de pr. Radu
Brânză, Doxologia
Săptămâna
trecută, Iaşul a fost martorul a două evenimente triste. În primul, o tânără
însărcinată în 22 de săptămâni, cu toate că limita de efectuare a unui avort
era cu mult depăşită, dorea să scape de copilaşul ce deja dădea în burtica ei
puternice semne de viaţă. Cam în acelaşi timp, doi tineri din Bacău pierdeau un
copilaş tot de 22 de săptămâni, pe care medicii de la spital încercau cu eroism
să îl salveze. Din păcate, acesta nu a putut supravieţui, iar drama bieţilor
părinţi s-a amplificat atunci când nici măcar nu au putut să îşi ia spre
înmormântare trupul copilaşului pentru că, în conformitate cu legile în
vigoare, acesta nu a putut fi declarat persoană.
Aşadar, în
primul caz avem un copil prea mare pentru a fi avortat, dar care, din câte se
pare, totuşi a fost ucis, iar în al doilea caz avem un copilaş care era prea
mic pentru a fi considerat persoană. În mod normal, aceste două dramatice
situaţii ar trebui să declanşeze o dezbatere lămuritoare a unui subiect care
întârzie să fie clarificat: când anume devenim oameni, dacă avem voie să
suprimăm o viaţă, cine ne dă acest drept, cine fixează limitele?…
Limitele sunt,
în astfel de cazuri, arbitrare şi ipocrite. Conform acestora, acelaşi copil
poate fi ucis prin avort dacă are ghinionul să fie în Marea Britanie, unde
limita de avort este de 22 de săptămâni, sau salvat, dacă are norocul să fie în
Macedonia, unde limita de avort este de zece săptămâni. Dificil ar fi să fie în
Israel, unde nu este nici o limită pentru avort, ci doar condiţii: dacă femeia
este sub 17 ani sau peste 40 de ani, dacă sarcina este rezultatul unei relaţii
interzise de legile penale, a violului, a incestului, în afara căsătoriei
(orice femeie necăsătorită, singură, divorţată sau văduvă are dreptul la avort,
indiferent de vârsta fătului), dacă bietul copil are probleme fizice sau
mentale sau dacă menţinerea sarcinii produce risc de viaţă sau suferinţe fizice
sau mentale femeii.
Spunem avort, deşi este crimă
A fixa astfel
de limite înseamnă a ne juca cu existenţele persoanelor şi, poate mai grav, de
a ne ascunde în spatele argumentelor propria ticăloşie. A fost acum câţiva ani
o iniţiativă de a introduce consilierea obligatorie înainte de orice avort. Atenţie! Nu suprimarea legală a
avortului, ci obligativitatea de a
informa femeia asupra a ceea ce se întâmplă printr-un avort,
obligativitate care de ani de zile funcţionează în ţări ca Germania sau Olanda,
ţări la care obişnuim să ne raportăm. Imediat, cu o furie devastatoare,
potrivnicii acestei iniţiative au spulberat-o, catalogând demersul drept
încălcare a drepturilor femeii, întoarcere la ceauşism, feudalism ş.a. Din
start vreau să spun că nici o iniţiativă prohibitivă nu este binevenită. Viaţa
noastră se bazează pe libertate. Numai că adevărata libertate este una
responsabilă. Altfel, picăm în anarhie. Femeile care au murit în timpul
comunismului din cauza prohibiţiei avortului au dreptul să li se ridice un
mausoleu, dar numai alături de un alt mausoleu, al tuturor copiilor ucişi prin
avort. Altfel suntem ipocriţi şi nedrepţi faţă de copiii care şi ei au murit. Problema
noastră este că fixăm limite, dar nu avem puterea să privim avortul în faţă. Cosmetizăm
termenii, ne ascundem după cuvinte. Spunem avort, deşi este crimă. Spunem
produs de concepţie deşi este copil. Spunem întrerupere de sarcină deşi este
întrerupere a unei vieţi.
Poziţia Bisericii a fost şi este
dintotdeauna clară şi fermă: orice copil este un minunat dar de la Dumnezeu,
iar în pântecul femeii, din momentul conceperii, este o nouă persoană umană.
Contestată de susţinătorii avortului, această poziţie a Bisericii se vrea
trimisă la coşul istoriei, blamată, catalogată ca învechită, neadaptată la omul
nou. Numai că blamata şi învechita poziţie a Bisericii este confirmată pe zi ce
trece de explorările medicale care-i confirmă spusele: genetica demonstrează că
în faza de dezvoltare numită a zigotului poate fi determinat sexul, culoarea
părului sau a ochilor pruncului aflat în acest proces de dezvoltare. A considera omul în faza de dezvoltare zigotică mai puţin om e la fel de
greşit ca a considera un copil de un an care încă nu poate merge singur mai
puţin copil decât unul de cinci ani, care aleargă prin curte. Care drept îţi dă
voie să ucizi un copil aflat în fază embrionară? De ce nu îţi permite acelaşi
drept să iei viaţa unuia de 3 ani, în raport cu unul de 8 ani? Dacă avortul
este o simplă procedură, dacă prin avort nu ucidem, de ce orice femeie care
trece printr-o astfel de experienţă rămâne traumatizată sufleteşte?… De ce
vorbim de consiliere post-avort?
Sunt doar
câteva gânduri pe care le lansez, ca o provocare. Ştiu că imediat voi fi pus la
zid de o anume parte de cititori, catalogat ca un anacronic, un învechit, un
ceauşist. Accept toate catalogările şi invectivele ce îmi vor fi adresate, deşi
aş vrea să am puterea de a le transforma în flori şi să le pun atât pe
mormintele bietelor femei ucise de acel decret, dar şi pe mormintele
copilaşilor ucişi odată cu ele. Şi aş mai dori ca undeva, cumva, aceste gânduri
să ridice semne de întrebare şi, de ce nu, să putem ajunge la o concluzie
onestă.
0 comments:
Trimiteți un comentariu