Fraţilor, toate îmi sunt îngăduite,
dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa
biruit de ceva. Bucatele sunt pentru pântece şi pântecele pentru bucate şi
Dumnezeu va nimici şi pe unul şi pe celelalte. Trupul însă nu e pentru
desfrânare, ci pentru Domnul, şi Domnul este pentru trup. Iar Dumnezeu, Care a
înviat pe Domnul, ne va învia şi pe noi, prin puterea Sa. Oare nu ştiţi că
trupurile voastre sunt mădularele lui Hristos? Luând deci mădularele lui
Hristos, le voi face mădularele unei desfrânate? Nicidecum! Sau nu ştiţi că cel
ce se alipeşte de desfrânată este un singur trup cu ea? «Căci vor fi - zice
Scriptura - cei doi un singur trup». Iar cel ce se alipeşte de Domnul este un
duh cu El. Fugiţi de desfrânare! Orice păcat pe care-l va săvârşi omul este în
afară de trup. Cine se dedă însă desfrânării păcătuieşte în însuşi trupul său.
Sau nu ştiţi că trupul vostru este templu al Duhului Sfânt, Care este în voi,
pe Care-L aveţi de la Dumnezeu şi că voi nu sunteţi ai voştri? Căci aţi fost
cumpăraţi cu preţ! Slăviţi, dar, pe Dumnezeu în trupul vostru şi în duhul
vostru, care sunt ale lui Dumnezeu.
EVANGHELIA
LUCA 15, 11-32
Zis-a Domnul pilda aceasta: un om
avea doi fii. Şi a zis cel mai tânăr dintre ei tatălui său: tată, dă-mi partea
care mi se cuvine din avere; atunci el le-a împărţit averea. Dar, nu după multe
zile, feciorul cel mai tânăr, strângându-şi toate, s-a dus într-o ţară
depărtată; şi acolo şi-a risipit toată averea, vieţuind în desmierdări. Şi,
după ce a cheltuit totul, a venit o foamete mare în ţara aceea şi el a început
să fie în lipsă. Şi, ducându-se, s-a lipit el de unul din locuitorii acelei
ţări şi acesta l-a trimis la ţarinile sale să pască porcii. Şi dorea să-şi
sature pântecele din roşcovele ce mâncau porcii, însă nimeni nu-i da. Dar,
venindu-şi în fire, a zis: câţi argaţi ai tatălui meu sunt îndestulaţi de
pâine, iar eu pier de foame! Mă voi scula şi mă voi duce la tatăl meu şi-i voi
spune: tată, am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt vrednic să mă
numesc fiul tău. Fă-mă ca pe unul din argaţii tăi. Şi, sculându-se, a venit la
tatăl său. Iar pe când era încă departe, l-a văzut tatăl său şi i s-a făcut
milă; şi, alergând, a căzut pe grumajii lui şi l-a sărutat. Atunci i-a zis
feciorul: tată, am greşit la cer şi înaintea ta şi nu mai sunt vrednic să mă
numesc fiul tău. Iar tatăl a zis către slujitorii săi: aduceţi haina cea mai
bună şi-l îmbrăcaţi; puneţi inel în mâna lui şi încălţăminte în picioarele lui;
apoi aducând viţelul cel îngrăşat îl junghiaţi. Să mâncăm şi să ne veselim;
căci acest fiu al meu mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat. Şi au
început să se veselească. Iar feciorul lui cel mare era la ţarină; când s-a
întors şi s-a apropiat de casă, el a auzit cântece şi jocuri. Atunci, chemând
pe unul dintre slujitori, l-a întrebat: ce înseamnă acestea. Iar acela i-a
răspuns: fratele tău a venit şi tatăl tău a junghiat viţelul cel îngrăşat, pentru
că l-a primit sănătos. Şi s-a mâniat şi nu voia să intre; dar tatăl lui,
ieşind, îl ruga. Însă el, răspunzând, a zis tatălui său: iată de atâţia ani îţi
slujesc şi niciodată n-am călcat porunca ta; şi mie tu niciodată nu mi-ai dat
un ied, să mă veselesc cu prietenii mei. Dar când a venit acest fiu al tău,
care a mâncat averea ta cu desfrânatele, ai junghiat pentru el viţelul cel
îngrăşat. Însă tatăl i-a zis: fiule, tu în toată vremea eşti cu mine şi toate
ale mele, ale tale sunt; se cuvenea însă să ne veselim şi să ne bucurăm, căci
fratele tău acesta mort era şi a înviat, pierdut era şi s-a aflat.
Pr. Al. Schmemann: Duminica Fiului Risipitor sau “…acolo am şezut şi am plâns, când mi-am adus aminte de Sion“
“În a treia
Duminică din perioada pregătirii pentru Post, auzim parabola Fiului Risipitor
(Luca XV, 11-32). Împreună cu imnurile cântate în această zi, parabola ne dezvăluie
timpul pocăinţei ca fiind întoarcerea omului din exil. Fiul risipitor, ni se
spune, a plecat într-o ţară îndepărtată, cheltuind toţi banii pe care îi avea.
O tarã îndepãrtatã!
Aceastã definiţie a condiţiei noastre umane, pe care trebuie sã ne-o asumãm şi
sã ne-o impropriem atunci când începem sã ne apropiem de Dumnezeu, este unicã.
Un om care nu a trecut niciodatã prin acesta experientã, fie ea chiar şi foarte
scurtã, care nu a simţit niciodatã cã este înstrãinat de Dumnezeu şi
de adevãratã viaţă, nu va înţelege niciodatã care este esenţa creştinismului. Şi
acela care se simte perfect “acasã” în aceastã lume şi în viaţa ei, care
niciodatã nu a fost atins de dorinţa dupã altã Realitate, nu va înţelege ce
este pocăinţa.
Pocăinţa este
adesea identificatã cu o înşiruire rece şi “obiectivã” a pãcatelor şi a greşelilor,
ca un act de pledoarie pentru vinovăţie în faţa unei acuzaţii juridice.
Spovedania şi dezlegarea de pãcate sunt privite ca fiind de naturã juridicã,
dar ceva esenţial este omis, ceva fãrã de care nici spovedania şi nici
dezlegarea de pãcate nu au nicio semnificaţie sau putere realã. Acest “ceva”
este chiar sentimentul de înstrãinare de Dumnezeu, de bucuria comuniunii harice
cu El, de la adevãrata viaţă creatã şi datã de Dumnezeu.
Este uşor, într-adevãr,
sã mã spovedesc cã nu am postit în zilele rânduite, cã nu mi-am fãcut rugãciunile
sau cã m-am mâniat. Este un lucru diferit, totuşi, acela de a realiza dintr-o
datã cã am pângãrit şi cã mi-am pierdut frumuseţea sufleteascã, cã sunt departe
de adevãrata mea viaţă, de adevãrata mea casã, şi cã ceva preţios, frumos şi
curat a fost rupt fãrã speranţă în structura intimã a existenţei mele. Aceasta şi
numai această este pocăinţa, dorinţa adâncã de a te reîntoarce, de a te înapoia,
de a recãpãta cãminul pierdut. Eu am primit de la Dumnezeu bogaţii minunate:
mai întâi viaţa şi posibilitatea de a mã bucura de ea, de a o umple de sens, de
dragoste şi cunoaştere; apoi – în Botez – noua viaţă a lui Hristos Însuşi;
darul Sfântului Duh, pacea şi bucuria Împărăţiei veşnice. Am primit cunoaşterea
lui Dumnezeu şi, prin El, cunoaşterea întregii Creaţii şi puterea de a fi Fiul
lui Dumnezeu. Şi pe toate acestea le-am pierdut, pe toate acestea le risipesc în
tot timpul, nu numai prin “pãcatele”, “greşelile” personale, ci prin pãcatul pãcatelor:
îndepãrtarea dragostei mele de la Dumnezeu, preferând “ţară îndepãrtatã” în
locul minunatei Casei a Tatãlui.
Dar Biserica
este aici ca sã îmi aminteascã de ceea ce am pãrãsit şi am pierdut. Şi aşa cum
ea îmi reaminteşte, îmi amintesc şi eu: “de la pãrinteasc slavã a Ta depãrtându-mã
neînţelepţeşte“, spune Condacul acestei zile, “întru răutăţi am risipit bogăţia
care mi-ai dat. Pentru aceasta glasul desfrânatului aduc ţie: Greşit-am înaintea
Ta, Pãrinte Îndurate!“. Şi atunci, când îmi amintesc, gãsesc în mine dorinţa şi
puterea de a mã reîntoarce: “… mã voi întoarce la Tatãl Meu, plângând cu
lacrimi: primeşte-mă ca pe unul din slujitorii Tãi“. O particularitate liturgică
a acestei “Duminici a Fiului Risipitor” trebuie menţionată aici în mod special.
La utrenia de Duminică, după solemnul dar veselul Psalm al Polieleului, cântăm
tristul şi nostalgicul Psalm 136:
“La râul
Babilonului, acolo, am şezut şi am plâns când ne-am adus aminte de Sion… Cum să
cântăm cântarea Domnului în pământ străin? De te voi uita, Ierusalime, uitată să
fie dreapta mea! Să se lipească limba mea de grumazul meu, de nu-mi voi aduce
aminte de tine, de nu voi pune înainte Ierusalimul, ca început al bucuriei
mele“.
Acesta este
Psalmul înstrăinării. El era cântat de evrei în captivitatea lor babilonică, pe
când se gândeau la oraşul sfânt al Ierusalimului. El a devenit totdeauna cântecul
omului atunci când realizează îndepărtarea sa de Dumnezeu şi, realizând
aceasta, devine om din nou: ca unul ce nu poate fi niciodată deplin satisfăcut
de nimic în această lume căzută, care prin structura şi vocaţie este un pelerin
al Absolutului. Acest Psalm va fi cântat încă de două ori, în ultimele două
Duminici, înainte de începerea Postului. El ne înfăţişează Postul însuşi ca
pelerinaj şi pocăinţa – ca reîntoarcere”.
(din: Pr. Al.
Schmemann, “Postul cel Mare“, Editura Doris, Bucureşti, 1998
Sursă: Cuvânt ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu