Voce pregnantă în
spaţiul intelectual francez de astăzi, receptat în special de tineri, Bertrand
Vergely este o personalitate care nu doar ţine cursuri de filosofie, ci
împărtăşeşte cu mult patos viziunea creştină lumii occidentale. Profesor la Institutul Ortodox
„Saint Serge” din Paris şi la Institutul de Studii Politice din Paris, Vergely
este autor a numeroase lucrări de filosofie, abordând atât gândirea filosofilor
Antichităţii clasice, cât şi a filosofilor moderni. Reproducem mai jos un
fragment din conferinţa intitulată „Unde este Biserica, acolo este Duhul
Sfânt”, susţinută la parohia „Sfântul Serafim de Sarov” din Paris.
Sensul vieţii umane
depăşeşte cadrul acestei lumi
Dar paradoxul este
acela că, dacă trebuie să intri într-o casă, trebuie, de asemenea, să şi ieşi
din ea. Dacă locuinţa noastră nu are nici uşă, nici fereastră, ea nu mai este o
casă, ci o închisoare sau un mormânt. Şi, iată, unde începe paradoxul vieţii
umane: dacă într-o zi trebuie să construim o casă, mai târziu trebuie să o
de-construim. Trebuie să facem contrariul a ceea ce am făcut; astfel, trebuie
să părăsim casa naturii, casa protectoare, pentru a merge către libertate,
realizând că omul nu este făcut doar pentru a se apăra, ci pentru a merge peste
tot în lume, care este casa lui. Socrate spunea despre el - „sunt un locuitor
al lumii”.
Este bine să ne
integrăm unei comunităţi, dar trebuie totodată să ieşim din ea, altfel, nu vom
întâlni originalitatea oamenilor, talentul lor, amprenta personală, geniul lor,
tot ceea ce creează cultură.
În sfârşit, dacă
este bine să purtăm un sens, să luăm parte la o lucrare constructivă, merită să
înţelegem că viaţa omului nu se supune unui sens unic, ci îl depăşeşte.
Existenţa umană
este derutantă, pentru că ne cere să construim şi apoi să desfacem ceea ce am
zidit. Şi de aici dificultăţile pe care le întâlnim în raport cu existenţa
noastră interioară, în special în domeniul educaţiei, al vieţii sociale şi
politice, unde trebuie făcut un lucru şi contrariul său.
Dacă suntem nevoiţi
să desfacem lucrurile, dacă trebuie să construim lumea noastră şi apoi să ne
eliberăm de ea, asta înseamnă că suntem chemaţi către o altă lume.
Paradoxul vieţii
Viaţa ne face să ne
naştem, şi tot viaţa ne face să murim. Ea ne face să intrăm în viaţă, şi tot ea
ne face să părăsim lumea; asta nu este ceva absurd, ci înseamnă că o altă lume
ne aşteaptă, o lume mai bună. Aceasta este raţiunea contradicţiilor pe care le
întâlnim în viaţă, contradicţii care ne pot duce la deznădejde. Aceasta este
raţiunea sensului absurdului, până în momentul în care, intrând în absurd şi în
ceea ce produce deznădejdea, în loc să deznădăjduim, pentru că vedem lucrurile
altfel, scăpăm de absurd, de deznădejde şi ne dăm seama de minunăţia vieţii.
Este în existenţa omului ceva superior, de negrăit, minunat, care invită
această existenţă nu doar la existenţă, ci la supra-existenţă. Este ceea ce
Părinţii latini ai Bisericii au rezumat, închegând viziunea lor teologică în
această frumoasă expresie: „Din afară înlăuntru, dinlăuntru către mai
sus". Frumos mod de a comenta ceea ce patristica ortodoxă a afirmat:
„Dumnezeu S-a făcut Om pentru ca omul să devină Dumnezeu". Întrarmaţi cu
această viziune a lucrurilor, putem înţelege fraza Sfântului Irineu de Lyon:
„Unde este Biserica, acolo este Duhul Sfânt". Ce este Biserica, ce este
Duhul? Care este legătura lor? Şi de ce Sfântul Irineu se exprimă astfel?
Biserica desemnează trei lucruri, aşa cum Duhul desemnează trei lucruri.
Biserica este
adunare, casă şi tradiţie
Întâi de toate,
Biserica înseamnă o adunare, aşa cum indică şi termenul original: ecclesia.
Adunarea oamenilor care se reunesc, având interese, convingeri şi o credinţă comune.
Biserica este, de asemenea, o „casă", o instituţie. În sfârşit, biserica
este o tradiţie, o predanie de-a lungul istoriei legăturilor comunitare,
culturale, spirituale şi, deopotrivă, a edificiilor în care găsim comori.
Biserica este un moment necesar al vieţii umane: dacă omul nu are unde să-şi
plece capul, nu are prieteni şi nici o comoară de cultură şi de valoare, el
rătăceşte primejdios, singur şi dezrădăcinat pe faţa pământului. Biserica
înseamnă deci nevoia de ocrotire maternă, de care orice om are nevoie, dacă nu
vrea să piară.
Biserica, în acest
prim sens, nu înglobează întreaga viaţă umană. Dacă există o biserică dinafară,
trebuie construită totodată şi biserica dinlăuntru, iar aceasta se face prin
trei elemente: trup, suflet, duh. Ce este duhul? Duhul este reunirea trupului
şi a sufletului, adunate pentru a fi protejate într-o manieră creatoare. Trupul
este ceea ce ne singularizează în cele văzute. Sufletul este ceea ce ne
personalizează în planul invizibil. Iar duhul este ceea ce ne mişcă înainte şi
care se manifestă în noi prin forţele voinţei noastre. Omul este o fiinţă
spirituală în măsura în care se integrează în viaţă. Ce se întâmplă când el
doreşte, lucrează, vrea? Atunci el se implică, personalizează lumea în jurul
lui, aduce suflu, viaţă, dinamism, creaţie. Şi ce simte când face toate
acestea? Simte strălucire, lumină. Duhul este lumina creatoare a omului, care
se vede în trupul şi sufletul său. Omul a experiat această lumină cu tot trupul
său, reînnoind lumea, făcând-o luminoasă, plină de surprize şi de descoperiri,
el ajungând să înmulţească locuinţele, comunităţile, tradiţiile. Abia atunci va
înţelege favoarea duhului realităţii superioare.
Rămânem în memoria
oamenilor prin lumina iradiată în lume
Am amintit de lumea
lui Dumnezeu, „cele înalte” - despre care pomeneşte Liturghia. Am putea
gândi că avem aici de-a face cu ceva abstract, o realitate ce va veni mai
târziu. Această lume este prezentă înlăuntrul vieţii noastre. Ne dăm seama de
aceasta în momentul morţii. Atunci când cineva moare sau când o personalitate
părăseşte lumea, el nu rămâne prin nimic, îi rămâne doar lumina, prezenţa. Noi
trăim nu cu cei morţi, ci trăim cu prezenţa universală a celor vii, care au
trăit, care încă mai trăiesc.
Realitatea nu este
doar ceea ce vedem, nici ceea ce nu vedem, ci este mult mai profundă. Este
lumina originară care ne hrăneşte, ne dă putere să construim locuinţe,
societăţi, tradiţii.
Altfel zis, atunci
când analizăm construcţia vieţii umane, vedem că trece prin locuinţa cea
dinafară şi prin cea dinlăuntru. Avem nevoie de ambele. Dacă nu le avem, nu
putem trăi. Dacă vrem să fim o fiinţă spirituală, fără a avea o comunitate,
valori, o cultură, un limbaj, ne ardem la întâlnirea cu Duhul. Nu putem ajunge
adâncurile mărilor fără scafandru. Se întâmplă la fel în viaţa duhovnicească.
Nu poţi trece dintr-o lume în alta decât prin inconştienţă sau printr-o
preţiozitate teribilă. Reversul este adevărat: dacă nu ne facem noi înşine casă
Duhului, bisericile vor deveni morminte şi închisori şi nu vom mai putea trăi.
Taina Bisericii este aceea de a fi locul în care omul va putea în siguranţă să
intre în lume, să ia trup pentru a se elibera de lume şi astfel să tindă spre
taina existenţei sale. De aceea vorbeşte Sfântul Irineu de acest du-te-vino
între Biserică şi Duh, Duh şi Biserică. El vorbeşte despre două stări ale
omului: viaţa umană şi nivelul său superior.
Tot ce este viu nu
trăieşte închis în sine, ci dincolo de sine
Avem un cuvânt
minunat al Sfântului Pavel: „Trupul este pentru Domnul, şi Domnul este pentru
trup”. Un astfel de cuvânt apare atunci când, trăind în Biserică, o
trăim.. O minune se petrece şi ajunge să găsim ceea ce lumea caută fără să
ajungă şi a face.
O adunare de oameni
este acelaşi lucru ca şi crearea lumii. Când întâlnesc pe altcineva, eu fac
cumva acelaşi gest pe care l-a făcut Dumnezeu creând lumea. De aceea Hristos a
zis: „Iubeşte pe aproapele tău ca pe tine însuţi”. El spune asta nu doar
din raţiuni morale sau de metodă. Este o cale a uimirii. Tot ce este viu nu
trăieşte închis în sine, ci dincolo de sine. Tot astfel, Dumnezeu Cel viu merge
către om şi către lume. „Omul viu este slava lui Dumnezeu”, spune Sfântul
Irineu. Acest cuvânt cuprinde crearea lumii şi arată că viaţa şi slava lui
Dumnezeu au luat un chip: chipul omului. Astfel, când întâlnesc pe fratele meu
- dacă într-adevăr îl întâlnesc -, iau parte la crearea lumii. Structura însăşi
a realităţii este marcată de întâlnire. Înţelegem deci de ce este important să
se unească Biserica şi Duhul, căci atunci când Biserica şi Duhul se întâlnesc,
crearea lumii se reeditează la nivelul persoanelor.
În Epistola către
Romani este un cuvânt care aruncă lumină asupra tainei Bisericii şi a Duhului
Sfânt. În noi există două vieţi: viaţa pe care o trăim şi viaţa care se
trăieşte în noi. Nu putem înţelege asta doar cu mintea, ci primind, iubind şi
contemplând. În acest sens, Biserica este locul care ne pregăteşte să întâlnim
această a doua viaţă care trăieşte în noi şi care face ca, întorcându-ne în
lume, să putem trăi, lăsând să vină întru noi puterea de a crea, de a construi
şi de a ne mântui.
Sursă: Ortodoxia.md
0 comments:
Trimiteți un comentariu