Părintele
Paisie a vorbit adeseori despre isihie și grija plină de neliniște
a omului contemporan. Faptul că omul contemporan a învățat să
trăiască în zgomot reflectă întocmai acest lucru. Spune: „Astăzi
toți s-au învățat să trăiască în zgomot. Vezi, mulți copii
vor muzică rock în timp ce citesc. Adică pe ei îi odihnește mai
mult să citească cu muzică, decât în liniște. Se odihnesc în
neliniște, fiindcă există neliniște înlăuntrul lor. Peste tot
este zgomot”. Învățându-se cu zgomotul, omul contemporan duce
mereu, pretutindeni o asemenea viață zgomotoasă. „Duhul lumesc
cel neliniștit al epocii noastre a distrus, din nefericire, cu
așa-zisa lui civilizație, chiar și locurile sfinte cele liniștite,
care odihnesc și sfințesc sufletele. Omul neliniștit nu se
liniștește niciodată. N-au lăsat nicăieri vreun loc liniștit.
Chiar și sfintele locuri le-au făcut azi...”.
În
alt loc scrie: „Cel neliniștit chiar și în pustie va duce starea
lui de neliniște. Mai întâi de toate sufletul va trebui să
dobândească liniștea
lăuntrică în
neliniștea exterioară pentru a se putea liniști în liniștea
pustiei”. Oamenii contemporani care trăiesc cu acest duh de
neliniște îl transmit mai departe prin tot ceea ce fac. Spunea
Gheron: „Atunci când lucrează cineva cu liniște își păstrează
pacea și își sfințește întreaga zi. Din păcate, n-am înțeles
că atunci când lucrăm ceva prea repede dobândim nervozitate, iar
lucrarea care se face cu nervozitate nu este sfințită. Scopul
nostru nu trebuie să fie a face multe și să fim într-o continuă
neliniște. Căci aceasta este o stare diavolească. Lucrul de mână
care se face în liniște și cu rugăciune se sfințește și
sfințește și pe cei care îl folosesc. Atunci are sens ca mirenii
să ceară lucru de mână de la monahi ca binecuvântare. În timp
ce lucrul făcut cu grabă și nervozitate transmite această stare
diavolească și celorlalți. Treaba grăbită, făcută cu
neliniște, este caracteristica oamenilor celor mai lumești.
Sufletele tulburate care lucrează transmit tulburare prin lucrul lor
de mână, iar nu binecuvântare. Dacă ați ști cât de mult
influențează starea omului lucrul de mână pe care îl face, chiar
și lemnul unor obiecte făcute de el! Înfricoșător
lucru! Rezultatul
muncii omului este pe potriva stării în care se află atunci când
o face. Dacă
este nervos, se mânie și înjură, ceea ce face nu va avea
binecuvântare, iar de cântă, de rostește Rugăciunea, se
sfințește lucrul său. Unul este lucru diavolesc, iar celălalt
dumnezeiesc”.
Omul
stăpânit de o grijă plină de neliniște nu poate
simți dragostea
lui Dumnezeu.
Spune Părintele Paisie: „Când un copil se joacă și este
absorbit de jucării, nu-și mai dă seama dacă tatăl său este
alături și-l mângâie. Dar dacă-și va întrerupe puțin joaca,
atunci își dă seama. Tot astfel și atunci când avem vreo grijă,
nu putem simți dragostea lui Dumnezeu. Dumnezeu dă, dar noi nu
simțim. Ia aminte să nu risipești puterile tale prețioase în
griji de prisos și în lucruri deșarte, care într-o bună zi se
vor face toate praf. Așa te obosești și trupește, și mintea ți-o
împrăștii fără rost, iar după aceea Îi dai lui Dumnezeu
oboseala și căscăturile în vremea rugăciunii, la fel cu jertfa
pe care a făcut-o Cain”.
După
ce atrage de multe ori atenția în cadrul convorbirilor asupra
lipsei de liniște, a liniștii lăuntrice ce îl caracterizează pe
omul contemporan, vădindu-i, desigur, grija plină de frământare,
îi îndrumă pe oameni să agonisească atmosfera sfintei isihii. Îi
sfătuiește să nu-și cheltuiască viața fără rost. Spune: „Nu
vă risipiți timpul fără folos,
fără să-l valorificați în cele duhοvnicești, pentru că veți
ajunge să vă sălbăticiți mult și nu veți mai putea lucra cele
duhovnicești. Veți dori să vă îndeletniciți numai cu treburi
sau să discutați sau veți urmări să aflați subiecte de vorbă
ca să vă aflați în treabă. Prin neglijarea rugăciunii și a
îndatoririlor duhovnicești, vrăjmașul ne ocupă înălțimile
noastre duhovnicești și ne războiește atât trupește, cât și
prin gânduri. (...) și la mireni insist
mult asupra simplității,
pentru că multe din cele ce se fac nu sunt de trebuință și îi
mănâncă stresul. Le vorbesc de cumpătare și nevoință. Strig
mereu: «Simplificați-vă
viața și stresul va fugi».
Cele mai multe divorțuri de aici pornesc. Oamenii au de făcut multe
treburi, multe lucruri și astfel se amețesc. Lucrează amândoi,
tata și mama, și își lasă copiii de izbeliște. Osteneală,
nervi – din probleme mici, scandaluri mari – apoi divorț fără
justificare. Acolo ajung. Dar dacă și-ar simplifica puțin viața,
ar fi și odihniți, și veseli. Acest stres este o catastrofă.”
Chiar
și munca de fiecare zi trebuie făcută în așa fel încât să ne
păstrăm inima liberă pentru cele duhovnicești și să I-o dăruim
lui Hristos. Spune: „Să nu vă dați toată ființa, toată
puterea dimpreună cu mintea voastră celor materiale. În felul
acesta omul devine închinător la idoli. Pe cât puteți, nu vă
dăruiți inima treburilor; să dați numai mâinile și mintea. Să
nu vă dați inima lucrurilor stricăcioase, nefolositoare. Căci
după aceea cum va sălta inima pentru Hristos? Când inima este la
Hristos, atunci și treburile se sfințesc, există și o continuă
odihnă sufletească lăuntrică. Un astfel de om simte adevărata
bucurie. Să
vă puneți inima în valoare! Să n-o risipiți!”.
(Ierótheos
Vlachos, Mitropolitul Nafpaktosului, Vechea și Noua Romă. De
la Tradiția ortodoxă la tradițiile Apusului, traducere din
limba neogreacă de Protosinghel Teofan Munteanu, Editura Doxologia,
Iași, 2016, pp. 342-345)
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu