Persoana
episcopului Teofan a avut o enormă însemnătate în istoria
propăşirii morale a societăţii ruseşti. Setea pentru unirea
totală cu Dumnezeu, care l-a determinat să se izoleze, nu a privat
lumea şi apropiaţii săi de ajutorul lui. Chiar din pustia sa
îndepărtată a fost o mare personalitate publică, sprijinind şi
îndrumând mii de oameni în viaţa lor duhovnicească.
Dobândind
o mare experienţă duhovnicească printr-o totală lepădare de sine
şi o asceză severă zilnică, Episcopul Teofan a împărtăşit cu
generozitate din comorile experienţei sale duhovniceşti tuturor
celor care aveau nevoie de ele. Nimeni dintre cei care au apelat la
el în scris nu a fost lipsit de sfătuire. Însă el şi-a
exercitat influenţa într-un mod mult mai extins prin intermediul
cărţilor sale. Cum să-ţi trăieşti viaţa creştineşte; cum să
nu cădem în deznădejde în mijlocul mlaştinii ispitelor,
necazurilor, slăbiciunilor şi sub povara deprinderilor noastre
păcătoase; cum să-ţi doreşti mântuirea şi să începi lucrarea
desăvârşirii morale; cum să duci, pas cu pas, lupta pe
calea aceasta şi să pătrunzi din ce în ce mai mult în
adăpostul mântuitor al Bisericii - despre astfel de lucruri vorbesc
cărţile Episcopului Teofan.
În
această privinţă se aseamănă marelui lucrător pe ogorul
renaşterii duhovniceşti a poporului rus, Sfântul Tihon de Zadonsk,
care a scris tot atât de mult, de bine şi de pătrunzător despre
mântuirea sufletului omenesc aflat în mijlocul primejdiilor din
această lume păcătoasă.
Dincolo
de întreaga înţelepciune duhovnicească pe care o aflăm în
cărţile sale stă chipul curat al unui mare ascet. Fiecare cuvânt
al Episcopului Teofan produce o impresie foarte puternică
fiindcă poartă în el amprenta vieţii sale. Când spune: „Nu vă
lăsaţi atraşi de pământ. Toate sunt coruptibile; numai fericirea
de dincolo de mormânt este veşnică, neschimbătoare şi
adevărată, şi ea depinde de modul în care ne petrecem viaţa
aceasta!” - atunci ca o mărturie vie a acestei perspective corecte
asupra lumii şi a destinului sufletului omenesc stă propria sa
lepădare de sine, izolarea sa şi dorinţa de a nu cere nimic
altceva de la viaţă decât nevoinţa pentru Dumnezeu.
Extras
din Scurta biografie de E. Sumarokov, tradusă de Părintele Serafim
Rose şi publicat în The
Orthodox Word
(Sfântul
Teofan Zăvorâtul, Râvna
duhovnicească. Scrisori către monahi,
Editura Sophia, pp. 169-171)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu