Evanghelia
Matei
8, 5-13
În
vremea aceea, pe când Iisus intra în Capernaum, s-a apropiat de El
un sutaş, rugându-L şi zicând: Doamne, sluga mea zace în casă,
slăbănog, chinuindu-se cumplit. Și i-a zis Iisus: Venind îl voi
vindeca. Dar sutaşul, răspunzând, I-a zis: Doamne, nu sunt vrednic
să intri sub acoperişul meu, ci numai spune un cuvânt şi se va
vindeca sluga mea. Că şi eu sunt om sub stăpânirea altora şi am
sub mine ostaşi şi-i spun acestuia: Du-te, şi se duce; şi
celuilalt: Vino, şi vine; şi slugii mele: Fă aceasta, şi face.
Auzind, Iisus S-a minunat şi a zis celor ce veneau după El:
Adevărat grăiesc vouă: Nici în Israel n-am găsit atâta
credinţă. Și zic vouă că mulţi de la răsărit şi de la apus
vor veni şi vor sta la masă cu Avraam, cu Isaac şi cu Iacov în
Împărăţia cerurilor. Iar fiii Împărăţiei vor fi aruncaţi în
întunericul cel mai din afară; acolo va fi plângerea şi
scrâşnirea dinţilor. Şi a zis Iisus sutaşului: Du-te, fie ție
după cum ai crezut. Şi s-a însănătoșit sluga lui în ceasul
acela.
Sfântul
Nicolae Velimirovici - Vindecarea slugii sutaşului
“Cum
să se mântuiască un om lipsit de smerenie, de blândeţe, de
supunere si de ascultare faţă de Dumnezeu?
Cum
să se mântuiască necredinciosul şi păcătosul „dacă dreptul
abia se mântuieşte” (I Petru 4, 18)?
Apa
nu se adună pe crestele munţilor ci în locuri joase, adânci. Nici
binecuvântarea lui Dumnezeu nu se sălăşluieşte în cei mândri,
care se umflă pe sine în faţa Lui, ci în cei smeriţi si blânzi,
care si-au adâncit inima prin smerenie şi blândeţe, prin
închinare înaintea măreţiei lui Dumnezeu şi ascultare de voia
Sa.
Când
o viţă de vie nobilă, îndelung îngrijită, se mănează si se
usucă, gospodarul o taie şi o aruncă în foc si în locul ei
sădeşte o viţă sălbatică.
Când
fiul uită dragostea părintească si se ridică împotriva tatălui
său, ce va face acesta? Il va alunga din casa sa pe fiu si va infia
pe strain.
Cum
e în natura, aşa e şi între oameni. Necredinciosii spun: Cutare
si cutare lucru e dupa natură, şi după legile noastre; cei care au
credinţă însă nu vorbesc în felul acesta. Ei, care au dat la o
parte perdeaua legilor fireşti si omeneşti şi au privit în ochii
strălucitori ai, tainei veşnicei libertăţi, vorbesc altfel.
Ei
spun: lucrul acesta se întâmplă din voia lui Dumnezeu si spre
binele nostru.
Dumnezeu
scrie cu degetul Său, dar scrierea Lui tipărită cu foc şi cu Duh
în lucruri si întâmplări n-o pot pătrunde dintre oameni decât
aceia care sunt în stare să o citească. Cei înaintea ochilor
cărora firea şi viaţa stau ca un maldăr de litere moarte, lipsite
de noimă, vorbesc de „întâmplare”.
„Tot
ce se întâmplă”, zic ei, „e din întâmplare”. Prin aceasta
ei înţeleg că tot mormanul acela de litere se mişcă si se
amestecă singur, din amestecătură ieşind o întâmplare sau alta.
De
n-ar fi Dumnezeu un Dumnezeu al milei şi al îndurării, ce-ar mai
râde de nebunia acestor tâlcuitori de lume şi viaţă! Dar e
cineva care râde cu răutate de nebunia lor: duhul cel rău,
vrăjmaşul neamului omenesc, cel fără de milă si cruţare.
O
gâscă păşind pe un covor întins într-o grădină, poate va
crede că izvoadele şi culorile sunt acolo din întâmplare, sau
poate chiar că au crescut din pământ ca iarba. Atâta e mintea
gâştei.
Dar
ţesătorul care a urzit covorul şi l-a ţesut ştie că n-a ieşit
la voia întâmplării, după cum ştie şi ce însemnează orice
amănunt al desenului şi culorii, şi de ce desenul şi culoarea
sunt cum sunt. Numai cine a ţesut covorul cu mâna lui poate să
înţeleagă ţesătura, şi cei cărora el le-o desluşeşte.
Aşa
se preumblă şi necredincioşii pe minunatul covor al lumii şi
vorbesc de „întâmplare”. Şi numai Dumnezeu, care a ţesut
lumea, cunoaşte înţelesul fiecărui fir – Dumnezeu si cei cărora
El le desluşeşte.
Isaia
a văzut, şi a scris: „Aşa zice Domnul: Sălăşluiesc într-un
loc înalt si sfânt si sunt cu cei smeriţi si înfrânţi, ca să
înviorez pe cei cu duhul umilit si să îmbărbătez pe cei cu inima
frântă“ (Isaia 57,15).
Aşadar,
aici pe pământ, Dumnezeu este numai cu cei cu inima înfrânta şi
duhul umilit. Iar celor cu care este, Dumnezeu le dezvăluie tainele
lumii si ale vieţii, si adâncimile duhovniceşti a tot ceea ce El a
scris prin împrejurări si lucruri.
Avraam,
Isaac, Iacov, Iosif, Moise şi David, toţi aceştia au avut inimă
înfrântă si duh umilit, şi de aceea Dumnezeu a fost cu ei, şi
le-a făgăduit să fie şi cu urmaşii lor câtă vreme şi aceştia
vor fi cu inimă înfrântă si smerită.
Dar
când deasa legătură cu Dumnezeu îl face pe om mândru, omul cade
într-o pierzanie mai grea decât cei care n-au avut cunoştinţă şi
apropiere de Dumnezeu.
Cel
mai bun exemplu îl avem chiar în israeliti, coborâtori din marii
si lui Dumnezeu plăcuţii părinţi pomeniţi mai sus.
Nemaiîncăpându-şi
în sine de multa apropiere de Dumnezeul cel adevărat, poporul
acesta a început să se uite la celelalte neamuri ca la praful de pe
pragurile lui Dumnezeu.
Dar
cu aceasta si-a pricinuit ruinarea, pentru că mândria într-atât
l-a orbit, încât din toate descoperirile făcute de Dumnezeu prin
profeţi şi prin plăcuţii Săi una doar a priceput: că el e
Poporul Ales.
Duhul
şi înţelesul revelaţiei celei vechi a lui Dumnezeu s-a spulberat
pentru ei cu totul, iar Sfânta Scriere a început să joace în faţa
ochilor acestui popor ca o încâlcitură de litere de neînţeles.
Când
Hristos a venit cu o descoperire nouă, poporul evreu în orbenia şi
ignoranţa lui nu numai că a căzut pe aceeaşi treaptă cu
neamurile păgâne, dar învârtoşat la inimă fiind si cu vederea
întunecată, a ajuns în multe privinţe chiar mai prejos decât
păgânii.
Evanghelia
de astăzi ne arată cum priveşte Mântuitorul lucrul acesta.
Ne
arată sănătatea între bolnavi şi boala între cei sănătoşi,
credinţa între păgâni şi necredinţa între cei ce se lăudau a
fi poporul ales şi a avea credinţa cea mai curată.
Evanghelia
aceasta a fost scrisă drept învăţătură pentru toate vremurile
şi pentru toate popoarele, potrivindu-se la fel de bine şi nouă
celor de astăzi.
E
o învăţătură tăioasă ca sabia heruvimică, limpede ca lumina
zilei, neaşteptată si proaspătă ca floarea de munte: ca să ne
străpungă cu ascuţişul ei, să ne lumineze cu limpezimea ei, şi
să ne scoată din apatia si nepăsarea noastră. Si mai cu seamă
să ne aducă aminte nouă creştinilor ca nu cumva să ne fălim cu
mersul la biserică, cu rugăciunea şi cu mărturisirea lui
Hristos, spre a vedea la Judecata de Apoi că cei dinafară Bisericii
au fost găsiţi cu mai multă credinţă şi fapte bune decât noi.
„Pe
când intra Iisus în Capernaum, s-a apropiat de El un sutas,
rugându-L şi zicând: Doamne, sluga mea zace in casă, slăbănog,
cumplit chinuindu-se”.
Acest
sutaş era un fel de ofiţer în garnizoana din Capernaum, cel mai
însemnat oraş de la marea Galileii. Dacă era direct în slujba
Romei sau sub autoritatea lui Irod Antipa, este o chestiune
secundară, deşi mai probabil era sub stăpânirea Romei. Lucrul de
seama e ca acest sutas era pagan si nu iudeu. Este primul ofiter
roman pomenit in Evanghelie ca venit la credinta in Hristos.
Altul
este sutasul de straja langa Cruce, cal care vazand infricosatoarele
semne care au zguduit firea cand Hristos Si-a dat ultima suflare , a
strigat: „Cu adevarat Fiul lui Dumnezeu a fost acesta! “ (Matei
27, 54).
Mai
este apoi Corneliu, sutasul din Cezareea botezat de Apostolul Pavel
(Fapte 10).
Cu
toate ca erau pagani, acestia au patruns adevărul şi viaţa în
Hristos si au ajuns la credinţă mai repede decât cohortele
cărturarilor învăţaţi, dar orbi.
„Doamne,
sluga mea zace în casă, slăbănog, cumplit chinuindu-se”.
Nu
era neapărat o slugă, potrivit cuvântului grecesc (pais) folosit
în Evanghelie, ci un fecior, un fel de ordonanţă, soldat pesemne
la fel cu cel care cerea ajutor pentru dânsul. Paralizia e o boală
cumplită, iar tânărul, aşa cum ne povesteşte Sfântul Luca, se
afla în pragul morţii. Se vede că sutaşul ţinea la el si, auzind
că Hristos a ajuns la Capernaum, s-a ostenit să meargă şi să-L
roage să vină în ajutorul tânărului bolnav.
Oricine
citeşte istoria aceasta povestită de cei doi Evanghelisti, Matei şi
Luca, va socoti că între cele două istorisiri este o mare
deosebire. Matei scrie că sutaşul a venit însuşi la Hristos cu
rugămintea sa, pe când Luca zice că el a trimis mai întâi
mijlocitori dintre bătrânii iudeilor iar apoi, fiind Domnul în
drum spre casa lui, a trimis prieteni care să-i spună că nu
trebuie să se ostenească să vină pana la dansul pentru ca el,
sutasul, nu este vrednic de acestea; ci a transmis el, „spune cu
cuvantul si se va tamadui sluga mea”.
Deosebire
este, intr-adevar, intre aceste doua istorisiri, dar contradictie nu.
Iar
deosebirea sta in faptul ca Matei nu pomeneste de cele doua solii
trimise mai întâi Domnului de sutaş iar Luca nu pomeneşte venirea
acestuia, cu toată smerenia sa, faţă către faţă cu Domnul.
Omul
duhovnicesc se bucură de această frumoasă întregire a celor doi
Evanghelisti unul printr-altul.
Aşa
cum spune Sfântul Ioan Gura de Aur, daca toate istorisirile ar fi
fost la toti Evanghelistii la fel, ar fi putut spune cineva ca ei au
copiat unul de la altul.
De
ce ar mai fi trebuit atunci sa fie patru Evanghelii si patru
Evanghelişti? In orice instanţă de pe pământ ajunge mărturia a
doi oameni pentru ca lucrul să fie crezut. Dumnezeu ne dă însă,
cu cei patru Evanghelisti, de două ori doi martori, pentru ca cei ce
vor să se mântuiască să creadă fără împiedicare iar cei ce
caută pierzania sa nu aiba nici o acoperire.
Inca
ne-a mai dat Dumnezeu patru Evanghelişti, cu toate că ar fi putut
revărsa toată înţelepciunea spre mântuire într-unul singur,
pentru ca, văzând cum se întregesc între dânşii, să învăţăm
a face şi noi aşa în viaţă, potrivit cu feluritele daruri pe
care le primim fiecare de la Dumnezeu (I Corinteni 12).
Fiind
mădulare ale aceluiaşi Trup, întrajutorându-se şi sprijinindu-se
mădularele după rostul lor, Trupul „îşi săvârşeşte
creşterea” (Efeseni 4,16).
Cu
cele două istorisiri, avem în faţă o icoană limpede a celor
petrecute. Sutaşul, auzind puterea si mărirea lui Hristos, şi
simţindu-se pe sine păcătos si nevrednic, a trimis la Domnul pe
nişte bătrâni ai iudeilor ca să-L roage să vină la dânsul. Nu
era sigur că Domnul va binevoi să facă aceasta. Şi-o fi spus
omul: „ Eu sunt un închinător la idoli, un păcătos; cum o să
audă de mine, o să şi vadă, cu pătrunderea pe care o are, lucrul
acesta. Cine ştie de se va învoi sau nu să intre în casa mea? Să
trimit mai bine pe iudei şi dacă va spune nu, lor le spune, iar
dacă va zice da, mai vedem noi…”
Dar
când a văzut că Domnul vine, s-a tulburat adânc. Atunci şi-a
trimis prietenii să-i spună lui Hristos să nu vină până la
dânsul, căci este păcătos si nevrednic, ci doar să spună cu
cuvântul, şi bolnavul are să se vindece. Dar numai ce-au sosit
prietenii, că a ajuns în urma lor şi sutaşul. De răscolit ce
era, nu putea să stea locului acasă. Cum, să vină El sub
acoperişul lui? Nu, cu nici un chip; prietenii lui nu ştiu încă
cine-i El, deci n-o să fie în stare să-I spună ce se cuvine. Cât
despre bătrânii iudei, sutaşul trebuie să fi ştiut că parte din
ei erau potrivnici lui Hristos şi nu credeau în El. Aşadar s-a
grăbit să-I iasă chiar el în întâmpinare, mai ales ştiind acum
că Domnul n-are să-l respingă umilindu-l în faţa mulţimii, căci
era ofiţer.
Iudeii
îl vorbiseră de bine pe sutaş în faţa lui Hristos: „Vrednic
este să-i faci lui aceasta; căci iubeşte neamul nostru şi
sinagoga el ne-a zidit-o” (Luca 7,4-5). Dar toate cele spuse de ei
nu atingeau miezul lucrului. Ei preţuiau vrednicia sutaşului după
câştigul lor.
Indeobşte,
ofiţerii şi oficialii romani se uitau de sus la iudei, pe când
acesta nu. „Sinagoga el ne-a zidit-o…”
Cu
alte cuvinte: „Cheltuie banii lui, noi îi economisim pe-ai noştri.
Ne-a clădit pe banii lui un loc de rugăciune de care aveam nevoie,
şi pe care altfel ar fi trebuit să-l plătim noi.”
Parcă
ar fi vorbit cu Caiafa, nu cu Hristos! Hristos însa nu le-a răspuns
nimic la aceasta, ci „mergea cu ei”. Atunci I-au ieşit înainte
prietenii sutasului si, în urmă, sutaşul însuşi.
Stând
faţă în faţă cu Hristos, sutasul a trebuit, desigur, să-I spună
si el cu gura lui totul (lucruri pe care Domnul le mai auzise o dată
de la ceilalţi). „Si i-a zis Iisus: Venind, îl voi vindeca”.
Vedeţi
cum vorbeşte Unul care are putere! Nu zice: „Să mai vedem!”
Si,
de astă dată, nici nu întreabă, cum i-a întrebat pe alţii:
„Crezi tu că pot face aceasta?” Doar citise în inima acestui
om, îi văzuse credinţa. Aşa că îi spune hotărât, cum nici un
doctor nu îndrăzneşte să spună: „Şi i-a zis Iisus: Venind, îl
voi vindeca”.
Anume
a vorbit Domnul cu atâta limpezime şi hotărâre, ca să poată
avea răspunsul sutasului de faţă cu iudeii, pentru că Dumnezeu
lucrează în aşa fel încât lucrarea Lui atinge mai multe planuri
deodată.
Hristos
voia ca fapta să ajute mai multora: să vindece bolnavul, să arate
credinţa cea mare a sutasului, să mustre necredinţa iudeilor şi
să dea glas profeţiei despre împărăţie; despre cei ce aşteaptă
să intre în împărăţie, dar nu vor intra, si despre cei ce nu
aşteaptă nicidecum să intre, dar vor intra.
„Dar
sutasul, răspunzând, i-a zis: Doamne, nu sunt vrednic să intri sub
acoperişul meu, ci numai zi cu cuvântul si se va vindeca sluga
mea”.
Ce
deosebire uriaşă între credinţa arzătoare a acestui om si
crezările îngheţate, de formă, ale fariseilor Deosebire nu mai
mică decât între un foc care arde şi un foc zugrăvit.
Când
unul din farisei a poftit odată pe Hristos la o cină în casa sa,
socotea că-I face Domnului o mare cinste, şi nicidecum că Domnul,
venind, l-ar onora cu ceva pe el si casa lui. Obraznic şi mândru
cum era, si-a uitat până şi de legile ospeţiei: n-a adus
musafirului său nici apă să-Si spele picioarele, nici nu L-a
îmbrăţişat de bun-venit, nici nu I-a uns capul cu miresme (Luca
7, 44-6).
Uitaţi-vă
acum la acest păgân căruia nu i-a fost dat să audă de Moise şi
de profeţi; spre a deosebi lumina de întuneric, adevărul de
minciună, el are drept singură făclie doar fireasca minte.
Cum
se smereşte, cum se căleşte înaintea Domnului! Orice om din
Capernaum ar fi fost onorat să intre în casa lui, si el ştie
preabine lucrul acesta; dar pe Hristos nu-L socoteşte om obişnuit,
ci Dumnezeu.
De
aceea şi spune: „Nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu”.
Ce
credinţă tare în Hristos şi în puterea Lui! „Numai zi cu
cuvântul” şi boala va fi învinsă, se va ridica sluga mea!
Apostolului Petru i-a trebuit multă vreme ca să ajungă la o
asemenea credinţă.
Sutasul
a simţit în Hristos cerul: foc din cer si lumină din cer. De ce să
intre sub acoperişul sau atata foc când este de-ajuns doar o
scânteie? De ce tot soarele când e destul o rază?
Dacă
sutasul ar fi cunoscut Scripturile aşa cum le cunoastem noi astăzi,
i-ar fi putut spune Domnului: Tu, care prin cuvântul Tău ai zidit
lumea şi pe om, poţi să-l tămăduieşti pe bolnav cu doar un
cuvânt! Ajunge un cuvânt al Tău, pentru că e mai tare ca focul şi
mai strălucitor ca raza soarelui; „numai zi cu cuvântul”!
O,
cât de tare ar trebui să ne ruşineze pe noi cei de astăzi marea
credinţă a acestui păgân! Noi cunoaştem Scripturile, dar cât de
puţină credinţă avem!
Dar
sutasul nu se opreşte aici; el explică acum lui Hristos cum anume
crede el:
„Că
şi eu sunt om sub stăpânirea altora si am sub mine ostaşi si-i
spun acestuia: Du-te, si se duce; si celuilalt: Vino, si vine; si
slugii mele: Fă aceasta, si face”.
Ce-i
un sutaş? Are sub ascultarea lui o sută de soldaţi, în vreme ce
el însuşi e la ordinele altor o sută! Cei de sub comanda lui
trebuie să facă ce spune el. Ori dacă el, om aflat sub o
autoritate mult mai mare decât a sa, si căruia i s-a dat putere
puţină, poate porunci soldaţilor si slugilor sale, cu cât mai
mult Hristos, care nu e în puterea nimănui, care e Insuşi puterea
de deasupra firii şi oamenilor!
Si
dacă atâţia oameni se supun cuvântului unui sutas, cum să nu se
supună toate lucrurile cuvântului lui Dumnezeu care este puternic
ca viaţa, ascuţit ca sabia, groaznic ca biciul (cf. Deuteronom
32-46; Pilde 2, 2-6); Ioan 12, 50; Efeseni 6, 17)?
Care
sunt soldaţii si slugile lui Hristos?
Oare
nu orice făptură e înrolată în oştirea Lui?
Ingerii,
sfinţii si toţi oamenii cu frica lui Dumnezeu nu sunt soldaţii lui
Hristos?
Stihiile,
boala, moartea, nu-s slugile Lui?
Domnul
porunceşte vieţii: „Intră în făptura aceasta”, şi intră;
„Vino înapoi”, şi vine.
El
trimite viaţa; El îngăduie boala şi moartea; El vindecă şi El
învie morţii.
La
cuvântul Său ostile îngereşti se pleacă precum la suflarea unui
vânt puternic.
„El
a zis si s-au făcut, El a poruncit şi s-au zidit” (Psalm 32, 9).
Nimeni
nu poate sta înaintea puterii Lui, nimeni nu se poate împotrivi
cuvântului Lui.
“Niciodată
n-a vorbit un om aşa cum vorbeşte acest Om” (Ioan 7, 46).
El
nu vorbeşte ca unul de sub porunca altuia, ci ca un Stăpân, „ca
unul care are putere” (Matei 7, 29).
Iată
cum este Cel pe care L-a rugat sutasul: Să scoţi boala dintr-un om
paralizat nu-i o lucrare pe care s-o poată săvârşi un muritor;
dar pentru Hristos e puţin lucru; El nici nu are nevoie sa-l vadă
pe bolnav; nu are de ce să-l apuce de mână si să-l ridice.
La
El fapta se împlineşte numai „cu cuvântul”.
„Auzind
acestea, Iisus s-a minunat si a zis celor ce veneau după El:
Adevărat grăiesc vouă: Nici în Israel n-am găsit atâta
credinţă”.
Dar
de ce se minunează Hristos dacă ştie dinainte ce va spune sutasul?
Doar
El a chemat acest răspuns când a spus: „Venind, îl voi vindeca”.
De
ce se mai miră acum ?
Se
minunează spre învăţătura celor ce sunt cu dânsul.
Se
minunează spre a le arăta ce este de minune în lumea aceasta.
Se
minunează de credinţa cea mare a acestui om ca să-i înveţe pe
următorii Săi să se minuneze si ei de credinţa lui cea mare.
Intr-adevăr,
nimic pe lume nu-i mai de mirare decât credinţa tare a unui om.
Nu
s-a minunat Hristos cât de frumoasă e marea Galileii, căci ce-i
acea frumuseţe pe lângă frumuseţea cerurilor deschise înaintea
ochilor Săi ?
Nici
nu s-a minunat de înţelepciunea, de averea sau de puterea cuiva;
pentru că toate sunt nimic pe lângă înţelepciunea, bogăţia si
puterea din împărăţia lui Dumnezeu.
Nu
s-a minunat nici de marea adunare naţională la praznicul din
Ierusalim, pentru că e sărăcăcioasă şi puţină pe lângă
slăvită adunare a îngerilor din cer, care a stat înaintea Lui de
la întemeierea lumii.
Când
lumea admiră frumuseţea şi măreţia Templului lui Solomon, El
vorbeşte de nimicirea lui din temelii.
Singură
credinţa acestui om e vrednică de minunare.
E
cel mai mare şi mai frumos lucru de pe pământ.
Prin
credinţă robul e liber, năimitul se face fiu al lui Dumnezeu si
muritorul are viaţa veşnică.
Când
dreptul Iov zăcea plin de răni pe maldărul de cenuşă rămas din
casa si din copiii săi, credinţa i-a rămas nevătămată. Din
mijlocul plăgilor şi durerilor a strigat: „Şi afară din trupul
meu voi vedea pe Dumnezeu. Pe El Il voi vedea si ochii mei Il vor
privi” (Iov, 19, 26-7).
Faţă
de cine Si-a arătat Domnul uimirea ?
Faţă
de cei „ce veneau după El”. Aceştia erau apostolii Săi.
S-a
minunat ca să le fie spre învăţătură. Desigur că şi ceilalţi
iudei care mergeau cu El la casa sutaşului au auzit cuvântul cu
care s-a minunat Domnul:
„Adevărat
grăiesc vouă: Nici în Israel n-am găsit atâta credinţă”.
Nici
în Israel, unde credinţa ar fi trebuit să fie mai mare decât la
oricare alt popor, pentru că Domnul Si-a arătat acolo încă de la
început puterea, dragostea şi purtarea de grijă, făcând înaintea
lor semne si minuni mari si grăindu-le cuvinte de foc prin profeţi.
Dar în Israel credinţa se uscase aproape cu totul, iar fiii aleşi
se răzvrătiseră împotriva Tatălui lor, plecaseră cu inima şi
cu mintea de lângă Tatăl lor, orbind la minte şi împietrind la
inimă.
Nici
chiar apostolii, la început (Petru, ca să nu mai vorbim de Iuda) nu
au avut atâta credinţă în Hristos ca acest ofiţer roman; nici
surorile lui Lazăr, în casa cărora intra adesea Hristos; nici
neamurile şi prietenii Săi din Nazaret, printre care crescuse.
Acum
Hristos, văzător în Duh până la sfârşitul veacurilor, face o
profeţie amară pentru iudei dar spre bucurie neamurilor:
„Mulţi
de la răsărit si de la apus vor veni şi vor sta la masă cu
Avraam, cu Isaac şi cu Iacov în împărăţia cerurilor. Iar fiii
împărăţiei vor fi aruncaţi în întunericul cel mai din afară;
acolo va fi plângerea şi scrâsnirea dinţilor”.
Profeţia
aceasta s-a împlinit si se împlineşte până astăzi.
La
răsărit si la apus de iudei trăiau popoare păgâne.
[Teofilact
zice: „Domnul nu a spus: ‘mulţi păgâni’ ci: „Mulţi de la
răsărit si de la apus”, cu toate că fără îndoială îi are în
vedere pe păgâni. De ce nu a spus ‘păgâni’ ? Ca să nu-i
smintească pe iudei, de aceea a spus: „Mulţi de la răsărit si
de la apus”.]
Mulţi
au venit la credinţă cu neamul întreg: armenii si abisinienii,
grecii si romanii, şi toate popoarele Europei; în alte ţări, doar
unii au ajuns creştini: dintre arabi si egipteni, indieni şi
persiani, chinezi şi japonezi, negri şi malaiezi, pe „când fiii
împărăţiei” (adică iudeii) au rămas neclintiţi în
necredinţă până astăzi; şi de aceea sunt împrăştiaţi peste
tot pământul, alungaţi de la vetrele lor, urâţi şi dispreţuiţi
de popoarele între care se pripăşesc.
Şi
viaţa lor pe pământ s-a făcut întuneric, plâns şi scrâsnirea
dinţilor.
Dar
în lumea cealaltă, la masa fără de moarte a părinţilor lor,
Avraam, Isaac si Iacov, vor fi mai multe neamuri din toate colţurile
lumii decât iudei. Şi în acea lume pentru „fiii împărăţiei”
va fi iarăşi întuneric, plâns si scrâsnirea dinţilor.
Gospodarul
smulge vita uscată si o aruncă în foc şi în locul ei sădeşte
mlădiţe de vie sălbatică. Domnul va despărţi pe fiii răzvrătiţi
ai Tatălui lor de Sine în veci, şi în locul lor va înfia pe
străini. Si aşa cel ales va fi lepădat iar cel lepădat va fi
ales. Si cei de pe urmă vor fi cei dintâi, iar cei dintâi vor fi
cei de pe urmă.
Iar
sutasului i-a spus Iisus:
„Du-te
în drumul tău, şi facă-se după credinţa ta“.
Şi
s-a tămăduit sluga lui chiar în ceasul acela. După profeţie a
săvârşit minunea, nu numai ca răsplată a credinţei ci si ca
întăririre a marii profeţii. A spus cuvântul, si s-a vindecat
sluga.
Dupa
cum la zidirea dintai „Dumnezeu a zis, si a fost aşa”, acum la
zidirea cea nouă, Domnul spune si se face.
Paraliticul
pe care nu-l putea ridica toată împărăţia Romei, s-a sculat la
dumnezeiescul cuvânt al Mântuitorului si s-a vindecat.
Boala
e sluga lui Dumnezeu şi când Dumnezeu spune: „Pleacă“, se
duce, iar când spune: „Vino”, vine.
Bolnavul
s-a făcut sănătos fără leacuri si unsori, pentru că slujitorul
a auzit porunca Stăpânului şi s-a dus.
Nu
doctoriile şi unsorile vindecă: ci Dumnezeu. Dumnezeu vindecă, fie
nemijlocit prin cuvântul Său, fie mijlocit prin leacuri – după
credinţa omului. Nici un leac din lume nu poate stârpi boala fără
puterea, prezenţa si cuvântul lui Dumnezeu.
Slavă
Dumnezeului Celui Viu pentru fără de număr tămăduirile Sale
asupra credincioşilor Săi prin cuvântul Său cel puternic, din
vremurile trecute si din ziua de astăzi.
Ne
închinăm sfântului şi puternicului Său cuvânt, cu care zideşte
iarăşi, vindecă bolnavii, ridică pe cei căzuţi – toate în
Iisus Hristos Fiul Său cel Unul-născut, Domnul si Mântuitorul
nostru şi în puterea Sfântului Duh.
Cu
ostile îngerilor şi ale sfinţilor ne închinăm Tatălui, şi
Fiului, si Sfântului Duh, Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită,
acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin”.
Sursa:
Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu