“Iubiţi fraţi!
După vindecarea orbului, despre care am auzit astăzi în Sfânta Evanghelie,
Domnul nostru Iisus Hristos a zis: Spre
judecată am venit Eu în lumea aceasta, ca cei ce nu văd să vadă şi cei ce văd
să fie orbi (In. 9, 39). Nişte trufaşi înţelepţi şi drepţi ai
acestei lumi, cum erau fariseii iudei, nu puteau să asculte netulburaţi aceste
cuvinte ale Domnului. Iubirea lor de
sine şi înalta părere pe care o aveau despre ei înşişi s-au socotit jignite.
La cuvintele Domnului ei au răspuns printr-o întrebare în care se făceau vădite
în acelaşi timp şi nemulţumire, şi părere de sine, şi zeflemea, şi ură către
Domnul, toate unite cu dispreţ faţă de El. Au
doar şi noi suntem orbi? – au zis ei. Prin răspunsul Său la
întrebarea fariseilor, Domnul a zugrăvit starea lor sufletească, ce fusese
pricina începătoare a întrebării. De aţi fi
fost orbi, le-a grăit El, n-aţi avea păcat. Voi, însă, ziceţi: vedem; pentru
aceasta, păcatul vostru rămâne (Ioan 9, 40-41).
Ce
înfricoşătoare boală sufletească este părerea de sine! În treburile omeneşti, ea
îl lipseşte pe cel mândru de ajutorul şi sfatul aproapelui, iar în lucrarea lui Dumnezeu, în lucrarea mântuirii, ea i-a lipsit şi îi
lipseşte pe trufaşii farisei de cea mai preţioasă comoară, de darul lui
Dumnezeu adus
din cer de Fiul lui Dumnezeu: i-a lipsit şi îi
lipseşte de dumnezeiasca Descoperire şi de cea mai apropiată împărtăşire cu
Dumnezeu, care este unită cu primirea acestei Descoperiri. Fariseii se socoteau
pe sine văzători, adică stăpâni în treapta cea mai înaltă şi pe deplin
îndestulătoare ai adevăratei cunoştinţe de Dumnezeu, care nu au nevoie de nici
o altă sporire şi învăţătură – şi pe acest temei au lepădat învăţătura despre
Dumnezeu, pe care o predanisea chiar Dumnezeu în chip nemijlocit.
Virtutea potrivnică trufiei şi felului
aparte în care aceasta se arată în duhul omenesc – părerea de sine – este smerenia. Precum trufia este prin excelenţă boală a duhului nostru, păcat al minţii, aşa şi smerenia este starea cea bună şi fericită a duhului, este prin excelenţă
virtute a minţii. Din această pricină, ea este foarte des
numită în Sfânta Scriptură şi în scrierile Sfinţilor Părinţi „smerită cugetare”. Ce e smerita
cugetare? Smerita cugetare este vederea nerătăcită a omului asupra omenirii:
prin urmare, ea este vederea nerătăcită a omului asupra sa. Lucrarea
nemijlocită a smereniei, altfel spus a smeritei cugetări, stă în aceea ca
vederea nerătăcită a omului asupra omenirii şi asupra sa să-l împace pe om cu
sine, cu societatea omenească, cu patimile, neajunsurile, abuzurile acesteia,
cu împrejurările particulare şi obşteşti – să îl împace cu pământul şi cu
cerul. Virtutea aceasta şi-a primit
numele de „smerenie” (smirenie) de la pacea (mir) lăuntrică a inimii pe care o naşte. Când avem în
vedere doar starea de linişte, de bucurie, de fericire pe care o pricinuieşte
în noi, o numim „smerenie“; iar
când vrem ca împreună cu starea să arătăm, totodată, şi izvorul acestei stări,
vorbim de „smerita cugetare“.
Să nu credeţi,
iubiţi fraţi, că definiţia pe care am dat-o, în care se spune că smerita
cugetare este felul nerătăcit de a gândi al omului cu privire la omenire
îndeobşte şi la sine însuşi în particular, ar fi o definiţie dată după bunul
meu plac. Această definiţie a smereniei şi a smeritei cugetări a fost dată de
însuşi Domnul. El a zis: De veţi cunoaşte
adevărul, adevărul vă va slobozi pe voi (Ioan 8, 31-32). Dar ce
este libertatea duhovnicească pe care o dă Adevărul, dacă nu sfânta pace harică
a sufletului, dacă nu sfânta smerenie, dacă nu sfânta smerită cugetare
evanghelică? Adevărul dumnezeiesc este Domnul nostru Iisus Hristos (Ioan 14,
6). El a vestit: învăţaţi-vă de la Mine, de
la Adevărul dumnezeiesc, că sunt blând şi smerit cu inima, şi veţi afla odihnă
sufletelor voastre (Matei 11, 29). Smerita cugetare este acel fel
de a gândi al omului despre sine şi despre omenire pe care l-a insuflat şi îl
insuflă Adevărul dumnezeiesc. Părerea
de sine este amăgire de sine amară şi pierzătoare, e înşelare ucigaşă, cu care
se înşală pe sine omenirea orbită şi cu care o înşală pe aceasta dracii.
Mincinoase sunt vederile şi temeiurile mândriei omeneşti, părerii de sine
omeneşti. Cel mândru vede în sine
însuşi o fiinţă de sine stătătoare, nu o zidire a lui Dumnezeu; viaţa
pământească i se înfăţişează ca ceva fără de sfârşit, iar moartea şi veşnicia
ca şi cum nici n-ar fi. Pronia lui Dumnezeu nici nu există
pentru el: el recunoaşte drept cârmuitoare a lumii numai raţiunea omenească. Toate gândurile lui se târăsc pe pământ; viaţa lui
este adusă pe dea-ntregul jertfă pământului, pe care el ar vrea să
statornicească o necurmată desfătare de păcat. Şi tocmai spre
acest ţel nebunesc şi cu neputinţă de împlinit năzuiesc din răsputeri fariseul
şi saducheul orb.
Dimpotrivă, aducerea-aminte de moarte îl însoţeşte pe smeritul cugetător în calea vieţii pământeşti, îl învaţă
să lucreze pe pământ pentru veşnicie – şi, ceea ce este minunat, însufleţeşte
faptele lui cu duh deosebit de binefăcător. Smeritul cugetător lucrează pentru virtute, nu pentru aţâţarea patimilor
şi nu pentru mulţumirea patimilor: prin urmare, faptele lui nu au cum să nu fie
binefăcătoare pentru societatea omenească. Smeritul cugetător
se vede ca pe un nimicnic firicel de praf în faţa uriaşei mărimi a lumii
zidite, între vremurile, neamurile (generaţiile) şi întâmplările omeneşti
trecute şi viitoare. Mintea şi inima smeritului cugetător sunt în stare să
primească dumnezeiasca învăţătură creştinească şi să sporească fără încetare în
virtuţile creştineşti; mintea şi inima smeritului cugetător văd şi simt căderea
firii omeneşti şi, ca atare, sunt în stare să-L recunoască şi să-L primească pe
Răscumpărătorul.
Smerita cugetare nu vede vreun
lucru de preţ în firea căzută omenească: ea vede în omenire o minunată
zidire a lui Dumnezeu, dar
vede, totodată, şi păcatul ce a pătruns în toată fiinţa omului, care a otrăvit această fiinţă; smerita cugetare,
recunoscând măreţia zidirii lui Dumnezeu, recunoaşte totodată şi urâţenia zidirii schimonosite
de păcat; ea se tânguie
necontenit pentru această nenorocire. Ea priveşte pământul ca pe tărâmul
surghiunului său, năzuieşte să recapete prin pocăinţă Cerul, pe
care l-a pierdut prin părerea de sine. Însă,
mândria şi părerea de sine, care au mijlocit omenirii căderea şi pierzarea, nu văd şi nu recunosc căderea în firea omenească: ele văd în aceasta numai lucruri de preţ, numai
calităţi şi însuşiri alese; ele socot chiar şi bolile sufleteşti, chiar şi patimile drept lucruri de
cinste.
Aceste vederi asupra omenirii fac
gândul la Răscumpărătorul cu totul străin şi de prisos. Vederea
celor mândri este o înfricoşătoare orbire, iar nevederea celor smeriţi este
putinţa de a vedea Adevărul.
Tocmai despre asta vorbeşte Domnul când
spune: Spre judecată am venit Eu în lumea
aceasta, ca cei ce nu văd să vadă şi cei ce văd să fie orbi. Cei smeriţi L-au primit pe Domnul, şi au fost
luminaţi de Lumina dumnezeiască; cei mândri, mulţumiţi de sine, L-au lepădat,
şi s-au întunecat şi mai mult prin lepădarea şi hulirea lui Dumnezeu. Puternic
luminează câteodată stelele pe cerul curat al nopţii, întrecându-se în a da
strălucire îmbelşugată; însă, când se arată soarele, stelele pier – pier ca şi
cum nu ar mai fi, cu toate că de fapt ele rămân în locurile lor. Şi virtuţile omeneşti, atunci când sunt puse faţă în
faţă între ele, au o anumită lumină: însă, când se arată binele dumnezeiesc,
ele se fac nevăzute înaintea Luminii Dumnezeirii. Apostolul,
vorbind despre virtuţile patriarhului Avraam, a zis că Avraam are laudă, dar nu la Dumnezeu; iar
în privinţa lui Dumnezeu, că a crezut
Avraam lui Dumnezeu, şi i s-a socotit credinţa întru dreptate (Romani
4, 2-3). Aşa se cuvenea să facă şi fariseii, care se lăudau că se trag după trup din Avraam, dar după duh se înstrăinaseră de el. Împotriva felului de a lucra al lui Avraam, ei au vrut să-şi păstreze părutele însuşiri de preţ
ale omului celui vechi,
şi prin aceasta s-au făcut neînstare să se cunoască pe sine şi să îl cunoască
pe Dumnezeu; ei au auzit înfricoşătoarea osândă a Domnului: De aţi fi fost orbi, n-aţi avea păcat. Voi, însă,
orbi fiind, ziceţi: vedem; pentru aceasta, păcatul vostru rămâne. Vi l-aţi însuşit şi l-aţi întipărit hotărâtor în voi
înşivă prin părerea de sine.
Sfântul Apostol Pavel a fost în tinereţea
sa ucenic al fariseilor; el însă n-a urmat împietririi şi părerii lor de sine.
El a fost, precum istoriseşte singur despre sine pentru zidirea noastră, evreu
din evrei, după lege fariseu, după dreptatea cea din Lege fără de prihană. Ci cele ce îmi erau mie dobânzi, spune el, acestea
le-am socotit pentru Hristos pagubă, iar mai vârtos le şi socotesc toate pagubă
a fi pentru covârşirea cunoştinţei lui Hristos Iisus, Domnului meu (Fil. 3,
5-8). Iubiţi fraţi! Să urmăm Sfântului Apostol Pavel şi celorlalţi
sfinţi bineplăcuţi ai lui Dumnezeu: să
ne apropiem de Dumnezeu după ce vom fi lepădat pe deplin pierzătoarea părere de
sine prin mijlocirea smereniei. Prin mijlocirea smereniei să ne
lipim de Dumnezeu; să atragem la sine prin mijlocirea smereniei luarea-aminte
şi milostivirea Dumnezeului nostru, Care a zis: Spre cine voi căuta, fără numai spre cel smerit şi blând, care tremură
de cuvintele Mele? (Is. 66, 2). Prin vederea şi recunoaşterea
păcatelor noastre ne vom înscrie în rândul păcătoşilor iubiţi de Dumnezeu; prin
lepădarea părerii de sine ne vom scoate din rândul drepţilor mincinoşi –
altminteri Se va lepăda de noi Dumnezeu, Care a zis: N-am venit să chem pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi
la pocăinţă (Matei 9, 13). Inima
noastră să fie zidită prin smerenie întru jertfelnic duhovnicesc închinat lui
Dumnezeu, iar preotul Dumnezeului Preaînalt
– mintea noastră – să-I înalţe Lui
jertfe duhovniceşti, să înalţe jertfa străpungerii, jertfa pocăinţei, jertfa
mărturisirii, jertfa rugăciunii, jertfa milei, umplând din plin fiecare jertfă cu smerita cugetare:
că inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o
va urgisi (Ps. 50, 19). Amin.
(Sf. Ignatie Briancianinov, Predici la Triod şi Penticostar, Ed. Sophia, 2003)
Sursă: Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu