foto: Doxologia
Biserica
lui Hristos se înveşmântează în negru şi în suferinţă pentru a-şi aminti de
tăierea capului Sfântului Ioan, Botezătorul, Înaintemergătorul şi proorocul
Domnului Hristos.
Este
o sărbătoare care se ţine cu post aspru, cu rugăciune şi cu Liturghie. În ea
răsună nu cântecele de bucurie ale vieţii, ci durerea pentru moartea celui mai
mare om născut din femeie, aşa cum l-a numit Însuşi Fiul lui Dumnezeu.
Dincolo
de însemnătatea simbolico-teologică a învăţăturii sale care a arătat
Calea-Hristos, trebuie să spunem că însuşi momentul şi contextul morţii
Sfântului Ioan are o semioză adâncă. În ea vedem cu adevărat extensia răului în
univers, puterea vicleniei şi a nimicniciei, vectorul distugător al voinţei
umane pervertite, răbdarea înlăcrimată a lui Dumnezeu, aşteptarea veacurilor şi
– de ce nu – o justificare a iadului, ca măsură a libertăţii în înstrăinare de
Dumnezeu.
Proorocul
curăţiei sfârşeşte cu lumea aceasta în sălaşul necurăţiei premeditate, alesul
iubitor de feciorie este ucis de maica desfrânării şi de acoliţii ei, glasul de
tunet al veacurilor este închis de muzicanţii răutăţii, mintea cea limpede a
istoriei cade ucisă de beţia şi de imbecilitatea celor răi, văzătorul şi
simţitorul de Dumnezeu încă din pântecele maicii sale devine victima celor orbi
pentru veşnicie şi nesimţitori până la sfârşit. Martorul arătării Preasfintei
Treimi tace acum sub loviturile oamenilor diavolului. Dascălul pocăinţei este
omorât de adepţii vicleniei şi a bogăţiei vinovate. Porumbelul pustiei
interioare este ucis de către doritorii de stăpânire pământească.
Toate
acestea îngăduite de Dumnezeu, care a arătat prin Ioan puterea iubirii de a
birui moartea şi a de a străbate pământul, iadul şi cerurile în vestirea
Luminii care se revarsă peste univers.
Omul
purtător de minte, Capul cel sfinţit de privirea preacurată a lui Dumnezeu este
scurtat de cap de către cei fără de minte, ale căror simţuri animalice au
devenit raţiunea de a fi. Mâna care a atins Creştetul Stăpânului veacurilor
zace acum fără să mai poată să arate vinovăţia preadesfrânării.
Femeia
izvor de desfrânare putea cere cetăţi, averi nemăsurate, funcţii şi promisiuni
uriaşe, aur şi argint, însă a cerut moartea celui mai sfânt dintre pământeni.
Este gestul suprem de răutate esenţială, de absurd al morţii şi de ignoranţă de
iad. Este inutilitatea şi golul veşnic al răului, care se întoarce împotriva
sa. Este gestul sinucigaş al oricărei viclenii pe termen lung. Şi mai este
simbolul vocaţiei ereditare a vicleniei, pedepsite la potop, în Sodoma şi în
Egipt. Este simbolul puterii rele a femeii când bărbatul este robit de patimă
întunecată şi devine ucigaş fără voie şi fără libertate.
Uciderea
lui Ioan, ca proorocie a milioanelor de martiri creştini ai istoriei, este cu
atât mai înfricoşătoare, cu cât este complet inutilă, efectul unui jurământ
făcut la beţie, întunecat de poftă desfrânată şi care putea fi oricând anulat
prin decizia regelui. Virtuţile cereşti concentrate dumnezeieşte în sufletul şi
viaţa marelui Înaintemergător sunt batjocorite de cele mai amare păcate,
purtătoare de nefiinţă şi de moarte: adulter, incest, beţie, răutate, viclenie.
Prin
toată durerea ei, moartea Sfântului Ioan este o proorocie a Răstignirii
Mielului lui Dumnezeu, vestirea faptului că Dumnezeu iubeşte atât de infinit pe
oameni încât este gata să moară pentru ei, să fie cu ei până la sfârşit, să
meargă la iad pentru creaturile sale căzute.
Dar
mai mult decât atât, moartea proorocului este o mustrare uriaşă pentru fiecare
dintre noi. De care parte suntem, în temniţa rece aşteptând în rugăciune
decapitarea, sau la mesele pline de desfrânare ale acestui veac? Suntem
mărturisitori până la moarte ai Adevărului, sau avocaţi vicleni ai
compromisului cu răul? Suntem iubitori de pustie sau de ospeţe? Suntem urmaşii
lui Ioan sau ai lui Irod şi Irodiadei? Sărbătoarea de faţă este o judecată
interioară a veacurilor, instanţa de separare a oamenilor lui Dumnezeu de
oamenii celui rău. Căci capul preasfânt care a privit cerurile revărsându-se
peste pământ nu încetează în veac de a mustra pe cei ce calcă în picioare
iubirea jertfelnică a lui Dumnezeu pentru oameni.
Ioan
este martorul credincios, lipsit de compromis, care a trăit şi a murit pentru
a-L vedea pe Mielul preacurat al lui Dumnezeu şi pentru a se împărtăşi din
sfinţenia Lui. Tăierea lui este
sărbătoarea iubirii ucise, care trăieşte veşnic în inima lui Dumnezeu şi trece
în regnul nevăzut, de unde umple veacurile cu lumină de cer.
Sursă:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu