Maica
Domnului este răbdătoare, smerită şi necârtitoare la necazuri.
Preacurata
Maică a Domnului este proslăvită de Biserica pământească şi
cea cerească ca fiind mai slăvită decât Serafimii şi mai
cinstită decât Heruvimii. Ea este astfel cinstită, fiindcă a
primit de la Dumnezeu un mare şi neasemuit Har, mai mare decât
toate făpturile raţionale, de a fi Maică a însuşi Dumnezeului
nostru, al doilea Ipostas al Dumnezeirii.
Dar
iată asupra cărui lucru aş fi vrut să vă atrag atenţia în
acest moment, iubiţilor întru Hristos fiii mei. Cuvântul lui
Dumnezeu şi Sfinţii Părinţi ai Bisericii mărturisesc că nu
degeaba Preacurata Fecioara Maria a primit de la Dumnezeu acest Har,
ci pentru marile Sale nevoinţe duhovniceşti.
Prima
dintre acestea a fost intrarea Ei în Biserică, fiind o Copilă de
trei ani, sărbătoare pe care o prăznuieşte astăzi Sfânta
Biserică.
Cândva,
de Hristos s-a apropiat un tânăr şi L-a întrebat: „Bunule
învăţător, ce bine să fac ca să am viaţa veşnică?”. Iisus
a răspuns: „Iar de vrei să intri în viaţa, păzeşte
poruncile...”. Zise Lui tânărul: „Toate acestea le-am păzit
din copilăria mea. Ce-mi mai lipseşte?” Iisus i-a zis: „Dacă
voieşti să fii desăvârşit, du-te, vinde averea ta, dă-o
săracilor... după aceea, vino şi urmează-mi. Ci, auzind cuvântul
acesta, tânărul, a plecat întristat, căci avea multe avuţii”
(Matei 19,16-17; 20-22).
Pe
această cale a desăvârşirii au plecat ucenicii lui Hristos.
Pentru El, ei s-au lepădat la lume şi s-au predat întru totul
Domnului, pentru ca să-i aparţină Unuia Lui şi numai pentru El să
trăiască pe pământ.
Dar
ei au făcut aceasta fiind la o vârstă matură. Fecioara Maria însă
s-a lepădat de lume şi de toate bucuriile ei la vârsta de trei
ani. Această nevoinţă a Ei nu a fost nimic altceva decât o
închinoviere, lucru uimitor nu numai pentru oameni, dar şi pentru
îngeri, lucru atât de neobişnuit pentru femeile Vechiului
Testament.
Iată
de ce, ca răspuns la reflecţiile marelui pustnic de la Lavra
Pecerskaia din Kiev, cunoscut în întreaga Rusie, ieroschimonahul
Partenie şi care se întreba cine a fost prima monahie, i s-a arătat
Preacurata Maică a lui Dumnezeu şi i-a spus: „Eu am fost prima
monahie”.
Precum
mărturisesc Cuvântul Domnului şi tradiţia bisericească,
Preacuratei Fecioarei Maria îi era proprie şi o altă mare nevoinţă
şi anume răbdarea creştinească a necazurilor. Cât de multe s-au
adunat în viaţa Ei şi cât de devreme au început! Încă nu se
născuse Domnul, iar inima Preacuratei Fecioare Maria era zdrobită
de o mare durere.
Când
L-a zămislit de la Sfântul Duh pe Mântuitorul nostru, dreptul
Iosif a început să se gândească că Fecioara Maria este
însărcinată datorită unirii cu unul dintre oameni şi ca să nu-i
pricinuiască vreun rău, a vrut tainic s-o îndepărteze din casa
lui.
Greu
îi era Preacuratei Fecioare Maria să-şi demonstreze nevinovăţia
şi curăţia Sa îngerească şi dumnezeiască. Fără îndoială,
Ea suferea mult din cauza bănuielii logodnicului său. A fost nevoie
de un amestec dumnezeiesc deosebit, care să o elibereze pe
Preacurata Fecioară de o asemenea povară dureroasă.
Îngerul
Domnului i s-a arătat în vis lui Iosif şi i-a spus: „Iosife,fiu
al lui David, nu te teme a lua pe Maria, logodnica ta, că ce s-a
zămislit într-însa este de la Duhul Sfânt. Ea va naşte Fiu şi
vei chema numele Lui: Iisus, căci El va mântui pe poporul Său de
păcatele lor” (Matei 1, 20-21).
Dar,
de cum S-a născut Domnul, Preacurata Fecioara Maria a trebuit să
suporte o nouă şi grea durere. Irod a trimis la Betleem ucigaşi,
ca să-L piardă pe Hristos Cel născut. Fecioara Maria cu Pruncul
dumnezeiesc şi dreptul Iosif au fost nevoiţi să fugă în Egipt.
Cum
mărturiseşte tradiţia bisericească, în timpul acestei fugi,
Sfânta Familie a fost atacată de tâlhari, fiind ameninţată cu
pieirea.
Plină
de durere a fost viaţa Preacuratei Fecioare Maria şi în perioada
de creştere a lui Hristos, căci Ea era nevoită să se
gospodărească singură şi chiar să câştige pâinea cea de toate
zilele pentru sine şi pentru Pruncul său dumnezeiesc. Tradiţia
bisericească spune că ea ţesea frumos în fir de aur cu lână şi
cosea odăjdii bisericeşti.
La
răstignirea lui Hristos, ostaşii nu I-au rupt cămaşa; atât de
minunat era ţesută de preacuratele mâini ale Fecioarei Maria.
Dar
cele mai grele necazuri au fost atunci când Domnul a început
propovăduirea Cuvântului şi când cărturarii şi fariseii - nu o
dată-, au încercat, în marea lor răutate, să-L omoare.
Această
durere a Maicii Domnului a ajuns la limită pe Golgota, la picioarele
Crucii Domnului, când s-a împlinit întru totul proorocirea
dreptului Simeon: „Şi prin sufletul Tău va trece sabie” (Luca
2,35).
Lucru
de uimire este că şi după Adormire, moştenind fericirea şi slava
neasemuită în Ceruri, Preacurata Maică a Domnului nu se poate
elibera de durere. Ea este îndurerată pentru noi, pentru păcatele
noastre şi iată de ce Sfântul Andrei cel nebun pentru Hristos, a
văzut-o în biserica din Vlaherne, din Constantinopol, vărsând
lacrimi şi acoperindu-i pe credincioşi cu Omoforul său.
Dar
mai mult decât orice nevoinţă care i-a dat Preacuratei Fecioare
Maria darul de a fi Maică a însuşi Dumnezeului nostru, a fost
minunata Ei smerenie. Ea însăşi a mărturisit aceasta prin
cuvintele Sale la întâlnirea cu dreapta Elisabeta: „Că a căutat
spre smerenia roabei Sale. Că, iată, de acum mă vor ferici toate
neamurile” (Luca 1,48).
În
virtutea acestei smerenii, cum arată tradiţia bisericească, Ea i-a
rugat pe apostoli să nu o laude şi să vorbească cât mai puţin
despre Ea. Tocmai de aceea se vorbeşte atât de puţin despre Maica
Domnului în Evanghelii.
Această
smerenie minunată Preacurata Fecioară Maria o are şi astăzi, cu
toate că Ea este mai presus de toţi îngerii.
În
viaţa Sfântului Grigorie Taumaturgul, Episcopul Neocezareei, se
povesteşte despre arătarea Ei împreună cu Sfântul Ioan Teologul,
acestui mare plăcut al lui Dumnezeu. Ca răspuns la rugăciunea lui
stăruitoare să-L înveţe adevărurile dreptei credinţe, datorită
smereniei Sale, nu a făcut aceasta Ea însăşi, ci i-a propus
marelui Apostol Ioan Teologul să-l înveţe pe Sfântul Grigorie
adevărurile credinţei ortodoxe.
Iar
Sfântul Ioan Teologul i-a transmis lui aceste învăţături, care,
la sfârşitul vedeniei, au fost scrise cuvânt cu cuvânt de Sfântul
Grigorie şi această învăţătură este cunoscută de Biserică,
sub denumirea de Crezul lui Grigorie Taumaturgul, episcopul
Neocezareii.
După
acest Crez au crescut în dreaptă credinţă Sfinţii Ierarhi Vasile
cel Mare, Grigorie Teologul şi mulţi alţi sfinţi Părinţi ai
Bisericii noastre.
Ne
întrebăm: Ce concluzie mântuitoare urmează din cele spuse mai
sus, iubiţilor întru Hristos fiii mei?
Preacurata
Fecioara Maria s-a învrednicit prin Har de a fi Maica Domnului,
datorită marilor Sale nevoinţe duhovniceşti. O să atingem, oare
şi noi, într-o măsură sau alta, asemenea nevoinţe, ca să ne
facem vrednici de acest Har renăscător şi mântuitor, care ne face
pe noi fiii adevăraţi ai lui Dumnezeu şi moştenitori ai fericirii
veşnice a Raiului?
De
aceea, asemănându-ne Preacuratei Fecioare Maria, să ne lepădăm
şi noi de lumea aceasta şi de toate bucuriile ei înşelătoare,
cel puţin atât, încât inima noastră să se îndrepte mai întâi
spre cer, spre împărăţia cerească, purtătoare a fericirii
nepieritoare şi veşnice.
Fie
ca în viaţa noastră să ne conducem după cuvintele lui Hristos:
„Căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea
Lui” (Matei 6, 33), precum şi cuvintele apostolului Pavel:
„Aşadar, dacă aţi înviat împreună cu Hristos, căutaţi cele
de sus, unde Se află Hristos, şezând de-a dreapta lui Dumnezeu.
Cugetaţi cele de sus, nu cele de pe pământ” (Coloseni 3, 1-2).
Noi
trebuie, după sfatul marelui Stareţ, părintele Ambrozie de la
Optina, să vieţuim aşa precum se învârte o roată. În toată
rotirea ei, toate părţile ce o compun se îndreaptă numai în sus;
numai cu un singur punct şi doar pentru o clipă, se atinge de
pământ.
Asemenea
Preacuratei Fecioarei Maria, să răbdăm creştineşte şi fără
cârtire Crucea necazurilor noastre, amintindu-ne întotdeauna
cuvintele lui Hristos: „Prin răbdarea voastră veţi dobândi
sufletele voastre” (Luca 21, 19).
Să
conştientizăm întotdeauna că necazurile sunt trimise de Dumnezeu
nu pentru pieirea noastră, ci pentru curăţirea noastră de păcate,
de toate patimile noastre, pentru fericita şi veşnica unire în Har
cu Hristos, în care şi constă toată mântuirea noastră.
Şi,
în sfârşit, să ne asemănăm Preacuratei împărătese, spre
dobândirea smereniei creştineşti. Aceasta este cea mai importantă
virtute, datorită căreia Preacuratei Fecioare Maria i s-a dat darul
întrupării din Ea a lui Dumnezeu Cuvântul.
Este
virtutea prin care Domnul a săvârşit mântuirea noastră, pentru
care şi Apostolul Pavel a spus: „S-a deşertat pe Sine, chip de
rob luând... S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la
moarte şi încă moarte pe Cruce. Pentru aceea şi Dumnezeu L-a
preaînălţat... Ca întru numele lui Iisus, tot genunchiul să se
plece; al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor
dedesubt. Şi să mărturisească toată limba că Domn este Iisus
Hristos, întru slava lui Dumnezeu Tatăl” (Filipeni 2, 7-11).
Smerenia
este cel mai important mijloc cu ajutorul căruia şi noi putem lucra
mântuirea noastră. Iată de ce în cuvântul lui Domnuzeu se spune:
„Dumnezeu celor mândri le stă împotriva, iar celor smeriţi le
dă har” (Iacov 4, 6; vezi şi Proverbe 3,34; I Petru 5,5).
Cât
de importantă este smerenia în lucrarea mântuirii noastre
mărturisesc Sfinţii Părinţi ai Bisericii, care spun că fără
smerenie nici o virtute nu are pentru noi putere mântuitoare.
Numai
prin smerenie sunt posibile bunăstarea şi fericirea pământească.
„Dacă noi - ne învaţă marele părinte, Sfântul Marcu Ascetul -
am stărui în smerita cugetare, nu ar fi nevoie să fim pedepsiţi,
deoarece toate relele şi necazurile ni se întâmplă pentru
înălţarea noastră”.
Cu
atât mai mult, fără smerenie niciodată nu vom atinge patria
cerească, adevărata fericire, la care ne şi cheamă Domnul prin
smerenie, atunci când spune: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi
şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi. Luaţi jugul Meu
asupra voastră şi învăţaţi-vă de la Mine, căci sunt blând şi
smerit cu inima şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre” (Matei
11,28-29).
Dar
ce este odihna despre care vorbeşte aici Domnul? Aceasta este lumea
lui Hristos, străină de orice patimă, de orice păcat, este
neîntinarea şi sfinţenia Lui dumnezeiască. Este acea odihnă pe
care o cere cu atâta stăruinţă Sfânta Biserică tuturor celor
adormiţi în dreapta credinţă şi care nu este nimic altceva decât
fericirea împărăţiei Cereşti a lui Hristos.
Să
ne ajute Preacurata Fecioară Maria să urmăm conştiincios
nevoinţele Ei duhovniceşti, pentru împlinirea tuturor poruncilor
dumnezeieşti, mai ales smerenia Ei, pentru a fi vrednici de Harul
renăscător şi mântuitor trimis de la Dumnezeu, ca încă din
această viaţă pământească să putem, cel puţin în parte, să
gustăm din fericirea împărăţiei cereşti a lui Hristos.
Iar
pentru rugăciunile atotputernice ale Fecioarei Maria să ne
învrednicească pe noi Domnul, ca după moartea noastră, să
dobândim în toată plinătatea viaţa veşnică şi fericită.
Amin.
(ţinut
în biserica rusă „Sfântul Nicolae” din Sofia, la 21
noiembrie/4 decembrie 1947)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu