„Aveam cinci fii, iar acum am patru”: Căpetenia religioasă a Siriei îi iartă pe rebelii care i-au ucis fiul

vineri, 8 noiembrie 2013

| | |


The independent, 23 septembrie 2013

Marele Muftiu al Siriei predică un mesaj de iertare

„I-am întâlnit pe acei bărbaţi care mi-au asasinat băiatul – şi mi-au spus că nici măcar nu ştiau pe cine ucid.” Şeicul Ahmad Badreddin Hassoun, Marele Muftiu al Siriei, şade într-un scaun cu spătar drept; turbanul său de un alb imaculat deasupra unei feţe înguste, inteligente şi foarte tulburate. Fiul său, Saria, era student în anul al doilea la Universitatea Aleppo când a fost împuşcat mortal în timp ce intra în maşină. „M-am dus să-i văd pe cei doi bărbaţi la tribunal şi aceştia au spus că doar li se dăduse numărul de înmatriculare al maşinii, iar ei nu au ştiut pe cine uciseseră până în momentul în care au mers acasă şi au văzut ştirea la televizor.”

Îl întreb care a fost reacţia sa atunci când bărbaţii au mărturisit. Marele Muftiu îşi acoperă ochii cum mâna şi începe să plângă. „Fiul meu cel mai tânăr avea numai 21 de ani. S-a întâmplat pe 10 octombrie, anul trecut. Încerc să uit că este mort. De fapt simt ca şi cum Saria ar fi încă în viaţă. În acea zi trebuia să fie logodit cu viitoarea lui soţie. Ea era studentă la medicină, el era la secţia de studii politice şi economice. «Saria», în limba arabă, înseamnă «cel mai înalt punct». Cei doi bărbaţi au spus că în planificarea morţii fiului meu erau implicaţi cinsprezece oameni. Li se spusese că el era un om foarte important. Le-am spus: «Vă iert» şi l-am rugat şi pe judecător să îi ierte. Însă acesta a afirmat că ei se făceau vinovaţi pentru mai mult de zece infracţiuni şi trebuiau judecaţi.”

Şeicul Hassoun ridică un deget. „În aceeaşi zi, am primit un SMS. Acesta zicea: «Nu ne trebuie iertarea ta.» Apoi, pe unul din canalele de ştiri, am auzit că liderul bandei a afirmat că îl va «judeca pe Muftiu mai întâi. Apoi îl vom lăsa să ne ierte.» Aşa că am trimis un mesaj: «Nu am ucis pe nimeni niciodată şi nici nu am intenţia să o fac, dimpotrivă, mă consider o punte de împăcare. Un Muftiu trebuie să fie tată pentru toţi. Aşadar, pentru ce doreşti să mă ucizi?»”

„Toţi bărbaţii implicaţi erau sirieni, din mediul rural din Aleppo. Ei au declarat că primiseră ordinul din Turcia şi din Arabia Saudită şi că fuseseră plătiţi câte 50,000 lire siriene fiecare. Asta indică faptul că asasinarea fiului meu nu a ţinut de doctrină sau de convingeri. Cei doi bărbaţi aveau numai 18 sau 19 ani.”
Prin urmare, fiecare bărbat a primit echivalentul a 350 lire sterline; viaţa lui Saria Hassoun a valorat în total 700 de lire sterline. „Aveam cinci fii”, a spus Muftiul. „Acum am doar patru.”

S-ar putea spune că Şeicul Hassoun este „aprobat de guvern” – el s-a rugat alături de Bashar al-Assad într-o moschee din Damasc, în urma unui avertisment cu bombă – iar familia lui, şi el în special, a fost o ţintă clară pentru rebelii din Siria. Dar curajul lui şi mesajul său de împăcare nu poate fi contestat. Indiferent de ce se alege de nouă Sirie, Şeicul Hussein ar trebui să rămână pe poziţie chiar dacă Preşedintele ar dispărea.

Acesta vorbeşte cu o francheţe de admirat. Atunci când îi spun că îmi este teamă că serviciul de informaţii Mukhabarat din Siria contaminează tot ce atinge, inclusiv instituţiile guvernului, el nu ezită nicio clipă înainte de a răspunde.

„Am suferit din cauza organizaţiei Mukhabarat. Am fost înlăturat de pe postul de predicator din anul 1972 până în 2000. Mi s-a anulat postul de predicator de vineri din cadrul moscheei din Aleppo şi patru discursuri. Serviciile de informaţii de pretutindeni sunt la fel: acestea nu urmăresc interesul omului de rând – pun accent numai pe propria instituţie. Uneori, serviciul de informaţii se poate împotrivi însuşi preşedintelui.”

El se mai întreabă şi dacă nu cumva este adevărat că serviciile de informaţii americane îi spionează pe americani şi întreaga Europă; ceea ce, trebuie precizat, este o întrebare dificilă, greu de ignorat. „Dacă privim mai departe de profetul Mohamed, Isus şi Moise – tot restul lumii este controlat de serviciile de informaţii.”

Spre deosebire de majoritatea sirienilor, Muftiul priveşte mai degrabă înainte decât înapoi. El se roagă pentru o a doua conferinţă de la Geneva. „Eu sunt Muftiul tuturor sirienilor – suniţi, musulmani, creştini, alawiţi, druzi – întreaga diversitate a sectelor ce au existat înainte de război. Nu avem altă soluţie decât reconcilierea; este singura cale de întoarcere. Însă pentru a oferi reconciliere, trebuie să eliminăm mai întâi «mâna externă».”

„Şi dacă ţările vecine, cum ar fi Turcia, Irak, Arabia Saudită şi Libanul nu încearcă să urmeze acest tip de reconciliere, vor arde – flacăra crizei se va îndrepta înspre ele, mai ales înspre Turcia. Sunt bineveniţi toţi sirienii ce doresc să se întoarcă. Problema o reprezintă cei care provin din afară Siriei – în special din Irak şi Turcia – care au venit fără vize pe traseele traficanţilor, fie pentru a întâlni moartea, fie pentru a răsturna autorităţile de aici.”

Un Muftiu mai dur iese la iveală acum. Iese la iveală faptul că ucigaşii fiului său nu sunt singurii prizonieri ai regimului pe care el i-a întâlnit. „Am văzut oameni după ce au fost arestaţi”, afirmă el. „Unii plângeau. Aceştia ziceau că se îndreptau spre o luptă în Palestina, nu în Siria.”

Există momente – în care Şeicul Hassoun vorbeşte de o «mâna externă», de «eliminare» şi de «bande criminale» – când acesta aude Vocea Stăpânului Său. Şi când este întrebat de gazul sarin, el susţine argumentele guvernului. Îl citează pe Bashar al-Assad spunând că nu ar fi folosit niciodată gaze împotriva sirienilor – că dacă ar fi făcut-o, războiul nu ar fi continuat timp de doi ani şi jumătate.

Prima utilizare de gaze în cantităţi mări a avut loc în martie, în provincia Khan al-Assal din Aleppo, în apropierea reşedinţei Muftiului, când cel puţin 26 de civili au murit sufocaţi. Aceasta este versiunea sa cu privire la cele întâmplate.
„Câţiva muncitori agricoli mi-au comunicat că toţi teroriştii din zonă plecaseră în mod subit cu o noapte înainte de atac şi îşi evacuaseră toţi oamenii. Aşadar, civilii erau fericiţi – erau civili, iar o mare parte erau soţii, respectiv copii de soldaţi – şi astfel aceştia s-au reîntors în sfârşit la casele lor. Atunci a avut loc atacul cu rachete chimice. La vremea respectivă, în martie, eu am afirmat că acest eveniment era doar un experiment, iar gazele urmau să mai fie folosite şi în alte locaţii.”

Aceasta, bineînţeles, nu este o poveste ce americanii doresc să o audă. Acum cinci luni Muftiul a fost invitat să ţină o prelegere la Universităţile George Mason şi George Washington din Statele Unite şi a călătorit în Iordania pentru a primi viza. Acesta afirmă că a fost rugat să meargă la ambasada SUA din Amman, unde a fost interogat de o femeie diplomat din spatele unui ecran de sticlă.

„Am fost atât de jignit încât am decis să nu mai plec şi m-am îndreptat spre Damasc în dimineaţa următoare.” O mişcare înţeleaptă. Şeicul Hassoun spune că, în aceeaşi zi, unul din băieţii săi, care se afla în Amman, a primit un telefon de la ambasadă, prin care i se refuză viza. „A fi un Muftiu laic”, adăugă şeicul, „este periculos.”

Şi este adevărat că Muftiul este un om foarte laic – odată a avut chiar funcţia de Deputat al Adunării în Aleppo. „Sunt pregătit să merg oriunde în lume pentru a afirma că războiul nu este un act sacru”, afirmă el. „Şi aceia care au luptat în numele lui Isus, Mohamed sau Moise sunt mincinoşi. Profeţii vin să dea viaţă, nu moarte.”

„În istorie s-au construit biserici şi moschei, dar haideţi să construim fiinţe umane. Haideţi să punem capăt limbajului uciderii. Dacă am fi folosit toate fondurile pentru război ca să facem pace, acum am avea un paradis. Acesta este mesajul pentru Siria mea.”

Într-adevăr, un om periculos.


 Sursă: The Independent
Traducere de Andreea Dancu

Căutăm voluntari care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă. Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com