Viaţa Preacuvioasei Maicii noastre Teodora de la Sihla, care, la sfârşitul
secolului al XVII-lea, a sihăstrit mulţi ani într-o peşteră din preajma
Schitului Sihla - Neamţ.
Această floare duhovnicească şi mireasă a lui Hristos, pe care a
odrăslit-o pământul binecuvântat al Moldovei, s-a născut pe la jumătatea
secolului al XVII-lea, în satul Vânători - Neamţ, din părinţi binecredincioşi
şi iubitori de Dumnezeu. Tatăl ei, Ştefan Joldea Armaşul, avea dregătorie
ostăşească, aşa cum şi numele îl arată, fiind paznic al Cetăţii Neamţului şi
armaş, adică făuritor de arme pentru cei ce apărau vestita Cetate a Moldovei.
Mama sa, al cărei nume nu este cunoscut, se îngrijea de cele pentru casă şi de
buna creştere, în frică de Dumnezeu, a celor două fiice, Teodora şi Maghiţa
(Marghioliţa).
Fiica mai tânără s-a mutat curând la Dumnezeu, iar fericita Teodora a
fost căsătorită de către părinţi, împotriva voinţei ei, cu un tânăr evlavios
din Ismail. Neavând copii, iar sufletul Teodorei fiind rănit de dragoste pentru
Iisus Hristos şi arzând de dorinţa unei vieţi cu totul curate, închinate numai
Lui, s-au învoit să îmbrăţişeze viaţa monahală. Marii sihaştri, vechii ei
sfătuitori, ce se nevoiau în acea vreme prin pădurile şi munţii din ţinutul
Neamţ, precum şi duhovnicul care îi cunoştea firea evlavioasă şi râvna pentru
rugăciunea de taină, o îndemnau spre viaţa de sihăstrie.
Astfel, fericita Teodora a îmbrăţişat cinul monahal la Schitul Vărzăreşti
- Vrancea, iar după doi ani, soţul ei s-a călugărit în Schitul Poiana Mărului,
primind numele de Elefterie. Aşa a binevoit Dumnezeu să-i povăţuiască pe
amândoi pe calea sfinţeniei şi a mântuirii.
Fiecare călugăriţă din schit se nevoia cu mare râvnă pentru Hristos, însă
Cuvioasa Teodora întrecea pe toate celelalte surori cu rugăciunea, cu smerenia
şi cu nevoinţa duhovnicească.
După câţiva ani, năvălind turcii în părţile Buzăului, au dat foc
Schitului Vărzăreşti. Atunci toate surorile din obşte s-au risipit în pădurile
seculare din partea locului, aşteptând să treacă primejdia şi mânia lui
Dumnezeu. La fel a făcut şi Cuvioasa Teodora. S-a retras în munţii Vrancei
împreună cu stareţa ei, schimonahia Paisia, a cărei ucenică era. Acolo se
nevoiau singure, acoperite de mâna lui Dumnezeu, în post şi rugăciune, răbdând
multe ispite de la diavoli, foame, frig şi tot felul de încercări.
Răposând stareţa ei, fericita Teodora, în urma unei descoperiri
dumnezeieşti, a părăsit munţii Vrancei şi s-a retras în părţile Neamţului,
pentru a se nevoi în pădurile neumblate din jurul schiturilor Sihăstria şi Sihla.
După ce, mai întâi, s-a închinat la icoana făcătoare de minuni a Maicii
Domnului de la Mănăstirea Neamţ, egumenul lavrei a trimis-o la Sihăstria să
urmeze sfatul egumenului de acolo. Cu binecuvântarea ieroschimonahului
Varsanufie, egumenul Sihăstriei, fericita Teodora a fost încredinţată
duhovnicului Pavel, care a dus-o în pustie, în apropierea Schitului Sihla,
sfătuind-o să rămână acolo până la moarte, dacă va putea răbda asprimea vieţii
pustniceşti, iar de nu va putea suferi ispitele şi frigul iernii, să se aşeze
la o sihăstrie de călugăriţe.
Aşa a ajuns fericita Teodora în munţii Sihlei, iar un sihastru milostiv
i-a oferit chilia sa, care se afla aproape de schit şi de peştera care îi
poartă numele. Acolo s-a nevoit Cuvioasa cu bărbăţie mulţi ani, ostenindu-se
singură în post şi rugăciuni de toată noaptea, în lacrimi şi mii de metanii,
departe de lume. Numai Cuviosul Pavel din Sihăstria, duhovnicul ei, o cerceta
din când în când, o mărturisea, o îmbărbăta, o împărtăşea cu Sfintele Taine şi
îi ducea cele de trebuinţă.
După un timp, a răposat fericitul duhovnic Pavel, nu departe de Schitul
Sihla, într-o mică colibă pustnicească, iar Cuvioasa Teodora a rămas cu totul
singură, căci nimeni nu ştia locul şi aspra ei nevoinţă. Cu timpul i s-au rupt
şi hainele, iar ca hrană avea doar măcriş, fructe de pădure şi alune. În
această şcoală a liniştii şi nevoinţei a dobândit Cuvioasa darul rugăciunii de
foc, care se lucrează în inimă, darul lacrimilor, al răbdării şi al negrăitei
iubiri de Dumnezeu. Acum nu se mai chinuia nici de frig, nici de foame, nici
diavolii nu o mai puteau birui, căci dobândise darul facerii de minuni şi era
ca un diamant strălucitor în munţii Sihlei, fiind uitată de oameni, însă
umbrită de darul Duhului Sfânt.
Năvălind turcii să prade mănăstirile şi satele, au ajuns până la Sihla, iar
Sfânta Teodora s-a adăpostit în peştera ei din apropiere. Descoperind-o
păgânii, ea s-a rugat lui Dumnezeu s-o scape din mâinile lor. În clipa aceea,
prin minune, s-a crăpat stânca din fundul peşterii, cum se vede până astăzi,
iar fericita s-a izbăvit de moarte. În această peşteră s-a nevoit Sfânta Teodora
în ultimii ani ai vieţii sale. Rugându-se neîncetat lui Dumnezeu cu rugăciunea
cea de taină a inimii, faţa i se lumina, iar trupul i se ridica de la pământ,
asemenea Sfintei Maria Egipteanca. Din timp în timp, păsările cerului îi
aduceau în ciocurilor lor, prin voia Domnului, fărâmituri de pâine de la
trapeza schitului Sihăstria, iar apă bea din scobitura unei stânci din
apropiere, numită până astăzi Fântâna Sfintei Teodora.
Ajungând Sfânta Teodora aproape de sfârşitul vieţii şi cunoscând că o cheamă
Hristos la cereştile locaşuri, unde este odihna şi desfătarea tuturor
sfinţilor, se ruga cu lacrimi lui Dumnezeu să-i trimită un preot ca s-o
împărtăşească cu Preacuratele Taine. Astfel, cu rânduială de sus, egumenul
Sihăstriei a observat că păsările duceau fărâmituri spre Sihla şi a trimis doi
fraţi să vadă unde anume se duc. Călăuziţi de mâna lui Dumnezeu, fraţii au
ajuns noaptea aproape de peştera Sfintei Teodora şi au văzut-o cum se ruga cu
mâinile înălţate spre cer, învăluită în lumină ca de foc. Atunci,
înfricoşându-se, au strigat, iar Cuvioasa, chemându-i pe nume, le-a cerut o
haină ca să se acopere, căci era goală, şi le-a spus să coboare la Sihăstria şi
să aducă un duhovnic ca s-o împărtăşească cu Trupul şi Sângele lui Hristos.
Călăuziţi de o lumină cerească, fraţii au mers repede la schit şi
dimineaţa au adus la peşteră pe ieromonahul Antonie şi ierodiaconul Lavrentie,
cu Sfintele Taine. După ce Sfânta Teodora şi-a făcut cuvenita spovedanie şi
şi-a destăinuit viaţa, ostenelile şi ispitele ei, a rostit Crezul, s-a
închinat, a primit dumnezeieştile Taine şi, mulţumind lui Dumnezeu pentru
toate, şi-a dat duhul în mâinile Lui. Apoi părinţii au făcut slujba înmormântării
şi au îngropat sfântul ei trup în peşteră. Aceasta s-a petrecut în al treilea
deceniu al secolului al XVIII.
Trupul Sfintei Teodora a rămas tăinuit în peşteră până după anul 1830,
când familia domnitorului moldovean Mihail Sturza, care a reînnoit Schitul
Sihla, a aşezat moaştele ei în raclă de preţ şi le-a depus în biserica
schitului, spre închinare. Apoi, zidind o biserică nouă la moşia lui din satul
Miclăuşeni - Iaşi, le-a adus în această biserică şi multă lume venea aici să se
închine, primind ajutorul Cuvioasei. În anul 1856 familia Sturza a convenit cu
stareţul Mănăstirii Pecerska din Kiev să dea sfintele moaşte în schimbul unor
veşminte preoţeşti şi arhiereşti. Aşa s-au înstrăinat moaştele Sfintei Teodora
din patria ei şi se păstrează în catacombele de la Pecerska, aşezate în raclă
de mult preţ, pe care sunt scrise aceste cuvinte în limbile română: Sfânta
Teodora din Carpaţi şi slavonă: Sveti Teodora Carpatina.
Aceasta este, pe scurt, viaţa Sfintei Teodora de la Sihla şi acestea sunt
faptele ei, prin care a bineplăcut lui Dumnezeu, numărându-se în cetele
sfinţilor, fiind socotită cea mai aleasă nevoitoare pe care a odrăslit-o
vreodată ţara noastră. Credincioşii din Moldova o cinstesc ca sfântă îndată
după adormirea ei şi merg în pelerinaj la peştera şi chilia ei de la Schitul
Sihla.
La 20 iunie 1992, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a
canonizat-o, trecând-o oficial în rândul sfinţilor, cu zi de prăznuire la 7
august.
Cu ale ei sfinte rugăciuni, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-ne
şi ne mântuieşte pe noi. Amin!
Troparul Sfintei, glasul 1 Cele pământeşti părăsind şi jugul pustniciei luând, te-ai făcut mireasa lui Hristos, fericită; cu postul, cu privegherea cereştile daruri luând şi cu rugăciunea pe îngeri ajungând, firea omenească ai biruit şi la cele cereşti te-ai mutat, lăsându-ne spre mângâiere peştera şi sfintele tale moaşte. Pentru aceasta, Sfântă Preacuvioasă Maică Teodora, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
Troparul Sfintei, glasul 1 Cele pământeşti părăsind şi jugul pustniciei luând, te-ai făcut mireasa lui Hristos, fericită; cu postul, cu privegherea cereştile daruri luând şi cu rugăciunea pe îngeri ajungând, firea omenească ai biruit şi la cele cereşti te-ai mutat, lăsându-ne spre mângâiere peştera şi sfintele tale moaşte. Pentru aceasta, Sfântă Preacuvioasă Maică Teodora, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.
0 comments:
Trimiteți un comentariu