Vasile Adamescu, omul care nu vede si nu vorbeste, si-a lansat prima carte autobiografica

joi, 22 octombrie 2015

| | |

Clujeanul care este orb, surd şi mut de la vârsta de doi ani, a reuşit, printr-o voinţă de fier, să înveţe scrisul şi cititul, devenind unic la nivel naţional.

Biblioteca Judeţeană „Octavian Goga” s-a dovedit neîncăpătoare, joi după amiază, la lansarea primei cărţi autobiografice a profesorului clujean Vasile Adamescu, în vârstă de 68 de ani. „Înfruntând viaţa” este prima carte a lui Vasile Adamescu, profesorul care, cu dublă deficiență senzorială, cunoaște cinci limbi străine, a făcut cursurile Facultăţii de Psihopedagogie, a devenit profesor pentru copii şi sculptează.


Mă bucur că am reuşit să scriu această carte, <<Înfruntând viaţa>> din care cititorii îmi pot afla viaţa, munca mea, zbaterile mele de ani de zile. Prin această carte sper să-i motivez pe cei care îşi pierd unul dintre simţuri în timpul vieţii, şi să îi fac să meargă mai departe. De 10 ani lucrez la această carte, scrisă în alfabetul <<Braille>>, după care a fost transcrisă pe calculator şi tipărită pentru publicul larg”, a declarat Vasile Adamescu.

Cartea poate fi achiziţionată contra sumei de 30 de lei din librării, iar potrivit profesorului, se va putea cumpăra şi de pe internet.

Omagiu pentru profesori

Cartea este un omagiu adresat tuturor celor care l-au avut în grijă şi în educare pe Vasile Adamescu.

În acest prim volum, Vasile Adamescu rememorează primii ani petrecuţi în satul natal, Borcea, poveşti culese de la colegi, învăţători şi profesori, anii din şcoala generală şi din liceu şi până la admiterea la facultate.

Am scris această carte ca un omagiu adus profesorilor mei pe care nu am să-i uit niciodată, ca mărturie pentru întregul sistemul educaţional românesc şi nu în ultimul rând, din dorinţa de a fi folosită ca material pentru profesorii de astăzi şi pentru orice om care doreşte să-mi cunoască viaţa. Am încercat să-mi amintesc toate trăirile pe care le-am avut din dorinţa de a-i face pe oameni să înţeleagă prin ce am trecut. Priceperea celor care m-au educat a făcut ca eu să trec de la beznă şi tăcere la lumină. Încă din anii de şcoală am adunat în jurnale nenumărate materiale şi articole pe care le-am inclus în acest volum. Am început lucrul la cel de-al doilea volum care va avea o întindere mai mare”, povesteşte Vasile Adamescu.


 
Cartea, distribuită şi în America

Potrivit autorului, cartea se va traduce şi în limba engleză, urmând să fie distribuită şi în America. „Dorinţa mea este să reuşim să traducem cartea şi în alte limbi şi s-o distribuim de asemenea în multe alte ţări. De asemenea, doresc să fie imprimată astfel încât să fie accesibilă şi nevăzătorilor. Sper ca în acest an să merg în multe oraşe din ţară şi să lansez cartea. În februarie voi fi la Târgu Mureş. Mi-ar plăcea să comunic prin intermediul internetului pe care l-am descoperit de curând cu fiecare dintre dumneavoastră din dorinţa de a vă cunoaşte şi de a lega noi prietenii” le-a transmis Adamescu publicului prezent la lansare.

Profesorul cu poftă de viaţă

Laurenţiu Crişan, prieten de-o viaţă cu Vasile Adamescu, a povestit că acesta are un entuziasm nemaiîntâlnit pentru viaţă. „L-am cunosc pe Vasilică la începutul lunii ianuarie 1956. Chiar astăzi (ieri. n red. ) am auzit la televizor o ştire despre doi surdo-muţi în vârstă de 30 de ani care au decis să fie eutanasiaţi pentru că urmau să-şi piardă vederea. Mă gândesc la Vasilică, cât entuziasm are el pentru viaţă. Într-o zi, venind amândoi de la cimitir, l-am întrebat unde ar vrea să fie înmormântat şi el m-a luat la rost spunându-mi <<cum îmi pui această întrebare, cum te gândeşti că vreau să mor>>”.

Atac la Ministerul Educaţiei

Profesorul Vasile Preda, de la Catedra de Psihopedagogie Specială a Universităţii Babeş-Bolyai, cel care a prezentat cartea, s-a lansat într-un atac dur la actuala clasă politică, care nu sprijină suficient persoanele cu dizabilităţi.

Este o realizare remarcabilă, realizare care confirmă faptul că autenticul potenţial psihic al fiecărei persoane trebuie valorificat. Cartea e un mesaj pentru pentru toţi oamenii care, după ce o vor citi, îşi vor reconsidera optica în ceea ce priveşte persoanele cu dizabilităţi. Optica noastră este de cele mai multe ori îngustă. Din lumea nevăzătorilor s-au lansat foarte mulţi scriitori, membri ai Uniunii Scriitorilor din România. Sper ca această carte să ne dea un imbold spre cunoaştere, spre autodevenire, spre împlinirea năzuinţelor. Totul se leagă de sentimentul optimismului care trebuie să ne călăuzească pe toţi. Vasile Adamescu a putut să devină ce a devenit şi datorită faptului că au fost câteva minţi luminate în vechiul minister care au aprobat finanţarea unei clase cu un singur elev. Mai mergeţi la vreun ministru acuma, dacă mai alocă fonduri şi dacă va aproba finanţarea unei clase nu cu un singur elev, ci a unei clase cu 15-20 de elevi”, a declarat Preda.

Continuare pe Arad Online