„Nu ştiu cu cine să vorbesc
şi în cine să mă încred. Sincer, cred că îmi pierd chemarea. Mă simt ca o minge de ping-pong care se plimbă de la un
capăt la altul. Nu ştiu încotro să apuc… sunt atât de îngrijorat. Cu soția şi copiii
nu mă văd prea mult din cauza treburilor din parohie și când ajung acasă sunt
atât de extenuat fizic și psihic încât mă închid în mine, lăsând impresia că nu
mai am nimic de oferit familiei mele. Aș renunța la preoție, dar
ce altă slujbă aș putea practica? Încă plătesc împrumutul de studiu la seminar
și am obligații financiare între care nu știu cum să mă mai împart. Uneori aș
vrea să fug... să dispar pur și simplu.”
În ultimii ani cercetările
realizate au arătat că stresul și frământările interioare reprezintă problemele
majore de sănătate cu care se confruntă oamenii, în special bărbații. Stresul
cronic netratat atunci când nu este identificat are consecințe fizice,
emoționale și chiar spirituale. Afecțiuni precum tensiunea, migrenele, ulcerul,
durerile de spate cronice, hipertensiunea, atacurile cerebrale sau bolile de
inimă sunt relaționate astăzi cu factorul stresului. Pe plan spiritual, munca
îndelungată poate include dificultăți în ceea ce privește rugăciunea, slăbirea
sau pierderea motivației, a bucuriei, a entuziasmului sau a păcii interioare.
Iar asta reprezintă „sindromul extenuării”.
Preoții aflați sub factorul
stresului
Deşi preoţii din ziua de azi
pot experimenta același nivel ridicat al stresului ca și persoanele din alte
grupuri profesionale, unele cauze și efecte sunt specifice doar lor. Preoții
pledează în fața comunităților de credincioși, trebuind să medieze mesajul
Evangheliei și Tradiția creștin ortodoxă către o cultură ale cărei instituții
sunt supuse unor schimbări profunde. Aceste comunități ecleziastice au suferit
și ele schimbări, s-au dezvoltat, au avut parte de propriile frământări,
scindări și dureri. Preoții aflați sub factorul stresului sunt caracterizați de
faptul că în viața lor au loc prea multe „evenimente”. În mod normal, oamenii
aflaţi sub povara stresului au prea multe termene limită, vor să facă prea
multe lucruri deodată, pot fi neliniștiți din cauza întârzierilor și sunt
caracterizați în viață de cuvinte precum „trebuie”, „ar trebui”, „ar fi bine
să”. Nenumăratele aşteptări venite din partea parohiei intră adesea în conflict
cu scopul central al învăţăturii bisericii.
Fiecare enoriaș sau enoriașă
are propria „listă” conținând caracteristicile pe care ar trebui să le aibă un
bun preot. Pentru a mulțumi pe toată lumea si pentru a menține pacea, preotul
care se confruntă cu probleme de extenuare în general muncește mai mult, şi nu
mai puţin aşa cum s-ar crede. Acesta tinde să îşi asume mai multe îndatoriri
dar reușește să ducă la bun sfârșit doar unele dintre ele. Munca pe care o
făcea odată cu bucurie devine o povară, zelul și motivația se transformă în
obligații. Din cauza aceasta, unii încep să se simtă vinovați, nepotriviți
pentru această misiune, neapreciați și neîndrăgiți.
Dacă un preot trebuie să dea
tot ce are mai bun pentru slujirea sa, este important ca enoriașii să fie
atenți la semnele de stres ce ar putea cauza sentimentul de extenuare
sufletească. Rezultatul unor așteptări atât de ridicate este acela că
dezvoltarea pe termen lung a parohiei, reflectarea, relaxarea și viața
liniștită de familie par să îi ocolească pe ei și pe familiile lor. Uneori unii
preoți ce au slujit ani de-a rândul se confruntă cu probleme ce izvorăsc din
faptul că nu au prea multe de arătat pentru a dovedi eforturile depuse. Toți
prietenii lor avocați, doctori sau ingineri până la acel moment s-au „realizat”
în viaţă şi pot indica reuşite palpabile: au atins un nivel înalt în carieră şi
au salarii sau prime ce le reflectă anii de experienţă.
Rugăciunea nu este o opţiune. Este punctul central al vieţii de preot.
O sursă importantă de stres şi frământare pentru un preot este diferenţa ce
apare adesea între viaţa sa spirituală şi aşteptările sale cu privire la
aceasta. Este supus riscului de a-și pierde încrederea în autenticitatea vieții
sale spirituale, tinzând spre idealuri ce nu le poate atinge. Pe măsură ce
diferența dintre aceste două constante se mărește preotul riscă să se depărteze
din ce în ce mai mult de la scopul central al misiunii sale. Astfel rugăciunea
poate deveni o rutină sau chiar să fie neglijată, iar puterea de a călăuzi
duhovnicește să scadă. În schimb va începe să aibă un sentiment de vinovăție și
eșec în slujirea sa. Curând, în loc să predice bazându-se pe experiența sau
credința personală va vorbi despre omilii abstracte și va ține slujbe rutinate.
Cu alte cuvinte, izvorul slujirii sale a secat. Va începe să considere slujirea
ceva neplăcut, iar el se va simți gol pe dinăuntru.
Soluțiile pentru stresul
preoților și extenuarea lor sufletească nu sunt prea multe. Vorbind din
experiență personală, cei din jurul preotului ar trebui să realizeze și să
accepte că viața disciplinată în rugăciune zilnică și intensă se află pe primul
loc în „fişa postului”. Fără aceasta, preotul ar deveni managerul unui club sau
coordonatorul unor evenimente sociale. Rugăciunea nu este o opţiune. Este punctul central al vieţii de preot.
Însuşi Mântuitorul a simţit uneori nevoia să se retragă în post şi rugăciune.
Aşa şi preotul trebuie să
îşi facă timp pentru rugăciune și să fie lăsat în tihnă pentru asta, stabilind
o dată în calendar la fel cum face şi pentru toate celelalte lucruri. Acest
lucru include anumite ore sau chiar zile în care petrece timp singur în
solitudine sau cu frați preoți uniți în rugăciune. Făcând aceasta ar putea să
se simtă vinovat că își petrece timpul rugându-se în timp ce ar trebui să se
ocupe de nevoile bisericești cu care se confruntă. Cu toate acestea se va simți
și mai vinovat dacă nu se roagă datorită conștiinței morale și a influenței
Duhului Sfânt. Singura soluție reală la această dilemă a stresului și a
extenuării ce arde sufletul multor preoți este de a-și reorganiza prioritățile
și să înceapă o înnoire personală a vieții spirituale ca sursă a întregii
spiritualități.
Sursă: Doxologia.ro
0 comments:
Trimiteți un comentariu