Traducere şi adaptare: Lucian Filip
În secolul IV, un episcop pe nume Nicolae, a transformat oraşul Mira (Turcia) de pe coasta mediteraneană, într-o capitală creştină. După ce timp de 800 de ani oraşul a fost un loc de pelerinaj din Imperiul Bizantin, acesta a dispărut îngropată la 5m adâncime în mâlul apelor agitate ale râului Myros. Tot ce s-a păstrat a fost Biserica „Sfântul Nicolae”, părţi ale unui amfiteatru roman şi morminte cioplite în stâncile dealurilor. Astăzi, după 700 de ani, Mira iese din nou la suprafață.
Arheologii au descoperit pentru prima dată vechiul oraş în 2009,
folosindu-se de un sistem geo-radar care a detectat anomalii ale căror formă şi
dimensiune semănau cu nişte ziduri şi clădiri. În următorii doi ani, aceştia au
dezgropat o mică şi extraordinară capelă care s-a păstrat, în ciuda condițiilor
îndurate din secolul XIII până în prezent.
O cruce cioplită într-o singură stâncă, atunci când este luminată de soare,
îşi reflectă forma chiar înăuntrul altarului. În interiorul bisericii există o
frescă impresionantă.
Integritatea structurii capelei arată că oraşul Mira s-ar fi putut păstra
sub pământ, în mare măsură, intact. „Acest lucru înseamnă că putem găsi oraşul
iniţial, ca în cazul oraşului Pompei” a declarat Nevzat Cevik, arheolog în
cadrul Universităţii Akdeniz, şi supraveghetorul excavărilor din Mira,
dedesubtul oraşului de astăzi Demre.
Ocupat încă din secolul al IV-lea î.Hr., Mira era unul din cele mai puternice
oraşe din Lichia, deţinând o cultură nativă ce îşi avea rădăcinile în Epoca
Bronzului. A fost invadat de perşi, grecii l-au elenizat, iar în cele din urmă
a fost controlat de către romani. Până ce capela a fost scoasă la suprafaţă,
singura rămăşiţă a erei bizantine era Biserica „Sfântul Nicolae”.
Orașul Mira a atras şi
invadatori. În secolele VII - IX, a fost atacată de arabi. În secolul al XI-lea
turcii seleucizii au pus stăpânire pe oraş, iar moaştele Sfântului Nicolae au
fost furate de negustori care pretindeau că au fost trimişi de însuşi Papa şi
aduse în Bari, în sudul Italiei.
Până în secolul al XIII-lea,
oraşul Mira a fost, în mare parte, abandonat. Cu toate acestea, cineva a pus
bazele capelei folosindu-se de pietrele
adunate de la clădirile și mormintele distruse. Decenii mai târziu, se pare că
soarta oraşului Mira a fost pecetluită de ploile torenţiale.
Fresca din capela dezgropată
este de-a dreptul remarcabilă. Având o înălțime de aproape 2m, pictura
ilustrează icoana Deisis, un subiect des întâlnit în iconografia bizantină dar
fresca capelei din Mira este diferită. În mod normal acest tip icoană îl reprezintă
pe Mântuitorul Iisus ca împărat, aşezat pe tron, ţinând în mână Sfânta
Evanghelie, având în dreapta pe Fecioara Maria, iar în stânga pe Sf. Ioan
Botezătorul, amândoi rugându-se, însă în cea de la Mira Fecioara Maria şi Ioan
ţin în mână pergamente cu texte greceşti.
Pergamentul lui Ioan conţine
un citat din Evanghelia după Ioan: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică
păcatul lumii” (Ioan 1, 29) iar cel al Fecioarei Maria expune un dialog dintr-o
rugăciune, în care ea mijlocește pentru oameni, rugându-L pe Iisus să le ierte
păcatele. Dr. Akyurek a afirmat că acest
pergament din mâna Fecioarei a fost văzut în Cipru şi Egipt, dar niciodată în
Turcia.
Capela este o parte a unui
sit arheologic mai larg care include amfiteatrul roman, în mare parte restaurat
în secolul II d.Hr. după ce un cutremur a distrus o porţiune din Lichia şi
portul Andriake, la o distanţă de trei mile spre sud. Fiind timp îndelungat un
port mediteranean principal, Andriake a fost locul unde Sf. Apostol Pavel s-a
îmbarcat pe un alt vas, îndreptându-se spre Antiohia. Descoperirile includ şi
un atelier ce producea purpură regală şi vopsea albastră extrasă din melcul
Murex şi o sinagogă din secolul V, prima dovadă arheologică a vieţii iudaice
din Lichia creştină.
Mare parte din oraşul Mira se află sub construcţiile moderne din Demre,
aşadar arheologii nu sunt siguri unde
vor începe următoarele săpături. Aceştia cumpără proprietăţi de la locuitori ca
să prevină excavările ilegale, deşi judecând după numărul mic al artefactelor
găsite până acum, jefuitorii vor fi dezamăgiţi: se pare că ultimii locuitori ai
oraşului Mira au fost conştienţi de inundaţiile ce urmau să aibă loc, şi şi-au
împachetat lucrurile înainte să părăsească oraşul.
Sursă: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu