de
Tatiana Șișova şi Irina Medvedeva
Talentatul
jurnalist Serghei Ignatov a realizat o emisiune în care a discutat
imaginea despre femeie pe care şi-o formează copiii în urma
vizionării desenelor animate occidentale. Realizatorul
a făcut o afirmaţie care le-a deschis ochii părinţilor asupra
lucrurilor ce sunt sădite în minţile şi sufletele copiilor lor:
„Veţi râde, dar în comportamentul eroinelor din desene nu există
pudoare”.
Discuţia
ne-a stârnit nedumerirea cu privire la un amănunt, despre care l-am
întrebat pe Serghei:
– Dar
unde este ridicolul? De ce aţi vorbit aşa? Oare pudoarea e ceva
ridicol?
– Pentru
unii, cu certitudine e ridicolă!, ne-a răspuns el. Şi vă asigur
că astfel de persoane nu sunt puţine. Acum nici nu se mai pomeneşte
acest cuvânt. De aceea a trebuit să mă delimitez oarecum.
Un
cunoscut de-al nostru ne rugase cu ani în urmă:
– Să
scrieţi neapărat ceva despre feciorie!
Pe
el nu îl stânjenea deloc cuvântul, ci dimpotrivă, îl stânjenea
că nimeni (sau aproape nimeni) în ziua de astăzi nu-l mai
pomeneşte.
În
fond, şi cunoscutul nostru, şi jurnalistul Serghei Ignatov vorbeau
despre acelaşi lucru. Numai că unul se ruşina de neliniştea sa,
iar celălalt nu. Amândoi erau îngrijoraţi că în societatea
contemporană valoarea pudorii se reduce la zero (în cel mai fericit
caz) sau chiar e percepută ca valoare negativă.
Poate
sunt persoane cărora afirmaţia aceasta le va părea exagerat de
dură?
Atunci
vom încerca să aducem şi argumente, deoarece nu este vorba de o
deviere culturală obişnuită, ca cele de care am avut parte din
belşug în ultimele decenii, ci de o problemă vitală. Şi, dacă
nu tăiem nodul gordian, ne aşteaptă vremuri triste, chiar tragice,
căci efectele se vor resimţi şi în sfere care par să nu aibă
nicio legătură cu subiectul în cauză.
În
pas cu moda
Legat
de subiectul respectiv, se pare că, încă de pe la mijlocul anilor
2000, a avut loc ceea ce Hegel ar fi numit „trecerea de la
cantitate la calitate”. Convieţuirea desfrânată, care în mediul
tineretului este în mod viclean denumită „căsătorie de probă”
sau chiar „căsătorie civilă” (creându-se intenţionat o
confuzie, căci căsătoria civilă este un acord matrimonial
înregistrat la oficiul de stare civilă), a devenit un fenomen atât
de răspândit, încât e percepută ca noua normă. Şi vârstnicii
au încetat să mai judece acest obicei, cu toate că odinioară nu
se prea grăbeau să gândească la fel ca tinerii.
Cum
se spune mai nou, au o „atitudine înţelegătoare”: „Să îi
lăsăm să trăiască aşa, să se cunoască mai bine, să îşi
verifice sentimentele. Căsnicia nu e glumă. Uite câte divorţuri
sunt azi! Şi de ce? Păi de-aia că s-au grăbit la oficiul stării
civile!
Ba
chiar apar şi atitudini mai radicale. De exemplu, la întrebarea ce
mai face fiul-student, răspunsul tipic sună acum aşa:
– Bine,
slavă Domnului! I-au venit minţile la cap, trăieşte cu o fată.
Are o influenţă bună asupra lui: are grijă ca el să înveţe, să
nu bea, să nu se amestece cu cine ştie cine. Ne bucurăm mult!
Dacă
riscaţi să numiţi acest tip de convieţuire „dezmăț”, vă
veţi confrunta cu nenînţelegere generală. Veţi fi privit ca un
mamut din Epoca Glaciară readus la viaţă:
– Ce
legătură are dezmăţul? Dezmăţ e când schimbi zilnic
partenerii. Sau când faci perversiuni… Iar aici, dimpotrivă,
tinerii s-au potolit, încearcă să trăiască o viaţă de familie.
Nu numai că nu e vorba de dezmăţ, ci e chiar un comportament
moral, o atitudine responsabilă şi serioasă faţă de căsnicie!
Cu
durere suntem nevoiţi să constatăm că asemenea vederi nu mai sunt
deloc o raritate, chiar şi printre ortodocşi.
Nu
au fost degeaba apelurile insistente „de a iubi copiii, de a evita
presiunea asupra lor şi moralizarea excesivă, luând în
considerare realităţile lumii, care s-a schimbat ireversibil”. Şi
mai ales îndemnurile de a păstra bunele relaţii cu copiii, orice
s-ar întâmpla, pentru că tocmai acesta ar fi semnul dragostei
adevărate.
Actuala
stare de fapt este urmarea legitimă a fricii nevrotice că nu vom fi
înţeleşi de ceilalţi. De câte ori nu am auzit în anii trecuţi:
– Nu
este voie să pledăm pe faţă pentru interdicţia avortului!
Oamenii nu ne vor înţelege! Nu trebuie să le mai interzicem
fetelor să poarte fuste mini cu talie joasă, care lasă buricul la
vedere! Vom fi ridiculizaţi. Şi este în general absurd să
vorbeşti împotriva filmelor cu scene erotice. Toate filmele sunt
acum aşa. Ce, acum să nu ne mai uităm la filme? Să ne uităm doar
la filme vechi? Să nu lăsăm cumva impresia că suntem nişte
obscurantişti şi marginalizaţi! Trebuie să fim în pas cu lumea
modernă!
Şi,
cum lumea modernă a ultimelor decenii se sexualizează tot mai mult,
tendinţa de a merge în pas cu ea atrage, fireşte, renunţarea la
alte şi alte principii. Aşa ajungem să auzim tot mai des de femei
ortodoxe care se bucură că fiul, chiar dacă nu s-a însurat, măcar
„trăieşte cu o fată”. Ce-i drept, de obicei astfel de
afirmaţii sunt încă însoţite de un oftat: adică nu e neapărat
bine, dar nu avem ce face.
Nu
foarte des, dar uneori, mamele care vin la şedinţele cu părinţii
se plâng de atmosfera imorală din rândurile elevilor care
frecventează şcolile ortodoxe. De exemplu, o fetiţă a fost
retrasă de la şcoală, deoarece colegele ei de clasa a cincea se
lăudau cu aventurile lor amoroase, care cică nu constau doar din
priviri aruncate pe furiş şi alte asemenea „fleacuri romantice”.
Fetele se lăudau că aveau deja câte un prieten, iar Sveta (să o
numim aşa) nu avea. Fata îşi făcea griji şi era frustrată din
cauza asta. Cu siguranţă erau mai degrabă fantezii copilăreşti,
dar fantezii depravate. Nu dăm amănunte, însă vă asigurăm că,
fără acces la site-uri pornografice şi alte surse informative „de
iluminare sexuală”, un copil normal educat într-o familie
ortodoxă nu va avea astfel de fantezii. Asta înseamnă că cel
puţin o parte dintre fetiţele respective fuseseră expuse la astfel
de surse de informare. Ceea ce ne duce la concluzia că părinţii
lor, aparent orientaţi spre valorile creştin-ortodoxe (altfel de ce
şi-ar mai fi dat copiii la o şcoală ortodoxă cu plată?), nu
considerau cultivarea pudorii ca pe o problemă importantă.
Aşadar,
ne confruntăm cu fetiţe de 12-13 ani dintr-un mediu ortodox, care
deja au „prieten”. Şi cu mame care, cu un calm olimpian, îşi
lasă fetele să se adune într-o gaşcă veselă la o vilă unde nu
vor fi prezenţi adulţi. Sau mama care îşi lasă copiii singuri
acasă? La întrebarea mirată: „Nu vă e frică să-i acordaţi
copilului libertate nelimitată într-o astfel de situaţie?”, ele
răspund ca tipicele eroine din filmele occidentale: „Este destul
de mare. Sper că e cu capul pe umeri”.
Totuşi,
în mediul bisericesc, aceste exemple sunt deocamdată „excepţii”.
Să
ne amintim de povestea din copilărie…
– Şi
ce dacă?, vine de obicei replica. Ce e rău în asta? Să zicem că
au apărut obiceiuri noi. Suntem liberi. Cine vrea poate face
căsătorie de probă, cine nu, se poate săruta prima oară la
cununie. Nimeni nu ne impune să trăim ca pe vremuri.
Această
obiecţie este pe cât de frecventă, pe atât de superficială.
Păcatul, viciul şi orice rău nu pot coexista paşnic pe picior de
egalitate cu binele. Ori trimiţi răul la locul lui, în vizuina sa
de şobolan, ori îl laşi să iasă de acolo, permiţându-i să
avanseze repede şi agresiv până te domină. Răul creşte şi
ajunge să îi atragă pe orbita lui pe cei care nu au o puternică
temelie morală, riscând să-i strivească pe cei care i se opun
după ce el deja a crescut.
De
exemplu, porneşti de la premisa că întrebuinţarea de droguri este
alegerea liberă a fiecăruia şi nimeni nu este forţat să o facă.
Dar, în final, ceea ce a început în deplină libertate se termină
în cătuşele viciului: sunt aruncate în infernul narcotic întregi
state, ale căror cetăţeni nu mai au apoi altă posibilitate de
a-şi câştiga existenţa decât cultivând mac pentru opiu, cânepă
sau plante de coca.
Povestea
populară rusească despre vulpe şi iepure ilustrează foarte bine
dinamica expansiunii răului. La început, vulpea este atât de
slabă, de nenorocită, de îngheţată bocnă în căsuţa ei rece,
că nu-ţi poţi imagina ce rău se poate întâmpla dacă iepurele o
lăsă în tinda lui. Dimpotrivă, este foarte mărinimos să faci o
faptă de milostenie cu amărâta îngheţată, trecând cu vederea
că e, de fapt, un animal de pradă! Numai că vulpea nu rămâne
prea mult timp în tindă, ci începe să o facă pe stăpâna în
casă şi, în scurt timp, îl dă afară pe iepurele cel mărinimos.
Cum s-ar zice astăzi, îi uzurpă drepturile.
Cu
fecioria e aceeaşi poveste. Nu poţi coexista paşnic cu dezmăţul.
Cu ceva timp în urmă, părinţii şi profesorii începeau să
observe cu mirare că multe fete de liceu şi chiar şi mai multe
studente ascundeau cu ruşine faptul că… erau virgine. Ce era
ruşinos? Ba dimpotrivă! Castitatea este o virtute indiscutabilă.
Şi, cum astăzi este o raritate, ar trebui, în mod logic, să fie
cu atât mai mult preţuită. În schimb, ea stârneşte doar ironii.
De acestea se feresc fetele şi băieţii care îşi păstrează
curăţia. Vă daţi seama? Băieţii feciorelnici se tem de
batjocură, de parcă fecioria ar fi un handicap! Cu toate astea,
lumea modernă dezaprobă ironizarea handicapului. În astfel de
cazuri, conform legii, se poate apela chiar şi la instanţa de
judecată. Aşadar, curăţia trupească este mai rea decât un
handicap. Cu atât mai paradoxal, cu cât handicapul nu depinde de
om, dar păstrarea curăţiei este o chestiune de alegere personală.
Pe care acum o percepem ca pe o vină. Ca şi cum comportamentul
nostru este deviant şi antisocial. Din casa conştiinţei noastre
sociale a fost dată afară noţiunea de feciorie ca virtute. În ea
stăpâneşte acum vulpea-viciu.
Nu
lăsa viciul să-ţi calce pragul!
În
Occident, viciul îşi manifestă superioritatea şi mai hotărâtor
– mai bine zis şi mai furios. Am primit de la o profesoară din
Suedia manuscrisul cărţii sale de eseuri, Şcoala suedeză prin
ochii unei mame rusoaice. În carte se relatează multe episoade
şocante, dar cel mai oribil, despre propria ei fiică, nu este
cuprins în carte. Profesoara ni l-a relatat ea însăşi. Într-o
zi, pe când avea 14 ani, fetiţa ei a rămas după ore să mai stea
de vorbă cu colegele. Acestea au servit-o cu o ţigară. După ce
le-a refuzat, o fată mai mare a întrebat-o batjocoritor:
– Te
pomeneşti că eşti şi virgină?
Fata
profesoarei, fiind educată de o mamă ortodoxă, a răspuns sincer:
– Da.
Atunci,
celelalte fete au început să o bată. Au lovit-o cu picioarele,
inclusiv în cap. Timp de o jumătate de an, schilodită, s-a zbătut
între viaţă şi moarte. Totuşi a supravieţuit. E lesne de
înţeles că nu s-a mai întors la şcoala respectivă. Mama a
încercat să deschidă proces, dar sistemul suedez de protecţia
copiilor, care păzeşte drepturile minorilor „aflaţi în conflict
cu legea”, a apărat bine drepturile tinerelor care o atacaseră pe
fată. Experta în psihologie la care s-au adresat, ascultând
povestirea fetiţei, s-a alarmat: Ar fi putut şi ea să mintă! Dacă
nu ar fi făcut pe inocenta, nu ar fi avut probleme.
Cazul
este strigător la cer, dar deloc singular. La începutul anilor
2000, una dintre prietenele noastre din Kiev, angajată la Rada
Supremă, parlamentul ucrainean, a reuşit să-şi trimită fiica de
15 ani într-o tabără britanică pentru tineret, crezând că
astfel fetiţa va cunoaşte Anglia şi îşi va exersa engleza. În
realitate, nu s-a întâmplat nici una, nici alta. Aproape imediat
după sosirea în tabără, fata a dat telefon şi a cerut să fie
luată acasă. La întoarcere, s-a aflat care a fost problema.
Colegii ei „civilizaţi” făcuseră sex în grup şi încercaseră
destul de energic să o forţeze la acest act. De frică să nu fie
violată, a fugit din tabără şi, timp de câteva zile, până când
s-au rezolvat detaliile de călătorie, a locuit la nişte cunoştinţe
londoneze ale părinţilor (bine că a avut coordonatele lor!).
Să
nu uităm că întâmplările de mai sus nu sunt dintr-o închisoare
sau din bârlogul vreunei bande, ci dintr-o prestigioasă şcoală
suedeză şi, respectiv, dintr-o nu mai puţin prestigioasă tabără
de tineri din Anglia care beneficia de cele mai bune recomandări
pentru un copil ca cel al unei funcţionare la parlamentul ucrainean.
Cei
care iubesc atât de mult Occidentul se pot „mângâia” cu faptul
că şi la noi, în Rusia, dezmăţul prinde avânt în mod agresiv.
De curând, mama unuia din pacienţii noştri ne-a povestit ce a
păţit cu băieţelul ei de 11 ani. Fiindcă a vrut să-l ferească
de influenţe vătămătoare, nu s-a uitat la bani şi l-a mutat la o
şcoală particulară foarte scumpă, unde se menţinea o disciplină
foarte severă, nu erau narcomani, se încuraja atitudinea serioasă
faţă de învăţare şi – ceea ce pentru băiat era important –
se juca hochei, sub conducerea unui antrenor. Kolia adora hocheiul,
aşa că abia a aşteptat să înceapă noul an şcolar.
Într-o
zi de iarnă, el a apărut acasă cu dintele din faţă spart. Mama a
crezut că a alunecat pe gheaţă şi a căzut sau că a avut un
accident la hochei. Kolia nu a comentat, dar nici nu a intrat în
detalii. Spre seară, deoarece tatăl avea de gând să lămurească
situaţia cu antrenorul, băiatul a fost nevoit să dezvăluie cele
întâmplate. Roşind şi bâlbâindu-se stânjenit, le-a povestit că
dintele i l-a spart colega de clasă, înfuriată că nu a vrut să o
sărute de ziua ei (împlinea 11 ani), cum făcuseră toţi ceilalţi
băieţi. Ba chiar băiatul i-a zis că e ruşine să faci aşa ceva!
Să
ne amintim din nou povestea despre vulpea care l-a scos pe iepure din
propria casă. Cu menţiunea că viciul, spre deosebire de vulpe, nu
se potoleşte nici după ce câştigă teren. El vrea să şteargă
virtutea de pe faţa pământului, să o distrugă, să nu mai rămână
nimic din ea, nici măcar amintirea. De aceea, viciul nu trebuie
să-ţi calce pragul. Nu trebuie lăsat să-ţi intre-n tindă. El
trebuie respins şi înghesuit departe, în casa rece a dispreţului
social.
Descoperirile
lui Pitirim Sorokin
Numele
lui Pitirim
Sorokin este prea puţin cunoscut cititorilor ruşi. În perioada
sovietică, lucrările sale nu s-au bucurat de prea multă promovare,
deoarece a făcut parte din primul val de emigranţi ruşi în SUA.
Iar azi e trecut sub tăcere, întrucât părerile sale vin în
contradicţie flagrantă cu ideologia contemporană liberală. Cu
toate acestea, Pitirim Sorokin nu a fost un simplu sociolog, ci un
adevărat geniu. În mod caracteristic geniilor, a depăşit cu mult
vremurile în care trăia. Cartea sa, Revoluţia sexuală americană,
a fost publicată în 1956, când în America nici nu se folosea
termenul de „revoluţie sexuală”. Chiar şi în Europa, care era
mai avansată, sintagma a apărut abia în 1968. Savantul rus, care
poseda un talent unic pentru previziuni ştiinţifice, a reuşit să
vadă în viitor. A analizat cu scrupulozitate şi a prelucrat (fără
calculator şi Internet!) un enorm volum de date din domeniul
istoriei, culturii, literaturii, psihiatriei.
Iată
cum îşi prezenta el această muncă titanică: „Studiind
aproximativ 200.000 de tablouri şi sculpturi, nu am găsit, practic,
reprezentări erotice ale corpului realizate între secolele al X-lea
şi al XIII-lea. Dar, de atunci şi până în zilele noastre,
ponderea lor a crescut mereu: 0,4% în secolele XIV-XV, 10,8% în
secolul al XVI-lea, 21,3% în secolul al XVII-lea, 36,4% în secolul
al XVIII-lea, 25,1% în secolul al XIX-lea şi 38,1% în primii
douăzeci de ani ai secolului XX”.
Arătând
că sexualizarea conştiinţei umane duce la distrugerea familiei
prin creşterea numărului de divorţuri, incapacitatea de a trăi în
familie, refuzul de a naşte copii şi creşterea abandonului de
copii, Pitirim Sorokin face apoi o amplă sinteză. El analizează
influenţa revoluţiei sexuale (cu 15 ani înainte de începerea
acesteia!) asupra economiei, culturii şi politicii. Pe scurt, asupra
situaţiei statului şi a societăţii.
„Deoarece
viaţa sexuală dezordonată zdruncină sănătatea fizică, psihică,
morală şi capacităţile de creaţie ale adepţilor săi, ea are
aceeaşi influenţă şi asupra unei societăţi majoritar formate
din oameni depravaţi. Cu cât este mai mare numărul acestora, cu
cât comportamentul lor devine mai pervers, cu atât mai grele sunt
consecinţele pentru societate. Iar dacă societatea este în cea mai
mare parte formată din anarhişti sexuali, până la urmă aceştia
o vor distruge”.
Savantul
american de origine rusă mai scria: „Când viaţa sexuală
dezordonată se răsfrânge asupra majorităţii membrilor
societăţii, creşte numărul de boli psihice, de furtuni emoţionale
şi de crize sau paralizii ale voinţei…. Paralizia voinţei
indivizilor duce la incapacitatea societăţii de a mai controla
impulsurile biologice şi emoţionale, ispitele trupeşti, dorinţa
de îmbogăţire materială, setea de putere. Şi scade apetitul
societăţii pentru sacrificii şi pentru îndeplinirea îndatoririlor
dificile, dorinţa societăţii de a-şi determina un parcurs istoric
şi de a-l urma. Dintr-o comunitate care se autodetermină şi se
autocontrolează, societatea degenerează în ceva ce pluteşte pasiv
până la marginea Niagarei istorice”.
Paralizia
voinţei, adică incapacitatea societăţii de a se împotrivi
ispitelor, duce la nerespectarea legilor şi, în consecinţă, la
slăbirea acestora. Iar „când o grupare conducătoare şi
societatea în ansamblu slăbesc severitatea legilor, scrie Pitirim
Sorokin, după numai trei generaţii are loc decăderea culturii. La
fel s-a întâmplat în ultima etapă a civilizaţiilor babiloniană,
persană, macedoneană, mongolă, greacă şi… la finele dinastiei
Ptolemeilor în Egipt”.
Cultura
nu există separat de societate, ea influenţează direct decăderea
şi degradarea acesteia: „O societate paşnică nu poate fi
puternică din punct de vedere moral când mulţi dintre membrii ei
sunt nişte nihilişti egoişti absorbiţi de plăceri. În mod
inevitabil, aceştia vor intra în conflict unii cu alţii, ceea ce
va duce la o permanentă încălcare a normelor morale şi juridice
şi la o continuă lezare a intereselor vitale ale celorlalte
persoane. Rezultatul va fi zdruncinarea treptată a ordinii
legislative şi morale existente şi războiul continuu între
membrii comunităţii, care aleargă fiecare să strângă cât mai
multe bunuri materiale şi plăceri. În această luptă, legea va fi
mereu încălcată, la fel şi normele de comportament, care treptat
vor fi complet eliminate. Astfel, societatea se va apropia de starea
de anarhie morală, când fiecare se va considera pe sine însuşi
drept unic legiuitor şi judecător, deţinător al dreptului de a
perverti normele morale şi juridice după cum crede de cuviinţă. O
societate ai cărei piloni sunt atât de slăbiţi moral îşi pierde
solidaritatea internă şi virtuţile civile, absolut necesare pentru
propria bunăstare. O astfel de societate va fi tot mai des tulburată
de dezordini sociale şi revolte, iar siguranţa oamenilor va fi
mereu sub ameninţarea brutală a infracţionalităţii”.
Temelia
securităţii unui stat
Politicienii,
activiştii publici şi savanţii noştri vorbesc şi scriu mult
despre renaşterea ţării. Se propun noi modele economice,
schimbarea cursului politic, reforme în învăţământ şi
sănătate, modernizarea agriculturii, lupta anti-corupţie şi noi
iniţiative legislative. Şi acestea sunt importante. Dar Pitirim
Sorokin socotea prioritar altceva. El făcea o legătură pe care
gânditorii noştri contemporani o ignoră complet. Ba chiar zic că
lucrurile stau exact pe dos! Dacă unui general care se nelinişteşte
pentru Patrie şi pentru slăbirea forţelor armate îi spui azi că
e nevoie nu doar de bani, ci şi de păstrarea castităţii în
rândul ofiţerilor şi soldaţilor, se va mira sincer (deşi ştie
şi el prea bine că desfrâul zdruncină sănătatea, iar
hedonismului afectează spiritul combatanţilor).
Dacă
i-ai spune acelaşi lucru unui economist, acesta nu va înţelege ce
legătură are „obsesia sexuală” (conform expresiei lui Pitirim
Sorokin) cu nişte probleme care nu au deloc caracter amoros.
Desigur, el nu va nega influenţa moralităţii asupra economiei.
Însă, în noţiunea de „moralitate” el va include cu totul
altceva: cinstea, decenţa în afaceri. În legătură cu aceasta, P.
Sorokin are următoarele reflecţii: „Deoarece o activitate
economică inteligentă, durabilă şi de succes este posibilă doar
în contextul unei ordini sociale stabile, care garantează
securitatea şi pacea interioară a populaţiei paşnice, dezordinea
sexuală este deosebit de nefavorabilă pentru o bună dezvoltare
economică. În cele din urmă, în astfel de perioade de anarhie
morală, scade nivelul de trai, iar activitatea economică
încetineşte. Când dezordinea cronică începe să se răspândească
în toată societatea, apar nenorocirile, sărăcia şi foamea.
Acestea se termină doar când societatea se trezeşte din amorţeală
şi îşi corectează modul de viaţă, de comportament şi de
gândire”.
Dacă
nu mizează şi pe castitate, conducătorii noştri mizează în mod
cu totul nerealist pe patriotism. Doar nu credem că nişte egoişti
depravaţi conduşi de propriile patimi şi vicii, pentru care sunt
în stare să-şi părăsească şi să-şi trădeze familia, care se
luptă „pentru cât mai multe bunuri materiale şi plăceri”,
sunt în stare să-şi pună viaţa în joc pentru compatrioţii lor
– nişte oameni pe care nici măcar nu-i văd la faţă!
Dimpotrivă, unii ca aceştia se vor strădui să profite de
situaţie, nu se vor ruşina de trădare, vor trece de partea
inamicului, vor face orice, doar să îşi păstreze viaţa şi
plăcerile.
Ce
planuri pot exista pentru o renaştere a ţării, dacă în contextul
dat e greu să mizezi chiar şi pe o stabilitate relativă?
Demonii
gemeni
„Anarhia
sexuală este soră geamănă cu cea politico-socială. Deşi una
poate să apară înaintea alteia, ele sunt strâns legate şi
interdependente”, afirma P. Sorokin. El aduce o mulţime de exemple
din vastele sale cercetări: „După secolul al VI-lea, cele mai
tulburi secole din istoria Europei au fost: secolele XIII-XVI, prima
jumătate a secolului al XIX-lea şi secolul XX. În istoria
greco-romană şi europeană, din anul 600 î.Hr. şi până în
prezent, au avut loc 1.623 de revolte interne (cf. cărţii mele,
Social and Cultural Dynamics, V.III. Cap. 12-14). Studierea
sistematică a acestor tulburări sociale arată că, în fiecare din
aceste perioade, se înregistrează o creştere a desfrâului. Uneori
libertatea sexuală precede o explozie de perturbări sociopolitice,
alteori cele două procese au loc simultan. Dar aproape întotdeauna
aceste două forme de anarhie au mers mână în mână”.
A
fi sau a nu fi?
Cu
câţiva ani în urmă, am înfiinţat proiectul „Mediul curat”.
Poate că mulţi veţi crede că e vorba de unul din acele curente
ecologice la modă azi. Într-o oarecare măsură, aşa şi este.
Numai că, în proiectul nostru era vorba despre purificarea mediului
moral, o ecologie morală. Sigur, noi nu atentam la societate în
ansamblu, ci aveam ţeluri mai modeste, la nivelul familiei şi al
şcolii. Ba şi mai modeste: ne doream ca măcar câţiva directori
de şcoală (sau unii profesori) să le ceară părinţilor să
supravegheze nu doar cum îşi fac temele copiii, să se ocupe nu
numai de achiziţionarea de rechizite, ci să-şi protejeze
vlăstarele de decăderea morală, deoarece aceasta încetineşte
dezvoltarea intelectuală şi împiedică obţinerea de bune
rezultate şcolare. După părerea noastră, părinţilor nu li s-ar
cere mult: să nu le dea voie copiilor să se joace pe calculator sau
să aibă acces la reviste şi site-uri indecente, să îi dezveţe
de înjurături, să nu îi lase să-şi facă piercing şi să se
îmbrace provocator etc. Şi, desigur, să supravegheze cu stricteţe
timpul lor liber, împiedicându-i să aibă relaţii sexuale
timpurii. Desfrâul adolescentin poate deveni o situaţie
extraordinară, nu mai puţin periculoasă decât întrebuinţarea
narcoticelor. Cu durere, suntem nevoiţi să recunoaştem că în
şcolile de stat ideea noastră nu a fost promovată. Şcolile
ortodoxe se străduiesc, împreună cu părinţii, să creeze un
mediu curat din punct de vedere moral. Dar aceasta este o picătură
în mare, în condiţiile înverşunatului dezmăţ de la nivelul
întregii societăţi. În şcolile de stat, proiectul s-a dovedit
nerealizabil, pentru că acolo sunt obligaţi să primească copiii
după criteriul domiciliului, fără să le pună părinţilor alte
condiţii.
Poate
că acum, când statul a început să vorbească, în sfârşit,
despre educaţia duhovnicească şi morală a elevilor, va apărea şi
nădejdea de a realiza proiectul „Mediul curat”. (Ne este
indiferent dacă se va numi altfel şi alţii vor fi autorii.) Dar
vedem că şcolile care au luat hotărârea să facă acest
„experiment curajos” sunt absolut insuficiente pentru a ne salva
ţara. Toată Rusia trebuie să devină un „mediu curat”. În
orice caz, cea mai mare parte a ei.
Dacă
vrem ca ţara noastră să aibă un viitor. Şi nu doar de
dezvoltare, ci chiar de continuare a vieţii! Este foarte important
ca oamenii să înţeleagă: apărarea castităţii este nu doar o
problemă legată de propria mântuire, ci şi de securitatea
naţională. Este o chestiune la fel de importantă ca şi apărarea
graniţelor ţării. Literalmente, este o alegere între viaţă şi
moarte. Într-atât încât, de fapt, nu există alternativă. Dacă
societatea este în toate minţile, ea nu poate să aleagă moartea.
Sursă:Pravoslavie.ru
Traducere:
Diana Guţu
Preluat
de pe Știri pentru Viață
0 comments:
Trimiteți un comentariu