Împlinindu-se
trei ani de la naşterea Preacuratei Fecioare Maria, drepţii ei
părinţi, Ioachim şi Ana, şi-au adus aminte de făgăduinţa lor,
ca să dea în dar lui Dumnezeu pe cea născută. Deci, au voit a
împlini cu fapta ceea ce făgăduiseră cu cuvântul. Chemând toate
rudeniile din Nazaret unde vieţuiau, rudenii care erau de neam
împărătesc şi arhieresc, căci însuşi dreptul Ioachim era de
neam împărătesc, iar soţia lui, Sfânta Ana, era de neam
arhieresc; şi aducând şi cete de fecioare tinere, au pregătit
făclii multe şi au împodobit pe Preacurata Fecioară Maria cu
podoabă împărătească.
Despre
aceasta mărturisesc Sfinţii Părinţi cei de demult. Astfel,
Sfântul Iacob, Arhiepiscopul Ierusalimului, spune cuvintele zise de
Ioachim: "Chemaţi fiice evreice curate, să ia făclii
aprinse". Iar cuvintele dreptei Ana le spune Sfântul Ghermano,
Patriarhul Constantinopolului, astfel: "Făgăduinţele pe care
le-au făcut buzele mele le voi da Domnului. Pentru aceasta am adunat
cete de fecioare cu făclii, şi am chemat preoţi, şi pe rudeniile
mele, zicând tuturor: Bucuraţi-vă împreună cu mine toţi, că
m-am arătat astăzi şi maică şi înainte povăţuitoare, dând pe
fiica mea, nu împăratului celui pământesc, ci lui Dumnezeu,
Împăratul ceresc".
Iar
pentru podoabă cea împărătească a dumnezeieştii prunce, Sfântul
Teofilact, Arhiepiscopul Tesalonicului, grăieşte aşa: "Se
cuvenea ca intrarea pruncei celei dumnezeieşti să fie după
vrednicia ei, şi astfel, de un mărgăritar ca acesta prealuminat şi
de mult preţ să nu se lipească haine proaste. Deci era de
trebuinţă să o îmbrace cu haină împărătească, spre slava şi
frumuseţea cea mai mare". Pregătind cele ce se cuveneau pentru
cinstită şi slăvita intrare, au făcut calea din Nazaret la
Ierusalim, timp de trei zile.
Ajungând
în cetatea Ierusalimului, au mers cu cinste la biserică, ducând
într-însa pe "Biserica" lui Dumnezeu cea însufleţită,
pe prunca cea de trei ani, pe Curata Fecioară Maria. Cete de
fecioare cu lumânări aprinse mergeau înaintea ei, după mărturia
Sfântului Tarasie, Arhiepiscopul cetăţii lui Constantin, care
povesteşte că Sfânta Ana ar fi grăit aşa: "Purtaţi,
fecioare, făclii şi călătoriţi înaintea mea şi înaintea
dumnezeieştii copile". Iar sfinţii ei născători, luând de
mâini pe fiica lor cea dăruită lui Dumnezeu, cu blândeţe şi cu
cinste o duceau între dânşii.
Toată
mulţimea rudeniilor, vecinilor şi cunoscuţilor urma cu veselie,
ţinând făclii în mâini şi înconjurând-o pe Preasfânta
Fecioară ca stelele pe luna cea luminoasă, spre mirarea
Ierusalimului. Pentru acest lucru Sfântul Teofilact scrie aşa: "A
uitat fiica casa părinţilor săi şi se aduce Împăratului, Celui
ce a dorit frumuseţea ei, şi se aduce nu fără cinste, nici fără
slavă, ci cu petrecere luminată, că se scoate din casa părintească
cu slavă". Apoi toţi lăudau ieşirea ei, toate rudeniile,
vecinii şi câţi erau în legătura dragostei, urmau părinţilor
ei. Părinţii se bucurau împreună cu părintele, maicile cu maică,
iar copilele şi fecioarele mergeau înaintea dumnezeieştii copile,
purtând făclii, şi erau ca un şir de stele care strălucesc
împreună cu luna.
Deci,
s-a adunat tot Ierusalimul, văzând acea nouă petrecere, cum pe o
copilă de trei ani o duc împodobită cu atâta slavă şi cu multe
lumini; şi nu numai cetăţenii de jos ai Ierusalimului, ci şi cei
de sus, adică sfinţii îngeri, s-au adunat să vadă preaslăvita
ducere a Preacuratei Fecioare Maria. Şi văzând, se mirau cum cântă
Biserica: "Îngerii văzând intrarea Preacuratei s-au mirat,
cum Fecioara intră în sfânta sfintelor...". Deci împreună
cu ceata pământească cea văzută a fecioarelor celor curate era
şi ceata cea nevăzută a celor fără de trup, ducând înăuntru,
întru cele sfinte, pe Preacurata Fecioară Maria, înconjurând-o ca
pe un vas ales al lui Dumnezeu, după porunca Domnului.
Sfântul
Gheorghe, Arhiepiscopul Nicomidiei, aşa grăieşte despre aceasta:
"Duceau acum părinţii pe Fecioara către uşile bisericii,
înconjurând-o pe ea îngerii şi cu toate puterile cele mai presus
de lume împreună veselindu-se; că îngerii, deşi nu ştiau
puterea tainei, însă ca nişte slugi, din porunca Domnului, slujeau
la intrarea ei în biserică. Şi mai întâi se mirau văzând-o pe
dânsa că va fi vas preacinstit al faptelor bune, care purta semnul
curăţeniei celei veşnice, şi avea trup de care nici un fel de
păcat nu se va apropia niciodată". Deci, făcând voia
Domnului, au săvârşit părinţii slujba cea poruncită.
Astfel,
cu cinste şi cu slavă era petrecută în biserica Domnului,
preanevinovata copilă, nu numai de oameni, ci şi de îngeri. Căci
de vreme ce chivotul Legii vechi, ce purta în sine mâna, care era
numai închipuirea Preacuratei Fecioare, s-a dus cu cinste în
biserica Domnului, adunându-se tot Israelul, cu cât mai vârtos se
cuvenea cinste însuşi Chivotului însufleţit, pe binecuvântata
Fecioară, Maica lui Dumnezeu, care avea să poarte în sine pe
Hristos. Când se ducea chivotul Legii în biserica Domnului, mergea
înainte împăratul cel pământesc, fiind împărat peste Israel
dumnezeiescul prooroc David.
Iar
înaintea chivotului însufleţit, adică înaintea Preacuratei
Fecioare, care se ducea în Biserica lui Dumnezeu, mergea înainte,
nu împăratul cel pământesc, ci Cel ceresc către Care în toate
zilele ne rugăm, zicând: "Împărate ceresc, Mângâietorule,
Duhul adevărului...". Pentru că acel Împărat era mergător
înaintea acestei fiice împărăteşti, după cum mărturiseşte
despre acestea Sfânta Biserică în cântările ei, astfel: "În
Sfânta Sfintelor, cea sfântă şi fără de prihană cu Duhul Sfânt
se aduce...".
La
ducerea chivotului erau cântări, căci a poruncit împăratul David
Leviţilor să pună cântăreţi, să dea glas de veselie în
organe, în psaltiri, în alăute şi în chimvale. Iar la ducerea
Preasfintei Fecioare nu se făceau cântări ale muzicii pământeşti,
ci cântări ale îngerilor celor ce nevăzut slujeau. Pentru că,
intrând Fecioară în cele sfinte spre slujba Domnului, îngerii
cântau cu glasuri cereşti, despre care pomeneşte acum Biserica în
condac: "Împreună aducând darul Duhului lui Dumnezeu pe care
o laudă îngerii; aceasta este cortul cel ceresc".
Însă
şi de cântări omeneşti era însoţită ducerea Preacuratei,
pentru că Ana cea dreaptă - cum spune în cuvântul Sfântului
Terasie -, grăieşte către fecioarele care mergeau înainte:
"Cântaţi-i acesteia întru laude, cântaţi-i întru alăute,
glăsuiţi cântare duhovnicească; măriţi-o pe dânsa în psaltire
cu zece strune". Biserica a pomenit despre aceasta, zicând:
"Bucură-se cu duhul Ioachim şi Ana. Şi cetele fecioarelor
cânta Domnului, cu psalmi cântând şi cinstind pe maica Lui".
De aici se arată că cetele de fecioare, care mergeau atunci
înaintea Preacuratei Fecioare, cântau oarecare cântări din
psalmii lui David. Cu ele se uneşte şi făcătorul canonului
acestuia, zicând: "Începeţi, fecioare, şi cântaţi cântări,
ţinând în mâini făclii". Apoi Sfinţii şi drepţii ei
Părinţi, Ioachim şi Ana, după mărturia Sfântului Tarasie, aveau
în gurile lor această cântare a lui David, strămoşul lor:
Ascultă fiică şi vezi şi pleacă urechea ta şi uită poporul tău
şi casa părintelui tău, că a dorit Împăratul frumuseţea ta.
Atunci,
după povestirea Sfântului Teofilact, au ieşit preoţii care
slujeau în biserică întru întâmpinarea acelei preaslăvite fiice
a lui Dumnezeu şi cu cântări au întâmpinat pe Preasfânta
Fecioară, pe aceea care avea să fie Maica Arhiereului celui Mare,
Care a străbătut cerurile. Pe aceasta aducând-o Sfânta Ana la
uşile bisericii, precum scrie Sfântul Tarasie, zicea aşa: "Vino,
fiică, către Cel ce mi te-a dăruit! Vino chivot al sfinţeniei
către mult înduratul Stăpân! Vino, uşa vieţii, către
Milostivul dătător! Vino, sicriul Cuvântului, către lăcaşul
Domnului, intră în biserica Domnului, bucuria şi veselia lumii".
Iar către Zaharia a zis Ioachim, ca şi către un prooroc, arhiereu
şi rudenie a lor: "Primeşte, Zaharia, pe cortul cel curat;
primeşte, preotule, sicriul cel fără de prihană; primeşte,
proorocule, cădelniţa şi cărbunele cel nematerialnic, primeşte
dreptule tămâia cea duhovnicească".
Apoi
dreapta Ana a zis către arhiereu, precum povesteşte Sfântul
Ghermano: "Primeşte, o! proorocule, pe fiica cea dăruită mie
de Dumnezeu; primeşte-o şi o sădeşte pe ea în muntele cel sfânt,
în locaşul cel gata al lui Dumnezeu, nimic ispitind, până când
Dumnezeu, Care a chemat-o aici, va aduce la săvârşire cele ce bine
a voit pentru dânsa".
Erau
acolo, după cum scrie Sfântul Ieronim, cincisprezece trepte la
intrarea în biserică, după numărul celor cincisprezece psalmi ai
treptelor, şi la fiecare din acele trepte se cântă câte un psalm
de către preoţii şi leviţii care intrau în slujbă. Deci drepţii
părinţi au pus pe prunca cea fără prihană pe treapta cea dintâi,
iar ea îndată, singură, a alergat pe trepte foarte degrabă,
neajutând-o nimeni, nici sprijinind-o. Şi alergând la treapta cea
de sus, a stat acolo, întărind-o pe dânsa puterea lui Dumnezeu cea
negrăită. Căci încă mică fiind, a început Domnul a arăta
într-însa puterea Sa cea mare, ca să înţeleagă cât de mare va
fi în dar, când va veni în vârstă cea desăvârşită.
Atunci
se mirau toţi când au văzut pe acea pruncă de trei ani suindu-se
singură degrabă pe acele trepte, ca şi cum ar fi fost desăvârşită
cu vârsta. Mai vârtos Zaharia se miră de aceasta şi, ca un
prooroc, din descoperirea lui Dumnezeu înţelegea mai înainte cele
ce aveau să fie. Căci, spune despre dânsul Sfântul Teofilact, că
era luminat de Duhul. La fel şi Sfântul Tarasie grăieşte despre
dânsul că, umplându-se de Duhul Sfânt, a strigat: "O, pruncă
curată! O, fecioară neîntinată! O, doamnă preafrumoasă. O,
înfrumuseţarea femeilor! O, podoaba fiicelor! Tu eşti
binecuvântată între femei; tu eşti preamărită cu curăţenia;
tu eşti pecetluită cu fecioria; tu eşti dezlegarea blestemului lui
Adam".
Iar
către Sfânta Ana, după mărturia Sfântului Ghermano, Zaharia a
zis: "Bine este cuvântat rodul pântecelui tău, o, femeie mai
cinstită decât oricare altele! Preaslăvită este aducerea ta, o,
iubitoare de Dumnezeu!" Apoi ţinând prunca de mina - zice
acelaşi Sfânt Ghermano -, cu bucurie a adus-o Zaharia întru cele
sfinte, zicând către dânsa unele ca acestea: "Vino,
împlinirea proorociei mele; vino, săvârşirea făgăduinţelor
Domnului; vino, pecetea aşezământului Lui; vino, împlinirea
tainelor Lui; vino, oglinda tuturor proorocilor; vino, înnoirea
celor învechite; vino, lumina celor ce zac în întuneric; vino, dar
nou şi preadumnezeiesc, intră cu bucurie în biserica Domnului tău;
acum în aceasta de jos, pământească, iar puţin mai pe urmă în
cea de sus şi neapropiată".
Iar
prunca săltând şi bucurându-se foarte, mergea în casa Domnului.
Că, deşi era mică cu vârsta, fiind numai de trei ani, însă cu
darul lui Dumnezeu era desăvârşită, ca ceea ce era aleasă de
Dumnezeu mai înainte de întemeierea lumii.
Astfel
a fost dusă în biserica Domnului Preacurata şi Preabinecuvântata
Fecioară Maria. Atunci arhiereul Zaharia a făcut un lucru străin
şi tuturor de mirare, căci a dus pe pruncă în sfânta sfintelor,
care este după a doua catapeteasmă, în care era chivotul Legii cel
ferecat peste tot cu aur, şi heruvimii slavei care umbreau altarul,
unde, nu numai femeilor, ci nici preoţilor nu le era îngăduit a
intra, fără numai singur arhiereului, o dată într-un an.
Acolo
i-a dat arhiereul Zaharia Preacuratei Fecioare loc de rugăciune.
Căci celorlalte fecioare, care, de asemeni, erau aduse pentru slujbă
în biserica Domnului până la vremea vârstei lor, le era dat loc
de rugăciune, după mărturia Sfântului Chiril Alexandrinul şi a
lui Grigore de Nissa, între biserică şi altar, unde mai pe urmă a
fost ucis Zaharia. Şi nicidecum nu era cu putinţă vreuneia din
fecioarele acelea a îndrăzni să se apropie de altar, pentru că le
oprise arhiereul.
Aceasta
a făcut-o arhiereul după porunca lui Dumnezeu, despre care grăieşte
Sfântul Teofilact astfel: "Iar arhiereul, fiind luminat de
Dumnezeu, a cunoscut pe pruncă, că este locaş al dumnezeiescului
dar, şi că este mai vrednică decât el spre a sta totdeauna
înaintea feţei lui Dumnezeu. Şi, aducându-şi aminte de cele zise
în Lege despre chivot - căci s-a poruncit ca acela să fie pus în
sfânta sfintelor -, îndată a priceput cum că acela a fost mai
înainte numai închipuirea copilei acesteia. Deci, neîndoindu-se, a
îndrăznit mai presus de Lege a o aduce în Sfânta Sfintelor. Şi a
primit pe Fecioară locul acela, care nu era văzut de nici unul din
alţi bărbaţi, nici chiar de preoţi, decât numai de arhiereu o
dată într-un an. Căci se cădea aceasta pentru ea, ceea ce s-a
sfinţit mai înainte de zămislire prin curăţie; şi din pântece
s-a îndreptat să nu slujească legii celei omeneşti care zace
asupra oamenilor celor ce greşesc, ci celei cereşti, fiind mai
presus decât îngerii şi în care, nu legea omenească, ci darul
cel desăvârşit a lucrat".
Apoi
drepţii părinţi au adus - precum zice Sfântul Ieronim -, cu
Preabinecuvântata lor fiică, şi daruri lui Dumnezeu, jertfe şi
arderi de tot. Şi fiind binecuvântaţi de arhiereu şi de tot
soborul preoţesc, s-au întors la casa lor cu toate rudeniile şi au
făcut ospăţ mare, veselindu-se şi mulţumind lui Dumnezeu. Iar
Preabinecuvântata Fecioară, la începutul vieţii sale, a fost dată
în casa Domnului, în locaşul de fecioare, pentru că biserica
Ierusalimului - cea zidită de Solomon, iar după pustiire, înnoită
de Zorobabel -, avea multe locaşuri de locuinţă precum zice Iosif
(Flaviu), istoricul cel vechi al evreilor: "Că erau pe lângă
peretele bisericii, treizeci de camere de piatră despărţite una de
alta, largi şi foarte frumoase. Iar peste acelea erau alte camere şi
peste acelea al treilea rând, şi de toate era numărul lor nouăzeci
de camere, având toată îndemânarea. Iar înălţimea casei era ca
şi peretele bisericii, ca nişte stâlpi întărind biserica pe
dinafară".
Deci
în acele case erau diferite locaşuri: deosebi vieţuiau fecioarele,
care erau date spre slujba lui Dumnezeu, până la o vreme; în altă
parte locuiau şi văduvele, cele care se făgăduiau să-şi
păzească curăţenia până la sfârşitul vieţii lor, precum era
Ana proorociţa, fata lui Fanuil; şi iarăşi deosebi petreceau
bărbaţii care se chemau nazorei, vieţuind în chipul monahilor
necăsătoriţi. Aceia toţi slujeau Domnului în biserică şi îşi
aveau hrana din averea lor. Iar celelalte case erau pentru odihna
săracilor străini care veneau de departe pentru închinăciune.
Deci
în locaşul fecioarelor, precum s-a zis, a fost dată prunca cea de
trei ani, Preacurata Fecioară Maria, fiind orânduite pe lângă
dânsa fecioare mai bătrâne cu anii, iscusite în Sfânta Scriptură
şi în lucrul mâinilor, pentru că din copilărie să se deprindă
dumnezeiasca pruncă şi cu Scriptură şi cu lucrul mâinilor. Apoi
o cercetau pe ea Sfinţii ei Părinţi Ioachim şi Ana, iar mai
vârtos Sfânta Ana, ca o maică mergea adeseori să vadă pe fiica
sa şi o învăţa pe dânsa. Astfel, a învăţat degrabă Scriptura
Legii vechi desăvârşit, după mărturia Sfântului Ambrozie şi a
lui Gheorghe istoricul, şi nu numai Scriptura, ci şi lucrul
mâinilor l-a deprins bine, precum zice despre dânsa Sfântul
Epifanie: "Fecioara era ascuţită la minte şi iubitoare de
învăţătură şi nu numai Sfânta Scriptură învăţa, ci şi
toarcerea linii şi a inului şi la cusături cu mătase se
îndeletnicea".
Pentru
priceperea sa cea bună, era tuturor mirare şi lucra mai vârtos
acele lucruri ce puteau să fie de trebuinţă preoţilor la slujba
Bisericii; încât mai pe urmă, pe vremea Fiului ei, putea să se
hrănească cu cinste. Pentru că chiar hitonul cel necusut, adică
cămaşa pentru care s-a tras sorţ când Domnul era răstignit pe
cruce, a fost ţesut de Fecioara Maria, cu mâinile ei.
Sfântul
Epifanie spune că se dădea Preacuratei Fecioare, ca şi celorlalte
fecioare, hrana cea obişnuită de la biserică, dar ea o dădea
săracilor străini, pentru că era hrănită cu pâine cerească,
precum cânta Biserica. Sfântul Ghermano spune despre dânsa:
"Petrecea Fecioară în Sfânta Sfintelor, primind hrană dulce
de la îngeri". Şi Sfântul Andrei Criteanul grăieşte: "În
Sfânta Sfintelor petrecând Fecioara ca într-o cămară, primea
hrană străină şi nestricăcioasă.
