Întâmpinarea Domnului

sâmbătă, 2 februarie 2013

| | |


APOSTOLUL
I TESALONICENI 5, 14-23
Fraţilor, vă rugăm: dojeniţi pe cei fără de rânduială, îmbărbătaţi pe cei slabi la suflet, sprijiniţi pe cei neputincioşi, fiţi îndelung-răbdători faţă de toţi. Luaţi seama să nu răsplătească cineva cuiva răul cu rău, ci totdeauna să urmaţi cele bune unul faţă de altul şi faţă de toţi. Bucuraţi-vă pururea. Rugaţi-vă neîncetat. Daţi mulţumire pentru toate, căci aceasta este voia lui Dumnezeu, întru Hristos Iisus, pentru voi. Duhul să nu-l stingeţi. Proorociile să nu le dispreţuiţi. Toate să le încercaţi; ţineţi ce este bine; feriţi-vă de orice înfăţişare a răului. Însuşi Dumnezeul păcii să vă sfinţească pe voi desăvârşit, şi întreg duhul vostru, şi sufletul, şi trupul să se păzească, fără de prihană, întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos.
EVANGHELIA
LUCA 17, 3-10
Zis-a Domnul: luaţi aminte de voi înşivă: dacă-ţi va greşi fratele tău, dojeneşte-l şi, dacă el se va pocăi, iartă-l. Şi chiar dacă îţi va greşi de şapte ori într-o zi, şi de şapte ori se va întoarce la tine, zicând: îmi pare rău, tu să-l ierţi. Atunci apostolii au zis către Domnul: dă-ne mai multă credinţă. Iar Domnul a răspuns: dacă aţi avea credinţă cât un grăunte de muştar, aţi zice dudului acestuia: dezrădăcinează-te şi te sădeşte în mare, şi el va-r asculta. Şi cine dintre voi, având un servitor la arat sau la păscut oile, îi va zice când vine acasă de la câmp: treci şi şezi la masă? Oare, nu-i va zicemai degrabă: pregăteşte-mi ceva ca să cinez şi, încingându-te, slujeşte-mă până ce voi mânca şi voi bea eu; după aceea vei mânca şi vei bea şi tu? Va mulţumi el, oare, servitorului aceluia pentru că a făcut ce i s-a poruncit? Cred că nu. Aşa şi voi, când veţi face toate ce vi s-a poruncit, să ziceţi: slujitori nevrednici suntem, pentru că n-am făcut decât ceea ce eram datori să facem.
Sf. Ioan Gură de Aur:

Primul motiv pentru care şi cei cucernici sunt cercetaţi de suferinţă este, pentru că ei să nu se înalţe pentru faptele cele bune şi pentru meritele lor, al doilea pentru a vedea că şi sfinţii şi cei cucernici sunt oameni neputincioşi şi atunci când cineva vă sfătuieşte să-i urmaţi, bunăoară pe Petru şi Pavel să nu puteţi zice că aceia ar fi dobândit cu totul altă fire şi nu pot fi urmaţi. Pătimirile lor arată ca şi ei au fost oameni ca şi noi.

A treia pricină este că puterea lui Dumnezeu să se arate tare întru slăbiciune şi să biruiască chiar cătuşele şi aşa să se înmulţească slava lui Dumnezeu!

Al patrulea, pentru că răbdarea celor cucernici, cu atât mai dovedită să fie şi să se arate că ei nu pentru plată au slujit lui Dumnezeu, ci chiar şi în mijlocul nenorocirii ei au arătat cea mai mare dragoste către Dânsul.

A cincea pricină este că toţi cei căzuţi în nenorocire, la privirea celor cucernici şi a suferinţelor lor să poată afla mângâiere şi îmbărbătare.

A şasea pricină este că noi să gândim la înviere şi la nemurire, când noi vedem pe un om drept plin de fapte bune, care petrece viaţa sa cea pământească în nenumărate trude şi nevrând suntem siliţi a gândi la judecata cea de apoi. Căci dacă oamenii nu lasă fără plată şi fără rasplătire pe cei ce poartă greutăţi, pentru ei, cu cât mai mult Dumnezeu va răsplăti pe aceia care atât de mult au răbdat pentru El. Dacă Dumnezeu vrea aşa, atunci la sfârşitul acestei vieţi trebuie să vină alta în care ei să-şi ia răsplată pentru pătimirile lor de pe pământ, în sfârşit al şaptelea motiv este că cei cucernici prin necazuri mai mult se adeveresc şi se fac vrednici de o răsplătire mai mare. Citeşte mai mult...

*

Sf. Teofan Zăvorâtul:

În primul rând, pocăiţi-vă. Aduceţi-vă aminte că în viaţa duhovnicească nimic nu se poate face fără pocăinţă. Orice ar căuta cineva, început a toate să fìe pocăinţă. Fără temelie nu se poate construi casă şi fără desţelenirea câmpului nu se poate nici semăna, nici sădi pe el: nici în căutările noastre duhovniceşti nu se poate întreprinde nimic fără pocăinţă -orice am face fără ea este în zadar. Aşadar mai întâi de toate pocăiţi-vă, adică plângeţi tot răul pe care l-aţi făcut şi luaţi hotărârea de a face de acum înainte numai ceea ce place lui Dumnezeu. Asta va fi acelaşi lucru cu întoarcerea privirilor şi a întregului trup pe calea spre întâmpinarea Domnului ai primul pas pe această cale.

După aceea, păzind mereu neschimbat simţământul pocăinţei, rânduiţi-vă un asemenea fel de viaţă şi de purtare, încât la orice pas sau la orice mişcare să Îl aveţi dinainte întipărit în luarea voastră aminte pe Domnul şi Mântuitorul nostru. Citeşte mai mult...

*

IPS Teofan:
Şi ce s-a întâmplat de fapt? Fecioara Maria aşează în braţele bătrânului Simeon pe Dumnezeiescul Prunc. Acesta încărcat de ani, doborât de bătrâneţe, dar plin de Duhul Sfânt, simte, cunoaşte, şi i se descoperă că are în braţele sale pe Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos. Şi atunci bătrânul Simeon rosteşte câteva cuvinte de o adâncime şi cuprindere cu totul deosebite. Spune bătrânul Simeon: “Acum slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace“. De ce cere să fie slobozit? Spune el mai departe: “că au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor“. Să fie slobozit, el cere, pentru că l-a văzut pe Dumnezeu, l-a văzut pe Iisus Hristos, şi vede împlinirea făgăduinţelor lui Dumnezeu făcute încă înainte de întemeierea lumii. Şi cine este aceasta mântuire? Spune el mai departe: “lumină spre descoperirea neamurilor“. Aceasta este mântuirea, Acesta este Hristos: “lumină, spre descoperirea neamurilor“, şi continuă bătrânul: “şi slavă poporului Tău, Israel“. Slavă poporului tău Israel, cel vechi, care doar în parte l-a recunoscut pe Iisus Hristos ca Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, şi slavă poporului celui drept credincios, adică Israelul cel nou, poporul lui Dumnezeu botezat în numele Sfintei Treimi.[…]
Bătrânul Simeon avându-L pe Prunc în braţe, după ce spune că “Acesta este pus spre căderea şi ridicarea multora” adăugă: ”iar El va fi semn de împotriviri“. Ştia, prooroc fiind, descoperindu-i-se de câte Dumnezeu, că Pruncul Hristos Domnul va naşte împotriviri, căci vor fi oameni din vremea lui Irod până în vremea persecuţiilor din veacul nostru, şi mai ales din veacul trecut, vor fi oameni, vor fi sisteme, vor fi ideologii, care se vor împotrivi până la sânge ca omenirea să creadă şi să se regăsească în legătură cu Domnul Iisus Hristos. “Ca semn care va naşte împotriviri“, spune bătrânul Simeon, iar apoi, având-o în faţă pe Sfânta Fecioară Maria, spune: “iar prin sufletul tău, sabie va trece“, anticipând dreptul Simeon, suferinţa care avea să definească întreaga existenţă umană a Maicii Domnului, de la naşterea Pruncului în Betleem până la răstignirea Domnului pe Golgota. Şi, în acelaşi timp, prooroceşte bătrânul Simeon, despre sabia care va fi prezentă tot timpul în inima credinciosului care încearcă să meargă pe calea cea strâmtă, căci atunci când te apropii de Dumnezeu, spune un Sfânt Părinte, “pregăteşte-te de ispită”, căci noi, spune dumnezeiescul Apostol Pavel: “nu ne împărtăşim doar de slava lui Hristos, ci suntem părtaşi şi pătimirii şi răstignirii Sale“. Citeşte mai mult...

*

Pr. Nicolae Steinhardt:
Cu totul proprie Noului Legământ este desigur şi taina Crucii care înseamnă jertfă, suferinţă şi asumare a vinovăţiei. Hristos Se jertfeşte pentru noi şi nevinovat, neprihănit fiind - ia asupra-Şi păcatele lumii. Hristos Se întrupează pentru a cunoaşte nemijlocit condiţia omenească; nu prin relatări şi informaţii indirecte (prin reportaje) ci prin experienţa personală, existenţială. Şi de ce, de bună voie, se da Domnul, crucii şi suferinţei? Tocmai pentru că suferinţa este caracteristică definitorie - cu adevărat definitorie - a omului, trăsătura cu totul specifică a condiţiei umane. Creştinismul, spunea Simone Weil - care s-a apropiat atât de mult de Hristos fără a face însă pasul final - nu ne dă un mijloc miraculos de a scăpa de suferinţă, dar ne dă mijlocul de a folosi în mod miraculos suferinţa (de a o preface, adică, în mijloc de cunoaştere - cum spune Dostoievski - de mântuire şi de iubire).
Suferinţa, Hristos a ţinut să o cunoască în formă ei totală şi cumplită - şi însoţită de batjocură şi deznădejde, condimentele necesare oricărei suferinţe reale - tocmai pentru a da întrupării Sale un caracter autentic, de bună credinţă, serios şi nesuperficial. Pe ea a socotit-o a fi ce, ne este irecuzabil propriu şi prin ea, aşadar, a înţeles că e de datoria Sa a trece.
Creştinismul nu este numai Lege, dreptate (să nu uităm vorba paradoxală dar şi zguduitoare a Sfântului Isaac Sirul: să nu huliţi spunând că Dumnezeu e drept. Un Dumnezeu drept nu L-ar fi trimis pe Cel Nevinovat să piară pe cruce pentru mântuirea păcătoşilor) ori: "tariag" (cele 613 comandamente pozitive şi negative în care Talmudul rezuma raporturile dintre om şi dumnezeire; împlinirea lor neabătută chezăşuieşte indubitabil izbăvirea săvârşitorului). Creştinismul e mai ales acestea trei: duh, foc, dragoste, tustrele elemente vădit "dinamice" şi subtile.
De aceea, fraţi creştini, nu-i de ajuns creştinului să meargă duminica şi în zilele de sărbătoare la biserică, să aprindă una ori câteva lumânări, să se închine la icoane şi, eventual, să bată una ori mai multe metanii. Bune sunt acestea toate şi frumoase. Dar cred că nu-s destul. Creştinismul nu-i numai slujbă, cult şi ritual. Creştinismul înseamnă trăire creştină liberă, zi de zi, ceas de ceas, clipa de clipă. Domnul nu a venit pe pământ spre a întemeia o nouă religie ci pentru a ne da un nou mod de viaţă, a ne chema la induhovnicire şi îndumnezeire. Hristos S-a pogorât din cer şi S-a făcut om ca noi să ne putem înălţa deasupra condiţiei noastre animalice şi trupeşti, să ne putem îndumnezei. Hristos ne cheamă chiar deasupra deasuprelor Vechiului Legământ, întru împlinirea vocaţiei noastre spirituale şi cosmice. Citeşte mai mult...