tu o să ajungi mai rău ca mine. Dă-mi niște bani până pe paișpe. Eu am avut servici
deștept. Dar pe mata nu vezi cum te-o bătut Dumnezeu și te-o albit?”, turuie
Dănuț cu vocea ridicată. Părintele zâmbește: „Așa este Dănuț, așa este”.
Printre
strigătele, râsetele și gemetele de la pavilionul I Bărbați se aude o voce înceată,
temătoare: „Părinte, veniți și până la mine?”. „Da, sigur, spuneți-mi unde e patul
dumneavoastră”, vine și răspunsul părintelui. Valerică ne face semn să-l urmăm. Înalt, drept,
îmbrăcat în pijamale, cu ochii mari, privind țintă spre un punct
fix, Valerică se deplasează greu, cu pași mici, târâindu-și picioarele, ajutat
de un mergător. Așezat pe marginea patului și acoperindu-și capul cu capătul epitrahilului
părintelui, ascultă rugăciunea, repetând unele cuvinte și ținându-și mâna în dreptul
inimii. Rugăciunea se termină. „Știti, părinte, eu cred în Dumnezeu, sunt cuminte,
dar diavolul și-a băgat coada. Soția m-a părăsit, a plecat în Italia.”, se destănuie Valerică, cu vocea
stinsă, tristă, sacadată, în timp ce sărută crucea din mâna părintelui. „Cred,
cred. Dumnezeu însă e mare, are El grijă. Te aștept la biserică,
bine?”, răspunde părintele, încercând să-și stăpânească lacrimile.
La două-trei
paturi de Valerică, bătrânul Andrei așteaptă să primească ultima împărtășanie. Familia lui l-a
rugat pe părintele Iustin să treacă pe la el. Andrei nu poate vorbi. Cu fața în sus, cu gura
întredeschisă, respirând greu și gemând din când în când, fără ca măcar să-ți dai seama dacă este
conștient sau nu. „E grav tare?”, se interesează părintele de un infirmier și fără să aștepte răspunsul se
îndreaptă spre patul bătrânului, căruia îi ia fața în mâini și și-o apropie de a lui, privindu-l
drept în ochi: „domnu' Andrei, sunt eu părintele. Poți înghiți? Vreau să te împărtășesc. Vrei să te
împărtășești? Vrei?” Andrei pare că înțelege, iar părintele începe rugăciunea pentru
cuminecare. „Vă rog, veniți să mă ajutați să-i țin capul drept”. Un
infirmier sare în ajutor imediat, iar Andrei primește Sfintele Taine. Părintele
vorbește continuu: „uite, bravo domnu' Andrei. Stai să-ți dau și puțin vin ca să înghiți tot. Bravo! Să-ți fie de bine. Mă
bucur că te-am putut împărtăși”.
În mirosul de vin proaspăt ce inundă
salonul, Andrei parcă prinde nițică vlagă și
încearcă cu tot dinadinsul să spună ceva, fără a reuși
însă. Tot ce poate sunt niște noi gemete de
neînțeles. „Știu, știu,
domnu' Andrei, stai liniștit. Cu plăcere. Nora ta Maria m-a rugat să te împărtășesc. Cu plăcere”,
repetă părintele, întorcându-și capul spre o bătrânică de vizavi care-l striga de
câteva zeci de secunde. Alexandrina, cu un fes alb împletit care-i acoperă
capul, cu bărbia ascuțită și cu nasul puțin turtit, își începe povestea: „știți părinte, eu sunt fată de preot. Sunt din Cernăuți, iar tatăl meu din
Sadova. Tatăl meu a slujit la Sfântul Spiridon. Și bunelul tot preot,
în Sadova...” După ce-i citește o rugăciune, părintele mă întreabă: „Vezi câtă
cinste și omenie se citește în privirea ei?”. Mă uit în ochii Alexandrinei albaștri ca cerul unei
dimineți însorite de vară și într-adevăr, emană blândețe și bunătate. Dar parcă ochii înlăcrimați ai părintelui Iustin
exprimă ceva și mai deosebit..
Pronia
dumnezeiască a făcut ca Biserica „Schimbarea la Față” de la Socola să-și îndeplinească peste
secole de existență, adevărata menire: aceea de a schimba fețele bolnavilor
schimonosite de suferință și fețele medicilor, mereu îngrijorați și înconjurați de suferință. Cine ajunge în
curtea Spitalului Socola, nu poate să nu exclame: „Ce trist ar fi locul acesta,
dacă nu ar exista biserica!”
0 comments:
Trimiteți un comentariu