Şi
se spune că Preacurata Feicoară intra în cortul cel mai dinăuntru,
care se zice Sfânta Sfintelor, ce era după a doua catapeteasmă,
iar nu în locaşul cel fecioresc. Pentru că, deşi avea loc
deosebit în locaşul fecioarelor, la rugăciune ea intră în Sfânta
Sfintelor, căci numai ei îi era îngăduit. Dar ajungând în
vârstă mai mare şi deprinzându-se cu scriptură şi cu lucrul
mâinilor, mai mult zăbovea la rugăciune, decât la lucru. Ea avea
obicei de petrecea toată noaptea şi cea mai mare parte a zilei în
rugăciuni. La rugăciune intra în Sfânta Sfintelor, iar la lucrul
mâinilor se întorcea în locaşul său; pentru că nu era slobod a
lucra ceva în Sfânta Sfintelor, nici a aduce ceva acolo.
Cea
mai multă vreme a vieţii sale şi-a petrecut în biserică la
rugăciune, după a doua catapeteasmă, în cortul cel dinăuntru,
decât în casă ce îi era dată pentru lucrul mâinilor. Pentru
aceasta, de către toţi învăţătorii, cu un glas se mărturiseşte,
că Preacurata Fecioară până la doisprezece ani şi-a avut viaţa
în Sfânta Sfintelor, de vreme ce numai câte puţin ieşea de
acolo. Iar cum a fost viaţa ei în vârstă tinereţilor, scrie
Ieronim astfel:
"Fericită
Fecioară, încă din pruncia sa, când era în biserică cu
celelalte fecioare de o vârstă cu sine, îşi petrecea viaţa
foarte cu rânduială. Pentru că de dimineaţă până la al treilea
ceas din zi, stătea la rugăciune; iar de la al treilea ceas până
la al nouălea, se îndeletnicea cu lucrul mâinilor sau cu citirea
cărţilor sfinte. De la al nouălea ceas, iarăşi îşi începea
rugăciunea, de la care nu înceta, până când nu i se arăta
îngerul, dintr-ale cărui mâini se obişnuise a-şi primi hrană.
Şi aşa mereu tot mai mult sporea în dragostea lui Dumnezeu".
Astfel
a fost viaţa ei în feciorie, când locuia împreună cu fecioarele
cele de o vârstă. Din zi în zi crescând şi întărindu-se cu
duhul, creştea într-însa şi viaţa cea cu nevoinţă, cu iubire
de osteneală şi rugăciune. Pentru că mergea din putere în
putere, până când a umbrit-o puterea Celui de sus. Iar când i se
arăta îngerul aducându-i hrană, a văzut cu ochii săi chiar
arhiereul Zaharia, despre care mărturiseşte Sfântul Gheorghe
Nicomidianul, zicând: "Din zi în zi, înaintând cu vârsta,
se înmulţeau şi darurile Duhului Sfânt întru dânsa".
Apoi
petrecea împreună cu îngerii, lucru pe care şi Zaharia îl ştia.
Căci intrând el în altar, după obiceiul său, ca arhiereu, a
văzut pe cineva că vorbea cu fecioară, dându-i hrană, şi având
chipul străin - pentru că era înger cel ce se arăta. Şi
înspăimîntîndu-se Zaharia, cugeta în sine:
"Ce
este această nouă şi neobişnuită asemănare îngerească ce s-a
arătat şi vorbea către fecioară, cu chip fără de trup, aducând
hrană care hrăneşte trupul, cel cu firea nematerialnică, dând
fecioarei mâncare materialnică? Acea vedere îngerească se făcea
numai preoţilor, şi aceea nu totdeauna; iar către partea femeiască
şi încă către o fecioară aşa tânără, nicidecum nu este
obişnuit a se vedea. Căci de ar fi fost dintre cele însoţite cu
bărbat, dar fără copii, s-ar fi rugat ca să i se dea rod - precum
s-a rugat Ana odinioară -, atunci nu m-aş fi minunat de arătarea
îngerească.
Dar
fecioara astfel de lucru nu cere şi, precum văd, totdeauna i se
arată îngerul. Pentru aceasta sunt în mai mare mirare, în spaimă
şi în îndoială. Căci, ce poate să fie aceasta? Şi ce vine,
să-i vestească îngerul? Ce este hrana aceea ce i se aduce? Şi de
unde se ia? Cine pregăteşte acea hrană? Şi ce mina face acea
pâine? Pentru că îngerii nu se îngrijesc pentru trebuinţele
trupeşti, deşi mulţi oameni au fost hrăniţi printr-înşii, dar
hrana aceea o pregătea mina omenească.
Căci
îngerul, slujind lui Daniil, deşi putea, cu puterea Celui
Preaînalt, nu prin altcineva, ci prin sine să împlinească cele
poruncite, a luat pe Avacum cu scafa (vas), că nu cumva vedenia cea
îngerească şi hrana cea neobişnuită, să înfricoşeze pe cel ce
îl hrănea. Iar aici singur îngerul vine către fecioară, care
lucru este plin de o taină, pe care eu nu o pricep. Ce este aceasta?
Căci chiar din copilăria ei s-a învrednicit de daruri ca acestea,
ca să-i slujească cei fără de trupuri.
Ce
este aceasta? Au doar întru dânsa se vor împlini graiurile
prooroceşti? Au doar întru dânsa va fi sfârşitul aşteptării
noastre? Au doar dintr-însa va lua fire Cel Care are să vină să
mântuiască neamul nostru? Căci această taină a fost mai dinainte
proorocită, şi Cuvântul caută pe aceea care să slujească
tainei. Au doar nu este alta mai dinainte aleasă ca să slujească
tainei, fără numai fecioara aceasta, pe care o văd?
Cât
eşti de fericită casa lui Israel, din care a odrăslit o vlăstară
ca aceasta! Cât eşti de fericită rădăcina lui Iesei, din care a
ieşit viţa, care are să odrăslească lumii floarea mântuirii!
Cât de slăvită este pomenirea părinţilor acesteia! Cât sunt de
fericit şi eu cel ce mă satur de o vedere că aceasta şi
înfrumuseţez o Fecioară ca aceasta, spre a fi mireasa Cuvântului!"
Până
aici este povestirea Sfântului Gheorghe Nicomidianul.
Încă
şi Fericitul Ieronim asemenea grăieşte: "Cum că în toate
zilele o cercetau pe dânsa îngerii şi de m-ar fi întrebat cineva
pe mine cum a petrecut acolo, Preacurata Fecioară în vremea
copilăriei sale, aş fi răspuns că acel lucru numai lui Dumnezeu
singur i-a fost ştiut şi lui Gavriil Arhanghelul, păzitorul ei cel
nedepărtat, care împreună cu alţi îngeri venea adeseori la dânsa
şi cu dragoste vorbeau împreună cu dânsa".
Astfel
petrecea Preacurata Fecioară în sfânta sfintelor împreună cu
îngerii, dorind ca în veci să vieţuiască întru curăţenie
îngerească şi în feciorie, după mărturia sfinţilor învăţători,
Grigore de Nissa, Ieronim şi a celorlalţi, care zic că această
Fecioară singură şi-a logodit fecioria lui Dumnezeu. Pentru că în
Legea veche era neobişnuit fecioarelor a nu se mărita, căci mai
cinstită era însoţirea decât fecioria. Iar Preacurata Fecioară a
cinstit fecioria, mai vârtos decât însoţirea şi, făcându-se
mireasa lui Dumnezeu, ziua şi noaptea Îi slujea Lui în curăţenia
fecioriei sale. Iar Duhul cel Preasfânt, cu bunăvoinţa lui
Dumnezeu Tatăl, pregătea întru dânsa sălăşluirea lui Dumnezeu
Cuvântul.
Să
fie dar Preasfintei şi Celei de o fiinţă şi nedespărţitei
Treimi, slavă şi mulţumire. Iar Preacuratei Stăpânei noastre
Născătoare de Dumnezeu şi pururea Fecioarei Maria, cinste şi
laudă, de la toate neamurile în veci. Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu