Olga Greceanu, mărturie a ortodoxiei în chip şi cuvânt
Pictoriţa şi
scriitoarea Olga Greceanu (1890-1978), personalitate marcantă a vieţii
artistice din secolul trecut, s-a impus nu numai în lumea artelor plastice,
prin tablourile de şevalet cu care a participat la numeroase expoziţii din ţară
şi din străinătate, ci şi în lumea Bisericii, prin lucrările sale monumentale
de artă religioasă, prin scrierile sale şi ca oratoare, în afirmarea unui crez
creştin de viaţă.
De origine
nobilă, fiică a unei familii de polonezi stabiliţi în România, Olga Greceanu a
fost botezată totuşi în religia creştin-ortodoxă. De altfel, s-a născut la data
de 4 august 1890 chiar la Mănăstirea Nămăieşti, unde, în plină vară, părinţii
ei se refugiaseră de căldura năpraznică din Bucureşti.
A făcut
studii superioare în Belgia, Franţa şi Italia, fiind una dintre cele mai
cunoscute artiste plastice din perioada interbelică. A realizat mari ansambluri
murale, cum sunt frescele de la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism “Ion
Mincu”, de la Institutul de Istorie “Nicolae Iorga” al Academiei Române,
frescele din clădirea Sfântului Sinod sau mozaicurile bisericii Mănăstirii
Antim din Bucureşti. Olga Greceanu s-a afirmat şi ca scriitoare, publicând mai
multe cărţi, studii fundamentale de teoria artei, dar şi scrieri istorice,
literare şi religioase, romane şi nuvele, precum şi numeroase articole în
presă. “Prin tot ce a pictat şi a scris, Olga Greceanu şi-a manifestat
convingerea că expresia supremă a artei plastice este pictura religioasă,
însufleţită de cele mai înalte idealuri, pe care le transpune direct prin linii
şi culori.”, subliniază criticul şi istoricul de artă Adina Nanu.
În a doua
parte a vieţii, Olga Greceanu a participat la pictarea mai multor biserici,
avându-l ca îndrumător pe părintele său duhovnicesc, vrednicul de pomenire
arhimandrit Sofian Boghiu. În plus, truda sa în lumea Bisericii s-a concretizat
şi în învăţătura de credinţa ortodoxă pe care a mărturisit-o în numeroase
ocazii, având acordul scris al patriarhilor Nicodim Munteanu şi Justinian
Marina de a predica din amvon, fapt unic în istoria Bisericii Ortodoxe Române.
Pentru a
întregi portretul Olgăi Greceanu în rândurile de faţă, vom face apel în
continuare şi la câteva însemnări care răzbat peste timp, ale unui mare părinte
cărturar, părintele arhimandrit mitrofor dr. Vasile Vasilache, fost stareţ al
Mănăstirii Antim între anii 1944-1948, care a cunoscut-o personal pe Olga
Greceanu. În cartea sa “De la Antim la Pocrov – mărturii şi mărturisiri”,
apărută în S.U.A., în 1984, Părintele Vasile Vasilache se opreşte asupra
câtorva chipuri aparte din marea familie duhovnicească de la Antim, îmbogăţită
şi de personalitatea marcantă a Olgăi Greceanu, pe care fostul Vicar al
Arhiepiscopiei din Cele Două Americi n-a uitat-o, chiar dacă vremurile şi
distanţa nu le-au îngăduit să se mai întâlnească vreodată.
Arhim.
mitrofor dr. Vasile Vasilache: “Olgăi Greceanu, în bogata ei manifestare a
multor daruri, ca pictoriţă, ca scriitoare, ca gazetară, ca oratoare şi în
afirmarea unui crez creştin de viaţă pentru orice fiinţă omenească, nu i-a fost
indiferentă mişcarea de spiritualitate creştină românească de la Mănăstirea
Antim, care redeschidea calea de mijloc a Ortodoxiei româneşti, ferindu-se de
extremele Ortodoxiei slavone, ori chiar şi de ale celei greceşti, precum şi de
adierile mistice ale Occidentului. O cultură creştină, pe temei de puritate
sufletească, în stare să te ferească de orice exces, păzind cu sfinţenie
înţelepciunea divină în rama dreptei judecăţi pe care Dumnezeu Însuşi a dat-o
ca dar omului, de a năzui la perfecţia de dinainte de păcat.
Olga
Greceanu, în cartea ei de meditaţie pe marginea unui pelerinaj la Locurile
Sfinte, o făcuse să retrăiască “Pe urmele paşilor Domnului Iisus Hristos”. Pe
urmele Aceluia care venise să întrupeze Calea, Adevărul şi Viaţa pentru
omenirea toată. El e înţelepciunea însăşi – Sofia – care a întrupat pe Omul
adevărat şi pe Dumnezeul adevărat, pentru omenirea toată.
La slujbele de la Antim
participă cu evlavie, iar la conferinţe cu interes. Pare că o revăd şi acuma la
una din conferinţele ce le-am ţinut, când, vorbind despre “Izgonirea din Rai”,
ea se ridica să întrebe: “Raiul cel de
la sfârşitul lumii va fi deosebit de Raiul cel dintâi din care am fost
izgoniţi?” La care am avut bucuria să-i răspund cu cele ce Însuşi Domnul nostru
Iisus Hristos a spus, când a înfăţişat Judecata cea de pe urmă: “Atuncea va
zice Împăratul celor de-a dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu,
moşteniţi Împărăţia cea pregătită vouă, de la întemeierea lumii” (Matei 25:34).
La Dumnezeu toate-s din veşnicie şi pentru veşnicie… Şi oamenii, după învierea
din morţi, întru Împărăţia lui Dumnezeu “sunt ca îngerii în ceruri” (Marcu 12:
25).
Nu pot apoi
cu ce dragoste de a asculta Cuvântul Domnului, pe cei de la Antim ne-a chemat
în casa ei, unde am putut vedea pe peretele salonului o minunată prezentare a Cetăţii Neamţului în clipa în care plăieşii moldoveni
rezistaseră cu un curaj nespus armatelor de cucerire ale lui Sobieski. Atuncea
cu un dar deosebit şi cu o bogăţie de
cunoştinţe în literatura universală, scriitorul Sandu Tudor – Fratele Sandu – a
înfăţişat din Sfânta Evanghelie de la Ioan convorbirea lui Iisus cu Nicodim, în
care a ilustrat îndeosebi Naşterea din nou, pentru a vedea Împărăţia lui
Dumnezeu.
Această
dragoste pentru Mănăstirea Antim avea să o mărturisească în chip deosebit Olga
Greceanu în zugrăvirea pe pereţii din afară, de la intrarea în Biserică, pe
Sfântul Neculai, Sfântul Antim, Sfântul Alexei şi pe Sfânta Muceniţă Agata, în
mozaic, în stilul artei bizantine, de toată frumuseţea. Ei vor rămâne sa
scânteieze prin ani şi veacuri, în ochii tuturor celor ce vor vizita această
Biserică a Mănăstirii Antim -a Tuturor Sfinţilor, pe care a iubit-o şi a
preţuit-o şi a înzestrat-o cu talentul ei sufletesc şi Olga Greceanu.”, mai
scrie Părintele Vasile Vasilache.
O
lucrare-manuscris de excepţie a artistei, aflată în Biblioteca Sfântului Sinod
al Bisericii Ortodoxe Române, a putut fi cunoscută în curând de publicul larg,
odată cu lansarea celor trei volume ale operei intitulate acum “Mărturie în
cuvânt şi chip – Vocabular al credinţei şi vieţii spirituale”, rod al trudei de
aproape 30 de ani al pictoriţei Olga Greceanu. În această ediţie tipărită, ce a
apărut la Editura Institututului Biblic şi de Misiune Ortodoxă al Patriarhiei
Române, cu binecuvântarea şi cuvântul înainte al Preafericitului Părinte
Patriarh Daniel, sunt cuprinse integral cele opt volume de manuscris purtând
iniţial titlul de “Dicţionar Biblic Ortodox”. Lucrarea beneficiază de o
prelucrare grafică deosebită, impusă de sutele de desene ce aparţin autoarei şi
care susţin clişeele explicaţiilor.
De la manuscris la carte: un drum al faptei de
credinţă
O
lucrare-manuscris de excepţie a Olgăi Greceanu, aflată în Biblioteca Sfântului
Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, a fost făcută recent cunoscută publicului
larg, odată cu lansarea celor trei volume ale operei intitulate “Mărturie în
cuvânt şi chip – Vocabular al credinţei şi vieţii spirituale”, rod al trudei de
aproape 30 de ani a pictoriţei. În această ediţie tipărită, apărută la Editura
Institututului Biblic şi de Misiune Ortodoxă al Patriarhiei Române, cu
binecuvântarea şi cuvântul înainte al Preafericitului Părinte Patriarh Daniel,
sunt cuprinse integral cele opt volume de manuscris purtând iniţial titlul de
“Dicţionar Biblic Ortodox”. Lucrarea beneficiază de o prelucrare grafică
deosebită, impusă de sutele de desene ce aparţin autoarei şi care susţin
clişeele explicaţiilor.
În cuvântul
introductiv la această lucrare artistică de cateheză ortodoxă, intitulată
“Mărturie în cuvânt şi chip – Vocabular al credinţei şi vieţii spirituale”,
Preacuviosul Părinte Arhim. dr. Policarp Chiţulescu, Directorul Bibliotecii
Sfântului Sinod, reliefează principalele momente din viaţa Olgăi Greceanu,
dedicate slujirii spiritului românesc şi ne introduce totodată în istoria
manuscrisului inedit ce stă la bază acestei lucrări.
Istoria unui
manuscris
Fondul de manuscrise de la Biblioteca
Sfântului Sinod din Bucureşti, conţine lucrări unicat alcătuite începând cu
secolul al XIV-lea şi încheind cu secolul trecut. Cine răsfoieşte aceste
volume, simte cum, între filele acestora, pulsează viaţa şi răsuflarea
ostenitorului. Este incredibil cum, în secolul XX, se mai poate ca un om să se
preocupe, asemenea celor de demult, cu scrierea şi împodobirea de mână a unor
volume întregi, cu desene de o rară frumuseţe. Olga Greceanu confirmă, prin
manuscrisele ei, că Sfântul Duh este prezent în viaţa oamenilor în mod continuu
şi că le insuflă credincioşilor Săi spiritul creator şi înnoitor.
Cine a fost
Olga Greceanu? N-am să mă refer la familia ei de bun neam, nici la înaltele
studii din Occident; las pe seama criticilor de artă să vorbească despre
lucrările de pictură monumentală pe care le-a executat, despre cărţile de
specialitate care sunt adevărate pledoarii în favoarea culturii româneşti.
Acum este
important să ne referim la sufletul ei deschis şi dăruit nouă celor de azi,
prin picturile şi manuscrisele sale. Întâi de toate, trebuie spus că legătura
dintre Biblioteca sinodală, ansamblul mănăstiresc de la Antim şi Olga Greceanu
este mult mai veche şi mai adâncă: Olga Greceanu a participat constant la
conferinţele Rugului Aprins desfăşurate la Antim; tot aici, ea a pictat incinta
Palatului Sfântului Sinod şi a împodobit cu mozaicuri intrarea bisericii
mănăstirii.
Ce a
determinat-o pe Olga Greceanu să fie atât de devotată Bisericii şi credinţei? O
familie practicantă, de tradiţie creştină sau lucrul efectiv cu sufletul
românesc nedespărţit de credinţa sa ortodoxă? Se poate, dar mai este încă ceva.
Olga
Greceanu mărturiseşte transfigurarea sufletului său cu ocazia pelerinajului
întreprins la Ierusalim (anii 1932-1933); acest moment a însemnat pentru ea nu
doar vizitarea Locurilor Sfinte, ci ocazia unui parcurs spiritual: a urmărit
paşii lui Iisus, L-a întâlnit în fiecare colţisor din Ţara Sfântă, aşa cum Îl
indicau Evangheliile. Aici, ea s-a rugat şi s-a documentat, a alcătuit singură
hărţi ale unor locuri biblice, dar mai presus de toate, s-a umplut de o bucurie
şi o dorinţă puternică de a spune şi altora cine este Iisus şi de ce fără El
viaţa nu are sens; în Ţara Sfântă a luat hotărârea de a scrie Dicţionarul
Biblic: “numai amintirea locurilor nu ajunge. Acei paşi ai Fiului lui Dumnezeu
trebuie urmăriţi, învăţaţi, pătrunşi, explicaţi, prin istorisirea
evangheliştilor”. Schimbarea se petrecuse în sufletul ei. “De atunci, spune ea,
Biblia mi-a stat mereu deschisă pe masă”. În ziua Învierii, fusese martora
pogorârii Luminii Sfinte şi văzuse, cu altă ocazie, Giulgiul din Torino. De
acum, sufletul i se umpluse de lumină şi râvnă şi simţea nevoia să
împărtăşească şi altora bucuria credinţei.
Primeşte
binecuvântarea de la patriarhii Nicodim şi Justinian de a predica în bisericile
din Capitală, iar până în 1949, le vorbeşte studenţilor teologi de la
Internatul aflat la Radu Vodă despre Giulgiul Sfânt. Ce curaj şi de o parte şi
de alta!
Apoi,
credinţa bucureştenilor s-a întărit în plin comunism, fără nicio îndoială, şi
datorită cuvântărilor în biserici ale Olgăi Greceanu. Meritele ei au fost
recunoscute de către toţi patriarhii în timpul cărora a trăit, aşa încât, după
ce credinţa i-a devenit călăuza unică în viaţă, ea a devenit pictor autorizat
al Patriarhiei, distinsă cu Crucea patriarhală şi Meritul cultural.
Aşadar,
Dicţionarul Biblic Ortodox a luat naştere imediat după întoarcerea din Ţara
Sfântă şi a fost încheiat în 1963. El constituie suma experienţelor teologice
ale unei femei care a adâncit credinţa ortodoxă într-o mare smerenie şi
dăruire. Este grăitoare starea ei de bucurie şi speranţa pe care o avea cu
puţin timp înainte de a muri. Gândurile ei luminoase au fost aşternute atunci,
aproape de plecare, într-o scrisoare adresată duhovnicului ei, părintele Sofian
de la Antim. Scrisoarea se păstrează la Biblioteca sinodală.
Alcătuită
din toate puterile, lucrarea întrupează dorinţa Olgăi Greceanu de a reda
publicului, o înţelegere mai apropiată a credinţei ortodoxe şi a practicii ei.
Conştientă de îndrăzneala de a-şi fi asumat dificultatea întocmirii unei
lucrări (pe care uneori o numeşte “Enciclopedie teologică ortodoxă”), de o
asemenea amploare, care de altfel, ne-a lipsit până azi, ea mărturiseşte că,
deşi a preluat explicaţiile din Sfinţii Părinţi ai Bisericii şi de la alţi
teologi, vor fi întâlnite şi note de originalitate: însemnările asupra
Giulgiului Sfânt cu clişee explicative, fragmente de topografii din Ierusalim
şi alte localităţi din Palestina (Peştera de la Betleem, Grădina Ghetsimani,
Betania, Drumul Crucii, Golgota etc.). Sutele de desene executate în tehnica
“vârf de peniţă” dau viaţă textului şi impresionează, chiar dacă, după cum
autoarea mărturiseşte, nu sunt toate în stil bizantin. Cele peste 1400 de
articole însoţite de 500 de desene, de-a lungul celor aproape 2250 de pagini de
manuscris, se oferă cititorilor într-un mod elaborat, un stil elegant, dar şi
catehetic.
Nu lipsesc exegeza şi istoria biblică,
împletite cu elemente de liturgică şi apologetică ortodoxă. Conştientă că ar
putea exista o oarecare reţinere pentru faptul că lucrarea era întocmită de o
femeie, Olga Greceanu îi scria patriarhului Justinian, rugându-l să nu i se
treacă numele pe “Dicţionar”, ci acesta să i se păstreze doar pentru desene
pentru a-şi lua răspunderea asupra originalităţii şi a tehnicii speciale.
Impresionat
de frumuseţea lucrării, ştiind şi starea materială precară cu care se confrunta
Olga Greceanu, patriarhul Justinian a cumpărat, în 1963, Dicţionarul Biblic
Ortodox pentru Biblioteca Patriarhiei pe care el o reorganizase în anul 1959.
Apariţia
dicţionarului, numit acum “Mărturie în cuvânt şi chip – Vocabular al credinţei
şi vieţii spirituale”, încununează eforturile de a revela personalitatea şi
trăirea unui suflet sensibil cum a fost cel al Olgăi Greceanu, dar şi osteneala
depusă de ea în folosul celor mulţi.
Olga
Greceanu a intuit, după cum ea însăşi scrie, că va veni cândva momentul să fie
publicată lucrarea ei. Rodul celor treizeci de ani de căutări şi înălţări
duhovniceşti, vede astăzi lumina tiparului, într-o formă grafică de excepţie şi
este disponibil unui număr mare de cititori, mulţumită efortului considerabil
al unei echipe aflate sub coordonarea unei admiratoare fervente, [d-na Iuliana
Mateescu, n.r.], care a jertfit toate ale sale spre a duce acest proiect la bun
sfârşit. Tot demersul nu ar fi fost posibil fără aprobarea şi binecuvântarea
Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul României, totdeauna deschis spre nou
şi spre iniţiativele misionare creatoare.
În
încheiere, consider că lucrarea “Mărturie în cuvânt şi chip – Vocabular al
credinţei şi vieţii spirituale” va constitui o lucrare artistică de cateheză
ortodoxă, inedită în spaţiul teologic românesc prin structură şi prin formă
grafica. Truda întregii echipe care a dus la bun sfârşit acest proiect este un
omagiu, un gest de recunoştinţă faţă de Olga Greceanu care şi-a dedicat
întreagă viaţă slujirii spiritului românesc.
Arhim. dr. Policarp
Chiţulescu
Directorul Bibliotecii Sfântului Sinod
Adresăm
mulţumiri Preacuviosului Părinte Arhimandrit dr. Policarp Chiţulescu pentru
permisiunea de a prelua această foarte frumoasă şi interesantă introducere la
lucrarea “Mărturie în cuvânt şi chip” a Olgăi Greceanu. Se cuvine să menţionăm
totodată rolul deosebit pe care Sfinţia Sa l-a avut în descoperirea acestui
manuscris de mare valoare precum şi în coordonarea proiectului de publicare a
acestei lucrări.
Dorina Zdroba
Sursă: bibsinod.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu