La
sarbatoarea Sfantului Duh se cuvine ca toata profunzimea gandului
si a inimilor noastre s-o indreptam spre cunoasterea Lui. In
rugaciunea Sfantului Duh, pe care o stiti, se spun extrem de multe
lucruri despre El. Trebuie sa intelegeti aceasta rugaciune.
„Imparate
ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului” –
Acesta
este Mangaietorul nostru, Acel Mangaietor pe Care L-a trimis Domnul
Iisus Hristos ucenicilor Lui cand S-a inaltat de la ei la ceruri. El
a spus:
“N-am
sa va las orfani, va voi trimite voua pe Duhul Sfant, Mangaietorul;
El va va aminti voua toate cate v-am spus mai inainte.”
Si
aceasta s-a implinit: n-au ramas orfani ucenicii Lui, nici lumea
crestina. S-a inaltat de la noi Domnul Iisus Hristos, dar locuieste
printre noi Duhul Sfant, Mangaietorul, pe Care El ni L-a trimis.
„Imparate
Ceresc, Mangaietorule” – El este Mangaietorul nostru, Cel care
umple golul inimilor noastre, Care alunga de la noi tristetea. El
este Cel care poate mangaia cu adevarat. Sunt multi cei care nu
cred in Dumnezeu, care nu-L cunosc pe Duhul Sfant, care nu se roaga
Lui si care zac intr-o stare de grea intristare. Constiinta golului
si a nimicniciei vietii proprii le umple sufletul. Si sovaiesc,
se intristeaza si sufera fara nici un sens in viata lor, si nu
rareori isi incheie viata prin sinucidere.
Ei
nu-L cunosc pe Duhul Sfant, nici nu-L cauta pe El, pentru ca nu L-au
cunoscut, pentru ca traiesc fara Dumnezeu. Ei nu simt mangaierea
deplina, profunda, acea mangaiere pe care o incearca inimile
crestinilor, de care era plin Cuviosul Serafim de Sarov. Duhul Sfant
era mereu cu el, niciodata nu l-a parasit si il incalzea cu caldura
Sa.
Ne
mangaie Duhul Sfant si pe noi, pe toti, care suntem departe de
sfintenia crestinilor de odinioara, ne mangaie atunci cand in
vremea necazurilor recunoastem in inimile noastre ca sunt
meritate aceste necazuri, aceste intristari, cand ne indreptam mintea
si ochii duhovnicesti in inima noastra si vedem acolo multime de
pacate si necuratie, cand ne vom cai si vom spala necuratia inimii
noastre si-L vom chema: „Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul
Adevarului” — tot atunci va veni Mangaietorul si va da cea mai
deplina mangaiere. Trebuie sa doresti din toata inima aceasta
mangaiere, s-o cauti, sa fii vrednic de ea, sa-ti curatesti inima,
fiindca intr-o inima necurata nu este loc pentru Duhul Sfant.
Astfel
ne mangaie Duhul Sfant pe noi, pe cei slabi si atat de departe de
acea desavarsire pe care o cere Hristos. Duhul Sfant este numit Duhul
Adevarului, fiindca in El si numai in El este toata deplinatatea
adevarului. Adevarul il cunoaste doar cel care are comuniune cu
Duhul Sfant. Adevarul il stie numai acela care primeste harul Duhului
Sfant, care-si indreapta gandurile si simturile pe calea adevarului.
Sunt
multi oameni care cauta adevarul acolo unde acesta nu este, care nu
stiu ca tot adevarul este in Duhul Sfant. Il cauta in cartile de
filosofie, il cauta si nu-l gasesc, sau gasesc un adevar fals, cu
care il confunda pe cel pur.
Iar
adevarul autentic, adevarata profunzime a cunoasterii, profunzimea
sentimentelor se afla doar in comuniunea cu Duhul Sfant, fiindca
Duhul Sfant este plinatatea oricarui adevar.
Sfintii
Apostoli au fost simpli pescari, necarturari. Majoritatea cuviosilor
si sfintilor au fost oameni nestiutori de carte, dar Duhul Sfant, pe
Care L-au atras in inimile lor, i-a facut purtatori ai adevarului.
Cine, oare, mai mult decat Sfintii Apostoli, a cunoscut adevarul si
l-a propovaduit intregii lumi crestine? Cine a stapanit adevarul
mai mult decat Cuviosul Serafim de Sarov?
„Imparate
ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Carele pretutindenea esti si
toate le implinesti“
Ce
inseamna „Carele pretutindenea esti si toate le implinesti“?
Inseamna ca El este pretutindeni, toate le implineste. In limba
slavona cuvantul „implineste” inseamna ca si in limba rusa: „cel
ce le umple“. Iata, in acest sens trebuie sa patrundem! Trebuie sa
cunoastem ca Duhul Sfant este pretutindenea si pe toate le
implineste, ca prin El traieste intreaga faptura, fiindca El
este datatorul de viata.
Nu-L
cunosc si nu-L vor cunoaste invatatii pe Duhul Sfant, nu vor sti de
unde s-a creat viata. Este cea mai mare enigma pentru stiinta. Din
cele mai vechi timpuri stiinta a incercat sa patrunda in taina vietii
si sa explice cum din natura moarta a aparut brusc viata. De unde
vine ea?
La
baza oricarei vieti sta acea substanta care, in stiinta, este numita
protoplasma – ea constituie o parte consistenta a acelor celule din
care sunt alcatuite corpurile fiintelor vii. Ce este
protoplasma? La vedere arata ca un fel de mucozitate, dar in ea este
cuprinsa puterea nemarginita a vietii, in ea se ascund tainele
nenumarate ale existentei. Si iata, stiinta incearca de mult sa
creeze protoplasma artificiala din proteine (fiindca protoplasma este
un compus proteic). Dar oricat s-ar stradui invatatii s-o
sintetizeze, nu le iese nimic – nici o combinatie nu are
proprietati de viata. Aceasta putere de viata o poate da doar Acela
Care da viata la toate, Care este inceputul vietii – Duhul Sfant.
“Cu
cuvantul Domnului s-au intarit cerurile, si cu Duhul gurii Lui toata
puterea lor” (Psalmul 32, 6).
Cerurile
sunt create cu cuvantul lui Dumnezeu, cu Duhul lui Dumnezeu. Cu Duhul
gurii lui Dumnezeu au fost create toate Puterile ceresti. Duhul lui
Dumnezeu a insufletit si primul trup al omului, creat de El din tina
pamantului, trupul lui Adam, fiindca se aminteste in Scriptura
ca in acest trup a suflat Dumnezeu suflare de viata. Numai Duhul
Sfant da viata, numai de la Duhul Sfant incepe orice viata si este
absurd sa cauti un alt izvor de viata.
Ce
este sufletul omenesc? Ce este duhul omenesc? Omul este creat dupa
chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Dar Dumnezeu este netrupesc?
Desigur! Nu dupa trup suntem noi facuti dupa chipul si asemanarea lui
Dumnezeu, ci dupa Duh. Duhul omenesc este suflarea Duhului Sfant.
Dar
sa nu credeti ca doar duhul omenesc isi are inceput de la Duhul lui
Dumnezeu. Totul este creat, totul traieste si totul se misca doar cu
acea energie duhovniceasca, izvorul careia este Insusi Duhul Sfant.
Cu energia duhovniceasca, puterea Duhului Sfant, care este
izvorul oricarei energii materiale – doar cu aceasta energie
traieste si se misca intreaga lume. Energia duhovniceasca, Duhul
lui Dumnezeu, patrunde totul, sfinteste totul, insufleteste totul.
Si in animale, si in plante exista o particica a Duhului, fiindca si
in ele exista viata, iar unde este viata acolo este si Duhul Sfant.
Impreuna cu viata toate au primit o suflare a Duhului Sfant. Si nu
numai in fiintele vii, ci si in toata natura – natura pe care
oamenii in mod gresit o numesc moarta, natura anorganica -, in
stanci, in rauri, in valurile marii, in pustiurile nesfarsite –
traieste Duhul Sfant, fiindca El „pretutindenea este si toate
le implineste“.
Daca
n-ar fi insufletit Duhul Sfant toata natura, organica si anorganica,
n-ar fi putut exista lumea creata cu toata maretia ei, asa cum se
prezinta ea in fata privirii noastre. Nu trebuie sa admitem ipoteza
conform careia lumea nu ar fi creata de Dumnezeu. Lumea a fost creata
prin revarsarea dragostei lui Dumnezeu, iar dragostea lui Dumnezeu
este ceea ce se numeste energie duhovniceasca. Totul este creat
si se misca prin dragostea lui Dumnezeu, prin dragostea Duhului,
in El traim si ne miscam si suntem, precum spunea Apostolul Pavel in
Areopagul din Atena. Totul traieste, totul se misca, totul se
insufleteste prin Duhul Sfant, fiindca El „pretutindenea este si
toate le implineste“.
V-ati
gandit vreodata ce insemnatate are pentru noi si pentru intreaga
natura acea minunata frumusete a lui Dumnezeu care straluceste
in toata lumea? De unde este frumusetea? De ce exista frumusetea?
Putem noi oare sa gandim ca frumusetea are numai un scop practic,
utilitar? Putem oare sa spunem ca masculii pasarilor, care au un
penaj colorat si care canta atat de frumos, dispun de aceasta
frumusete numai pentru ca sa atraga femelele? Sigur ca nu!
Oare
putem sa gandim ca florile care ne mangaie privirea stralucesc de
frumusete doar ca sa atraga cu culorile si mirosurile insectele
pentru polenizare? Sigur ca nu! Frumusetea straluceste in toata
lumea, si Dumnezeu ne-o arata chiar si in cele mai gingase, in cele
mai slabe fiinte. N-ati vazut niciodata ce frumusete delicata,
blanda, curata emana petalele si corolele florilor de nu-ma-uita,
toporasi, albastrele si nenumarate altele? N-ati simtit cata curatie
si frumusete se afla in aceste mici creatii ale lui Dumnezeu? Nu
v-ati gandit ca aceste floricele ale lui Dumnezeu ne invata curatia
si blandetea, de care ele sunt pline?
Nu
v-ati gandit ca cerul instelat are o influenta duhovniceasca
deosebita asupra inimilor noastre prin frumusetea cu care a fost
inzestrat? Cand privim acest cer instelat nemarginit, ne ducem cu
gandul la vesnicie. Cand privim la stancile puternice, abrupte,
varfurile carora sunt ascunse de norii intunecati, cand in zi de
ploaie stam pe tarmul marii si vedem cum furtuna ridica valuri
uriase, care acopera stancile de pe mal, oare nu tresare inima
noastra de emotie contempland puterea si forta naturii? Cat de
neinsemnati si de slabi ne simtim atunci! Daca natura ascunde in sine
atata frumusete, forta, putere si propovaduieste despre ea, atunci ce
putem spune despre izvorul acestei puteri si frumuseti – ce putem
sa spunem despre Domnul Insusi?
El
este izvorul acestei frumuseti si puteri, El toate le patrunde, toate
le umple. Maretia uimitoare a fortelor naturii nu este altceva decat
manifestarea insufletirii intregii naturi despre care v-am vorbit.
In
tot ce ne inconjoara este prezent Duhul Sfant. El „pretutindenea
este si toate le implineste“, totul este patruns de puterea Duhului
lui Dumnezeu si de dragostea Lui.
Sfantul
Apostol Pavel, in Epistola catre Romani a spus exact ce va spun acum,
cu cuvinte foarte simple. El se refera la paganii care nu-L cunosc pe
Dumnezeu, afirmand ca sunt fara cuvant de aparare, pentru ca ceea ce
se poate cunoaste despre Dumnezeu este cunoscut de catre ei,
fiindca Dumnezeu le-a aratat lor.
“Cele
nevazute ale Lui se vad de la facerea lumii, intelegandu-se din
fapturi, adica vesnica Lui putere si dumnezeire, asa ca ei sa fie
fara cuvant de aparare” (Romani 1, 19-20).
In
natura se poate observa puterea lui Dumnezeu, deci sunt fara cuvant
de aparare toti cei care sunt orbi si nu vor sa vada ca Duhul Sfant
este pretutindeni. Sunt orbi si surzi cei care nu simt maretia
frumusetii, cei care nu simt suflarea Duhului Sfant in tot ce ne
inconjoara, si de aceea sunt fara cuvant de aparare. Chiar daca n-au
auzit de la oameni propovaduirea despre Dumnezeu, natura insasi
propovaduieste despre El. Unii afirma ca nu exista Dumnezeu,
sustinand ca natura a fost creata datorita hazardului. Ce poate
fi mai gresit decat aceasta teorie? Cum poate intamplarea sa creeze o
astfel de armonie in lumea nemarginita?
Duhul
Sfant mai este numit „Vistierul bunatatilor“.
Al
caror bunatati? Al tuturor bunatatilor, nu doar al celor pe care le
cauta oamenii mandri si increzuti, care s-au lipit de cele
pamantesti. Duhul Sfant este izvorul tuturor bunurilor, mai ales al
celor duhovnicesti, El este Datatorul puterilor inalte ale duhului
omenesc, El isi revarsa dragostea asupra a tot ceea ce este viu si cu
aceasta dragoste ne mangaie.
Toti
cei care merg pe calea lui Hristos, care isi poarta crucea, simt
ajutorul Duhului Sfant si dragostea Lui care ii intareste.
Sunt
multe greutati in viata fiecaruia, sunt multe greutati si pe calea
arhieriei, fiindca este mare raspunderea in fata lui Dumnezeu. In
zdrobirea inimii mele, Duhul Sfant m-a mangaiat cu dragostea voastra,
cu dragostea care se revarsa din inimile voastre. Pentru ca nu
exista mai mare fericire decat aceea de a trai in dragoste, de a
simti permanent dragostea celor din jur.
Iata
ce ne poate da Duhul Sfant, iata cat de nemarginit este harul Lui! Si
scopul vietii noastre consta in a fi partasi dumnezeirii. Dar cum
putem deveni partasi dumnezeirii? Prin comuniunea cu Duhul Sfant,
fiindca duhul nostru este chipul si asemanarea lui Dumnezeu.
Prin
faptul de a te impartasi de Duhul Sfant, de a fi in permanenta
comuniune cu El. Este sarcina cea mai inalta si mai sfanta a
vietii omenesti.
Cum
sa dobandesti aceasta comuniune cu Duhul lui Dumnezeu? Cum sa
primesti aceasta mareata mangaiere — mangaierea dragostei Duhului
Sfant? In ce si cand avem comuniune cu Duhul lui Dumnezeu?
Intai
de toate, in rugaciune. Orice om care a avut comuniune cu Duhul Sfant
a fost intotdeauna nevoitor al rugaciunii. Un exemplu poate fi
Cuviosul Serafim de Sarov, care 1000 de zile si nopti le-a petrecut
ingenunchiat pe o piatra, rugandu-se lui Dumnezeu.
Doar
cel care se roaga astfel poate avea comuniune deplina cu Dumnezeu.
Prin rugaciune neincetata si prin indeplinirea poruncilor lui
Dumnezeu atingeau sfintii curatia inimii, eliberarea ei prin Duhul
Sfant de orice intinaciune. De aceea este mare insemnatatea ultimelor
cuvinte ale rugaciunii Sfantului Duh:
„Vino
si Te salasluieste intre noi si ne curateste de toata intinaciunea“.
Sa
strigam neincetat spre Duhul Sfant:
„Imparate
ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Carele pretutindenea esti si
toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata,
vino si Te salasluieste intre noi si ne curateste de toata
intinaciunea si mantuieste, Bunule, sufletele noastre“.
Si
El va veni si Se va salaslui intru noi, si ne va face din intinati si
pacatosi, sfinti si drepti. Sa fie dar cu voi cu toti harul
Preasfantului Duh si sa va faceti biserici curate ale Lui! Amin”.
Sursa: Sfantul Luca al Crimeei, Predici, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009
0 comments:
Trimiteți un comentariu